Skip to content
Testausauto

Testausauto

Uuden sukupolven rehellistä ja riippumatonta autojournalismia

Menu
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Testiajot
  • Testitiedot
Menu

Koeajo: Tesla Model 3 Performance

Ruben, Julkaistu 12.4.20238.7.2023

Tesla Model 3 on sähköauto, joka on saanut paljon huomiota ja kiitosta niin kuluttajilta kuin kriitikoiltakin. Se on Teslan edullisin malli, mutta se ei tarkoita, että se olisi kompromissi. Päinvastoin, Model 3 tarjoaa monia ominaisuuksia ja etuja, jotka tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon perinteisille polttomoottoriautoille.

Model 3 on saatavilla kolmena eri versiona: Standard Range Plus, Long Range ja Performance. Kaikissa versioissa on takaveto tai neliveto, ja niiden akkukapasiteetti vaihtelee 50 kWh:sta 82 kWh:iin. Tämä tarkoittaa, että Model 3:n toimintasäde on 448–614 km WLTP-mittauksen mukaan. Lisäksi Model 3 pystyy lataamaan akkunsa nopeasti Teslan Supercharger-verkostossa tai muissa yhteensopivissa latauspisteissä.

Ulkonäkö

Model 3:n ulkonäkö on moderni ja virtaviivainen. Auton etuosa on matala ja pyöreä, ja sen keula on suljettu ilman perinteistä jäähdyttimen säleikköä. Tämä parantaa auton aerodynamiikkaa ja vähentää ilmanvastusta. Auton sivuprofiili on kaareva ja elegantti, ja sen takana on pieni spoileri ja diffuusori. Auton katto on lasia, mikä luo tilavan ja valoisan tunnelman sisätiloihin.

Model 3:n sisustus on minimalistinen ja futuristinen. Auton kojelauta koostuu vain yhdestä suuresta kosketusnäytöstä, joka hallitsee kaikkia auton toimintoja ja asetuksia. Näytöltä voi seurata auton nopeutta, akun tilaa, navigointia, musiikkia, ilmastointia ja muita ominaisuuksia. Näytön alapuolella on vain kaksi ohjauspyörän takana olevaa vipua ja kaksi rullaa ohjauspyörässä. Model 3:ssa ei ole fyysisiä nappuloita tai kytkimiä.

Koeajo

Koeajoimme Model 3:n Performance-version nelivedolla ja 82 kWh:n akulla. Auto oli väriltään punainen metalliväri ja sen sisustus oli musta nahka. Auto oli varustettu myös 20-tuumaisilla urheiluvanteilla ja punaisilla jarrusatuloilla.

Lähdimme liikkeelle Espoon laturilta. Akku oli täynnä ja näyttö kertoi toimintasäteeksi 580 km. Valitsimme navigointiin kohteeksi Porvoon vanhan kaupungin, jonne oli matkaa noin 60 km.

Painoimme kaasupoljinta kevyesti ja auto lähti liikkeelle äänettömästi ja sulavasti. Vaihdoimme kaistaa helposti ohjauspyörän rullalla valitsemalla halutun suunnan. Auto vaihtoi kaistaa automaattisesti kun tie oli vapaa.

Saavuimme moottoritielle ja päätimme testata auton kiihtyvyyttä. Painoimme kaasupoljinta lujemmin ja auto ampaisi eteenpäin kuin raketti. Kokemus on ainutlaatuinen, pää lyö kiinni penkkiin. Näytöllä näkyvä nopeus nousi nopeasti yli sataan kilometriin tunnissa. Tunsimme kuinka istuimet puristivat meitä selkään kuin vuoristoradassa. Auto pysyi kuitenkin vakaana eikä heilunut tai värissyt.

Päästimme kaasun irti ja auto hidastui nopeasti regeneratiivisen jarrutuksen ansiosta. Emme tarvinneet juuri lainkaan jarrupoljinta hidastaaksemme auton haluttuun nopeuteen. (tämä oli niin mukava, että kaipaamme tätä edelleen omiin bensa-autoihin)

Aktivoimme Teslan Autopilot-ominaisuuden painamalla ohjauspyörän oikeaa vipua kahdesti alas. Auto alkoi ohjata itseään pitämällä etäisyyttä edellä ajavaan autoon ja pysymällä omalla kaistallaan. Näytöllä näkyi sininen ohjauspyörän kuva merkkinä siitä, että Autopilot oli käytössä.

Rentouduimme istuimillamme ja nautimme maisemista lasikaton läpi. Kuuntelimme musiikkia auton premium-äänentoistojärjestelmällä Spotifyn kautta. Saimme ilmoituksen näytölle siitä, että meidän pitää ottaa ohjauspyörää kiinni vähintään kerran minuutissa varmistaaksemme että olemme hereillä.

Saavuimme Porvooseen noin puolen tunnin ajon jälkeen. Akku oli vielä lähes täynnä eikä tarvinnut latausta paluumatkalle. Pysäköimme auton vanhan kaupungin parkkipaikalle helposti auton peruutuskameran avulla.

Kiersimme auton ympärillä ihaillen sen muotoilua ja yksityiskohtia. Huomasimme että auto oli kerännyt katseita myös muilta ihmisiltä 😀

Yhteenveto

Model 3 oli todella vaikuttava kokemus koeajossa. Se oli hauska, helppo ja mukava ajaa sekä manuaalisesti että automaattisesti. Se oli myös tehokas, tilava ja turvallinen auto sekä kuljettajalle että matkustajille.

Suosittelemme Model 3:ta kaikille sähköautoista kiinnostuneille tai niitä harkitseville. Varsinkin ensikertaiselle EV-omistajalle tämä on yksi parhaimmista vaihtoehdoista.

Jaa tämä:

  • Click to share on X(Avautuu uudessa ikkunassa) X
  • Jaa Facebookissa(Avautuu uudessa ikkunassa) Facebook
  • Jaa Redditissä(Avautuu uudessa ikkunassa) Reddit
  • Jaa Telegram palvelussa(Avautuu uudessa ikkunassa) Telegram
  • Jaa WhatsApp palvelussa(Avautuu uudessa ikkunassa) WhatsApp
  • Jakamistapoja
  • Tulosta(Avautuu uudessa ikkunassa) Tulosta
  • Click to email a link to a friend(Avautuu uudessa ikkunassa) Sähköpostitse
  • Jaa LinkedIn:ssä(Avautuu uudessa ikkunassa) LinkedIn
  • Jaa Tumblr palvelussa(Avautuu uudessa ikkunassa) Tumblr
  • Jaa Pinterest palvelussa(Avautuu uudessa ikkunassa) Pinterest
  • Jaa Pocket palvelussa(Avautuu uudessa ikkunassa) Pocket
  • Click to share on Nextdoor(Avautuu uudessa ikkunassa) Nextdoor

Aiheeseen liittyy

Jatka lukemista

Edellinen artikkeli:
Tesla Model 3 uudistuu – Vuodetut kuvat ”Highland” projektista

Kategoriat

  • Sähköautot
    • Audi
    • BMW
    • BYD
    • Cupra
    • FIAT
    • Ford
    • Hongqi
    • Jaguar
    • Kia
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • NIO
    • Nissan
    • Peugeot
    • Polestar
    • Renault
    • Rivian
    • Škoda
    • Tesla
    • Volkswagen
    • Volvo
    • Voyah
  • Testiajot
  • Uutiset

ILMAINEN UUTISKIRJE

Tilaa uutiskirjeemme ja tiedät ensimmäisenä, kun julkaisemme uutta sisältöä.

  • Instagram
  • YouTube
Sähköautot Tesla Testiajot
Sähköautot Tesla Testiajot

Uusi vs vanha | Tesla Model Y

Ruben
21.3.2025
Audi Sähköautot Testiajot
Audi Sähköautot Testiajot

Audi Q6 e-tron quattro | Vorsprung durch EV-Technik!

Ruben
11.3.2025
MINI Sähköautot Testiajot
MINI Sähköautot Testiajot

MINI Countryman SE ALL4 | Kallis unelma kenelle?

Ruben
27.2.2025
FIAT Sähköautot Testiajot
FIAT Sähköautot Testiajot

FIAT 600e | Tyylikkyyden asialla

Ruben
18.2.2025
  • Sähköautot (60)
  • Testiajot (40)
  • Uutiset (20)

Tietoja meistä

Yhteystiedot

Testausserveri ry (3235794-4)
info@testausauto.fi

Toimitus:

ruben@testausauto.fi
0403642686
mikael@testausauto.fi
©2022-2025 Testausauto