Vihdoinkin pääsimme testaamaan kiinalaista luksusautoa. Iso, näyttävä ja katseita keräävä auto on hyvin pehmeä, laivamainen ja hiljainen. Kuinka tekniikka käyttäytyy, kun lähtee matkailemaan? Entä latausajat? Selvitämme tässä artikkelissa, onko Hongqi E-HS9 yhtä hyvä matkailuauto kuin KIA EV9.
Pehmeää ajoa ja ikäviä avustinjärjestelmiä
Luksuskatumaasturilta on odotettavissa pehmeää kyytiä ja ensiluokkaista hiljaisuutta. Ja sen huomaa E-HS9:ssa. Laivamainen eteneminen on mukavaa, omaan makuun sitä on tässä autossa liikaa. Se ei pilaa mukavuuden tunnetta kuitenkaan, tien päällä jousitus imuroi kaikki epätäydellisyydet itseensä ja estää jatkamasta ohjaamoon.
Päästään matkailun kannalta yhteen auton heikkouteen. Matkustamisesta tekee mukavaa mm. automaattiohjaus ja vakionopeudensäädin. Tuhat kilometriä taittuu huomattavasti helpommin näillä ominaisuuksilla. E-HS9:ssa on molemmissa järjestelmissä heikkoutensa, mitä ei ole kilpailijallaan. Automaattiohjausta ei pysty käyttämään, se on käytännössä mahdotonta.
Kyse ei ole siitä, etteikö sitä saisi kytkettyä päälle, vaan sen toimivuus. Toiminta ei herätä yhtään luottamusta järjestelmään, ei pysy kaistallaan ja jos itse hieman ohjaa ratista järjestelmä menee aivan sekaisin. Ratti alkaa kääntyilemään suoralla tiellä edestakaisin kun siihen koskee, joka menee hyvin vaaralliseksi. On vaikea ymmärtää, miten järjestelmä on päästetty markkinoille vakavilla ongelmilla.
Vakionopeudensäädin on adaptiivinen, ja se hoitaa asiansa hyvin. Se ei yritä hakeutua kohti ojaa kuten automaattiohjaus, mutta tekee seuraavan ikävän asian. Pienissäkin mutkissa järjestelmä hidastaa pahimmassa tapauksessa jopa 30 km/h ilman minkäänlaista syytä. Kun tullaan ulos mutkasta, auto kiihdyttää takaisin asetettuun nopeuteen. Miksi ihmeessä? Vastaava ongelma on ollut aikoinaan muissakin kiinalaisissa autoissa. Toisin kuin Hongqi, muut valmistajat ovat korjanneet ongelman.
Iso akku, iso kulutus ja pieni toimintasäde
Kuten saimme nähdä talvella, E-HS9 tykkää syödä sähköä sellaisissa lukemissa mitä ei tullut aikaisemmin vastaan. Talvi teki vaikutuksen kulutukseen erityisesti kylmälle autolle. Kulutukset pomppasi helposti yli 40 kWh/100 km. Kesällä tilanne on hieman parempi.
Katumaasturiliigassa lukemat 28 kWh/100 km on suurempi kuin voisi odottaa. Syitä voi olla monia, tämän auton kohdalla ainakin seuraavat: huono aerodynaamisuus, paino ja moottorien energiatehokkuus. Kulutus nousee vain pahemmaksi mitä nopeammin ajaa. Kaupungissa se laskee alle 20 kWh:n lukemiin, samaan aikaan Enyaqit menevät lukemiin 10-12 kWh kaupungissa.
Täydellä latauksella pääsee vain noin 280 km, yksi matalimmista tuloksista mitä Testausauton uusien autojen testeissä on ollut. Suora kilpailija tässä kokoluokassa, KIA EV9 pääsee yhdellä latauksella melkein 400 km, pitäen keskikulutusta 23 kWh/100 km. Monella tavalla tämä Hongqi on jäänyt polttomoottorialustaansa loukkuun.
Mysteerinen lataus Hongqilla
Lataus E-HS9:n kanssa ei joka kerta mennyt niin kuin strömsössä. Valmistajan ilmoittamaa 140 kW:n huipputehoa ei koskaan näkynyt, lähemmäs 120-130 kW. Akkua ei pysty esilämmittämään, mutta testin aikana oli hyvin lämpimät 19-20 astetta ja aurinkoista. Ensimmäisellä kahdella lataussessiolla sai 120 kW, kolmannella se otti hetken ajan 100 kW kunnes laski 45 kW:n asti. Näyttöön ilmestyi virhe jäähdytysjärjestelmästä. Kolmannen latausistunnon jälkeen auto ei enää ottanut yli 50 kW virtaa sinä päivänä.
Viimeisenä koeajopäivänä saimme auton ladattua Kempower-laturilla ja otimme talteen latauskäyrän. Hieman omituisen näköinen. Latausnopeus pomppii kaksi kertaa ja jatkaa normaali laskua akku alkaa lähestymään 80%. Tälle automallille ei ollut mahdollista saada kattavia teknisiä tietoja, joten on vaikea arvioida akun lämpötilan vaikutusta tähän. Syy tähän jää mysteeriksi, laturit vaikuttivat toimivan hyvin ja tehoa asemalla on enemmän kuin tarpeeksi tälle autolle. Voiko kenties aikaisemmat jäähdytysvaroitukset vaikuttaa tilanteeseen?
Toinen varsin harmillinen piirre esiintyi E-HS9:n kanssa. Kaikki Delta-laturiyksiköt mitä kokeilimme ei suostunut pelaamaan auton kanssa. Hyvin useasti uudellamaalla esiintyy Deltan laturiyksiköitä, erityisesti K-Latauksella. Yllättävän monet latausasemat ovat Deltan valmistamia, ja tämä rajasi merkittävästi latausmahdollisuuksia.
Kokonaisuudessaan latausominaisuudet ovat pettymyksiä täynnä. Autoon on asennettu iso akku, yli 90 kWh, ja maksimilatausteho 120 kW ei riitä pikalataukselle. Mukaan jos huomioidaan lyhyt ajokantama, niin lataustauot pitenevät huomattavasti verrattuna KIA EV9:n yli 200 kW:n latausnopeudelle. Lataus noin 10 -> 75 % vei yli 34 min ja antoi noin 200 km ajokantamaa on huomattavasti huonompi suoritus kuin kilpailijallaan.
Yhteenveto
Luksuspuolelle menevä katumaasturi jätti pettymystä makuun tekniikan puolella. Kiehtova ja uniikki ilme kerää katseita ja kysymyksiä. Joillekin se voi olla tärkeää, toisille taas sietämätön juttu. Kun auto tuotiin ensimmäisen kerran Suomeen, KIA EV9 oli vasta lanseerausvaiheessa. Hongqi E-HS9 oli talvella ainoa luokassaan, täysin yksin. Nyt kun EV9 on myynnissä ja testattu, sormi kääntyy enemmän kohti korealaista kuin kiinalaista.
Monella tapaa E-HS9 on matkustamossa enemmän luksusta ja mukavuutta. EV9:sta puuttuu kolmannen rivin oma ilmastointialue, muttei Hongqilla. Tilavuutta on taas enemmän EV9:ssa, joka on täysin sähköiselle alustalle rakennettu automalli. Faktat viittaavat vahvasti tähän, jos vertaa kahta automallia keskenään. EV9, joka on leveydeltään kapeampi kuin E-HS9, on sisätiloissa leveämpi kuin E-HS9. ¨
Jos voisi vähemmän välittää tekniikan jälkeenjääneisyydestä ja haluaa edullisemmin luksustason autoa, Hongqi E-HS9 kannattaa pitää mielessä. Se on mm. halvempi kuin Voyah Free, pienempi katumaasturi. Kaikki auton aspektit huomioiden E-HS9 jää jälkeen EV9:n vuosia edellä olevasta tekniikasta, energiatehokkuudesta, tilavuudesta ja ohjelmistosta. Jokaisen arkeen ei välttämättä sovi 280 km ajokantamalla varustettu auto, kontrastina 400 km EV9. Jos kaipaa mieletöntä luksusta ja haluaa kaikkien sen tietävän, kiinalainen auto alle. Kaikissa muissa vaihtoehdoissa korealainen kilpailija on se parempi vaihtoehto.