Jälleen uusi BYD-malli ulkona. Samaan aikaan BYD valmistelee Seal-U:n korvaajan lanseerausta ensi vuoden alkupuolelle. Mitä kannattaisi tehdä? Onko Seal-U hyvä tuote, vai kannattaako odottaa?
Geneerisempi BYD-tuote
Seal-U on mallistosta matalaprofiilisemmasta päästä suunnittelultaan, erityisesti takana. Ei logoja, eikä erikoisia takavalotyylejä. Pelkkä mallinimi. Build Your Dreams mahtuisi täydellisesti takavalojen yläpuolelle, kuin olisi näin suunniteltu mutta tunnelin loppupäässä tehty logon poisto. Ilma-aukoilta vaikuttavat yksityiskohdat edessä ja takana ovatkin vain muovipaloja. Aerodynaamisuuden parannuksille olisi kipeästi tarvetta tähän autoon.
Sisätilat etu- ja takarivillä ovat ulkomittoihin nähden hyväksyttävät. Jalkatilaa riittää ja sivuttaisesti on tarpeeksi tilaa. Auto vaikuttaa hyvin tilavalta kilpailijoihin verrattuna, kunnes avaa tavaratilan. Koska Seal-U ei ole täysin puhtaasti sähköautoksi suunniteltu malli, pituudeltaan lyhyempi Skoda Enyaq tarjoaa enemmän tavaratilaa. Samoja kompromisseja esiintyy monissa Stellantiksen autoissa. Jos isoja ja korkeita esineitä ei tarvitse kuljettaa, tilanne on HBO:n Chernobyl -sarjasta lainattu ”Not great, not terrible”.
Pinnat ja materiaalit ovat suuremmaksi osaksi odotusten mukaiset. Kovaa muovia löytyy joistakin kohdista ovissa ja kojelaudalla, mutta pääosin on verhoiltu keinonahkalla. Erittäin häiritseväksi jää kiiltävä pianomuovi sekä keskikonsolissa että kojelaudalla oikealla puolella. Se tulee keräämään naarmuja, sormenjälkiä ja likaa hyvin helposti. Verrattuna Peugeotin e-3008:n malliin Seal-U on silmissä ja todellisuudessa paremmin tehty sisätiloissa. Jos verrataan uuteen Nissan Qashqaihin tai ARIYA:n malliin niin jäisi kaipaamaan viimeistelyä yksityiskohtiin. Painikkeet ja viikset tietyissä paikoissa tuntuvat hyvin edulliselta ja halvalta verrattuna Nissanin edullisempiin malleihin.
Entä miltä ajaminen tai kyydissä matkustaminen tuntuu? Kyyti on hyvin pehmeää, jopa liiankin pehmeä. Kiinalaisista autoista useimmiten nousee esiin kuinka pehmeäksi jousitus on säädelty. Tämä vaikuttaa olevan kiinalaisten haluttu toiminto autossa. Täällä euroopassa on vaikea arvioida, kuinka moni tykkäisi tällaisesta alustan säädöstä. Niitä löytyy varmasti jonkun verran, mutta omaan kokemukseen jäi hieman häiritsemään. Ohjaus on myös videopelimäinen, hyvin vähän tuntumaa ja sähköavustus ei tee korkeimmilla nopeuksilla hommaansa oikein.
Päivityksiä infotainmentiin ja vihdoin reitinsuunnittelija!
Aikaisemmissa BYD:n malleissa olemme monesti ilmaisseet pettymystä sen laiskasta ulkoasusta ja toteutuksesta. Tässäkään mallissa mitään isoja päivityksiä ei ole tehty järjestelmään. Uudessa BYD Tangissa on seuraava sukupolvi järjestelmästä. Kuitenkin tähän malliin ja ilmeisesti muihinkin on tullut muutamat elämää helpottavat päivitykset.
Carplay ja Android Auto löytyvät myös tästäkin mallista. Puuttuvana elementtinä tässä oli ilmastoinnin ohjauksen painikkeet. Carplay täytti koko näytön tilan ja auton muita asetuksia ei pystynyt ohjaamaan helposti. Tähänkin ongelmaan BYD:n ohjelmistotiimi on vihdoin tehnyt ratkaisun. Se ei mene kokonäyttötilaan ja ohjaukset jäävät näkyviin. Näkymästä pääsee tarvittaessa takaisin kotisivulle tai ohjata ilmastointia, kuten on ollut kaikissa muissa sovelluksissa tähän mennessä.
Myös kesällä esittämät turhautumiset navigoinnin suhteen Sealin koeajossa on kuunneltu. Päivitys navigaattoriin on tuonut vihdoin reitinsuunnittelun! Tämä kaikki alle puolessa vuodessa. Nyt auto varoittaa alhaisesta akun varauksesta ja ehdottaa lähimmälle laturille. Kaikista tärkein lisäys on automaattinen latausten lisäys reitille. Auto neuvoo ja arvioi kuinka paljon tarvitsee kullakin laturilla ladata. Navigointi myös arvioi akun varausta määränpäässä, jos se on tarpeeksi lyhyt eikä vaadi latauksia.
Yleensä BYD:n malleissa on käytetty Dynaudion äänentoistojärjestelmää. Seal-U lienee olemaan ensimmäinen mallistossa, joka käyttää Infinity -järjestelmää. Kokeilimme Carplayn ja sisäänrakennetun Spotifyn kautta kuunnella musiikkia ja positiivista eroa on. Lauluääni kuuluu puhtaammin kuin Dynaudiolla. Useammalla kiinalaisella valmistajalla on ohjelmiston kanssa pulmia, erityisesti äänentoiston laadun kanssa. Joillakin Bluetooth-yhteyden kautta toistettava media on laadulta huomattavasti heikompi kuin USB-tikulta tai Carplaylta.
BYD:n autoissa on nähty NFC-merkintä sivupeilissä ja keskikonsolissa. Se on vain herättänyt ajatuksia sen käyttötarkoituksesta. Nyt tiedämme vastauksen tähän mysteeriin. Hiljattain autosta löytyikin digitaalisen avaimen optio. Asentamalla sen puhelimeen tai esimerkiksi Apple Watchiin pääsee autoon sisään puhelimella tai kellolla. Avausta varten täytyy pitää puhelinta sivupeilin päällä ”NFC” kohdalle. Emme valitettavasti päässeet testaamaan ominaisuutta, sillä meillä ei ollut sovellusta käytössä. Tästä huolimatta kyse ei ole Teslan kaltaisesta mobiiliavaimesta, mikä aukeaa lähestyessä. Auto ei tiedä puhelimen sijaintia vaan puhelin toimii ”avainkorttina”. Seuraava askel tähän toimintoon olisi UWB-tuki, joka mahdollistaisi yksinkertaisesti kävellä auton luokse kännykkä taskussa.
Iso akku ja iso kulutus
Jäimme todella hämmennyksiin kuinka paljon Seal-U syö sähköä. Sealin kulutukset olivat kohtuulliset, ei mitenkään mullistavia. Seal-U:n kohdalla kohtuullisuudesta ei voi puhua. Tämän kokoluokan katumaasturista kun puhutaan, tulos on pettymys.
Oikean kulutuslukeman selvittäminen on sinänsä oma taitolajinsa. BYD:n autoissa tähän mennessä on tullut vain hajalla oleva kulutusmittari, jota ei oikeasti pysty nollaamaan. Kulutus ottaa historiallisesta tiedosta viimeisen 50 km matkalta keskikulutuksen, eikä sitä voi aloittaa alusta. Vaikka se hetkeksi näyttäisi nollaantuvan, sama kulutusluku palautuu takaisin. Vasta kun 50 km on ajettu, alkaa tulemaan edellisen 50 km matkalta kulutuslukema. Tämä on ns. ”liukuva keskiarvo”. Perinteistä ajotietokonetta ei löydy, joka on varsin ikävää.
Lukeman selvittämiseksi laskimme käytetyn sähköenergian jaettuna ajettuihin kilometreihin. Käytännössä teemme sen työn mitä auton oma tietokone ei osaa. Onneksi auton OBD-diagnostiikka antaa tarkasti akun kapasiteettitietoa. Saimme lukemaksi 24.5 kWh/100km. Sama reitti mitä muidenkin autojen kanssa edestakaisin ja näistä keskiarvo. Tuloksena saamme varsin ison lukeman. Ulkolämpötila oli 15-16 asteen rajoilla ja kuivaa. Enyaq RS neliveto samalla tienpätkällä kuluttaa 19 kWh/100 km, Nissan Ariya etuvetomalli taas 21.2 kWh/100 km kylmemmässä ja tuulisessa säässä.
Hiljattain lanseerattu Seal-U DM-i hybridimalli löi lopulliset faktat pöytään. Konepellin alla on varattu tilaa myös polttomoottorille. Tämä ei siis ole puhtaasti sähköautoksi suunniteltu malli. Kuten huomataan konepellin alta, tilaa jää valtavasti käyttämättömänä. Tavaratilaa ei saa tehtaalta, ehkä löytyy jotakin Temun maailmasta. Kolmannen osapuolen lisäosiin valmistaja ei ota vastuuta.
Ehkä suurimmat syyt suurelle kulutukselle voivat olla auton huono aerodynaamisuus sekä sähkömoottori itse. Muotoilu on perinteisempi katumaasturi, joka sopisi enemmänkin polttomoottoriautolle. Otetaan vertailuksi ARIYA. Iso auto siinäkin, mutta siitä näkee yrityksen aerodynaamisuuden eteen. Keulassa on ilma-aukot aerodynaamisuuden parantamista varten. Seal-U:ssa se on lähinnä tehty näyttämään siltä, sillä ei ole käytännössä apua ilmavirran ohjaamisessa.
Vertailun kohteeksi ei tarvitse ottaa toisen valmistajan autoa, vaan nyt voi ottaa BYD:n omastakin mallistosta. BYD Sealion 7 on vasta tulossa Suomen markkinoille, mutta jo nyt näyttää erittäin lupaavammalta kuin Seal-U. Pikalatausmahdollisuudet, sisätilat, tekniset tiedot ovat kaikki paljon paremmat. Hieman epäselvää, miksi ja kenelle tämä täyssähköinen Seal-U on tuotu markkinoille kun Sealion 7 oli jo horisontissa.
Lupaava pikalataus paperilla
Valmistajan ilmoittamissa teknisissä tiedoissa ilmoitetaan 140 kW huipputehoa DC-pikalaturilla. Vaikuttaa ensisilmäisesti hyvältä. Se, kuinka kauan huipputeho kestää latauksen aikana määrittää pitkälti latausajan.
Katsomalla yllä olevia tallenteita meidän pikalatauksista huomaa jo klassista BYD e-platform 3 alustan piirteen. Akun jäähdytys ei ole tarpeeksi hyvä ylläpitämään latausnopeutta pidemmäksi aikaa ja tapahtuu jyrkkä pudotus jo alussa. Jäähdytysongelman vahvistaa erityisesti klo 18.37 aloitettu latausistunto, jolloin 140 kW palautuu hetkellisesti takaisin kunnes lämpötilat kohoavat jälleen.
Testeissämme ladataan aina muutaman kerran päivän sisällä. Tämä tuo hyvin näkyviin heikkoudet esimerkiksi pitkällä Lapin reissulla. Kaavoista näkyy hyvin, että ensimmäisellä latauksella 140 kW:n teho jatkuu noin 40% asti. Tämän jälkeen se putoaa jo alle 30%:n kohdalla. Mitä enemmän lataa, sitä huonommaksi menee latausaika.
Kenelle tämä malli sopii?
Kysymys on hyvä ja hieman hankala. Hittituote tämä ei ole teknisesti, eikä tyyliltäkään kovin kaunis ja erottuva. Sähköauto tämä kyllä on ja se toimii. Millä perusteella tämä malli olisi parempi kuin kilpailijat? Tässä se ongelma lienee. Vastaavanlaista pakettia ja jopa parempia löytyy uutena samoihin hintoihin.
Käydään läpi mitä saa samalla hinnalla juuri nyt. Katumaastureista aiemmin mainittu Nissan ARIYA on objektiivisesti parempi valinta kulutuslukeman sekä sisätilojen laadun puolesta. Latausmahdollisuudet pysyvät suurin piirtein samoissa lukemissa kuin Seal-U:ssa. Infotainmentin osalta saa luotettavammin toimivan Carplay-yhteyden ja Bose-äänentoistojärjestelmän. Ajotuntuma on myös hieman tiukempi. Sähköautotoiminnoista löytyy vahvempi energian talteenotto.
Toinen särmä valinta on Tesla Model Y RWD, joka maksaa melkein yhtä paljon kuin BYD Seal-U:n korkein varustetaso. Tekniikan puolesta Model Y tarjoaa tällä hetkellä tekniikan kärkipäätä, täyttä timanttia. Matala kulutus ja suurempi kantama. Infotainmentin puolesta tilanne on pehmeästi ilmaistuna vuosia edellä muita kilpailijoita Euroopassa. Model Y ei ole jousituksen osalta kovin pehmeä, mutta se on myös makuasia. RWD-mallissa on myös LFP-akusto ja monia muita sähköauto-ominaisuuksia mitä jää kaipaamaan muilta valmistajilta.
Joten ketä tämä automalli houkuttelisi? Pakko myöntää, että objektiivisesti tilanne ei ole erittäin hyvä. Kuten uutisista olemme kuulleet joidenkin Teslakuskien ajatuksia, he haluavat seuraavaksi autoksi jotakin muuta. Ehkä heille tämä voisi olla juuri sitä mitä he haluavat. Jotakin muuta kuin Teslan auto. Jos Seal-U:nsta saa hyvän diilin alennettuun hintaan, se voisi käydä kaupaksi. Itse jos tarvitsisi valita, ottaisin edellämainituista kilpailijoista. Tähän pakettiin voi vielä heittää kiinalaista kilpailua, MG Marvel R. Vaikka siitäkin löytyy muutamat häiritsevät piirteet, sen alusta on sporttisempi ja takavetoinen. Minun olisi vaikea suositella Seal-U:ta esimerkiksi ystäville ja perheelle, sillä se on objektiivisesti huonompi tuote.
Yhteenveto
BYD Seal-U jättää roikkumaan enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Onko tämä automalli hinnoittelullaan hyvä tuote Suomen markkinoilla? Olisiko voinut hieman panostaa teknisessä suunnittelussa? Olisiko pitänyt vain lanseerata BYD Sealion 7 ja jättää tämä välistä?
Autossa ei ole mitään pahasti vialla, muttei siitä löydy myöskään mitään muista erottuvaa tai erityisen hyvää. Se on keskivertoauto. Monet epäkohdat muista BYD:n automalleista, pääosin ohjelmiston puutteita, ovat yhä korjaamatta. Auton ohjaustekniikka kuten vakionopeudensäädin ja moottorin hallinta vaativat yhä hiontaa ja viimeistelyjä.
Seal-U tuo monia korjauksia BYD:n ohjelmistoon, joka todennäköisemmin tulee myös muihinkin malleihin. Tärkein niistä on reitinsuunnittelu. Seuraava listalla on Carplayn viimeistely helpoilla ilmastointiohjauksilla. Tämä ei kuitenkaan ole vastaus autosta heränneihin kysymyksiin.
Maahantuojan oma suhtautuminen automalliin kuvailee vahvasti minkälainen auto on kyseessä. Lanseeraus tehtiin hiljaisemmin kuin tyypillisesti. Mitään suurta hehkutusta ei ollut Seal-U:sta. Sen hybridiversio DM-i sai enemmän huomiota kuin täyssähköversio. Tämän lisäksi hybridi on saatavilla nelivetona. Tämä auto vaikuttaa olevan tuotu markkinoille täyttämään mallistolistaa.
Pehmeästi sanottuna olisimme odottaneet enemmän BYD:lta. Tämä automalli tuntuu jo olevan vanhaa tekniikkaa Kiinalaisen autotuotannon aikajanalla. BYD Sealion 7 on tulossa seuraavan vuoden puolella. Täytyy jäädä odottaman BYD Sealion 7:n tuloa Suomeen, jos haluaa paremman Seal-U:n itselleen.