Aikaisemmista Stellantis-konsernin autoista ei ole ollut kovin paljon hyvää sanottavaa. Uuden e-3008-mallin mukana tulee täysin uusi rakenne ja teknologiapakkaus. Onko tämä vain markkinointia vai askel eteenpäin sähköistymisessä?
Tilaa hybridille sekä sähkölle vaatii kompromisseja
Vaikka kyseessä onkin uusi STLA Medium-alusta, se ei ole vain ja ainoastaan sähköautoille suunniteltu. Suunnittelussa on varattu myös tilaa hybridimalleille, joissa on polttomoottori. Mielenkiintoinen ratkaisu. Ideana on ollut pysyä sähköistymisen ja polttomoottoriautojen välimaastossa.
Hieman jää epäselväksi strategia sähköistymisessä. Onko jo suunnitteluvaiheessa todettu, ettei tästä tulisi menestystarina täyssähköisellä rakenteella? Tämä päätös heijastuu auton sisätiloissa. Verrataan toiseen ranskalaiseen automalliin, Renault Scenic E-Techiin, joka on saatavilla vain sähköisenä. Melkein samankokoinen ulkoa, mutta tilavampi sisältä.
Tavaratilaa Scenicissa on hieman enemmän kuin muutaman cm pidemmällä ja korkeammalla Peugeotilla. 545 litraa verrattuna 520 litraan. Jos lähdetään hinnan puolesta vertaamaan, otetaan pöytään Skoda Enyaq. Sillä saa litroja 570 ja visuaalisesti myös tilavampi. Peugeotin tilat ovat hieman pettymys kilpailijoihin verrattuna, mutta edellisiin malleihin tilanne on parempi.
Sisätilat ovat hyvät ja tilavat eturivissä. Edellisiin malleihin verrattuna tilat ovat avarat. Ja luojan kiitos ettei kojelaudassa ole Stellantikselle tyypillistä kovaa muovimateriaalia, josta tulee kamala haju kesähelteessä. Muita kivoja ja omaperäisiä ratkaisuja löytyy. i-Toggles on hieno konsepti ja täynnä potentiaalia. Päivitetty versio on askel eteenpäin kohti visiota, mutta vielä vaatii hiontaa.
Uutta näyttöä voi arvostaa erityisesti edelliseen Peugeotin malliin verrattuna. Testissä ollut Peugeot e-308 SW:n ratti peitti huomattavan osan mittaristosta eikä optimaalista asentoa saanut säädettyä. Nyt tilanne on parempi, sillä näyttö on korkeammalla. Näytön laadusta täytyy sen verran mainita, että sen tarkkuus ja kontrasti ovat erittäin hyvät. Välillä mustan värin kontrasti on niin hyvä, sitä ajattelee OLED-näytöksi.
Parempaa tekniikkaa, kaukana parhaasta
e-3008 on tällä hetkellä se malli, joka esittelee Stellantiksen parhaimmistoa sähköautoissaan. Monella tapaa se on edelliseen sukupolveen verrattuna parantunut. Teknisistä tiedoista lainattu huippulatausteho 160 kW on ennennäkemätöntä Peugeotin ja Citroenin maailmassa.
Hyvät parannukset jatkuvat. Päivitetyn navigointiohjelmiston ansiosta pääsemme kokemaan ensimmäistä kertaa reitinsuunnittelun tuen. Se arvioi ja suunnittelee pitkän matkan valmiiksi paketiksi kuljettajalle latauksineen. Lisäksi arviointiin kuuluu määränpäässä jäljellä oleva akunvaraus. Testissä huomasimme auton automaattisesti laskevan hyvin paljon ylimääräistä virtaa ladattavaksi. Syynä tähän on se, että arviot voivat heitellä 5-10% muuttuvissa olosuhteissa. Juuri siirtyneelle sähköautoilijalle tästä on varmasti suuri apu auton käytössä, mutta järjestelmä ei ole täydellinen.
Pieni mutta iso askel Stellantikselle, joka on loppujen lopuksi hyvin nöyryyttävä amatöörimoka. Tähän mennessä millään Stellantiksen sähkautolla ei ole ollut mahdollista rajata akun lataustasoa 80%:n tai alemmas. Tämä toimenpide pidentää akun elinikää, sillä akun kulumista nopeuttaa huomattavasti lataamalla sen aina täyteen. Maailman ensimmäisessä sarjatuotantosähköautossa, Nissan Leafissa on ollut tämä ominaisuus ensimmäisestä päivästä lähtien. Uusi e-3008 on ensimmäinen malli, missä tämä on vihdoin mahdollista. Olikin jo korkea aika!
Polttomoottorijuuret näkyvät edelleen upouudessa Peugeotissakin. Aikaisemmista testeissä kritisoitu ”Start-Stop” painike löytyy yhä autosta ja entiseen tapaan hyvin polttomoottorimainen. Muissa automalleissa riittää vain painikkeen kevyt painaminen. Stellantiksen autoissa se pitää painaa pohjaan ja pitää hetken aikaa painettuna. Olisi korkea aika panostaa sähköauton suunnitteluun näidenkin osalta. Nyt kun Volkswagenin autoissakin voi jättää Start-Stop painikkeen käyttämättä, tämä tuntuu olevan tahallinen piittaamattomuus sähköauton suunnittelussa.
Toinen tyypillinen puute Stellantiksen autoissa on Autoholdin puute. Testissä oleva varustelutaso on GT, kaikista korkein. Tästä huolimatta ominaisuus puuttuu kokonaan. Kuvake Autoholdista tulee adaptiivisen vakionopeudensäätimen käytössä, muttei saa päälle normaalissa ajossa. Käytännössä kaikilta autovalmistajilta saa Autoholdin tässä hintaluokassa edes lisävarusteena. Ei tässä tapauksessa. Tässä on vielä yksi ikävä naula arkkuun.
Hyväksyttävä kantama ja lataus
Peugeotin ja Citroenin strategia tehdä energiatehokkaita sähköautoja pienemmällä akkukapasiteetilla on nähtävästi ollut tapa saada olemassa olevalle polttomoottorialustalle suhteellisen hyvin suoriutuva sähköauto. Nyt kun alusta on melkein muttei täysin sähköautoille suunniteltu, onko tilanne parantunut?
Kulutustesti Testausautolle tyypillisellä reitillä, joka koostuu moottoritieajosta sekä valtatieajosta paljasti tarvittavat tiedot kulutuksesta ja ajokantamasta. Täydellä latauksella pääsimme 308 km. Kulutus edestakaiselta matkalta saatiin 20,1 kWh/100 km. Tällä keskiarvolla voidaan arvioida täydellä latauksella kantamaa 308-320 km. Rehellisesti luvut ovat hyväksyttäviä ja varmasti lyövät ohi monet muut mallit. Kuitenkaan luvut eivät ole kovin kilpailukykyisiä, kun samaan hintaan saa juuri nyt kaupasta parempia vaihtoehtoja.
Koeajoautossa, kuten tällä hetkellä myös asiakkaille toimitettavissa autoissa tulevat pienemmällä akkukapasiteetillä (76 kWh). Myöhemmin on tulossa suurempi akkupaketti. Aikataulusta ei ole vielä tarkempaa tietoa.
Pikalatauksen tilanne on paperilla hyvä, käytännössä suomen kylmät olosuhteet tuhoavat tehot huomattavasti alas. Syynä tähän on akun esilämmityksen puute. Peugeot on luvannut julkaista myöhemmin päivityksen, joka tuo kyseisen ominaisuuden.
Ensimmäisellä pikalatauksella tehot jäivät huomattavasti alle luvattuja lukemia. Huomioidaan tähän vielä ajamat kilometrit ennen latausta. Yli 250 km jälkeen tulos on seuraava, kuinka käy jos ajaa vain 60 tai 90? Se tulee olemaan entistä huonompi.
Toinen pikalataus näyttää lupaavammalta. Huipputeho saavuttaakin jo 140 kW. Latausaika ei tästä kuitenkaan parane. Latausaika 20-80% on yhä noin 40 min. Ilmeisesti 160 kW:n lataustehot saa jäädä kesälle. On siis erittäin kipeästi tarvetta akun esilämmitykselle. Latauskäyrä syksyisellä kelillä ei näytä olevan kovin tasainen ja päästään jo 50%:n jälkeen alle 100 kW:n tehoille.
Päivitetty infotainment on lupaava
Uusi järjestelmä on saanut uutta tekniikkaa ja ulkoasun päivityksiä. Uusi näyttö, prosessori ja näytön asettelu ovat nostaneet käyttökokemuksen uudelle tasolle. Jäimme e-308 kanssa erittäin pettyneeksi sen järjestelmän hitaudesta. Tätä samaa ei voi sanoa uuden e-3008 kohdalla.
Sisäänrakennettuja sovelluksia kuten Spotify, TuneIn, Youtube, jne. ei edelleenkään löydy päivityksestä. Tämä on harmillista, mutta CarPlayn integraatio järjestelmään on niin hyvällä tasolla, monille sovellusten puute jää varjoon. Yhteys CarPlayn kanssa ei ole kaikista testaamistamme autoista luotettavin, mutta sen integraation taso on suorastaan upea. Apple Mapsin kartta ja navigointi lähettää mittaristoon navigointitiedot sekä täysmittaisen karttanäkymän. Täytyy nostaa hattua käyttöliittymän suunnittelijoille. Carplayn kartan ympärille on osattu hyvin siististi lisätä auton omat näkymät ja tiedot, mm. nopeusmittari.
Käyttöliittymän animaatiot ovat edelliseen sukupolveen verrattuna elegantit ja hienot. Animaatiot aiemmassa sukupolvessa pyöri niin hitaasti, että toivoi kovasti näiden olevan kytkettävissä pois päältä. Syynä tähän näyttää olevan näytön päivitetty päivitysnopeus, joka on noussut huomattavasti.
Samaa hyvää voi sanoa myös i-Toggles painikkeista. Näytön laatu itsessään on parantunut, mutta toiminnot eivät. Edelleen lämpötilaa ei pysty säätämään digitaalisella näppäinrivillä, joka antaa käyttäjälle vähemmän hyötyä kuin fyysiset painikkeet. Ratin tai penkin lämmitystä voi kytkeä päältä näillä näppäimillä. i-Toggleseista löysimme hauskan bugin, jonka voi katsoa yllä olevasta videosta. Vielä siis on korjattavaa 🙂
Infotainmentin rakenne ja valkot ovat tuttuja aikaisemmista malleista. Mitään täysin uutta ei tuotu pöydälle. Tekniikan johtotähdestä on vaikea puhua, mutta se hoitaa asiansa reilusti ja hyvin. Näkymien kustomointimahdollisuudet ovat hyvät ja mahdollistavat esimerkiksi helpon pääsyn lämpötilan säätämiseen suoraan etusivulta. Itse pääosin käytin vain Carplayn näkymää, koska se on omille silmille selkeämpi ajon aikana.
Tyylikästä ja terävää suunnittelua
Tekninen osa ei ollut niin vakuuttava, mutta suunnittelu ja tyyli näyttää varsin hienolta. Terävä ja aerodynaamisemman näköinen katumaasturi näyttää edelliseen sukupolveen verrattuna futuristiselta. Takalasin ja C-pilarin karmittomuus antaa autolle hienon ja minimalistisen ilmeen.
Vaikka visuaalisesti auto näyttää Coupé:lta, se on hieman erilainen. Kattolinja kaartuu alas täydellisesti vasta takarivin jälkeen. Näin takarivillä on riittävästi päätilaa matkustajille. Korista löytyy myös kiiltävän mustat osat mm. puskurista ja katosta. Valinta harmittaa erityisesti takapuskurissa, koska se tulee varmasti keräämään naarmuja arkikäytöstä ja esim. kivistä.
Aggressiivinen keula ja päivävalot ovat hienoja suunnittelun yksityiskohtia. Se näyttää aivan leijonan raapimilta. Hieno yksityiskohta sulautuu hyvin ajovalojen kanssa. Takavalot ovat erikoisen kolmiulotteiset, mutta säilyttävät tyylinsä edellisistä 3008:n malleista.
Yhteenveto
Kokonaisuus jättää auton neutraalille alueelle. Sitä on vaikea suositella parhaana vaihtoehtona, muttei ansaitsisi paikkansa ostoslistan lopusta. Parannukset sähköautoarkkitehtuuriin ovat tulleet markkinoille liian myöhään, ja vielä joudutaan odottamaan tärkeiden ominaisuuksien tuloa sähköautoilun kannalta. Tällä hetkellä on myynnissä automalleja, jotka ovat teknisesti huomattavasti parempia kuin tämä malli.
Uusi STLA-alusta ei suostu irtautumaan polttomoottorista, joka tuo mukanaan enemmän kompromisseja kuin kilpailevilla tuotteilla. Tavaratilat ovat pienemmät, etukontti puuttuu kokonaan. Ohjauslaitteista ei ole vieläkään uskallettu pyrkiä eroon perinteisestä ”Start-stop” käynnistyksestä, polkimen regeneratiivinen toiminto on hyväksyttävällä tasolla eikä yhden polkimen ajoa ole saatavilla.
Stellantiksen kannalta uusi arkkitehtuuri on tullut ulos liian myöhään ja on jäänyt muita jälkeen jo nyt. Omassa kuplassa uusi STLA-alusta on pätevämpi sähköauto, sen ulkopuolella on jo jäänyt vanhaksi. Strateginen virhe on iskenyt valmistajan takaraivoon ja tämä päivitys ei saa kiinni kehityksestä.
Onko Peugeot e-3008 hintansa arvoinen auto? Objektiivinen vastaus on ei. Huomattavasti parempaa tarjontaa saa mm. ranskasta, japanista sekä saksasta. Parannuksia on luvassa, mutta aikataulu on yhä epäselvä. Jos ei halua itseään EX30:n kaltaiseen paraatiisiin, missä päivityksiä on odoteltu joissain tapauksissa vuoden verran, suosittelen valitsemaan samasta hintahaarukasta toisen auton.