Mitä luulet premium-luokan sähkö-SUV:n maksavan? 50k, 60k, 70k? Väärin, MG Marvel R:n sähkökatumaasturin hinta alkaa 42 500 eurosta, ja hintaan sisältyy yllättävän paljon. Kiinalainen automerkki MG on tärisyttänyt sähköautomarkkinoita edullisilla hinnoilla.
Marvel R on MG:n premium-luokan sähkökatumaasturi. MG on tuonut tänä kesänä Suomen markkinoille mm. MG4, MG5 ja MG ZS EV:n. Mitä 42 tuhatta euroa tarjoaa vastineeksi? Otetaan selvää.
Ajaa paremmin kuin korealaiset toverinsa
Muistellaan hieman syksyllä testattua MG4:sta. Sen jousitus ja ohjaus on tuunattu aivan kuin saksalaisten autojen. Hyvä balanssi mukavuuden ja sporttisuuden välillä. Auto ei käyttäydy kuin laiva eikä kallistu yhtä paljon mutkissa kuin esimerkiksi kalliimpi Kia EV6 tai Mustang Mach-E.
Marvel R on hyvin samankaltainen ja samanhenkinen auto. Kori ei kallistu, jousitus on mukavaa ja ohjauksessa on tuntumaa. Samat asiat, joista pidimme MG4:ssä, löytyvät myös Marvel R:stä. Verrattuna kalliimpaan EV6-malliin, Marvelilla on parempi ohjaus ja korin kallistuminen. Ohjaus ei karkaa käsistä, eli kun pidät rattia suorassa, auto ei pikkuhiljaa karkaa sivuille vaan jatkaa suorassa.
Nätti ulkoa, asiallinen sisältä
Virtaviivainen muotoilu ja yksityiskohdat erottavat auton muista katumaastureista kuten ID.4. Keula on aggressiivinen, valaistu pitkällä LED-nauhalla, joka kaartaa hienosti päädyssä. Toki ulkonäkö on makuasia, mielestämme Kia EV6:n keula ja ajovalot ovat hienompia ja uniikkimpia. MG:n on hieman geneerisen tuntuinen.
Sivuprofiili on virtaviivainen ja coupémainen, ja sen kattolinja laskee loivasti takaa päin. Auton ovet ovat sileät ja niissä on upotetut kahvat, jotka ponnahtavat esiin, kun lukituksen avaa. Perästä löytyy hieno ja erottuva LED-takavalot. Yksityiskohdat sivuprofiilissa on kroomaa, kuten oven kahvat ja ilma-aukot.
SIsätilat ovat sitä, mitä modernilta autolta odottaa. Sisätilat eivät sisällä samalla tavalla sielua kuin esimerkiksi BYD:n autoissa, mutta ovat hyvin asialliset. Kahdella sanalla jos kuvaillaan sisätiloja, se olisi yksinkertainen ja tilava. Napit ja vivut tuntuvat hyvältä tähän hintaluokkaan. Ainoa halvalta tuntuva muovi mitä autosta löysimme ovat kojelaudan alapuolella, paikoittain ovissa ja viiiksissä. Mukavat etuistuimet löytyvät myös, mukana myös lämmitys ja viilennys.
Säilytystilaa löytyy konepellin alta sekä takaluukusta. Frunkista löytyy yllättävän paljon säilytystilaa, johon mahtuu mukavasti latauskaapelit ja tarvikkeet. Takaluukku jää kaipaamaan enemmän tilaa, tämänkokoiselle autolle olisi odottanut enemmän tavaratilaa. Ilmeisesti jalkatilaa takaistuimille on tarjottu tavaratilan uhalla. Nostamme esiin kuinka hyvin Frunkin käyttöön on panostettu. Ensinnäkin konepellin saa auki auton avaimesta, toisekseen konepellin alta ei tarvitse vipua vapauttaa avataakseen, kolmanneksi frunkin kanteenkin on asennettu kaasujouset. Nämä kolme asiaa tekevät käytöstä erittäin mukavan.
Hyvä digimittaristo, liian iso näyttö
Testaamistamme kiinalaisista autoista Marvel R:ssa on yksi parhaimmista digimittaristoista. Kiinalaisista voittolipun vie edelleen Nio:n digimittaristo. Marvelilla on selkeä asetelma, josta saa kustomoitua vasemman näkymän näyttämään haluamaa tietoa kuten ajotietokoneen. Keskellä näkyy kartta sisäänrakennetusta navigoinnista ja oikeassa mediatiedot.
Keskellä sijaitseva iso kosketusnäyttö aiheutti meille eniten hämmennystä. Isokokoinen näytttö, joka vie tilaa keskikonsolista. Näytön takana on tilaa säilyttää joitakin esineitä, mutta se on mielestämme turhan isokokoinen. Käyttöliittymä ei ole optimisoitu näin isolle näytölle, eli tätä isoa näyttötilaa ei ole hyödynnetty melkein mitenkään. Kyseessä on hyvin samanlainen layoutti kuin MG4:ssa tai MG5:ssa. Inspiraatiota on otettu Model S:n ja X:n isosta näytöstä, mutta Teslan infotainmentin kaltainen optimisaatio näytön koolle ei tehty. Tässä tapauksessa olisi voitu jättää näin iso näyttö asentamatta tai optimisoitua ohjelmisto paremmin näin suurelle näytölle.
Näytön tyylitys ei ole silmiin pistävä eikä upea, näyttää hieman kodinkonelaitteelta. Kuitenkin muutamat kohdat hieman pistää silmiä. Vaihdekeppi on mielestäni erittäin oudossa paikassa. Käytännössä tämä tuli aluksi haitaksi, sillä osuin alussa hyvin paljon ilmastointipainiketta kosketusnäytöllä joka kytki ilmastoinnin pois. Tämä tapahtui aina, kun yritin hakea vaihdekeppiä ilman suoraa katsekontaktia tai sen kummempaa huomioita. Regeneraatiopainike sekä ajotilavalitsin ovat myös oudossa paikassa. Olisin odottanut mediapainikkeiden sijaitsevan näiden tilalla.
Mediapainikkeista puheenollen, + ja – painikkeet ovat äänenvoimakkuuden säätämiseen. Käyttö on hyvin huonoa, osa kosketuksista ei rekisteöridä eikä näyttöön vilahda äänenvoimakkuuden asetuksia. Pyöreä ympyrä vasemmalla on ensikertalaiselle hyvin hämmentävä. Se onkin kotinäppäin. Tähänkin olisi voinut kotikuvakkeen liimata.
Toinen käytännön ongelma ison näytön kanssa on sen kallistus. Näyttö on niin matalalla ja kallistettu sellaiseen kulmaan, ettei ajaessa näe näytöstä sivusilmällä kuin yläosan, tämänkin hyvin heikosti. Kun katse on tiellä, näyttö jää silmien katvealueelta melkein kokonaisuudessaan pois. Esimerkiksi CarPlaylla tai Android Autolla navigaattorin pyörittäminen käy haastavammaksi. MG:n infotainmentissa ei myöskään näy CarPlaysta karttaa digimittaristossa kuten Jaguarilla tai BMW:lla. Kartan heijastaminen digimittaristoon auttaisi ongelmaa suuresti, jos ei halua syystä tai toisesta käyttää auton omaa navigointia.
Pätkivät parkkitutkat ja ohjelmisto
Ohjelmistossa koitui ongelmaksi pätkivä peruutuskamera ja parkkitutkat. Kamerakuva tulee jäljessä, ja aiheuttaa hieman ongelmia parkkeraamisessa. Pätkiminen korjaantuu muutaman sekunnin jälkeen. Kameran laatukin on odotettua huonompi, esimerkiksi Marvel R:ää halvemmassa BYD Atto 3:ssa on huomattavasti laadukkaammat peruutus- sekä 360-asteen kamerat. Testimme aikana myös käynyt muutaman kerran, ettei peruutuskameraa tullut lainkaan näkyviin, mutta parkkitutkan piipitykset kuului läpi. Pätkimisongelmat olisi mahdollista korjata OTA-ohjelmistopäivityksellä, jos vain MG sitoutuu korjaamaan ne.
Infotainmentin ulkoasu ei ole design-ihme, mutta selkeästi aseteltu. Pienen totuttelun jälkeen oppii valikot ja asetukset. Yksi asia mitä ei tottelulla korjata on käyttöliittymän hitaus. Ajoittain valikoiden käytössä näkymät vaihtuvat yli kolmen sekunnin viiveellä tai kosketusnäyttö ei ota kosketuksia. Käyttöliittymästä ei myöskään löydä suomen kieltä.
Striimauspalvelukin autosta löytyy, tässä on kuitenkin jälleen kerran plot twisti. Amazon Music, ihanko oikeasti? Kuka kuuntelee Amazon Musicia? Ei ainakaan me, suomalaiset tai kukaan muukaan pohjoismaissa, meille Eurooppaan olisi ollut erittäin hyvä tarjota Spotifyn palvelua autoon. MG:lle tämä on helppoa, sillä heidän infotainmentinsa pyörii Androidilla johon heidän olisi helppo se lisätä.
Hyvää infotainmentista myös löytyy. Ilmastointiasetukset ovat aina näkyvillä riippumatta mikä näkymä on auki, tästä plussaa. Esimerkiksi CarPlayn ja Android Auton käytön aikana ilmastointiasetukset on helppo löytää alaosasta. Juuri mainittu CarPlay ja Android Auto tuesta myös plussaa, harmikseen saatavilla vain langallisena. Muiden toimittajien esiin nostetut ongelmat ilmastointiasetuksien nollaantumisesta seuraavalla käynnistyksellä on korjattu. Testaamassamme ohjelmistoversiossa asetetut lämpötilat sekä ilma-aukkojen asennot jää talteen seuraavallekin ajolle.
Äänentoistojärjestelmä on parempi kuin odotimme. Hintaluokassaan on hyvin selkeä, ja eniten meitä yllätti basson syvyys. Hyvin syvät bassot järjestelmä antaa ulos, johon kalliimmat automallitkaan ei kykene. Luxury -varustelutaso ei sisällä Bose-äänentoistojärjestelmää, tämän saa Performance -tasossa.
Myös internetin kautta toimiva MG iSmart -äppi tulee vakiovarusteena. Sovelluksen kautta pääsee esilämmittämään autoa ennen ajoon lähtöä, muuttamaan latausajastinta, katsomaan auton tiedot sekä paikantamaan auton sijaintia. Muutaman päivän testauksen aikana kaikki toimi sulavasti ja kommunikaatiossa kestää noin muutama sekunti saada autoon yhteys. Paranneltavaa löytyisi sovelluksesta ja auton esilämmityksessä. Kaipaisi suuresti toimintoa, joka esilämmittäisi autoa ajastuksella. Jos on suunnitellut lähtevän kello yhdeksältä, auto lämmittäisi itse ennen asetettua aikaa juuri sen verran kuin on tarpeen.
Tämänhetkisen ohjelmiston tilanteella ainoa ongelma, joka vaikuttaa ajamiseen on parkkitutkien ja peruutuskameran pätkiminen. Tämä aiheuttaa eniten hankaluuksia tilanteissa, jossa pitää nopeasti saada auto pysäköityä tai esimerkiksi käännöksissä, jotka vaativat peruutusta. Muutoin ongelmat saa ”piiloon” CarPlayn ja Android Auton avulla.
Ihan ok sähköauto
Sähköautomaailmassa Marvel R:n akusto ei ole mullistava, mutta toimiva. Akun esilämmitys pikalatausta varten löytyy, ja pikalataustehon piikkiteho on spesifikaation mukaan 92 kW. Lataustestissämme kuitenkin saavutimme 96 kW:n piikkilataustehon, enemmän kuin spesifikaation mukaan. WLTP-kantama on 402 km, todellisuudessa on noin 320-380 km riippuen sääolosuhteista ja ajotavasta. Akun kapasiteetti on 70 kWh, ei suinkaan pieni. Kantamaa toivoisi enemmän näin isolta akulta. Pieni kantama johtuu suuresta kulutuksesta, 23.6 kWh/100km saimme testin aikana lukemaksi ajotietokoneesta. AC-lataus eli hidas lataus tukee kolmivaiheista latausta, ja tämän suurin latausteho on 11 kW.
Voimalinja alkaen-hintaisessa varustelutasossa on takavetoinen, 177 hevosvoimaa ja 410 Nm vääntöä. Performance-varustelutasossa saa nelivedon, 284 hevosvoimaa ja 665 Nm vääntöä. Vaikka hevosia sähköautoksi on vähän, vääntöä löytyy kivasti. Liikkeelle lähtö on ripakka ja nopea. Yhden polkimen ajoa ei varsinaisesti löydy, mutta moottorijarrutuksen suuremmalla asetuksella se on niin lähellä kuin siihen pääsee. Kaasupolkimen tuunaus ei ole yhtä tarkka ja terävä kuin esimerkiksi Nissan Ariyassa, kuten on myös MG4:ssa. Auto ei tule pysähdyksiin kun polkimen päästää, mutta kaupunkiajossa hyvin kätevä. Ainoa pieni miinus ohjelmiston puolelta (kuten Kia EV6:ssa) on moottorijarrutusasetusten unohtuminen. Auto nollaantuu keskitasolle vaikka aikaisemmin asettaisi suuremmalle asetukselle.
Hyvä automatiikka ja kohtuullinen automaattiohjaus
Olemme hyvin yllättyneitä kuinka hyvin automaattiset järjestelmät Marvel R:ssä toimii. Automaattiset pitkä valot toimivat jokaisen kerran oikein ja luotettavasti. Valot sammuvat ja käynnistyvät miltei heti, ilman viivettä.
Automaattiohjaus toimii Suomen tieverkossa paremmin kuin monet muut kiinalaisautot, kuten MG4 ja BYD Atto 3. Ohjaus ei ole yhtä sulava kuin esimerkiksi Jaguarin tai Nissanin tarjoamat automaattiohjausjärjestelmät, muttei aiheuta epämukavuutta liian nopeilla ohjauksilla ja jatkuvilla korjauksilla. Adaptiivinen vakionopeudensäädin hidastaa mutkissa jonkin verran, emme ymmärrä täysin miksi. Onko tämä ohjelmistovirhe vai tarkoituksellinen ominaisuus.
Jotakin, jos automaattiohjauksesta nostamme, on varoitukset nykäistä rattia vahvistaakseen olevan hereillä. Tämä ilmoitus tulee noin 20-30 sekunnin välein ja päästää äänimerkin. Mukavuuden merkeissä olisi hyvä, jos ensin tulisi visuaalinen varoitus digimittaristoon, ja jos kuljettaja ei reagoi, tulisi äänimerkki. Tunnin pituisella ajomatkalla äänimerkit alkavat jo häiritä ja haluaisi sen pois.
Yhteenveto
Marveli yllätti meidät ajodynaamikallaan ja jousituksen tuunauksellaan. Tähän hintaluokkaan sähköautoksi on hyvä diili. Saksalaisautofiilistä kiinasta, edullisella hinnalla. Yleisellä tasolla autossa mikään ei ole pahasti pielessä eikä maailmaa mullistavaa. Ohjelmisto hieman tökkii, erityisemmin parkkitutkat ja kamerat. Toivottavasti MG korjaa nämä viat ohjelmistopäivityksellä. Pikalatausnopeus ei ole yllättävä, 92 kW. Näissä luvuissa MG Marvel jää jälkeen mm. omaa pikkuveljeään MG4:sta, Teslaa, VW ja BMW. Auton saa täyteen noin 30-40 min, viimeiset prosentit pidempään.
Rehellisesti odotimme auton maksavan enemmän kuin 42 500 euroa, ei tullut vaikutelmaa halvasta autosta ajokokemuksestamme. Jos pitäisi veikata auton hintaa pelkästään kokemuksen perusteella, antaisimme noin 52 000 – 55 000 euroa. Auto ei ole täydellinen, mikään auto ei ole. Tiettyjä ongelmia, rajoituksia ja puuttuvia asioita löytyy. Huomioiden kuitenkin, ettei mikään ajamiseen ja käytettävyyteen vaikuttava asia ole kriittisesti vialla, kysytty hinta on hyvin sen arvoinen.
Jos tarvitset tilaa matkustajille ja arkikäyttöön tavaratilaa, katumaasturin, hyvin ajavan sellaisen, mukavan ja järkihintaan, MG Marvel R on hyvä valinta tähän. Auton ulkonäkökään ei ole ihan tavallinen, tylsä katumaasturi, sille on annettu paikoittain ripaus virtaviivaisuutta, aggressiivista tyyliä ja sillä on oma luonne.
Lähimmät kilpailijat jotka tarjoavat vastaavaa varustelua alkavat vasta 55 000 euron maissa. Ja korostamme vielä varustelueroa Luxuryn ja Performancen, kallein varustelutason välillä: Neliveto ja Bose äänijärjestelmä. Ei muuta, kaikki turvajärjestelmät ja varusteet sisältyvät alkaen-hintaan 42 500 euroa. Performancen kanssa eroa on 2 500 euroa. Hyvin onnistunut paketti tähän hintaan, joka sopii monelle suomalaiselle sähköautoa harkitsevalle.