Kiinalainen sähköautovalmistaja BYD on ilmoittanut tuovansa uuden Seal-mallinsa Suomen markkinoille loppusyksystä. Seal on urheilullinen, tilava ja edistyksellinen sedan, joka kilpailee suoraan Teslan Model 3:n ja Hyundain Ioniq 6:n kanssa. Mitä Seal tarjoaa suomalaisille kuluttajille?
Tilat ja mitat
BYD Seal on 4,8 metriä pitkä, 1,875 metriä leveä ja 1,46 metriä korkea. Akseliväli on 2,92 metriä, mikä takaa reilusti jalkatilaa matkustajille. Tavaratila on 402 litraa, mutta lisäksi autossa on 53 litran frunk eli etutavaratila. Sealin muotoilu on virtaviivainen ja aerodynaaminen, sillä ilmanvastuskerroin on vain 0,219, vertailuna Model 3 (ei Highland) 0.23. Auton ulkonäkö on moderni, tyylikäs ja omalla karismalla sekä identiteetillä.
Tekniikka ja suorituskyky
BYD Seal perustuu BYD:n uusimpaan e-Platform 3.0 -alustaan, joka hyödyntää BYD:n omaa Blade Battery -teknologiaa. Blade Battery on litium-rautafosfaattiakku, joka on turvallisempi, kestävämpi ja tehokkaampi kuin perinteiset litiumioniakut. Blade Battery integroituu auton rakenteeseen niin, että se lisää koriin jäykkyyttä ja vapauttaa tilaa sisustalle. Sealissa on käytettävissä 82 kWh akun kapasiteetista. Seal on ensimmäinen BYD-auto Suomen markkinoilla, jossa on akusto CTB-arkkitehtuurilla.
Seal tulee saataville kahtena versiona: takavetoisena ja nelivetoisena. Takavetoinen malli tuottaa 308 hevosvoimaa ja kiihtyy nollasta sataan 5,9 sekunnissa. Nelivetoinen malli on vielä tehokkaampi: siinä on kaksi moottoria, jotka yhteensä antavat 523 hevosvoimaa ja kiihdyttävät auton nollasta sataan 3,8 sekunnissa. Takavetoisen mallin toimintasäde on 354 mailia (570 km) ja nelivedon 323 mailia (520 km) WLTP-syklin mukaan.
Seal tukee 150 kW:n pikalatausta, jolla akun saa ladattua 30 prosentista 80 prosenttiin 26 minuutissa. Autossa on myös kolmivaiheinen 11 kW:n AC-latausmahdollisuus sekä lämpöpumppu vakiona, joka optimoi akun lämpötilan eri olosuhteissa.
Sisusta ja varustelu
Autossa on nahkaverhoillut urheiluistuimet näyttävät upeilta, joissa on sähkösäätö ja lämmitys etupenkeillä. Keskikonsolissa on pyörivä 15,6-tuumainen kosketusnäyttö, joka voidaan kääntää pysty- tai vaakasuuntaan napin painalluksella. Näytöltä hallitaan auton toimintoja ja viihdejärjestelmää, joka sisältää Hi-Fi Dynaudio Premium Sound -äänentoiston 12 kaiuttimella. Mittaristona toimii 12,3-tuumainen digitaalinen näyttö, joka näyttää ajotiedot ja navigoinnin. Autossa on myös koko katon mittainen panoraamalasikatto.
Seal on varustettu monilla turvallisuus- ja ajoavustinjärjestelmillä, kuten automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti, kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitus, adaptiivinen vakionopeudensäädin, pysäköintiavustin ja 360 asteen kamera. Nämä edellämainitut varusteet tulevat vakiona.
Hinta ja saatavuus
BYD Sealin hinnat Suomessa eivät ole vielä tiedossa, mutta arvioiden mukaan ne asettuvat Teslan Model 3:n ja Hyundain Ioniq 6:n välimaastoon. Takavetoinen malli saattaa maksaa noin 45 000 euroa ja nelivetoinen noin 55 000 euroa. Odotettavissa on myynnin alkavan tämän vuoden loppupuolella tai 2024 alkupuolella. Odotamme innolla mallin saapua Suomeen ja mahdollisuutta tutustua autoon, sillä Seal on koonsa kanssa kilpailemassa suositun Tesla Model 3-mallin kanssa.
Lähde: BYD Suomi