Kia on tunnettu edullisista ja taloudellisista autoista, jotka eivät juuri herätä huomiota tyylillään. Ne ovat olleet laadukkaita, mutta varsin tavanomaisia autoja. Vuonna 2021 Kia teki suuren muutoksen brändiinsä, johon kuului uusi logo ja uusia automalleja. Yksi näistä on EV6, joka on Kian ensimmäinen täyssähköauto. Kun katsoo EV6:ta, ei voi olla huomaamatta, että tämä ei ole mikään tavallinen Kia eikä tavallinen auto. Tämä on Kia EV6.
Ulkonäkö ja tyyli
Ulkonäkö EV6:n muotoilu on iso harppaus Kian aiemmista malleista. Se näyttää siltä, kuin se olisi tullut toiselta planeetalta. Sen keula on aggressiivinen ja virtaviivainen, ja antaa autolle urheilullisen ja dynaamisen ilmeen. Kia kutsuu keulaa “Digitaaliseksi Tiikerin kasvoiksi”. Keula on vaikuttava ja ainutlaatuinen. Auton erottaa helposti liikenteessä sen hienosti suunnitelluista LED-ajovaloista, jotka loistavat myös pimeässä. Kia EV6 ei ole mikään seinäruusu, vaan se kääntää katseita.
Auton peräpuoli jakoi mielipiteitä testitiimissämme. Osa piti siitä, osa ei. Jotkut vertasivat sitä Toyota Priukseen, mikä ei ole kovin imartelevaa. Itse pidän perän muotoilusta, mutta en ehkä yhtä paljon kuin keulan. Iso LED-valo on tyylikäs ja omaperäinen, mutta se ei jatka keulan aggressiivista linjaa, vaan on rauhallisempi ja hillitympi. Tämä on makuasia, mutta minusta perä voisi olla rohkeampi ja yhtenäisempi keulan kanssa. Tämä ei kuitenkaan vie mitään pois auton ulkonäön kokonaisvaikutelmasta, joka on erittäin hieno ja erottuva. Haluan myös mainita LED-valojen tekstuurista ja materiaalista, jotka ovat positiivisella tavalla kiinnostavia ja erikoisia verrattuna muihin autoihin. Arvostan sitä, että Kia on uskaltanut kokeilla jotain uutta ja erilaista.
Sisätilat ja ajokokemus
Sisätilat ja ajokokemus EV6:n sisätilat ovat yllättävän laadukkaat ja tyylikkäät. Ne eivät näytä eivätkä tunnu halvoilta, vaan premium-luokan autoilta. Sisätilat ovat myös hyvin suunniteltuja ja ergonomisia. Ohjaamossa on sekä kosketusnäyttö että fyysisiä painikkeita, mikä on käytännöllistä ja helppokäyttöistä. Ohjaamo on selkeä ja moderni. Matkustamon ilme ja tilavuus luovat mukavan ja turvallisen tunnelman.
Takamatkustajille on tarjolla runsaasti jalkatilaa ja istuinmukavuutta. Keskipenkin alla on 230V pistorasia (saatavilla joissain malleissa tai lisävarusteena), josta voi ladata laitteita esimerkiksi retkeilyyn. Takana on myös perinteiset kuppitelineet ja suksiluukku tavaratilaan.
Tavaratila ei ole valtava, mutta riittävä perhekäyttöön. Tavaratilaa on karsittu takamatkustajien jalkatilan hyväksi, mikä on usein tärkeämpi asia kuin tavaratila. Jos tarvitsee kuljettaa isompia lasteja, takaistuimet saa kätevästi taitettua pois tieltä tavaratilasta löytyvillä vivuilla. Konepellin alla on myös pieni tavaratila eli “frunkki”, mutta se on niin pieni, että sinne mahtuu vain latauskaapelit.
Ajaminen EV6:lla on nautinnollista ja hiljaista. Ohjaus on kevyt ja pehmeä. Käännöksissä auton kori kallistuu hieman liikaa omaan makuuni, mutta se ei tee ajosta epämukavaa. Erityisesti pitää kehua matkustamon äänieristystä, joka on samalla tasolla kuin esimerkiksi Ioniq 5 tai Mustang Mach-E. Ainoa pieni miinus on pyöränkaarten äänieristys, joka päästää läpi kivien osumien melut. Moni asia on tehty hyvin, mutta täydelliseksi saisi parantamalla eristystä.
Ohjaus ja ohjauspyörä ovat mukavia ja kevyitä. Ohjaus ei ole markkinoiden paras, mutta hyvä. Tuntumaa ohjauksesta ei löydy samalla tavalla kuin esimerkiksi BMW:n tai VW:n autoista, mutta minusta tällaiseen autoon sitä ei jää kaipaamaan, sillä pitkillä matkoilla se ei ole olennaista. GT-mallia emme vielä päässeet testaamaan, mutta odotamme siinä olevan parempaa ohjausta ja tuntumaa sekä urheilullisuutta.
Sähkömoottorien kulutus on hintaluokassaan parempi kuin keskivertoinen sähköauto. Lataustestissämme jouduimme tekemään ylimääräisen lenkin saadaksemme akun varausta alemmas. Muissa malleissa yleensä menee kolmasosa vähemmän kilometrejä akun varauksen kuluttamisessa. Perehdytään lataukseen seuraavaksi.
Akku ja lataus
Sähköautojen akustoissa on kaksi vaihtoehtoa: 800 voltin ja 400 voltin jännite. Suurin ero on akuston latausnopeudessa. Useimmat autovalmistajat käyttävät 400 voltin akustoa, mutta 800 voltin akusto on yleistymässä.
800 voltin akuston edut ovat nopea latausnopeus, kevyempi akusto ja pienikulutuksisemmat sähkömoottorit. Yksi etu on myös se, että moottorien teho ei laske yhtä paljon kuin 400 voltin akuston kanssa, eli autosta saa irti saman tehon 80 prosentin varauksella kuin 20 prosentin varauksella.
EV6:n maksimi latausteho on 240 kW (58 kWh akustolla 180 kW), joka on yksi markkinoiden nopeimmista. Keskimääräinen pikalatauksen nopeus sähköautoissa on 120-180 kW, eli EV6 tarjoaa lähes tuplasti enemmän. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että pitkillä matkoilla ei tarvitse odotella latauksessa kauaa. Jos pysähtyy lataukseen 200 kilowatin laturiin, auto ehtii latautua tarpeeksi seuraavaan kohteeseen ennen kuin ehtii tilata ruokaa itsepalvelukoneesta. Testasimme ladata autoa 28 prosentin varauksesta, ja 60 prosenttia tuli täyteen noin viidessä minuutissa. Ruokatauko kesti reilusti enemmän kuin auton lataamiseen tarvittiin. Sama pätee myös pikaiseen kauppareissuun matkan aikana, auton saa täyteen todennäköisesti nopeammin kuin ehtii käydä kaupassa.
Jos jotain parannettavaa löytyy, niin se on käsin kytkettävä esilämmitys akustolle. Vaikka navigoinnin kautta voi kytkeä päälle esilämmityksen, käsin kytkettävä olisi hyvä varatoimenpide, jos navigointi ei toimi tai latausasemaa ei löydy kartoista. Jotkut autoilijat eivät useinkaan käytä navigointia, heille tästä olisi paljon hyötyä.
Uskomme, että yksi syy EV6:n suosioon (samoin kuin Ioniq 5:n, joka jakaa saman alustan ja lataustehon) on akku ja pikalataus. Tällä latausnopeudella ei tarvitse miettiä, kauanko tässä nyt kestää. Tehokas latauspiste pitää kuitenkin löytää matkan varrelta, valitettavasti ne eivät tule auton mukana. Latausverkko Suomessa laajenee hyvää vauhtia, mutta tilanne on vielä sellainen, että auto on aikaansa hieman edellä.
Kosketusnäyttö ja järjestelmät
Kojelaudalla on kaksi näyttöä, jotka muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Näyttöjen asettelu on erittäin käytännöllinen ja selkeä. Käyttöliittymän asettelu ja tyyli ovat hyvin samanlaisia kuin Ioniq 5:ssa ja muissa Kian malleissa.
Mittaristo on moderni ja asettelultaan omaperäinen, mutta hyvin mukautuva. Näyttö ei pätki eikä jäädy, vaan toimii odotetusti. Infotainment eli varsinainen kosketusnäyttö on hyvä, mutta ei paras markkinoilla. Kuvakkeet ja valikot ovat selkeät ja helppoja ymmärtää. Selaillessa esiintyy pientä viivettä valikoiden vaihdossa, mutta se ei ole iso haitta käytössä.
Auton älykkäät toiminnot ja avustimet ovat toimivia ja vaivattomia. Adaptiivinen vakionopeudensäädin ja kaistanvahti sekä ohjaus tekevät pitkistä matkoista mukavia. Älykkäiden avustimien pitää olla huomaamattomia ja sujuvia, ja EV6 onnistuu siinä hyvin. Testimme aikana 50 kilometrin ajossa emme kertaakaan keskeyttäneet tai korjanneet automaattisen ohjauksen toimintaa moottoritiellä. Ainoa pieni yksityiskohta, josta voisimme mainita, on automaattinen kaistanvaihtotoiminto, joka ei testaillessamme lähtenyt käyntiin.
Mikä nousi huomioomme auton järjestelmistä on laajat asetukset ja muokkausvaihtoehdot. Monia auton ominaisuuksia voi säätää kosketusnäytöstä asetuksista, niin pienistä asioista kuin tunnelmavalaistuksesta auton jarrutukseen ja käyttäytymiseen tiellä. Arvostamme erityisesti hakutoimintoa asetuksissa, jonka avulla voi löytää oikean asetuksen helposti ilman valikoiden selaamista.
Kosketusnäyttöön saa Android Auton ja CarPlayn, mutta vain langallisena. Tämä on hieman harmillista tässä hintaluokassa, sillä monet muut valmistajat tarjoavat langattomat versiot vakiovarusteena tai lisähintana. Toivomme, että Kia lisää langattoman vaihtoehdon tuleviin malleihinsa.
Kia Connect -sovelluksella voi hallita ja seurata autoa etänä ilman avaimia, mistä tahansa netin välityksellä. Sovellukseen yhdistäminen on helppo prosessi, joka vaatii vain QR-koodin skannaamisen auton näytöltä yhdistääkseen oman auton puhelimeen. Sovelluksen käyttöliittymä on selkeä ja ymmärrettävä. Komentojen lähettämisessä kestää pieni hetki, yleensä 5-10 sekuntia. Sovelluksen toimivuuden luotettavuudesta meille jäi hieman ristiriitainen olo, sillä muutaman kerran autoon ei saatu yhteyttä muutaman tunnin ajaksi. Yhteys palautui normaaliksi jonkin ajan kuluttua, ja autoon saatiin taas yhteys. Itse en luottaisi täysin sovellukseen auton hallinnassa esimerkiksi lukituksen suhteen. Toki jos tilanne paranee päivitysten myötä ja yhteys tulee vakaammaksi, niin se olisi hyvä asia.
Yksi erittäin hieno ominaisuus, jonka voi esitellä hienona temppuna kavereille, ja on myös hyödyllinen pysäköintiominaisuus tässä autossa on kaukosäätimestä ohjaus. Kaukosäätimellä voit liikuttaa autoa eteen- ja taaksepäin, vaikkei autossa ole ketään. Voit siis vetää autosi pois ahtaalta parkkipaikalta päästäksesi helposti sisään.
Äänentoisto ja valot
GT-Line mallissa on Meridianin äänijärjestelmä, joka tuottaa hyvän äänenlaadun. Äänentoisto on selkeä ja tasapainoinen, mutta ei ehkä yllä hifi-tasolle. Äänestä puuttuu hieman puhtautta, kirkkautta ja yksityiskohtia, joita musiikin ystävät arvostaisivat. Vertasimme äänentoistoa Jaguar I-Pacen Meridianin äänijärjestelmään (verrattavissa myös BMW i4:n ja Mustang Mach-E:n), joka on astetta parempi kuin EV6:n. Tämä ei tee äänijärjestelmästä huonoa, kuuntelusta se ei tee epämiellyttävää. Vaativampi hifiharrastaja jäisi kaipaamaan hieman enemmän. Asteikolla 0-10, arvostelisimme sen 6.
Auton valoista ja niiden automatiikasta puheen ollen, LED-valojen (myös pitkien) leviäminen on mielestämme keskivertoinen verrattuna muihin autoihin. Valot kaipaisivat enemmän leveyttä ja kirkkautta. Esimerkiksi testaamassamme Mustang Mach-E:ssä on parempi valon leviäminen kuin EV6:ssa. Valot valaisevat tien reunat paremmin ja auttavat huomaamaan eläimiä ja muita mahdollisia esteitä.
Automaattiset pitkät valot toimivat hyvin, yhdellä pienellä ongelmasta. Jos tulee vastaantuleva auto, joka ei näy suoraan esimerkiksi ylämäkeä mentäessä, auto ei tunnista valonsäteiden avulla tulevaa autoa eikä sammuta pitkiä valoja ajoissa, vaan vasta kun auto on jo näkyvissä. Tämä voi häikäistä vastaantulevaa kuljettajaa hetkellisesti. Uskoisimme Kian saavan tämän korjattua ohjelmistopäivityksellä tai tulevissa automalleissaan.
Kuten aiemmin mainitsimme, adaptiivinen vakionopeudensäädin ja automaattiohjaus toimivat hyvin yhdessä ja tekevät pitkistä matkoista mukavia. Auto vaihtaa vakionopeudensäätimen nopeuden liikennemerkkien mukaisesti, lukemalla nopeusrajoituskyltit. Tämä tekee matkoista vaivattomia, sillä automaattiohjaus toimii hyvin sulavasti ja vaatii vain pientä valvontaa kuljettajalta. Ainoa pieni yksityiskohta, josta voisimme mainita, on automaattinen kaistanvaihtotoiminto, joka ei testaillessamme lähtenyt käyntiin.
Yhteenveto
Kia EV6 on korealainen sähköauto, joka yllättää ja ihastuttaa monella tavalla. Sen muotoilu on rohkea ja näyttävä, erityisesti keulassa, joka erottuu edukseen. Se tarjoaa tilavan ja laadukkaan sisustan, jossa on paljon jalkatilaa ja ominaisuuksia matkustajille. Sen akku on tehokas ja nopeasti ladattava 800 voltin akku, joka pystyy käsittelemään pitkiä matkoja vaivattomasti. Sen ajo on pehmeää ja hiljaista hintaluokassaan, ja sen avustinjärjestelmät ovat älykkäitä ja luotettavia. Sen kojelaudassa on selkeä ja mukautettava kahden näytön kokoonpano, jonka infotainment-järjestelmä on kohtalainen, mutta ei erinomainen. Sillä on joitakin pieniä puutteita, kuten langattoman Android Auton ja CarPlayn puute, epäjohdonmukainen Kia Connect -sovellus ja keskinkertainen äänentoistojärjestelmä. Nämä eivät kuitenkaan himmennä EV6:n kokonaisvaltaista loistavuutta, joka on yksi markkinoiden parhaista sähköautoista.
Auton hinta riippuu valitusta akusta, voimansiirrosta ja varustelutasosta. Pienempi nelivetoinen akku (58 kWh) hinta on alkaen 57769 euroa. Takavetoiset mallit ovat hieman edullisempia: 58 kWh akulla varustettu on alkaen 54432 euroa. Hinnat ovat Suomen markkinoille alkaen-hintoja ilman mahdollisia alennuksia tai lisävarusteita.
Kia EV6:n hinta on kilpailukykyinen verrattuna muihin samassa kokoluokassa oleviin sähköautoihin, kuten Hyundai Ioniq 5 (alkaen 57 990 euroa), Ford Mustang Mach-E (alkaen 56 990 euroa), Volkswagen ID.4 (alkaen 49 990 euroa) ja Tesla Model Y (alkaen 64 990 euroa).
Suosittelen vahvasti tätä sähköautoa kolmesta pääsyytä: 1) hyvä toimintasäde ja kulutus, 2) erinomainen latausnopeus ja 3) suuri tila takamatkustajille ja matkatavaroille. Kia EV6 on auto, joka ei jätä ketään kylmäksi, vaan tarjoaa upean kokemuksen niin ulkonäöllisesti kuin ajomukavuudeltaan. Kia EV6 on auto, jota kannattaa harkita vakavasti, jos olet kiinnostunut sähköautoilusta.