Viime kesänä pääsimme ensimmäisen kerran BYD:n kyytiin. Tämän kesän uutuus BYD Seal AWD Excellence on suora vastaus Teslan Model 3:lle. Seal on kalliimman Hanin ja halvimman Dolphinin väliin hinnoiteltu sedan. Nopea, mukava, dynaaminen, tilava ja upea ovat tämän auton kuvaukseen sopivat adjektiivit. Monet asiat ylittivät odotuksemme, mutta yksi asia aiheutti suuren pettymyksen, johon syvennytään lopussa.
Tunnistettava ilme ja laadukkaat sisätilat
BYDin brändi-identiteetti on tunnistettavissa kaikissa malleissa. Keula ja perä eivät eroa toisistaan toisin kuin joissakin muissa automalleissa ja löytyy se ripaus BYD maustetta. Hyvin useasti hienosti suunnitellun auto menee aivan pilalle jostakin kulmasta katsottuna. Aivan kuin auto olisi jaettu suunnitteluvaiheessa kahteen osaan, kahdelle eri alihankkijalle. Dynastia- sekä ocean-sarjan suunnittelussa tyyli on jokaisesta kulmasta yhtä tyylikäs ja moderni. Seal ei ole tässä poikkeuksena.
Keula on nopea ja aerodynaaminen. Jokin vesieläin tulee ilmeestä mieleen, muttei hylje. Ilma-aukot sivuissa on valaistu ohuella valaistuksella. Samalla se näyttää nopealta, toimii oikeana ilma-aukkona aerodynaamisuuden parantamiseksi sekä mahdollisesti viittaa hylkeen viiksiin. Vähemmän näkyvä päiväsaikaan mutta yöllä voi hyvin tarkasti tunnistaa Sealin liikenteessä. DRL-valot ja musta muovipala näyttää jälkiajatukselta, olisi ollut hienompi pitää keula puhtaana ja sisällyttää DRL-valot sekä vilkut umpion sisällä. Toisaalta pieni yksityiskohta antaa omanlaisen ilmeen eikä mene sekaisin esimerkiksi uuden Model 3:n kanssa.
Sähköautot päästävät matalilla nopeuksilla ääntä kaiuttimista jalankulkijoille. Yleensä kuuluu jotakin huminaa. Kovin moni autovalmistaja ei kustomoi ääntä omanlaiseksi ja osaksi identiteettiään. BYD on tarttunut toimiin ja tehnyt valinnan asiakkaalleen. Halutessaan asetuksista voi kytkeä brändiäänet, jolloin autosta kuuluu kaunis melodia. Voisi kutsua sitä Sealin sieluksi. Äänet vaihtuvat myös sisältä, käynnistysäänet, vilkut sekä vaihdekepin äänet. Tulee mieleen vanhojen Leafien ääniefektit. Jokaiseen makuun tämä ei kelpaa, meidän mielestämme tämä on hiljaisten ja tylsien sähköautojen joukossa jotakin erilaista ja Ufoa. Auton kanssa tavallaan alkaa muodostumaan emotionaalinen yhteys.
Takana on dropattu BUILD YOUR DREAMS slogan, jonka tilalla on pelkkä teksti BYD Seal ja 0-100 aika, 3.9 sekuntia. Muutos tehtiin lukuisista palautteista valmistajalle, joka on ymmärrettävää. Omaan makuun muutos jättää takapuskurin hieman tylsäksi ja geneerisemmäksi. Ilma-aukotkin ovat vain muovia. Auton mallinimi on kirjoitettu tavallisemmalla fontilla, joka poistaa erikoisuuden tunteen. Se jää BYD Hanin varjoon, jossa logosta sai tehtyä hyvän puheenaiheen autosta. Toisin kuin tekstistä, Seal on helposti tunnistettavissa uniikista takavalosta. Keskellä kulkee punainen viiva ja sitä ympäröi pieniä punaisia pilkkuja. Muistuttavat hylkeen turkin pilkkuja, aivan Seal olikin auton nimi 🙂
Enemmän premiumia ja luksusta, vähemmän minimalistisuutta
Sealin kilpailija pyrkii maksimaaliseen minimalistisuuteen, siinä on hyvät puolensa mutta on myös rajansa. Vaihdekepin ja vilkkujen radikaalinen muutos on monelle liian suuri harppaus pureskeltavaksi. Onneksi BYD:n insinöörit valitsivat perinteisemmän polun ilman kriittisten elementtien muutoksia. Seal tarjoaa perinteiset viikset ratin takana, vaihdekepin, fyysiset napit tuulilasin sulatukseen sekä ilmastoinnin kytkemiseen. Ratista löytyvät selkeät, fyysiset painikkeet ja rullat tärkeisiin toimintoihin, joita tarvitaan tien päällä. Yllättävän vähän joutuu olemaan kiinni kosketusnäytössä asetusten kanssa. Lämpötilan saa vaihdettua mittaristosta tai uusien eleiden kautta kosketusnäytöltä.
Kojelauta jatkaa samaa tyylikieltä ja suunnittelua kiinnostavan näköisillä tuuletinaukoilla (sähkösäätöiset) ja keskikonsolilla. Suoraviivaisen muotoilun sijaan on otettu hieman kaarevampi ote. Nykyään kaikilla tuntuu olevan viivoittimella suunnitellut suorat viivat, tämä on kuin haukkaisi ulkona happea. Kiiltävää muovia löytyy keskikonsolista ja ovien verhoilusta. Kiiltävät pinnat keräävät naarmuja ja likaa, mutta ainakin tässä autossa muoviin on upotettu kuvioita ja viivoja. Ison näytön alta löytyy Teslasta tutut langattomat laturit ilman jäähdytystä. Erityisesti Applen laitteilla lataus langattomalla alustalla on turhaa, koska laitteet ylikuumentuvat eivätkä lataudu ollenkaan. Melkein kahdeksan tunnin ajossa akkua kului enemmän kuin latasi virtaa.
Keskikonsoliin on jätetty fyysisiä nappeja, ai että. Ilmastoinnin pikanäppäimiä, ajotilat, äänenvoimakkuuden säätö ja Autohold löytyvät ihan oikeina, fyysisinä painikkeina. Ja kaiken kruunaa lasista veistetty vaihdekeppi, joka tuntuu olevan aivan väärässä hintaluokassa. Lasi valaistuu sisältä näyttämään valitun vaihteen, joka on erittäin hienosti näkyvillä pimeässä. Tunnelmavalaistus on pakko löytyä jokaisesta BYD:n autosta, Seal ei ole poikkeus. Jalkatilasta ovien verhoiluun asti löytyy tunnelmavalaistusta mitä pääsee säätämään monin tavoin. Vaihtoehtona ovat staattinen väri, liukuva väri ja musiikin tahtiin vaihtuva väripaletti. Tämähän on monen VAG-asiakkaan märkä uni 😀 Ja ei, näistä ei tarvitse maksaa, kaikki sisältyy hintaan.
Hyvä käytettävyys ja mukavuus
Ehkä tärkein osa auton mukavuudessa ovat istuimet, ja Seal ei petä tässä suhteessa. Istuimet ovat pehmeät, mukavat ja hyvin tukevat — ehdottomasti parhaita tässä hintaluokassa. Säätömahdollisuuksia on runsaasti, jotta jokainen voi löytää itselleen sopivan asennon. Etuistuimissa on riittävästi jalkatilaa jopa pitkille ihmisille, eikä jalkojen tarvitse koskettaa sen pahemmin keskikonsolia. Yli tuhannen kilometrin matkalla istuimet selviytyivät erinomaisesti. Etuistuimet, joissa on lämmitys ja tuuletus vakiovarusteena, tarjoavat pitkäkestoista mukavuutta. Vaikka takaistuimet muistuttavat ja hieman tuntuvat Hanin ylellisiä ministeripenkkejä, ne ovat hieman vähemmän säädettävät: selkänojan kallistusta ei voi säätää, ja muoto on hieman erilainen, mutta erittäin mukava. Korkean katon ansiosta sekä istuimet että jalkatila takaavat miellyttävän matkustuskokemuksen.
Tavaratilaa löytyy 400 litraa, lisäksi edessä on pieni 53 litran ”frunkki”. Tilahelvetiksi ei voi kutsua Sealia, mutta arkikäyttöön on hyvin riittävä. Kaksi isoa matkalaukkua saa juuri ja juuri mahtumaan. Takana tavaratilassa on ei yksi vaan kaksi lisätilaa kannen alla. Yksi tarjoaa hyvin tilaa esimerkiksi latausjohdoille ja tarvittaessa voi ottaa toisen kannen alta löytyvät välineet pois ja tavaratilaa kannen alta saa melkein yhtä paljon kuin Model 3:ssa. Kaiken kaikkiaan D-segmentin sähköautomalleista BYD Seal näyttäytyy hyvin laadukkaalla ja hyvin monta asiaa voi kutsua luksukseksi. Laajemman materiaalivalikoiman käyttöä kuten nahkaa, alcantaraa, lasia ja hienoa muovia ei näy useassa mallissa tähän hintaan. Lisäksi Seal (myös Dolphin) tarjoavat etumatkustajapaikalla Isofix-kiinnikkeen, hyvin harvassa automallissa tämä löytyy.
Peruutuskamera ja muut auton ympärille sijoitetut kamerat ovat erittäin laadukkaita ja teräviä. Näyttö on niin tarkka, että siitä voi nähdä jopa asfalttipinnan karkeuden. HD-laatuiset kuvat, 360 asteen kamera ja 3D-näkymä tekevät ajamisesta helppoa myös ahtaissa paikoissa. Tässä BYD on selvästi edellä Teslaa, joka ei tarjoa samanlaista kattavaa kamerajärjestelmää. Todella teräväpiirtokameroita näkee harvoin autoissa, mutta BYD, Tesla ja NIO ovat selkeästi johtavassa asemassa tässä teknologiassa.👏
Dynaamisuus ja mukavuus
Odotimme innolla ajokokemusta Seal-mallilla, erityisesti edelliset BYD-mallit kokeneina. Han on saanut kiitosta suoraviivaisesta nopeudestaan, mutta sen pehmeä jousitus ja painava ohjautuvuus tekee siitä haasteellisen mutkaisilla teillä. Etuvetopainotteinen neliveto ei auta tilannetta, mutta se on ymmärrettävää, sillä Han on suunniteltu luksusautoksi pitkille matkoille, joissa omistaja istuu usein mukavasti takapenkillä. Seal on kuitenkin täysin toisenlainen auto. Takavetopainotteinen neliveto, huomattava teho ja 50:50-painojakauma tekevät ajokokemuksesta nautittavan. BYD on vihdoin onnistunut luomaan todellisen kuljettajan auton.
Suomessa ja Euroopassa on saatavilla vain AWD-malli kahdella moottorilla, jossa on noin 520 hevosvoimaa tai 390 kW tehoa. Sealista on olemassa Performance-malli mitä Eurooppaan ei tuoda. Siinä 0-100 aika tipahtaa 3.5 sekuntiin. Myönnettäköön että nelivetomallissa on jo tarpeeksi potkua ja vääntöä nopeallekin kuskille. Kääntösäde on hyvä ja pitkän auton ohjaus tuntuu varsin helpolta. Ajamisesta saa todella nauttia mutkikkaalla tiellä, ei aliohjautumista tai outoa sutimista vaan pelkkää nautintoa. Jousituksen tuunaus on samalla mukava reissussa ja nopeuden alla kykenee ottamaan mutkia itseensä. Auton painoa ei tunne melkein yhtään, kuin ajaisi pientä gokarttia ympäriinsä. Kaupunkiajossa on varsin mukavaa ohjata autoa, pieni määrä ohjausta kääntää hyvin kivasti autoa ja tulee tietynlainen yhteys autoon, joka puuttuu isomman kokoluokan sedaneissa. Hyvin onnistuttu, BYD!
Noh, onko alusta kivikova kuin kilpailijansa Model 3? Vastaus on ei, hyvin mukava ja tasainen. On löydetty hyvä balanssi mukavuuden ja sporttisuuden väliltä. Kuoppaisella hiekkatiellä tuntee epätasaisuudet vain 10 %, loput saadaan pois hienon jousituksen avulla. Samalla tienpätkällä on testattu aikaisemmin Ford Mustang Mach-E GT, joka sai muutamassa minuutissa kaikki matkustajat epämukavaksi.
Takarivin matkustajat tulevat arvostamaan kyytiä, sillä mukava jousitus, istuinasento ja mukavat istuimet ovat sopiva yhdistelmä mukavaan matkaan. Panoramakatto tuo laajemman tilan illuusion ja tavallaan se on ihan totta. Kattokorkeus on suurempi kuin muissa tämän kokoluokan autoissa ja pidemmät henkilöt saavat takana enemmän tilaa pään ja katon välillä.
Nopeaa kehitystä
Melkein vuosi on kulunut siitä, kun testasimme BYD Atto 3:a, jonka automaattiohjaus tai ”autopilotti” oli tuolloin käyttökelvoton jatkuvien varoitusten ja piipitysten vuoksi. Kaistanvahti oli liian aggressiivinen ja törmäysvaroitukset antoivat vääriä hälytyksiä. Kun saimme talvella testiin BYD Dolphinin, kehitys oli jo nähtävissä, erityisesti infotainmentin parannuksissa, kuten Android Auton ja CarPlayn lisäyksessä. Kaistanvahti oli parantunut ja autopilotti oli käytettävissä, vaikkakin hälytysäänet häiritsivät vielä. Lisäksi uuden EU-lakisäädännön mukainen nopeusvaroitus oli saatu mukaan, mutta sen kova ja häiritsevä ääni vaati monimutkaisen säätämisen asetusvalikosta.
Viikko ennen meidän koeajoamme autoon oli saapunut päivitys hyvin monen auton osa-alueen korjauksilla. Nopeusvaroituksen ääni on täysin vaihtunut ja tilalla on mukavampi ja ihmisläheisempi äänipätkä. Äänenvoimakkuus varoituksissa on myös laskettu alemmas. Nykymuodossa nopeusvaroitus ei häiritse enää yhtään, joten emme kertaakaan joutuneet kytkemään sitä pois päältä. Pois kytkemistä on helpotettu huomattavasti ja emme vitsaile. Yksi pyyhkäisy yläreunasta alas ja klikkaus. Helppoa ja yksinkertaista. Pikavalikkoon on tullut painike nopeusvaroittimen poiskytkemiseen.
Sealin automaattiohjaus ei häiritse turhanpäiväisellä piipityksellä, vaan pyytää nätisti varmistamaan läsnäolonsa ja huomionsa tiehen nykäisemällä rattia. Jos ei reagoi niin tulee hiljaisempi varoitusääni herättämään huomiota. Asiakaspalautetta siis kuunnellaan ja korjauksia tehdään nopeaan tahtiin, monesti kesken tuotantovuoden. Muutokset eivät jää hyllylle odottamaan seuraavaa vuosimallia vaan tulee mahdollisimman pian ohjelmistopäivityksenä netin ylitse.
Uudemmassa ohjelmistopäivityksessä on tullut saataville langaton CarPlay, aikaisemmin oli saatavilla vain langallinen CarPlay ja langaton Android Auto. Perinteisellä autovalmistajalla tämä olisi vaatinut uutta vuosimallia liian radikaalisen muutoksen takia. Langaton toiminto poistaa monet aikaisemmat ikävät kokemukset ja tekee auton käytöstä paremman.
Dynaudio äänentoistojärjestelmä on BYD:n automalleista paras juuri tässä mallissa. Hanissa äänen kirkkaus jäi odotettua matalammaksi, toisin kuin Sealissa. Bassot pumppaavat kovempaa ja ovat syvemmät. Audiojärjestelmä on nyt hyvin lähellä kilpailevia automalleja, pienillä eroilla. Jos musiikkia soittaa sisäänrakennetusta Spotify -sovelluksesta, niin äänenlaatu on parempi kuin CarPlayn kautta toistettu musiikki ja se täytti odotuksemme äänenlaadun suhteen.
BYD Storesta täytyy myös mainita. Uusi sovelluskauppa tarjoaa ladattavaksi mm. verkkoselaimen. YouTube, Twitch ja muutamat suoratoistopalvelut toimivat hyvin. Lataustauolla voi pistää pyörimään lempi striimaajan näytölle ja levätä hetken. Selainkin on jätetty puolitiehen jostain syystä, sillä se vaatii puhelimesta Wi-Fi yhteyden toimiakseen. Auton mukana tulee nettiyhteys esimerkiksi Spotifyn käyttöön muttei selaimen? Kumma juttu.
Kulutus ja V2L
Sealin ilmanvastuskerroin on 0.219, yhtä liukas kuin uusi Model 3. Muuttujat kulutuksen vaikuttamiseen ovat voimalinjan tehokkuus ja energian talteenotto. Taka-akselin moottori on permanenttimagneettimoottori, joka kuluttaa vähemmän sähköä ja edessä tavallinen sähkömoottori. Järkevin ratkaisu on käyttää pääsääntöisesti taka-akselin moottoria ja etuakselia tarpeen tullen. Sealin nelivetojärjestelmä onkin takavetopainotteinen, joka on oikea toteutustapa.
Energian talteenotto on odotuksia heikompi, yleinen näky BYD:n autoissa. Miksi se on heikompi jää arvoitukseksi, tekninen rajoitus se ei suinkaan ole. Valmistaja on tarkoituksellisesti säätänyt auton rullaamaan enemmän kuin regeneroimaan. Jarruttaessa auto kykenee regeneroimaan jopa 100 kW sähköä takaisin akkuun, auton logiikka vain rajoittaa missä tilanteessa sitä käytetään.
Yhden polkimen ajoakaan ei ole, joten auto käyttäytyy enemmän tai vähemmän kuin polttomoottoriauto. Jarrupoljin on useasti käytössä, joka on ikävää eri syystä. Jarrupolkimen säätö ja tuunaus on iso pettymys, erityisesti kun jarrupolkimelle on Comfort asetus eikä se ole yhtään mukava. On hyvin haastavaa saada auto pysähtymään sulavasti. Pieni painallus tekee matalissa kaupunkinopeuksissa melkein täyspysähdyksen.
BYD lienee korealaisten ja muiden kiinalaisvalmistajien ohella olevan ainoat valmistajat, jotka tarjoavat V2L-toimintoa eli virran ulosottoa. Sähköauton akun virtaa voi käyttää tavallisen sähköpistokkeen kautta missä tahansa, esimerkiksi retkellä tai majoituksen aikana. Sähkökatkoksen aikana pystyy myös antamaan virtaa tärkeille laitteille, sillä virtaa saa ulos maksimissaan 4 kW, eli 16 A kuormaa voi pyörittää Sealin akulla. Käyttökohteet ovat siis laajemmat kuin läppärin tai puhelinten lataus.
Kulutustesti ja parannusehdotus
Yli tuhannen kilometrin matkallamme huomasimme puutteita vakionopeudensäädön toiminnassa. Se muistuttaa enemmän polttomoottoriauton toimintalogiikaa eikä ole yhtä optimoitu sähköauton käyttöön kuin esimerkiksi Tesla. Toiminta on hidasta, ja lyhyet alamäet kuluvat yleensä ilman energian talteenottoa. Vakionopeudensäädin keskittyy enemmän rullaukseen kuin regenerointiin. Regeneroinnin jälkeen vie hetken, ennen kuin auto saavuttaa asetetun nopeuden takaisin. Jos regeneroinnin ja tehon antamisen välistä viivettä voitaisiin vähentää, se parantaisi auton energiatehokkuutta erityisesti pitkän matkan ajossa.
Kuinkas paljon kulutus ja kuinka kauas pääsee yhdellä latauksella? Yleisin kysymys sähköautoa harkitsevalla. WLTP-lukema on 520 km, mutta todellinen lukema moottoritiellä on 400 km kun matkan aloittaa täydellä akulla. Lukema on hyvä, ja LFP-akkujen kanssa voi ladata huoletta täyteen lataukseen. Kulutuslukemaa on vaikea hakea BYD:n autoista, koska ainoat kulutuslukemat ovat alkaen tehtaasta ja viimeisen 50 km matkan ajalta. Me onnistuimme saamaan tarkat kulutuslukemat auton diagnostiikkayhteyden kautta, ja lukemat ovat seuraavat. Kaupungissa auto kuluttaa reippaasti alle 15 kWh/100 km ja alin lukema oli 11.5 kWh/100 km. Moottoriteiden ja valtateiden sekakulutuslukemaksi saatiin 19,5 kWh/100 km. Varsin hyvät lukemat huomioiden suomen tielaadun surkeus ja korkeat nopeusrajoitukset.
Tyypilliset BYD:n puutteet
BYD Seal on jo neljäs testaamamme BYD-malli, ja samat ongelmat ja puutteet ovat tulleet jälleen esille. Näitä puutteita voidaan jo pitää tyypillisinä BYD-autoille, ellei yhtiö ota käyttöön radikaaleja toimenpiteitä ja panosta merkittävästi niiden korjaamiseen tulevissa malleissa.
Sähköauton ABCt
Aloitetaan sähköautoille tyypillisten ominaisuuksien puutteista. Esilämmitystä ajastuksella ei ole lainkaan. Mobiilisovelluksesta voi käynnistää sisätilojen lämmityksen tai viilennyksen, mutta sen voi ajastaa vain seuraavalle päivälle ja vain kerran. Jos lähtee arkipäivisin töihin kello kahdeksalta, ajastimen asetus täytyy tehdä joka ilta uudelleen. Tämä asettaa käyttäjän täysin internet-yhteyden varaan: jos auton yhteys katoaa muutaman vuoden päästä, esilämmitys onnistuu vain avaimen etäkäynnistyksellä, rajatulla kantamalla.
Kesähelteissä ja kovissa pakkasissa jää kaipaamaan mm. ilmastoinnin päällä pitämistä poistumisen jälkeen. Teslasta ja esimerkiksi VW:n tuotteista tutut ”Keep climate on”, ”Dog mode” ja ”Camp mode” on kaukainen unelma BYD:lle. Avaimella saa auton pyörittämään jonkin aikaa ilmastointia, mutta kyseessä ei ole sama ominaisuus. Voi asioida kaupassa, vaikka kaksikin tuntia ja sisätilat pysyvät lämpimänä. Eräs toinen kiinalainen automerkki Nio tarjoaa nämä kaikki toiminnot, onko BYD:n aika kopioida toiminnot myös omaan autoon?
Eräs huvittava ongelma ajotietokoneen kanssa on omien matkojen puute, tai siis tavallaan pystyy. Kilometrejä voi laskea mittarilla A ja B, mutta kulutusta matkoilta ei lasketa. Tämä on varmasti vienyt monta autotoimittajaa harhaan kulutustesteissä, erityisesti jos sähköautot eivät ole vahvinta osaamisaluetta. Tilanne olisi vastaava, jos bensa-autoissa ei pystyisi laskemaan keskikulutusta tai ainoa laskisi kulutusta tehtaalta tulemisen jälkeen. Viimeisen 50 km matkan kulutus lasketaan sekä kulutuslukema tehtaalta. Mihin tarvitaan kulutuslukema tehtaalta? Ongelma on yksilöllinen BYD:n kanssa, sillä muissa kiinalaisissa autoissa on löytynyt tuttu ja toimiva ajotietokone.
Akun esilämmitys, oi voi. Sekin puuttuu. Talvet tulevat olemaan pitkät, sillä pikalataustehot tulevat laskemaan. Jos autolla ei lähde vähintään tunnin pituiselle reissulle, niin 150 kW:n tehot jäävät autotalliin odottamaan kesää. Tilanne tulee olemaan suurin piirtein samankaltainen kuin BYD Han talvitestissä. Kylmä akku ei ehdi lämpenemään tarpeeksi nopeasti hyvälle latausteholle. Siinä vaiheessa, kun akku saavuttaa optimaalisen lämpötilan, maksimiteholla ehtii lataamaan vain vähän aikaa.
Automaattinen ilmastointi on myös yksi asia minkä kaikki muut lännen ja idän autovalmistajat osaavat tehdä, mutta kiinalaisilla vaikuttaa olevan yhä haasteita. Kyseessä siis on ohjelmistoa, joka ei ole tuunattu aivan maaliin. Ensimmäinen ero on lämpötilaerot verrattuna muihin autoihin. BYDin 21 astetta on 19 tai 18. Seuraava ja merkittävin heikkous on lämpötilan ylläpidossa, kun sisätiloihin paistaa aurinko. Ilmastointi ei pysy perässä ja sisällä alkaa olemaan kuuma. Lämpötilaa joutuu säätämään useasti.
Reitinsuunnittelija puuttuu
Sähköautoilusta tekee erittäin mukavan tarkka ja toimiva reitin suunnittelija. Sen tehtävä on järjestää ja päättää tarvittavat lataustauot, kauan tarvitsee ladata ja paljon akunvarausta jää jäljelle määränpäässä. Talviolosuhteissa akkua voidaan myös esilämmittää juuri oikean verran ja oikeaan aikaan parhaan latausnopeuden saavuttamiseksi.
BYD käyttää autoissa Telenavin navigointijärjestelmää. Samaa navigointijärjestelmää käyttää mm. MG. Heidän verkkosivujaan selaamalla saa hyvän kuvan mahdollisuuksista järjestelmästä. Markkinointimateriaalissa mainitaan esimerkiksi reitinsuunnittelija. Se kykenee päättämään tarvittavat latausasemat sekä arvioimaan akun varausta. Ainoat sähköautoiluun liittyvät toiminnot mitkä löytyvät BYD:n navigointijärjestelmässä ovat ajokantaman näkymä kartalla sekä latausasemien haku. Kaikki muut mahdolliset reitinsuunnittelut ja akun varauksen ennustus puuttuvat kokonaan. Miksi? Ei tietoa, ehkä ei jaksettu ohjelmoida järjestelmää pidemmälle.
Pelkistetty ja huonosti integroitu infotainment
Ollaan jälleen kerran saman asian äärellä. Suuremmaksi osaksi toimiva mutta esteettisesti huono. Tähän ei välttämättä kiinnitä huomiota, jos käyttöliittymän suunnittelu ei ole kiinnostuksen aihe tai ei välitä siitä. Kyse ei ole siitä, ettei infotainmentin kanssa pysty elämään ja auto kannattaa jättää ostamatta sen takia. CarPlay ja Android Auto ovat kuitenkin saatavilla lievittämään suurimmat järjestelmän ongelmat. Tiimistämme löytyy asiantuntijoita aiheen suhteen ja pureudutaan teknisiin asioihin.
BYD:n autoissa infotainment perustuu Android-käyttöjärjestelmään, kuten Volvoissa, Polestarissa, Renaulteissa, Rivianissa, uusissa Nissaneissa ja NIO-malleissa. Voi valita kaksi polkua integraatiolle autoon. Vaihtoehto 1. Käyttää Googlen tarjoamaa käyttöjärjestelmää pohjana ja räätälöidä käyttöliittymää omiin tarpeisiin. Valmistaja voi itse suunnitella ulkoasun ja valikot. Google tarjoaa sovelluskaupat, striimauspalvelut, karttapalvelut, äänikomennot ja reitinsuunnittelijan. Nämä ovat Googlen vahvuudet ohjelmiston kannalta, joka on tilastollisesti huonommin valmistajien toteuttamana (poikkeuksiakin on). Vaihtoehto 2. Aloittaa kaiken puhtaalta pöydältä, pelkistetyllä Android-käyttöjärjestelmällä ja kaikki sovellukset, käyttöliittymät, jne. kehitetään itse. Riippuen kehittäjien lahjakkuudessa tässä onnistuu erittäin hyvin, epäonnistuu tai on siinä jossakin välissä.
Vaihtoehto 2 vaikuttaa olevan suosituin kiinalaisten automerkkien keskuudessa. Niin MG, Voyah kuin BYD on ottanut pöydälle puhtaan Android-käyttöjärjestelmän ja alkanut työstämään infotainmentia. Korostaakseen vielä, ettei Androidissa ole mitään vikaa oli se muodossa missä tahansa. Kaikilla näillä valmistajilla on samat pohjarakenteet käytössä, voittaja on se kuka saa rakennettua hienoimman talon.
Vertailukohteena MG:llä infotainmentin valikot on järjestelty autoon asennettavaksi mutta sen hitaus ja bugit jättävät sen huonompaan asemaan. BYD:n autoissa taas järjestelmän kehitys on jätetty hyvin pitkälti puolitiehen. Kotinäkymäksi on isketty tavallinen tableteista ja Android-puhelimista tuttu kotisivu widgeteillä ja sovellusvalikoimalla. Valikot ovat vain asennettuja sovelluksia mitä pääsee selaamaan ja jostain syystä autoon on eksynyt tiedostojenhallinta ja autostart työkalu. Mitä asiaa näillä sovelluksilla on autossa? BYD:n teknisen kehityksen johtajana häpeäisin tuloksista ja käännyttäisin suunnittelemaan uudestaan. Tunnelma on ikävä. Johdonmukaisuus järjestelmässä puuttuu pahasti, käyttöliittymän suunnittelu poikkeaa valikosta valikkoon ja kehityksen aikana on selvästi ollut puhelinsovellusfilosofia.
BYD, kirjatkaa nämä ylös!
Otetaan esimerkkinä auton asetusvalikko. Isolle näytölle mahtuisi kaikki asetukset yhdelle valikolle. BYD:n kehitystiimi on päättänyt integroida kaksi eri valikkotasoa. Mobiilisovelluksista tuttu alapalkkinavigointi ja keskimmäisenä ns. ”tab” navigointi alavalikoiksi. Koska käyttämätöntä tilaa on niin paljon, asetusten oikealle puolelle on keksitty autosta staattinen kuva, joka ei visualisoi auton tilaa millään tavalla. Tässä ei ole mitään järkeä näin isolla näytöllä. Kun kyseessä on suuri kosketusnäyttö, valikkoja voi olla vain yksi ja tilaa voi hyödyntää huomattavasti paremmin. Vasemmalle yksi valitsin asetuskategorialle ja oikealle lista nappeja ja kytkimiä. Ei ole niin vaikeaa, kuten monet muut kiinalaiset autovalmistajat ovat todistaneet.
Markkinoinnissa BYD kehuu tekniikastaan ja kuinka edistyneitä autonsa ovat. BYD:n autot haastavat Teslan ja ovat vähintään tasoissa tai ovat heitä parempia, näitä kuulee useasti kaikkialla. Melkein kaiken suhteen väittämä pitää paikkansa paitsi, kun puhe on autojen infotainmentista. BYD Euroopassa on ainakin 7 vuotta jäljessä infotainmentin käyttäjäystävällisyyden ja toimintojen kanssa, kun vertauksena ovat mm. Tesla, NIO tai XPeng.
Kun ensimmäiset älypuhelimet iPhonen jälkeen tulivat, ainoat eloonjääneet käyttöjärjestelmät olivat Android ja iOS. Muutaman vuoden ajan iPhone oli markkinoilla paras laite, jos halusi luotettavan, selkeän ja paremman käyttökokemuksen laitteesta irti. Kaikki oli johdonmukaista ja toimivaa. Kaikki toiminnot toimivat poikkeuksellisen hyvin tai niitä ei puskettu keskeneräisenä ulos asiakkaille. Kehitys ajan saatossa paransi Androidin toimivuutta ja integrointia, ja nykypäivänä erot ovat hyvin minimaaliset käyttäjäystävällisyyden ja toimintojen suhteen.
Tilanne on täysin samanlainen kuin mitä puhelinmarkkinoilla oli kymmenen vuotta sitten, Tesla on markkinoilla verrannollinen silloiseen iPhoneen ja BYD tässä tapauksessa Androidiin. Täytyy toivoa parasta valmistajalle uuden infotainmentin kehitykseen. Jos asialle ei tehdä jotakin lähivuosina niin valo tunnelin toisessa päässä saattaa sammua ja järjestelmä jää pahasti jälkeen verrattuna kilpailijoihin.
Pikalataustilanne on pettymys
Sealin suurin pettymys on epäilemättä pikalatauksen ongelmat. Olemme ensimmäinen suomalainen media, joka kiinnittää huomiota tähän merkittävään puutteeseen, mikä voi herättää kysymyksiä suurten mediajättien autotestien tarkkuudesta. Käyttämällä erilaisia ohjelmistotyökaluja olemme havainneet, että auton ajoakun jäähdytysjärjestelmä kaipaa enemmän tehoa latauksen aikana. Tämän seurauksena latausteho laskee aiemmin kuin pitäisi, mikä pidentää odotusaikoja latausasemilla.
BYD Blade-akusto on Sealin tähtiominaisuus, LFP-akku kestää enemmän lataussyklejä, on turvallisempi ja vakaampi. Sealin akusto käyttää ”800V” järjestelmää. Se on suluissa, koska todellinen jännite akussa on välillä 500-600 riippuen latauksen tasosta. On teorioita, että kiinassa käytössä olleen GB/T latausliittimen rajoitukset tekevät 800V:n jännitteen käytöstä hankalaa ja tämän takia jännite on matalampi. Totta tai tarua, luvattuja 150 kW:n latausnopeuksia ei saavuta 400 V:n jännitteen pikalaturilla. On valittava laturi, joka on yhteensopiva 800V autojen kanssa. Esimerkiksi Ionity, Recharge, Hyperchargerin pikalaturit ja monet muut yli 200 kW:n latausnopeuksia tarjoavat latausasemat ovat useasti sopivia. Yhteensopivuus kannattaa tarkistaa näytöltä esimerkiksi Kempowerin latureissa.
Luvatut 150 kW tulevat kesäolosuhteissa ilman esilämmityksen tarvetta. Latausnopeus kirjaimellisesti menee alamäkeen, kun auto ei kykene jäähdyttämään akkua tarpeeksi nopeasti ylläpitääkseen lataustehoa määriteltyyn rajaan asti. Tätä ei välttämättä tajua katsomalla laturin nopeuslukemaa mutta kun käytettävissä on akun tekniset tiedot, asia on erittäin selkeästi nähtävissä. Kuvassa näkyy karu todellisuus, kun akuston ylin lämpötila saavuttaa 51 astetta. Kyseinen latauskäyrä on tallennettu tuhannen kilometrin reissun ensimmäisellä latauksella. Arvioimme latauksessa mahdollisen säästön olevan ainakin viisi minuuttia, jos tasainen 150 kW:n latausnopeus olisi jatkunut koko latauksen ajan.
200 km ajon jälkeen valtatiellä akuston lämpötila on hieman noussut, joka on normaalia. Koska BYD:n järjestelmä ei esijäähdytä tai esilämmitä akustoa ennen pikalatausta, lataus alkaa sillä lämpötilatasolla mikä sattuu olemaan. Meidän tapauksessamme korkeampi kuin ensimmäisessä latauksessa. Tämä korreloi suoraan yllä olevan latauskäyrän kanssa. 150 kW:n tehot putoavat aikaisemmin ja lämpötilan laskettua emme näe 150 kW:n tehoja latauksen aikana. Alla löytyvät kaikki latauskäyrät 150 kW:n tehoisilla latureilla huonoimmasta parempaan ja lisäksi yksi istunto viileämmällä akulla ennen latausta.
400V:n latureilla paremmat tulokset
Matkalla kävi niin, että lataussovellus vei meidät harhaan 400V:n 150 kW:n laturille, eikä 800V:n jännitettä tukevalle latausasemalle. Tästä huolimatta iskimme auton lataukseen ja saimme selville akuston optimaalisen lataustehon, jossa akun ylikuumeneminen viivästyy ainakin 20 varausprosentilla.
Matalamman latausjännitteen takia auto pystyy vastaanottamaan 150 kW:n tehoisella laturilla vain 115 kW. Tämän seurauksena akun lämpötila kasvaa hitaammin ja latauksen keskinopeus on suurempi. Jos kello tikittää ja on kiire, valitsemalla 400V:n latausaseman saat nopeamman latausnopeuden pidempään kuin maksimitehoilla.
Älykäs jäähdytysjärjestelmä
Akuston jäähdytysjärjestelmän toiminta on kaiken lisäksi omituinen. Jäähdytys käynnistyy vasta kun akuston lämpötila kohoaa 46 asteeseen ja se tehostuu porrastetusti käynnistyksen jälkeen. Aluksi jäähdytysjärjestelmää ei kuule melkein ollenkaan ulkopuolelta, ja muutaman minuutin päästä se käynnistää tehokkaamman tilan. Vaikka akun lämpötila nousee lähemmäs kohti 50 astetta, jäähdytys ei pyöri täysillä tehoilla. Vaikuttaisi älykkäältä ajatukselta laittaa kaikki tehot maksimille tässä tilanteessa, mutta ”älykäs lämmönhallintajärjestelmä” ei taida olla kovin älykäs. Kaiken tämän epäonnistumisen kruunaa tämä bugi: jos auton sammuttaa tai käynnistää lämmönhallintajärjestelmän ollessa päällä, se käynnistyy uudelleen ja käynnistyksen sykli alkaa alusta. Melkein kaikki mikä voi mennä pieleen on myös mennyt pieleen.
Yhden latausistunnon jälkeen akun jäähdytysjärjestelmä alkoi jäähdyttämään akkua täydellä teholla latauksen jälkeen. Tehoa jäähdytysjärjestelmässä ilmeisesti riittää, emme ole kuulleet jäähdytysjärjestelmän huutavan niin kovaa ulkopuolella kuin sinä hetkenä. Miksi täyttä tehoa ei käytetä aina 150 kW:n latauksen aikana? Veikkaisimme jäähdytyksen ohjauksen olevan aina sama riippumatta latausnopeudesta, eli jäähdytystehot ovat samanlaiset niin hitaammassa 120 kW:n sekä 150 kW:n aikana. Ohjelmistossa löytyy siis kehitettävää. Lisäksi on syytä poistaa porrastettu jäähdytyksen käynnistys ja siirtyä suoraan asiaan ilman viivästyksiä. Aika on rahaa niin sanotusti.
Hieman akuista. Mitä enemmän ja suuremmalla nopeudella ajaa, sitä enemmän akusto tuottaa lämpöä. Tämä tapahtuu enemmän tai vähemmän jokaisessa sähköautossa. Se riippuu akkukennojen sisäisestä vastuksesta, kuinka paljon hukkalämpöä se tuottaa varauksen purkauksessa. Akkukennojen sisäinen vastus myös kasvaa matalalla akun varauksella ja tuottaa enemmän lämpöä. Tämän ilmiön takia akkujen jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmä on tärkeä pala sähköautoa. Kyseessä ei ole BYD:n omien akkujen vika vaan jäähdytysjärjestelmän kyvyttömyys pitämään akun lämpötilat alhaalla latauksen aikana. Samoja BYD:n kennoja käyttää mm. Tesla, joka lataa yli 200 kW:n teholla ja pitää akut viileänä.
Kuinka tämä vaikuttaa matkailuun?
Laskimme 1500 km matkan osalta potentiaalisesti säästettävissä olevat minuutit, jos lataus olisi toiminut tehokkaasti. Olisimme säästäneet melkein tunnin verran aikaa koko reissulta, jos olisimme käyttäneet 150 kW:n latausasemia ja ladanneet aina seuraavaan latausasemalle tarvittavan verran virtaa. Jokainen lataustauko olisi 25 minuutin sijaan vienyt vain 10-12 minuutin minuuttia.
Alle tuhannen kilometrin matkoilla tämä voi koitua pienemmäksi ongelmaksi kuin pidemmillä reissuilla, mutta jos täytyy saapua perille mahdollisimman pian, niin BYD Seal ei ole paras auto tähän tehtävään. Perheen ja lapsien kanssa matkustaville tämä voi olla pienin ongelma Sealin kanssa, sillä pidempiä taukoja on otettava kaikkien tarpeiden hoitamiseen. Jos joutuu kaikesta huolimatta pysähtymään kahden tai kolmen tunnin välein ainakin 20 minuutiksi tauolle, tätä ongelmaa ei välttämättä huomaa ollenkaan.
Tietyn ihmisryhmän sopivuus latausajan kanssa ei ole peruste jättää tämä ongelma huomioimatta ja leimata se kelpaavaksi tällaisenaan. Latausdiagrammit puhuvat itsestään enemmän kuin tuhat sanaa, ja todellinen jäähdytyksen alisuoriutuminen tapahtuu joka tapauksessa. Kaikki eivät tykkää tai tarvitse pitkää puolen tunnin taukoa jokaisen 250 km jälkeen ja 2000 km matkalla säästettävät minuutit kasaantuvat jo suureksi lukemaksi. Erityisesti kun asian saisi korjattua ohjelmistopäivityksellä, BYD:n olisi syytä korjata tämä ongelma mahdollisimman pian.
Yhteenveto
Olemme jälleen kerran yllättyneitä siitä, kuinka nopeasti BYD saa ulos ohjelmistopäivityksiä, mitkä parantavat niin pieniä kuin suuria aspekteja autosta. Muutama kuukausi sitten automaattiohjaus teki ärsyttäviä ääniä, ja nopeusvaroitusta ei saanut helposti pois päältä. Nyt nämä ongelmat on ratkaistu uudella ohjelmistopäivityksellä.
Seal on juuri se mitä moni on kaivannut kiinalaisilta valmistajilta. Urheilullisempi sedanmalli, joka on tilava ja mukava. Siinä missä kilpailijoilla voi sanoa olevan paikoittain Premiumia, niin tässä mallissa se on paikoittain luksusta ja suuremmaksi osaksi premiumia. BYD:n itse kehittämän Blade-akuston ansiosta akun elinkaari kestää pidempään, saa ladata täyteen ja kantamalukema on luokassaan hyvä ellei parempi.
Ohjelmisto on yleinen heikoin lenkki kiinalaisilla automerkeillä ja BYD ei ole siinä poikkeus. Pieniä juttuja kaipaamassa korjauksia ja vähän suurempiakin latausongelmia mahtuu mukaan. Puhumattakaan kehittymättömästä infotainmentista, josta on myös mainittu kattavasti eri BYD:n malleissa. Onneksi on saatavilla CarPlayt ja Android Autot peittämään suuren osan puutteista.
Mikään auto ei ole täydellinen, länsimaiden automerkeilläkään kaikki ei mene niin kuin Strömsössä. Monta positiivista asiaa paljastui testissämme mukavuuden ja käytettävyyden suhteen, kaikki ei ollut pelkkää negatiivista. Jokaisen auton kohdalla on tehtävä kompromisseja. Hieman tavallisempaa ajokokemusta etsivälle BYD Seal on erittäin sopiva fyysisillä napeilla, viiksillä ja vaihdekepillä. Moni perustoimenpide ei vaadi kosketusnäytön käyttöä. Teslojen joukkomassasta erottuva Seal voi olla juuri se mitä kaipaat. Kattava huoltoverkosto ja jälleenmyyjät pitävät huolen ja pidempi takuu antavat turvaa epäröivälle ostajalle. Vähintään harkittava on tämä malli, sen verran hyvä hylje tämä on.