”Mikä tämä hienostunut menopeli on, BYD? En ole kuullutkaan”, ihmetteli ohikulkija.
BYD Han on kiinalainen sähköauto, joka on saanut paljon huomiota Euroopassa. Se on tyylikäs, tilava ja tehokas sedan, joka kilpailee isojen sähköautojen kanssa. Mutta miltä se tuntuu ajaa ja käyttää Suomessa?
Han on BYD:n lippulaivamalli, joka tuli markkinoille vuonna 2020. Meillä oli testissä täyssähköinen versio, jossa on 85,4 kWh:n akku. BYD antaa WLTP-mittauksen mukaan 521 km:n toimintasäteen.
Auton ulkonäkö ja tyylitys on erittäin aggressiivinen, dominoiva ja moderni. Se muistuttaa hieman Audin ja BMW:n malleja, mutta sillä on myös omaa persoonallisuuttaan, joka erottaa sen joukosta. Tien päällä auton tyyli ja ainutlaatuisuus tuo näkyvyyttä, sekä kääntää ohikulkijoiden katseita.
Etuosassa on suuri timanttikuvioinen puskuri, jossa on BYD-merkki ja valot. Valoissa on sisäänrakennettu tervehtivä animaatio, joka aktivoituu keskuslukituksen ohjauksessa.
Sivuprofiili on virtaviivainen ja takana on leveät takavalot ja diffuusori. Auton väri oli testissämme musta, mutta se on myös saatavilla mm. valkoisena, punaisena ja sinisenä.
Sisustus ja matkustamo
Auton sisustus on tyylikäs, omalla tavallaan ainutlaatuinen ja pitää sisällään riittävästi mukavuutta pitkille matkoille. Autossa on nahkaverhoilu, viisi istuinta ja runsaasti jalkatilaa sekä edessä että takana. Matkustamossa ei ole säästelty kalliin- ja mukavantuntuisten materiaalien käytön kanssa – lumoavat pinnat ja niiden tuntuma korostavat auton premium-tasoa. Autossa on myös lasikatto, joka tuo valoa ja avaruutta matkustamoon.
Matkustamosta löytyvät kaikki herkut, ratin lämmitys, istuinten tuuletus ja lämmitys, selkänojan säätö sekä tunnelmavalaistus ja muuta. Nämä kaikki tulevat vakiona ja sisältyvät auton hintaan, mitä ei moni autovalmistaja harrasta.
Kun astut autoon, etupenkit liikkuvat automaattisesti taakse, jotta pääset sisään helposti ja mukavasti. Kun suljet oven, penkit palautuvat asentoon, jonka olet valinnut. Kun kiinnität turvavyön, auto säätää sen sopivaksi ja napakaksi automaattisesti. Tämä on loistava tapa aloittaa matka auton tilavassa ja tyylikkäässä matkustamossa, joka tekee vaikutuksen jokaiseen uuteen matkustajaan. Ilmastoinnin lisäksi autosta löytyy PM2.5 suodatin, joka puhdistaa matkustamon ilmanlaatua.
Takapenkillä matkustaa mukavasti ja tyylikkäästi. Istuimien lämmitys ja viilennys, lasikaton säätö sekä tunnelmavalaistus luovat edustusauton tunnelman. Takamatkustajat voivat käyttää omaa kosketusnäyttöään, josta saa ohjattua myös multimediaa ja auton matkustamon toimintoja ilman kuljettajan apua.
Edustusautoksi Han kuitenkin kaipaisi pientä jääkaappia tai hansikaslokeron viilennystä. Vaikka monet yksityiskohdat on autossa mietitty todella pitkälle, ei takapenkillä istuva toimitusjohtaja tai ministeri saa autoon edes lisävarusteena jääkaappia.
Tavaratila on 450 litraa, mikä kyllä riittää arjen tarpeisiin, mutta kaipaisi enemmänkin. Valitettavasti konepellin alla ei ollut lisäsäilytystilaa, mutta sieltä löytyy lasinpesu- ja jarrunestesäiliöt. Takaistuimet eivät myöskään taitu alas, joka olisi mahdollistanut pitkien tavaroiden kuljettamista autolla. Suksiaukko kuitenkin löytyy.
Ajossa matkustamon melutaso on hyvä. Kaupunkiajossa äänieriste tekee hommansa, ja matkustamossa pystyy puhumaan melkein kuiskaten matkustajien kanssa. Moottoritiellä on odotetusti hieman korkeampi melutaso, kuitenkin hiljaisempi kuin muilla sähköautovalmistajilla.
Ajaminen
BYD Han EV:ssä on kaksi sähkömoottoria, jotka tuottavat yhteensä 380 kW (500 hv) tehoa ja 700 Nm vääntöä. Autolla pääsee nollasta sataan 3,9 sekunnissa, mikä on erittäin nopeaa ja positiivisesti yllättävää tämän kokoluokan autolle. Nollasta sataan aika on korostettu auton takaosassa Han nimen alapuolella. Auton huippunopeus on rajoitettu 180 km/h nopeuteen.
Ajaminen BYD Hanilla on mukavaa, rentouttavaa ja helppoa. Kaasupolkimessa on hieman viivettä, mutta siihen tottuu ajan myötä eikä se kovasti harmita ajokokemusta. Auto kulkee tasaisesti ja hiljaisesti niin kaupungissa kuin maantielläkin. Jousitukset tuntuvat ilmajousitukselta, vaikka Hanissa onkin tavalliset rautajouset. Tältä osin autossa on hyvin onnistuttu ajomukavuudelta.
Han tarjoaa myös erilaisia ajoasetuksia, joilla voi vaikuttaa auton suorituskykyyn ja kulutukseen. Asetukset ovat Eco, Normal ja Sport. Eco-asetus säästää akkua ja tekee autosta rauhallisemman ajaa. Sport-asetus lisää tehoa, vasteherkkyyttä ja tarkentaa ohjausta. Löytyy myös ratatila, johon saa 0–100 kiihdytykselle aikamittaria.
Meidän matkoillamme arvostimme kovasti, miten mukavan autoelämyksen kiinalaisen yhtiön valmistama ja suunnittelema auto tarjoaa. Autossa huomaa saksalais-autovalmistajien henkeä jonkin verran, niin ohjauksessa kuin alustassa. Käännöksissä ja mutkissa alusta on jämäkkä. Istuimet pitävät matkustajat tukevasti penkissä.
Ohjaus Normal-ajotilassa voisi olla kevyempi pitkille matkoille. Suorilla ja vähän ohjausta vaativilla teillä ratilla pienet korjaamiset yhdellä tai kahdella kädellä tuntuvat painavammalta kuin toivoisi, ja pitkällä heitolla kädet rasittuvat. Tästä pienestä yksityiskohdasta huolimatta ohjaus on tämänkokoiselle autolle hyvä ja ohjattavuus ei jää kaipaamaan enemmän. Odotetusti Sporttitilassa ohjaus tarkentuu, kaasupolkimen reaktioaika nopeutuu ja jousitus muuttuu hieman jämäkämmäksi.
Infotainment
BYD Hanissa on iso 15,6-tuumainen kosketusnäyttö keskikonsolissa, josta voi hallita auton toimintoja ja asetuksia. Iso kosketusnäyttö kääntyy vaakasuuntaan sekä pystysuuntaan toistaiseksi käsin, kunnes tuleva ohjelmistopäivitys motorisoi käännön. Näyttö toimii sujuvasti ja siinä on selkeät valikot ja kuvakkeet. Näytöltä voi esimerkiksi säätää ilmastointia, musiikkia, navigointia, peruutuskameraa ja ajotietokonetta.
Näytön lisäksi autossa on digitaalinen mittaristo, joka näyttää ajonopeuden, akun tilan, toimintasäteen ja muita tietoja. Mittaristossa on myös muokattavissa eri tyylejä ja tietoja.
Auton ohjelmisto on yksi sen harvoista heikkouksista. Ohjelmisto on toimiva ja luotettava, mutta ei ehkä vastaa kaikkia nykypäivän odotuksia. Autossa ei ole Android Autoa, CarPlayta tai muita uusimpia sovelluksia. Auton oma navigointi on perusvarma, mutta ei aina yhtä tarkka tai nopea kuin Google Maps. Joskus GPS sijainti saattaa olla hieman epätarkka ja aiheuttaa epäselvyyttä risteyksissä. Nämä ovat kuitenkin vähemmän vaativalle pieniä puutteita, jotka eivät pilaa auton muuten erinomaista kokonaisuutta.
Muita parannuksia mitä voisi tehdä:
● Digimittaristossa ei näy tietoja navigoinnista, joka olisi hyödyllinen lisäys
● Kosketusnäytöt edessä ja takana eivät tue suomen kieltä
● Jotkut auton asetukset sekä valikot ovat outoja ja harhaanjohtavia
● Takapenkin kosketusnäytöstä ei saa Spotifyn äänentoistoa ohjattua, ja takapenkin näytöltä odottaisi toimintoja kuten: puheluiden soitto ja vastaaminen, elokuvien katsominen isolta näytöltä
BYD voisi ensimmäisenä askeleena ohjelmiston puutteiden korjaustyössään tuoda Android Auton ja CarPlayn tuen, jolla saadaan mm. navigoinnin puutteita korjattua.
Toivomme kovasti BYD:n jatkavan auton kehittämistä ja parantamista tulevaisuudessa, ja ottaa auton ohjelmiston vakavammin mukaan jatkossakin uusien autojen suunnitteluun, sillä siitä tulee jatkossa tärkeämpi ajon osalta kuin koskaan aikaisemmin.
Hanin äänentoistosta vastaa Dynaudion laadukas järjestelmä, joka tarjoaa kirkkaan ja tasapainoisen äänimaailman. Järjestelmän ainoa heikkous on alabassokaiutin, joka jää hieman vajaaksi basson syvyydessä ja voimakkuudessa. Esimerkiksi testaamamme Tesla Model 3:n alabassokaiutin on tässä suhteessa parempi, sillä se tuottaa enemmän painetta ja tuntumaa matkustamoon. Muutoin äänentoistojärjestelmä on säädetty hienosti autoon akustisesti, kuten tässä hintaluokassa odottaisi.
Automatiikka
Adaptiivinen vakionopeudensäädin löytyy myös tästäkin autosta (odotetusti), joka pitää nopeuden tasaisena ja parantaa kulutusta. Automaattiset kaukovalot ovat myös kätevät, sillä ne vaihtavat valoja tilanteen mukaan ja välttävät häikäisemästä muita kuskeja. BYD Hanissa automaattiset kaukovalot toimi ongelmitta, paremmin kuin osasimme odottaa. Nämä toiminnot tekevät ajamisesta mukavampaa ja turvallisempaa.
Sen sijaan auton ratin automaattinen ohjaus, toisin sanottuna autopilotti ei ole vakuuttava ja jättää hieman pettymyksen makua. Autopilotti ei ole kovin tarkka ja sen käyttäytyminen on outoa. Autopilotti ajaa kaistan reunalta toiselle, mikä voi aiheuttaa epävarmuutta, epämukavuutta ja häiriötä muille tielläliikkujille ja autossa matkustaville.
Autopilotti tässä autossa, jonka odottaisi vuonna 2023 myytävässä autossa olevan hyvä ja toimiva on käyttökelvoton BYD Hanissa, efektin huomaa erityisesti moottoriteillä, hieman vähemmän maantiellä. Lisäksi autopilotti lopettaa toimimasta satunnaisesti ilman varoitusta, mikä vaatii kuljettajalta jatkuvaa valppautta ja reagointikykyä. Autopilotin pitäisi olla luotettava ja ennakoitava apuväline, mutta tässä autossa se on pikemminkin riski.
Suosittelen, että autonvalmistaja parantaa auton ratin ohjausta ja autopilotin toimintaa, sillä ne ovat tärkeitä ja olennaisia ominaisuuksia nykyaikaisessa autossa, varsinkin pitkillä matkoilla. Tällaisenaan ne eivät vastaa odotuksia eivätkä lisää ajomukavuutta tai -turvallisuutta.
Akku ja lataus
Hanin akusto on rakennettu uudella BYD Blade akkuteknologialla, joka on LFP akku. LFP:n etu on mm. parempi turvallisuus ja matalammat lämpötilat käytön aikana.
Auton lataaminen on helppoa ja nopeaa. Autossa on CCS-latausliitin, joka sopii useimpiin julkisiin latauspisteisiin. Autossa on myös sisäänrakennettu laturi, joka mahdollistaa lataamisen tavallisesta pistorasiasta. Valmistaja ei kuitenkaan suosittele sitä päivittäiseen käyttöön, vaan lähinnä hätätilanteisiin. Latausnopeuskin on schuko-pistokkeesta hidas.
Kun käyttää auton mukana toimitettua erikoisvalmisteista jatkojohtoa, voi hyödyntää akun virtaa schuko-pistokkeista monipuolisesti esimerkiksi retkeilyolosuhteissa lämmityslaitteiden liittämiseen. Tätä toimintoa ei moni sähköautomarkkinoilla tue.
Pikalatureilla Han kykenee autovalmistajan mukaan vastaanottamaan enintään 120 kW:n nopeutta. 120 kW:n pikalatausnopeus on suhteellisen riittävä pitkillä matkoilla.
Lataus ei kuitenkaan testeissämme heti saavuttanut huipputehoa, vaan akku lämpeni 5 minuuttia, jos autolla ei ollut ajanut jonkin aikaa. Tähän olisi voinut auttaa akun manuaalinen esilämmitys. Valmistajan mukaan akun älykäs hallintajärjestelmä lämmittää akun itsestään, ja akun esilämmitystoiminta ei siksi löydy.
Lataustauolla ehtii käydä kaupassa, kahvitella, lounaalla jne. Akun varaus oli 15 % laturille saapuessa, lähtiessä noin 75–80 %. Lataussessiot kestivät keskimäärin 10–25 min.
Käytössämme oli K-lataus, ABC-lataus ja Fortumin Recharge latausverkko. Kaikki latausverkot toimivat auton kanssa miltei ongelmitta, paitsi ABC-latauksen Kempower-laturit.
Kempowerin laturit kaikissa latausverkoissa näyttivät auton rajoittavan latausta 50 kW:n latausnopeuteen, vaikka laturi kykenee puskemaan enemmän. Latausnopeus joissakin tilanteissa nousi korkeammalle, mutta kempowerin laturit käyttäytyivät auton kanssa ennalta-arvaattomasti. Tämä ongelma on BYD:n tiedossa, ja toivomme tulevien ohjelmistopäivityksien korjaavan tämänkin ongelman. Toistaiseksi suosimalla esimerkiksi K-Latausen pikalatureita voi välttää tämän ongelman.
Latauksen aikana digimittaristosta häviää auton kilometrikantaman lukema, joka olisi helposti korjattavissa tulevissa päivityksissä. Isolta kosketusnäytöltä emme löytäneet muita lataukseen liittyviä asetuksia kuin ajastetun latauksen. Ajastetulla latauksella voi hyödyntää kotilaturin kanssa esimerkiksi yösähköä.
Ajoimme autolla Hämeenlinnaan ja takaisin. Matka alkoi Hyvinkään Prisman pikalaturilta. Akun varaus oli ennen lähtöä 80 %, ja pääsimme samalla akunvarauksella takaisin. Akkua jäi 40 % palattua takaisin lähtöpisteelle, eli laturille. Auton keskikulutus näytti 21.3 kWh/100 km, joka on tämänkokoiselle autolle, huomioiden auton paino hyvä lukema.
Hinta
BYD Han on kiinalaisen sähköautovalmistajan lippulaivamalli, joka yhdistää sporttisen ulkonäön ja mukavuuden. Auton hinta Suomessa on 71 900 euroa jutun (esite BYD:n verkkosivuilla), mikä on ihan hyvin kilpailukykyinen verrattuna muihin saman luokan sähköautoihin. Hintaan sisältyy paljon varusteita ja ominaisuuksia, kuten neliveto, iskunvaimennus, älyavain, puhelimen langaton lataus, 12,8-tuumainen kosketusnäyttö ja muita mukavia ominaisuuksia.
Han ei ole kuitenkaan täydellinen. Autossa on joitakin puutteita, jotka saattavat häiritä paljoa vaativaa kuluttajaa. Auton käyttöjärjestelmä on hieman kankea, eikä se tue suomen kieltä tai puhelimesta saatavaa Android Autoa tai CarPlayta. Nämä ovat asioita, jotka BYD voisi korjata tulevissa päivityksissä tai uusissa malleissa. Pystyisimme antamaan anteeksi näille puutteille, jos auton hinnoitus olisi alhaisempi.
BYD onkin ilmoittanut, että se aikoo tuoda markkinoille uuden halvemman mallin nimeltä Seal, joka on pienempi ja edullisempi kuin Han 4×4. Sealin hinta ei ole vielä tiedossa, mutta sen odotetaan olevan alle 50 000 euroa. Sealin tarkka julkaisupäivä ei ole myöskään varmistunut, mutta sen pitäisi saapua Suomeen vuoden 2024 aikana.
BYD Han on siis auto, joka tarjoaa paljon vastinetta rahalle, mutta joka vaatii myös joitakin kompromisseja. Jos haluat sähköauton, joka on sekä sporttinen että mukava, komea sekä harvinainen suomen autokannassa, Han on hyvä vaihtoehto sinulle. Suomen sähköautomarkkinoilla vastaavaan tai parempaan ajomukavuuteen ja premium-hintaluokkaisesta autosta joutuu maksamaan enemmän kuin Hanista, esimerkiksi Mercedes-Benz EQS tai EQE:n mallistoista.
Yhteenveto
Han on vaikuttava sähköauto, joka tarjoaa paljon autoa ja vastinetta rahalle. Se on tyylikäs, uniikki, tilava ja tehokas auto, joka sopii niin arkeen kuin erikoistilaisuuksiin. Se on myös hauska, helppo ajaa ja ladata. Auton infotainment hoitaa hyvin hommansa ja on osittain käyttäjäystävällinen, mutta siinä on myös paranneltavaa. Auton ajossa isommiksi ongelmaksi voi laskea lataustehon rajoitusongelmaa kempower-latureiden kanssa sekä Android Auton ja CarPlayn puute, mutta se on toivottavasti vain väliaikainen tilanne.
Stereotyyppisesti nimimerkillä “Made in China” tuotteita vältellään jos on mahdollista ja leimataan matalalaatuiseksi, mutta tämän auton ja valmistajan kanssa ei pidä paikkansa. Auton laatu yllättää jokaisen, joka astuu tämän kiesin kyytiin. Emme olisi voineet kuvitella kiinasta saapuvan näin hienoa autoa, sisältä sekä ulkoa. Ison vaikutuksen teki auton sisä- ja ulkomuotoilu. Se on erittäin silmiinpistävä, ja sen huomaa myös ohikulkijoiden katseista.
Suosittelen autoa kaikille, jotka etsivät laadukasta, edullisempaa premium sähköautoa sekä menopeliä, jolla takuulla erotut massasta etkä jää huomaamattomaksi. Se on ehdottomasti yksi parhaista kiinalaisista sähköautoista, jotka ovat tällä hetkellä Suomen markkinoilla. Se olisi myös hyvä haastaja Teslan lippulaivamallille, jos auton ohjelmisto olisi lähempää Teslan ohjelmiston tasoa. Siitä tulisi erittäin vakavasti otettava haastaja, kunhan puutteet autossa korjattaisiin ja ohjelmisto viimeisteltäisiin EU:n markkinoille. Miltei kaikki autossa löytyvät puutteet saa korjattua ohjelmistopäivityksellä. Kaikki fyysinen autossa on miltei virheetöntä ja täydellistä.
Testiajon pisteytys
Kuvat 📸: @onnipusa