Tesla Model 3 on sähköauto, joka on saanut paljon huomiota ja kiitosta niin kuluttajilta kuin kriitikoiltakin. Se on Teslan edullisin malli, mutta se ei tarkoita, että se olisi kompromissi. Päinvastoin, Model 3 tarjoaa monia ominaisuuksia ja etuja, jotka tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon perinteisille polttomoottoriautoille.
Model 3 on saatavilla kolmena eri versiona: Standard Range Plus, Long Range ja Performance. Kaikissa versioissa on takaveto tai neliveto, ja niiden akkukapasiteetti vaihtelee 50 kWh:sta 82 kWh:iin. Tämä tarkoittaa, että Model 3:n toimintasäde on 448–614 km WLTP-mittauksen mukaan. Lisäksi Model 3 pystyy lataamaan akkunsa nopeasti Teslan Supercharger-verkostossa tai muissa yhteensopivissa latauspisteissä.
Ulkonäkö
Model 3:n ulkonäkö on moderni ja virtaviivainen. Auton etuosa on matala ja pyöreä, ja sen keula on suljettu ilman perinteistä jäähdyttimen säleikköä. Tämä parantaa auton aerodynamiikkaa ja vähentää ilmanvastusta. Auton sivuprofiili on kaareva ja elegantti, ja sen takana on pieni spoileri ja diffuusori. Auton katto on lasia, mikä luo tilavan ja valoisan tunnelman sisätiloihin.
Model 3:n sisustus on minimalistinen ja futuristinen. Auton kojelauta koostuu vain yhdestä suuresta kosketusnäytöstä, joka hallitsee kaikkia auton toimintoja ja asetuksia. Näytöltä voi seurata auton nopeutta, akun tilaa, navigointia, musiikkia, ilmastointia ja muita ominaisuuksia. Näytön alapuolella on vain kaksi ohjauspyörän takana olevaa vipua ja kaksi rullaa ohjauspyörässä. Model 3:ssa ei ole fyysisiä nappuloita tai kytkimiä.
Koeajo
Koeajoimme Model 3:n Performance-version nelivedolla ja 82 kWh:n akulla. Auto oli väriltään punainen metalliväri ja sen sisustus oli musta nahka. Auto oli varustettu myös 20-tuumaisilla urheiluvanteilla ja punaisilla jarrusatuloilla.
Lähdimme liikkeelle Espoon laturilta. Akku oli täynnä ja näyttö kertoi toimintasäteeksi 580 km. Valitsimme navigointiin kohteeksi Porvoon vanhan kaupungin, jonne oli matkaa noin 60 km.
Painoimme kaasupoljinta kevyesti ja auto lähti liikkeelle äänettömästi ja sulavasti. Vaihdoimme kaistaa helposti ohjauspyörän rullalla valitsemalla halutun suunnan. Auto vaihtoi kaistaa automaattisesti kun tie oli vapaa.
Saavuimme moottoritielle ja päätimme testata auton kiihtyvyyttä. Painoimme kaasupoljinta lujemmin ja auto ampaisi eteenpäin kuin raketti. Kokemus on ainutlaatuinen, pää lyö kiinni penkkiin. Näytöllä näkyvä nopeus nousi nopeasti yli sataan kilometriin tunnissa. Tunsimme kuinka istuimet puristivat meitä selkään kuin vuoristoradassa. Auto pysyi kuitenkin vakaana eikä heilunut tai värissyt.
Päästimme kaasun irti ja auto hidastui nopeasti regeneratiivisen jarrutuksen ansiosta. Emme tarvinneet juuri lainkaan jarrupoljinta hidastaaksemme auton haluttuun nopeuteen. (tämä oli niin mukava, että kaipaamme tätä edelleen omiin bensa-autoihin)
Aktivoimme Teslan Autopilot-ominaisuuden painamalla ohjauspyörän oikeaa vipua kahdesti alas. Auto alkoi ohjata itseään pitämällä etäisyyttä edellä ajavaan autoon ja pysymällä omalla kaistallaan. Näytöllä näkyi sininen ohjauspyörän kuva merkkinä siitä, että Autopilot oli käytössä.
Rentouduimme istuimillamme ja nautimme maisemista lasikaton läpi. Kuuntelimme musiikkia auton premium-äänentoistojärjestelmällä Spotifyn kautta. Saimme ilmoituksen näytölle siitä, että meidän pitää ottaa ohjauspyörää kiinni vähintään kerran minuutissa varmistaaksemme että olemme hereillä.
Saavuimme Porvooseen noin puolen tunnin ajon jälkeen. Akku oli vielä lähes täynnä eikä tarvinnut latausta paluumatkalle. Pysäköimme auton vanhan kaupungin parkkipaikalle helposti auton peruutuskameran avulla.
Kiersimme auton ympärillä ihaillen sen muotoilua ja yksityiskohtia. Huomasimme että auto oli kerännyt katseita myös muilta ihmisiltä 😀
Yhteenveto
Model 3 oli todella vaikuttava kokemus koeajossa. Se oli hauska, helppo ja mukava ajaa sekä manuaalisesti että automaattisesti. Se oli myös tehokas, tilava ja turvallinen auto sekä kuljettajalle että matkustajille.
Suosittelemme Model 3:ta kaikille sähköautoista kiinnostuneille tai niitä harkitseville. Varsinkin ensikertaiselle EV-omistajalle tämä on yksi parhaimmista vaihtoehdoista.