Pääsimme testaamaan aiemmin nelivetoista Nissan Ariya -mallia. Kyseessä on hyvin samanlainen varustelu, mutta etuvetoisena. Varustelu on hyvin samantasoista, joten päätimme ottaa isomman reissun ja katsoa suorituskykyä. Onko parempi heittää liksat pöytään nelivedolle, vai pärjääkö ilman?
Ajettavuus
Etuvetoisella voimalinjalla pärjää hyvin kaupunkiliikenteessä, mutta ohjauksessa se tuntuu selvältä kompromissilta käännöksissä tai mutkissa. Sähkömoottorissa on enemmän vääntöä kuin polttomoottoreissa, ja se tuntuu useimmiten ikävältä. Järkevä ratkaisu sähköautoihin on tehdä takavetoinen tai nelivetoinen. Ariyan kohdalla jos todella arvostaa ajettavuutta, neliveto kannattaa valita. Tästä voimalinjasta jää hieman pettynyt olo, kunpa tämä malli olisi ollut takavetoinen.
Positiivisena uutisena on jousitus, joka on hieman pehmeämpi kuin kaksimoottorinen malli. Painoa on vähemmän, eikä tarvitse jäykempää kannattelemaan sitä. Iskunvaimentimet tekevät hyvää työtä niin kaupungissa kuin moottoritiellä. Vaikka auto onkin etuvetoinen, voimaa hallitaan fiksusti ja pito ei häviä tai ollut lähelläkään häviämistä.
Kantamatesti: 300-400km yhdellä latauksella
Lenkki alkaa Tuusulasta, ja päätyy Pitipuhtaalle, reilut 370 km. Ajomatka koostuu moottoritieosuudesta ja toinen osa nelostietä, jossa on matalampi nopeusrajoitus.
Matka aloitetaan suunnittelulla, ja tästä konsultoimme auton omaa navigointijärjestelmää sekä ulkopuolista sovellusta ABRP. Tulokset olivat ristiriitaisia. Nissanin navigointijärjestelmä ennustaa, että reitti olisi ollut mahdoton, ja lataustauko olisi tarpeen. ABRP taas näyttää vihreää valoa, perillä olisi vielä ainakin 10% varausta. Sää oli tällöin noin 10 astetta, aurinkoista ja myötätuulta. Auton oma järjestelmä on pessimistinen, eikä ota yhtä tarkasti huomioon tuulensuuntaa ja muita säätietoja, sillä tuuli käy tässä matkassa meidän eduksemme.
Lataus Ariyassa on hyväksyttävä suoritus, muttei mullistava. Tehot eivät eroa nelivetoisesta 87 kWh-mallista. Suurin latausteho testimme aikana saavutti 100-130 kW hetkellisesti, jonka jälkeen tasoittui 95 kW:n tienoille. Latauskäyrä on hyvin tasainen 90%:n asti. Ariya tukee akun esilämmitystä, joka pitää kytkeä päälle asetuksista. Navigointi ei kytke lämmitystä päälle erikseen. Vaikka kytkimme 45-50 min ennen latausta lämmityksen päälle, efektiä ei huomattu. Latausnopeudet pysyvät samoissa tasoissa kuin ilman lämmitystä. Mahdollinen ohjelmistobugi?
Kulutusta matkalla pohjoiseen kerääntyi 19 kWh/100 km tai 190 Wh/km. Tulos on hyvä, mutta muistetaan myötätuuli. Mitä käy, kun palataan takaisin samaa matkaa? Tällöin meitä vastaan tuli kova vastatuuli, joka söi kantamaa sen verran, ettei alkupisteelle pääse yhdellä latauksella. Vain 300 kilometrin jälkeen jouduimme pysähtymään lataamaan autoa 20% lisää. Kulutus nousi 23 kWh/100km tai 234 Wh/km. Tuulen aiheuttamissa haasteissa auttaa vain hyvä aerodynaaminen muoto, katumaasturi on yleensä neliölaatikko. Laskettua keskikulutuksen lähdöstä ja paluusta, auton kulutus on siis 22 kWh/100km.
Kankea valikko, jonka voi pelastaa
Ohjelmisto on pitkälti samaa, mitä muissa Nissanin automalleissa. Ariyasta on unohdettu poistaa esimerkiksi polttoaineen tankkausasemien hakutoiminnon, ja oletuksena navigaattorin pikakuvakkeissa on painike bensa-asemien hakuun. Näppäimistön asettelu on oletusasetuksina pistetty outona abc-asetteluna, joka on hyvin vaikea käyttää.
Ei huolia, onneksi käyttöjärjestelmä on hyvin mukautuva. Suurin osa näistä ärsyttävistä asioista saa korjattua itse. Pikakuvakkeet voi vaihtaa kokonaan haluamaansa järjestykseen, eli bensa-asemat pois ja latausasemat tilalle. Näppäimistön asettelun saa vaihdettua QWERTY-tilaan. Jos navigaattori häiritsee, langaton CarPlay löytyy iPhone-omistajille. Androidia käyttäville jää vain langallinen Android Auto.
Yksi toiminto mitä ei voi itse muokata paremmaksi on reitin suunnittelu. Ehdotetut latauspisteet tulevat reitin varrelle, joka on hyvä asia. Mutta auton arviointi ottaa huonosti huomioon sääolosuhteet, ja aliarvioi kantamaa varsinkin tuulisina päivinä.
Kaikki ei ole kuitenkaan vain negatiivista, monia hyviä puolia löytyy tästä kokoonpanosta. Suosittelemme tutustumaan nelivetoisen mallin artikkeliin. Pitkällä reissulla hyvin käteväksi osoittautui auton laaja HUD-näyttö, jossa näkyi monipuolisesti auton tietoja. Isot peukut tästä toiminnosta, jonka hyötyä ei huomioitu yhtä paljon nelivetoisen mallin testissä.
Yhteenveto
Mitä otimme irti tästä testistä? Vaikka etuvetoinen versio tuntuu kaupunkiliikenteessä toimivalta, ajettavuuteen liittyy eräitä kompromisseja. Ariyan jousitus on kuitenkin pehmeämpi kuin kaksimoottorinen malli, tekee hyvää työtä sekä kaupungissa että moottoritiellä.
Kantamatesti tehtiin pitkällä reilun 370km reissulla. Nissanin oma navigointijärjestelmä ja ulkopuolinen ABRP-sovellus antoivat eriävät seuraukset lataustarpeesta matkan varrella. Nissanin järjestelmä ennustaa, että lataustauko olisi tarpeen, kun taas ABRP näyttää vihreää valoa. Tuulensuunta ja muut säätiedot vaikuttavat suuresti lopputuloksiin.
Latauksen suoritus on Nissan Ariyassa hyväksyttävä. Tehot eivät eroa nelivetoisesta 87 kWh-mallista. Latauskäyrä on hyvin tasainen 90%:n asti. Suunnitellusta akun esilämmityksestä ei havaittu erikoista hyötyä, joka vaikuttaa olevan ohjelmistobugi. Foorumeissa omistajat ovat jakaneet kokemuksia siitä, että lämmitys toimii vain, jos sen kytkee auton ollessa pysäytettynä.
Autojen ohjelmisto on samanlaista kuin muissa Nissanin malleissa, sisältäen joitakin ärsyttäviä hakuasetuksia, mutta käyttöjärjestelmä on mukautuvaa ja antaa itse muokata valikkoasetuksia. Vaikka auto suosittelee latausasemat reitin varrella, järjestelmän arviointitarkkuutta voitaisiin parantaa sääolosuhteiden, kuten tuulensuunnan, osalta näin tuulisina päivinä.
Henkilökohtaisesti jos olisin itse ostamassa Ariyaa, ottaisin nelivetomallin paremman ajettavuuden takia. Sillä ajaminen tuntui huomattavasti paremmalta ohjautuvuuden kannalta ja se herätti enemmän luottamusta. Jokaisella on omat tarpeet, ja etuveto ei suoranaisesti pilaa autoa kokonaan. Hinta on tämän vuoden puolella leikattu mallistossa, ja nykyisillä hinnoilla saa hyvin paljon japanilaista laatua.