Tämä upea avaruusalus on iso ja tilava. Se on myös toistaiseksi ainoa vaihtoehto jos etsii isoa sähköautoa hyvillä teknisillä spekseillä. Näyttäytyykö Kia EV9 yhtä ainutlaatuisesti testeissä kuin sen ulkonäkö?
Jälleen uusi tyyli ja muotoilu
Ehkä omituisin pieni asia Kian sekä Hyundain automalleissa ovat muuttuvat suunnittelutyylit ja filosofiat. BMW:lla on (tai oli) pavun muotoiset ilmanottoaukot edessä, Audilla erottuvat LED-valot, Volvolla on ollut pitkään ”Thorin vasarat”. Kia Hyundai konsernilla tyylit yleensä vaihtuvat hyvin suuresti kahden tai kolmen vuoden välein. Näin on päässyt käymään viimeisen 8 vuoden aikana. Kia e-Niro, uusi Niro EV, EV9 ja EV6, ovat hyvin erilaisia suunnittelussaan. Tämä koskee myös polttomoottorimalleja.
Viimeisimmissä malleissa positiivisena muutoksena suunnittelussa on vihdoin joitakin yhteisiä yksityiskohtia. Uudesta Niro EV:ssä, tulevassa EV3:ssa ja EV9:ssä löytyvät hyvin samanlaiset takavalot. Jotakin yhteistä löytyy myös EV3:n ja EV9:n keulasta. Tuore ulkonäkö tai ns. ”faceliftit” ovat usein hyviä päivityksiä, mutta Kialta ja Hyundailta tuntuu useasti, että ainoa yhteinen asia automallien välillä on pelkkä logo keulassa. Brändin identiteetti on tärkeä asia, ja toivottavasti tämä tyyli seuraa muihin malleihin.
Tilavin sähköauto ja piste
Suurin sähköauto Suomessa. Lähin kilpailija EV9:lle on Hongqi E-HS9. Kia on kiinalaista kilpailijaa korkeampi ja leveämpi. Hongqi on polttomoottorialustalle rakennettu sähköauto, toisin kuin EV9. Se näkyy suoranaisesti sisätiloissa. Kia EV9:n ulkomitoissa leveys on pienempi kuin E-HS9:lla, mutta sisätilat ovat leveämmät ja tilavammat.
Kolmas istuinrivi ylhäällä ja tavaratilaa jää enemmän kuin Volvo XC90:ssa, aivan mahtavaa! Takariveillä mahtuu mukavasti istumaan neljä 180cm pituista aikuista. Jalkatilaa on riittävästi ja kolmannen rivin istuinten selkänoja on sähköisesti säädettävissä. Kerran painamalla saa laskettua tai nostettua viimeisen istuinrivin, hyvin viimeistelty! Monissa malleissa joutuu painiketta pitämään pohjassa prosessin loppuun asti.
Autoon matkustajien lastaaminen on vaivatonta. Hyvin nopeasti liikkuvat sähkösäätöiset istuimet sekä edessä että toisella rivillä. Hyvin nopeasti, ei pelkkää sananlaskua. Hyvin vaikuttavaa kuinka nopeasti istuinten muistiasetukset astuvat voimaan, käytännössä alle sekunnin. Kolmannelle riville pääsee painamalla yhtä painiketta istuimen selkänojan yläpuolella. Homma hoituu nopeammin kuin Hongqissa.
Matkailun kuningas
Tämä auto on suuremman perheen (tai ison ryhmän) paras matkailuauto. Kaikki hyöty mitä auton sähköistymisestä voi saada irti, on otettu. Aivan suuri määrä tilaa, sähkön ulosotto sekä sisältä että ulkopuolelta, hyvä voimalinjan energiatehokkuus kokoluokassaan, poikkeuksellisen hyvät latausnopeudet sekä hyvin kattavat toiminnot matkan aikana. Käytännössä ainoa puuttuva toiminnoksi jää pieni jääkaappi keskikonsolin taakse. Kaappi kyllä löytyy, muttei kylmänä. Täytyy ehdottomasti korostaa myös tunnelmavalaistusta, joka on aivan upea ja kattaa käytännössä koko auton.
Istuinten ergonomia on erittäin hyvää, erityisesti kuljettajalla. Hierontatoiminnot, rentoutumisohjema, pehmeys, muoto ja tuuletus kruunaavat kokemuksen. Pääntuki on yksi parhaimmista, myös EV6:ssa. Nykyinen trendi on tehdä pääntuesta vain suora jatke selkänojasta ja pistää pieni ulostuleva kohta takaraivolle. Ei kovin ergonomista. Kia on taas tehnyt asian eteen kuin tarpeeksi.
Pääntuki on asennettu kohti päätä (eli ulospäin) enemmän kuin tyypillisesti autoissa. Pää sijoittuu parempaan asentoon, joka vähentää rasitusta. Voidaan verrata hyvään, laadukkaan toimistotuolin ja edullisen välillä. Mikä estää muita valmistajia tekemästä näin? Tässä autossa ei löydy auton mukana tulevaa tyynyä, mutta pääntuen sisällä on tyynyn tapaista pehmeää materiaalia.
Tavaratila on syvä, ja muihin autoihin verrattuna korkea. Korostuksena vielä korkeus, 1,8 metriä! Melkein yhtä korkea kuin ID. Buzz, puuttuu vain 0.1 metriä. Hieman korkeampi Hongqin mallia ulkopuolelta, mutta korkeus tarkoittaa hyvin paljon tilaa auton lattiasta kattoon sekä matkustajille tilaa katon ja pään välille, kiinalaiselle kilpailijalle jää vähemmän. Kia/Hyundain puhtaasti sähköautoille suunniteltu alusta E-GMP kiittää.
Matkustajien mukavuutta on paranneltu yhdellä erittäin kätevällä toiminnolla. Kun käyttää tuulilasin pesunestettä, ilmastointi siirtyy hetkellisesti kiertoilmatilaan estääkseen lasinpesunesteen hajua tulemasta sisään. Kuinka kätevää!
Autoon saa myös vetokoukun, jonka vetomassa on 2,5t. Tämä käy hyvin yhteen V2L-toiminnon kanssa, jolla saa autosta ulos 3,6 kW:n teholla sähköä tavallisiin kodinkonelaitteisiin tai esimerkiksi matkailuvaunulle. Hyvin harvassa sähköautossa voi käyttää auton akkua virranlähteenä. Tämä tarkoittaa, että matkailuvaunun kanssa voi matkustaa aivan autioon paikkaan ja antaa autosta sähköä esimerkiksi liedelle tai vedenkeittimelle.
Yksi haittapuoli auton navigoinnissa on puutteelliset karttatiedot Suomessa. Nelostien remontti keski-suomessa on jatkunut nyt ainakin vuoden ja karttatiedot auton omassa navigoinnissa tulkitsee, että tie on kokonaan poikki ja ehdottaa menevän aivan järkyttävän pitkän kiertotien. Samaan aikaan Google Maps ja monet muut karttasovellukset osaavat navigoida oikein korvaavien teiden kautta nelostiellä.
Uutta ja hyvää tekniikkaa
Sähköarkkitehtuuri toimii ”800V:n” jännitteissä, ja se on lainausmerkeissä syystä. Kuten myös testatussa BYD Sealissa, akun toimintajännite yltää vain noin 630V:n asti. Hieman kauemmas 800V:sta. Tästä huolimatta E-GMP alustalla toimivia autoja kannattaa ladata 800V:n latausasemilla, esimerkiksi Rechargella tai Ionitylla.
Suuri auto, suuret latausnopeudet. Yli 220 kW! Nopeasti latautuvat autot ovat KIAn ja Hyundain tunnettua käsialaa perinteisistä automerkeistä. Jäähdytysjärjestelmä pysyy perässä myös kesähelteissä. Kun puhutaan auton latausnopeuksista, on tärkeä pitää mielessä akun koko, kantama ja sähkötehon suhde. EV9:n suuresta akkupaketista on käytettävissä 96 kWh.
Latausnopeus on siis ainakin kaksinkertainen kapasiteettiin verrattuna. Jos akku olisi aivan tyhjä eli nollilla, puolet saisi ladattua noin puolessa tunnissa. Käytännössä kukaan ei aja akkua nollille, eikä se ole suositeltavaa missään tapaukessa. Testissämme testattu suoritus, auton saa ladattua hieman yli vartissa 7-60%. Luokassaan paras! Tuossa ajassa joutuu pienen sämpylänkin kanssa kiirehtimään tauoilla. Hongqi E-HS9 voi vain haaveilla tämänkaltaisesta suorituksesta, samoin Voyah Free.
Energiakulutus on huomioiden korin muotoa erittäin hyvä. 226 Wh/km (22.6 kWh/100km), tässä autossa, moottoritiellä ja maanteillä! Jos pyöristetään kulutuslukema 23 kWh/100 km ja jaetaan lukema saatavilla olevan akkukapasiteetin kanssa, tuloksena on teoreettisesti yli 400 km. Käytännössä täydellä latauksella pääsee kesä- ja syyskeleillä 400 km, ennen kuin on pakko pysähtyä lataamaan. Latausmahdollisuudet tässä autossa ovat niin hyvät, ettei täyteen kannata ladata. Se olisi vain ajanhukkaa. Järkevämpi ratkaisu on ladata noin 60-70% varaukseen ja jatkaa matkaa kohti seuraavaa latausasemaa tai määränpäätä.
Miten tämä kaikki on mahdollista? Ovatko muut perinteiset valmistajat oikeasti näin jäljessä? Vastaus on, että suurin osa valmistajista ovat jäjlessä tavalla tai toisella. Ford kamppailee autojensa kanssa ja polttaa rahaa, BMW ei ole vieläkään suunnitellut optimoitua alustaa sähköautoille ja Stellantis ei ota sähköistymistä vakavasti ja ovat ainakin seitsemän vuotta jäljessä tekniikassa.
Eräs yhdysvaltalainen yritys Munro & Associates purkaa ja analysoi autojen arkkitehtuuria sekä suunnittelua osana työtään. Heidän julkaistussa analyysissa selviää, että Kia EV9:n sähkömoottori kykenee vaihtamaan tilaa, jolla saadaan vähennettyä energiankulutusta moottoritienopeuksilla. Videolla on hyvin selitetty kuinka järjestelmä toimii, joten ei syvennytä siihen tässä artikkelissa. EV9 on sähköautomarkkinoilla ainoa auto, joka käyttää tätä tilan vaihtamista. Tämä on sitä innovaatiota, jolla pysytään kehityksen kärkipäässä.
Parempaa ohjelmistoa
Uusi ohjelmistoversio on tervetullut ja kaivattu uudistus tuleville Kian ja Hyundain automalleille. Kuten Niro EV:n ja EV6:n testistä paljastui, infotainment on näissä autoissa suurin piirtein samaa tyyliä kuin alkupään Kia e-Souleissa. Valikot olivat jo vanhanaikaisia, sekavia ja hitaita.
Uusi päivitys infotainmentiin tuo uudenlaisen valikon, tyylin sekä monia toimintoja. Näytön tarkkuus ja kontrasti ovat huomattavasti parempi edelliseen KIA infotainmentien sukupolveen verrattuna. Käyttöjärjestelmään on tehty visuaalisia päivityksiä ja lisätty uusia toimintoja, mutta ytimessä vaikuttaisi olevan sama kuin aikaisemmin. Se ei haittaa, sillä sen sulavuutta on paranneltu merkittävästi edellisestä versiosta. Myös Android Auto ja CarPlay nyt tukevat langatonta versiota, mitä ei olla nähty aikaisemmissa malleissa.
Ensimmäinen mikä osui silmään asetuksia selatessa on asetusten määrä, hyvällä tavalla. Muokattavissa on erittäin paljon asetuksia, niin pieniä kuin isoja. Esimerkkinä asetus, josta voi määrittää kuinka monta kertaa auto vilkuttaa kun kevyesti painaa viiksestä. Toinen esimerkki on asetus, joka jättää median/radion soimaan hetkeksi kun auto sammutetaan. Etusivun widgetit pystyy muokkaamaan omaan haluttuun järjestykseen ja myös poistamaan/lisäämään itselle turhia asioita.
Uusia toimintoja myös tältä vuosikymmeneltä on mahtunut mukaan. Kuten Teslakuskit tietävät, avain on jo vanha juttu. Puhelin on auton avain. Ensimmäisen kerran Kia tuo tämän toiminnon autoonsa, ja hyvin toteutettuna. Se käyttää UWB-radioteknologiaa, jota tukee natiivisti mm. Applen puhelimet. UWB on luotu juuri tämänkaltaisiin käyttötarkoituksiin ja sen tarkkuus on hyvin suuri. Tätä teknologiaa tukevassa puhelimessa ei tarvitse asentaa erikseen sovelluksia, vaan yhdistettyä auton kanssa puhelin voi olla taskussa ja auto itse havaitsee sen olevan läheisyydessä.
Ja viimeisenä täytyy korostaa kuinka vaivatonta on tehty auton lataamisesta. Ensinnäkin auto tukee Plug & Chargea, joka on latausasemien kanssa kehitetty järjestelmä jossa auto tunnistautuu itse latausaseman kanssa ilman tägejä ja äppejä ja ryhtyy suoraan lataamaan. Riittää vain kun kytkee latauskaapelin. Monet suurteholatausasemat kuten Ionity tukevat tätä tunnistautumistakaa joka tekee latauskäyttökokemuksesta sulavamman. Kaikista tärkein toiminto on auton reitinsuunnittelu latausasemien kanssa sekä esivalmistelu ennen latausta. Navigointi pitää huolen, että määränpäähän päästään ilman ongelmia ja turhia hidastuksia.
Meridian äänentoistojärjestelmä
Kuten Jaguar I-Pacen arvostelussa korostimme Meridianin erinomaista laatua, samaa täytyy sanoa EV9:n kohdalla. Äänentoistojärjestelmä on erittäin hyvin tasapainotettu ja levitelty näinkin isossa autossa. Mikään taajuusalue ei korostu yli muiden, basso on syvä muttei aivan täysillä. Käytännössä ainoa rajoite auton äänentoistossa on medialähteen laatu. Bluetoothin ylitse menevässä äänessä on useasti kompressointia mikä heikentää laatua.
Auton infotainment ei tue sisäänrakennettuna musiikin striimauspalveluita kuin Amazon Music, joka on täysi vitsi. Huomattava osa striimauspalveluita käyttävistä ei käytä Amazon Musicia vaan Spotifyta. Emme ole ikinä ymmärtäneet syytä lisätä Amazon Musicia auton ainoaksi sisäänrakennetuksi striimauspalveluksi. Syynä voi olla vain rahalliset säästöt, sillä ainakin Spotify veloittaa autovalmistajia sen käytöstä. Kian kohdalla striimauspalvelun käytöstä joutuu maksamaan kuukausimaksua tai muuta yhteysmaksua joka tapauksessa, joten hyvin hämäräksi jää tämän päätöksen tausta. Toivottavasti kaikki muutkin suositut striimauspalvelut saataisiin mukaan. Erittäin hieno äänentoistojärjestelmä jää käyttämättä laadukkaan musiikin kuunteluun ilman korkelaatuista mediaa.
Tuttu ja toimiva automaattiohjaus, ärsyttävällä tarkkailulla
Jokaisessa testissä ollut KIA/Hyundai auto on näyttänyt poikkeuksellisen hyvin toimivan automaattiohjauksen ja adaptiivisen vakionopeudensäätimen toimintaa. EV9 ei ole tässä poikkeuksena. Edellisistä autoista on otettu mukaan kaikki hyvä, ja muutamaa asiaa myös paranneltu. Automaattiset kaistanvaihdot toimivat nyt entistä paremmin, vaikka sitä pääsee käyttämään vain tietyillä teillä ja pätkillä. Näin isosta autosta kun on kyse, niin huomaa kuinka kovaa työtä automaattiohjaus tekee sen eteen, että näin pitkä ja leveä auto pysyy täydellisesti kaistassaan.
Uutena toimintona on tullut kuljettajan tarkkailu, jota ei saa pysyvästi pois päältä. Tämän toiminnon idea on tarkkailla kuljettajaa ja huomauttaa jos huomio ei ole ajamisessa esimerkiksi väsymyksen tai muun syyn takia. Toteutus tässä autossa on hyvin aggressiivinen. Käytännössä jos hetkeksi kääntää katsetta pois ja katsoo hieman sivuun tietä niin saa varoitusääniä. Jos hetkellisesti katsoo esimerkiksi ilmastointinäyttöä ja yrittää säätää lämpötilaa alsemmas saa jälleen varoitusta. Ja mitä enemmän näitä varoituksia saa aikaan, sen aggressiivisempi on sen käyttäytyminen. Varoitusten kesto pitenee ja alkaa pitkillä reissuilla ärsyttämään. Onneksi ratin painikkeen voi ohjelmoida pikanäppäimeksi asetusten avaamiseen, josta sen voi kytkeä pois ennen ajoa.
Yhteenveto
Kia EV9 on vaikuttava ja ainutlaatuinen sähköauto, joka tarjoaa suuren tilavuuden, modernia teknologiaa ja loistavan ajokokemuksen erityisesti pitkille matkoille. Se on suunniteltu suurille perheille tai suuremmille ryhmille, ja sen sisätilat ovat kilpailijoitaan tilavammat, jopa kolmannen istuinrivin kanssa. Autoon on integroitu paljon innovatiivisia toimintoja, kuten nopeat sähkösäätöiset istuimet, langaton Android Auto ja CarPlay sekä kätevät latausominaisuudet, kuten Plug & Charge, joka helpottaa arkea merkittävästi. Myös latausnopeus on huippuluokkaa, ja auto tukee 800V-järjestelmää, mikä takaa nopeat lataukset pitkillä matkoilla.
EV9:ssä on kuitenkin joitakin puutteita, kuten puutteelliset navigointikartat Suomessa, rajallinen tuki musiikin suoratoistopalveluille sekä ärsyttävät kuljettajanvalvontajärjestelmät. Nämä puutteet jäävät kuitenkin taka-alalle, kun otetaan huomioon auton vahvuudet: tehokas energiankulutus, edistynyt ajotekniikka ja mukavat matkustusominaisuudet tekevät siitä käytännössä ainoan vaihtoehdon Suomen sähköautomarkkinoilla. Mikään muu sähköauto Suomen markkinoilla ei tule lähellekään EV9:n tilavuudessa sekä käytänöllisyydessä mitä se tarjoaa. EV9 on paras ja ainoa valinta jos etsit tämänkaltaista sähköautoa.