Hatchbackit tekevät paluun sähköisinä. BYD:n ocean -sarjan autoihin kuuluu Dolphin, pienempi C-segmentin sähköauto. Kilpailijat tarjoavat mm. VW ID.3, MG4. Mitä erilaista BYD tarjoaa hintaan 34 990?
Täysin sähköinen alusta tarjoaa enemmän tilaa
BYD Dolphin on rakennettu täysin sähköiselle alustalle, jossa voidaan hyvin optimoida sisätiloja. Akseli voidaan työntää aivan reunoille ja lisätä käytettävissä olevaa tilaa. Litroja saa 345 taittamatta takaistuimia, joka on hyvä tämänkokoiselle autolle. Kannen alta löytyy hieman enemmän tilaa latausjohdoille. Vielä hatun nosto helposti saatavissa oleville isofix-kiinnikeille. Niitä ei tarvitse sormella etsiä istuimen välistä, vaan löytyy laajempi muovinen aukko.
Konepellin alta löytyy… tyhjää tilaa! Etukonttia ei kuitenkaan näy. Komponentteja, lämpöpumpun kanavia ja piuhoja kulkee halki konepellin. Etukontin saisi, jos suunnittelisi hieman tiiviimmäksi. Tilanne ei ole kuin Meganella, missä konepellin alla on täynnä elektroniikkaa.
Pehmeä ajokokemus, liiankin pehmeä
Dolphinissa on selkeästi linjattu mukavuus prioriteetiksi, sillä se syö monet epätasaudet ja kuopat Suomen keskivertoisessa tieverkossa. Se on hyvä ominaisuus kaupunkiolosuhteissa ja yleisesti matkailussa. Moottoritienopeuksilla jousitus kuitenkin ”pompahtaa” epätasauksilla muutaman kerran ja tunnelma on kuin olisi halvemmassa autossa. Vaimentimissa olisi vielä kehitettävää. Auton saa mukavaksi ja samaan aikaan vaimentamaan ikävät keikkumiset. Kaupunkiajossa ongelma vähenee.
Ohjaus jäi hieman synteettiselle puolelle. Normaalitilassa ohjaus on hyvin tehostettua ja suoraan ajettaessa ohjaus ei nappaa pieniä korjauksia vaan vaimentaa ne pois. Eli joutuu korjailemaan suuresti. Tuntuu kuin ohjauksen keskellä olisi katve eikä se ota vastaan komentoja. Sporttitilassa ongelma korjaantuu parempaan suuntaan, muttei häviä täysin.
Parannuksia tullut, edelleen parannuksia kaivataan..
Suurin käytössä häiritsevä asia ei suinkaan ole kantama, akusto tai kulutus. Eniten tässä häiritsee BYD:n lähestymistapa sähköautoja kohtaan. Akusto on hyvin pätevä ja turvallinen, mutta arjen mukavuuksia puuttuu edelleen. Tällä hetkellä autoon ei voi asettaa ajastettua esilämmitystä, korkeampaa regeneraatiota tai yhden polkimen ajoa. Jos täytyy kylmemmällä akulla ladata pikalaturilla, niin aikaa menee hukkaan. Akun esilämmitystoiminto puuttuu.
Parannuksia ohjelmistoon on tullut esimerkiksi kaistanvahtiin ja automaattiseen ohjaukseen. On korjattu yliherkkyyden ongelma ja automaattinen ohjaus oli käyttökelvoton BYD Atto 3:ssa. Dolphinissa se toimii, vaikkei täydellisesti kuten esimerkiksi Megane E-Techissa. Toistaiseksi näissä avustintoiminnoissa monet kiinalaiset valmistajat jäävät jälkeen toiminnallisuudessa. Automaattiset pitkät valot toimivat luotettavasti, pienellä viiveellä.
Infotainmentin toteutustapa on pysynyt melko samana kuten aikaisemmissa BYD:n autoissa. Android kosketusnäyttö, johon on asennettu sovelluksia. Responsiivisuus on erittäin hyvä, ei valittamista sen suhteen. Ilmastoinnin automatiikka toimii paremmin kuin edellisissä BYD:n autoissa, mutta vielä on kehitettävää. Testimme aikana ikkunat pääsivät menemään huuruun muutamaan otteeseen.
EU:n uuden lain mukaan autojen kuuluu hälyttää pienestäkin ylinopeudesta, ja Dolphin ei poikkea tästä. Kuitenkin toiminto käy hyvin nopeasti häiritseväksi ja rasittavaksi. Sen kytkeminen pois päältä vaatii neljä klikkausta, sillä painike on syvällä auton asetuksissa. Toiminto kytkeytyy päälle auton käynnistyksessä taas päälle, eli jokaisen kerran joutuu tekemään saman operaation. Kunpa olisi ollut helpompi tapa kytkeä pois päältä.
Kuitenkin järjestelmä tuntuu olevan kehitetty pois alta nopeasti ja ulkoasuun tai käyttökokemukseen panostaminen jäi vähäiseksi. Kotinäyttö, valikot ja käyttöjärjestelmä on hyvin vähäisesti räätälöity Androidista, jonka löytää edullisesta tabletista. Samankaltaisuudet huomaa hyvin nopeasti. Kotisivu on erittäin samankaltainen kuin normaalisti puhelimella tai tabletilla.
Tekniikkaa arvostavalle käyttäjälle jää ikävä maku käytön jälkeen, kun tietää järjestelmän potentiaalin mitä ei lähdetty kehittämään. Haluaisimme nähdä BYD:ltä, että uusien taustakuvien sijaan tulevissa malleissa olisi ajatuksella kehitetty käyttöliittymä ja järjestelmä, joka kuuluisi autoon. Hienosti suunniteltuihin sisätiloihin tämä infotainment tuntuu olevan kuulumaton, eikä jatka auton identiteettiä myös digitaalisena yhtä paljon kuin odottaisi.
Spotify, CarPlay ja Android Auto ovat nyt saatavilla BYD:n autoissa, joka peittää puutteet taakseen ja käyttää puhelimen käyttöliittymää. CarPlay on vain langallinen ja Android Auton saa liitettyä langattomasti. Auton omaa infotainmenttia ei pääse pakoon, sillä ilmastointivalikko jää kokonaan piiloon CarPlayn ollessa päällä. Näkymästä joutuu poistumaan, jolloin ne tulevat esiin.
Jos vertaamme toisen kiinalaisen autovalmistajan NIO järjestelmää, mikään asia ei viittaa käytön aikana olevan Android-pohjainen, vaikka se on rakennettu sen päälle.
Lataus on.. ok
Lataus jää hieman heikommalle puolelle. Maksimiteho on 80 kW, mutta akun esilämmityksen puuttumisesta johtuen harvoin näkee luvattuja nopeuksia. Käyrä on tasainen, mutta olisi voinut odottaa enemmän maailman johtavasta akkuteknologiaa kehittävältä yhtiöltä. Optimaalinen reissailuauto tämä ei ole, mutta kykenee heittämään pidempiäkin matkoja jos tulee tarve. Käyttäytyminen pikalatausasemalla on hyvin samanlaista Atto 3:n kanssa. Molemmat autot käyttävät BYD:n e-platform 3.0 arkkitehtuuria ja ajoakkua.
Hyvin pätevänä autona ajamaan työmatkoja, kauppareissuja ja muita arjen askareita, Dolphinissa on kolmivaiheinen 11 kW:n lataus. Skenaarioissa, jossa auton voi jättää latautumaan muutamaksi tunniksi, tämä on hyvä auto latausominaisuuksiltaan.
Hintaluokassaan parhaat kamerat 📷
Poikkeuksellista! Muutama euro ei säästelty kameroissa. Resoluutio on yllättävän hyvä, ja 360-asteen kamera on erittäin kätevä ahtaissa parkkipaikoissa. Kameroita on enemmän kuin tyypillisesti, kaksi sivupeileissä, edessä ja takana. 360-asteen kuva on hyvin tasainen ja näkyvyys sivuille on odotettua laajempi. Hankalissa paikoissa kameranäkymän saa päälle suoraan ratista, joka on erittäin kätevää.
BYD:n järjestelmä eroaa muista terävälaatukameralla ja sen laajuudella. Useat vastaavat järjestelmät näyttävät pieneltä näköalalta, ja kuva ei ole hyvin yhdistelty, jää katvealueita. Kuvasta saa auton myös läpinäkyväksi, jolloin näkee auton alle. Mukana tulee myös 3D-näkymä autosta, jota voi sormella pyöritellä haluamaan asentoon.
Laatuvaikutelma
Jos vertaamme Suomessa myynnissä olevien kiinalaisten autojen kesken, niin pisteet menee BYD:lle yleisestä laatuvaikutelmasta. Niin pienistä asioista kuten istuimen säädön napeista ja painikkeista sisätilojen suunnitteluun ja materiaalivalikoimaan. Ohjauspyörän verhoilu ja painikkeet tuntuvat mukavalta.
Tunnelma on erikoinen, kauemmas tylsistä sarjatuotantoautoista tai ”koko-kansan” autoista. Monet komponentit ja sisätilojen osat ovat suunniteltu vain Dolphinille, kuten oven kahvat ja keskikonsoli. Kokonaisuudessaan suunnittelussa on panostettu tekemään autosta omanlaisen ja nimi Dolphin heijastuu yksityiskohdissa.
Positiivisena huomiona, ettei Atto 3:n tapaan priorisoitu tyyliä ennen käytännöllisyyttä. Auton kanssa tulee hyvin toimeen vaikkei ole isoin fani ocean -suunnittelulle. Viikon pituisen testin aikana emme kuulleet tai huomanneet yhtäkään auton osaa olevan heikosti kiinnitettynä tai kitisevän.
Yhteenveto
BYD Dolphin tarjoaa kilpailukykyisen paketin sähköautojen C-segmentissä. Se yhdistää tilavuuden, mukavuuden ja teknologian tavalla, joka voi houkutella kuluttajia valitsemaan sen kilpailijoidensa sijaan. Vaikka joitakin puutteita onkin, kuten ohjelmiston kehittämisen tarve ja ajokokemuksen hiominen.
Ohjelmistoparannuksia on tehty, kuten kaistanvahtiin ja automaattiseen ohjaukseen, BYD:n lähestymistapa sähköautoihin kaipaa vielä parannuksia. Esimerkiksi ajastettu esilämmitys ja regeneraation säätö, yhdellä polkimella ajaminen ja monet muut sähköautoon kuuluvat toiminnot puuttuvat. Infotainment-järjestelmä on responsiivinen ja ilmastoinnin automatiikka on parantunut, mutta käyttökokemus voisi olla intuitiivisempi ja esteettisempi.
Dolphinin vahvuudet, kuten laatuvaikutelma ja edistykselliset kamerat, tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon monen kiinalaisten ja jopa saksalaisbrändien kesken. Rahalle saa myös vastinetta runsaasta vakiovarustelusta. Panostus yksityiskohtiin ja osittain saa aikaan autosta pienen taideteoksen ilman, että käytännöllisyys käy veitsenterällä, on myös huomionarvoista.