GRAPH 123
Parse error on line 1: GRAPH 123 ^ Expecting 'NEWLINE', 'SPACE', 'GRAPH', got 'ALPHA'
MG 4, edullinen sähköauto pienelle perheelle, yksi halvimmista suomessa. Se on saanut uuden moottorin eteen ja hevosvoimia. Kolikon toisella puolella on melkein kaksinkertainen hinta. Kenelle tämä auto sopii, ja onko hintansa arvoinen?
Outo neliveto
Muiden sähköautojen nelivetojärjestelmiin tottuneena jäi ikävä jälkimaku XPowerista. Kyse ei ole tehon puutteesta vaan toteutuksesta. MG on toteuttanut etumoottorin kytkennän kytkimellä, joka kytkee sen kokonaan pois akselista. Etumoottori ei siis pyöri ollessa pois päältä.
Ikävä sivuvaikutus ainakin MG:n toteutuksessa normaaliajotilassa on lisätehon viivästys kytkimen takia. Kun tehoa tarvitsee lisää, etumoottori kytkeytyy hetken päästä kytkimellä. Toisin kuin esimerkiksi Teslan toteutuksessa, jossa moottori vain kytketään pois päältä ja se pyörii tyhjää, ilman kytkimiä. Tämä taas tarkoittaa, että tehon tarpeessa se saadaan millisekunneissa takaisin päälle.
Kytkimen kanssa tuli muutamaan otteeseen myös ikäviä hetkiä. Ei suinkaan aina, mutta välillä kytkin nykäisee auton kytkemisprosessissa, kuten huonosti ajava manuaalikuski. Mukavuuden osalta se vie askeleen taaksepäin takavetoisessa mallissa. Mekanismin kestävyys on myös asia, jonka voi pitää mielessä. Kuinka monta kilometriä tämä kytkin kestää? Loogisesti kytkinjärjestelmä on luotettavuudeltaan huonompi kuin ilman. Hyvänä puolena kytkinjärjestelmässä on pieni kulutuksen parannus, sillä moottori ei vastusta yhtään ollessa aktiivinen etuakselissa.
XPOWER, kätsy nimi, olisi voinut olla enemmänkin
Jää hieman pettynyt olo, kun suhteuttaa XPowerin markkinoinnin ja auton todellisuudessa. Markkinointi on luokkaa ”urheiluauto, rata-ajoja”, mutta ero ei ole kovin suuri takavetoversion kanssa. Nopeus on halpaa sähköautoissa, se on ikään kuin vakio-ominaisuus sähkömoottorin kanssa. Ohjaus, korin käyttäytyminen ja jousitus ratkaisee.
Jousitus on hieman jäykempi, mutta muuten eroa kovin paljonkaan normaalista versiosta. Käännöksissä yhä kori kallistelee suuresta maavarasta. Olisi voinut maavaraa pienentää paremman ohjautuvuuden ja sporttisuuden saavuttamiseksi. Tähän on isketty hevosvoimia lisää, hieman jäykennetty jousitusta ja uusi tuote on valmis.
Hintaluokassa auto kurottaa Tesla Model 3:n alueelle, joten voidaan vertailla ohjausta suoraan sen kanssa. Ohjauksessakaan ei ole huomattavia eroja perus MG4:n kanssa. Model 3:n ohjauksen nopeus on askeleen edellä MG4:sta. Yleisesti katsottuna Model 3 tarjoaa paketista, jopa normaaliversiona (ei performance -malli) dynaamisemman ajokokemuksen.
Muistuu mieleen vuosien taakse, kun Nissan Leafista julkaistiin konsekti Nismo (joka meni tuotantoon vain japanissa). Leaf oli madallettu, iskettynä aerokitti ja jousitus. Pelkästään ulkonäöllisesti auto näyttää nopealta. XPower ei tee sitäkään. Ulkonäkö on hyvin samanlainen, ekslusiivisena värivaihtoehtona XPower mallille on saatavilla mattavihreä, kuten on testiyksilössä.
Yhden polkimen ajo vaatii jarrupolkimen
Sisätiloissa ei ole XPOWER varustelussa kovinkaan paljon eroa, istuimissa on vaihdettu alcantaralta tuntuvaan materiaaliin. Näissä ei ole melkein mitään eroa, joten ei käydä sen tarkemmin.
Yhden polkimen ajo on lisättu MG4-mallistoon. Wuhuu! Kovin lupaavalta tämä toiminto ei näyttänyt. Toiminto pitää kytkeä erikseen jokaisen käynnistyksen jälkeen, lisäksi se on erillinen kytkin käyttöliittymässä, joka ei ole osa regeneraatioasetusta. Jos olisi ollut osa tätä asetusta, olisi voinut asettaa rattiin pikanäppäimen.
Toisena ja ehkä isoimpana miinuksena toteutuksessa on softaongelma. Yli 20 km/h:n nopeuksilla regeneraatio yhdellä polkimella on heikkoa. Kun saavuttaa tietyn nopeuden (noin 15-20 km/h), regeneraatio kytkeytyy täysin tehoin ja pysäyttää auton kokonaan. Esimerkkinä skenaario, jossa saavutaan liikennevaloihin kaupungissa. Jos polkimen päästää aikaisin, auto jarruttaa ensin hitaammin ja antaa alemmalla nopeudella kaiken irti. Auto jää kauemmas valoista kuin haluaisi. Ai niin, ja jos akku ei ole tarpeeksi lämmin, toimintoa ei saa päälle.
Vastaavasti jos päästää myöhemmin, auto tulee liian lähelle, jolloin on käytettävä jarrua. Ikään kuin auto käyttää normaalia regeneraatioasetusta yli 20 km/h nopeuksille, ja loppupäässä kytkee kaiken mahdollisen tehon. Toteutus on huono, eikä herätä luottamusta tai käyttäydy aina samalla tavalla. Hyvin harvoin saa ajoitettua oikeaan aikaan poljinta mukavaan käyttöön.
Koska MG4:ssa ei ole OTA-päivityksiä, päivittäminen käy hankalaksi jälkikäteen. Tarpeena olisi käydä huollossa ohjelmistoa asentamassa. Hieman vanhanaikainen menetelmä. MG:llä ei ole ollut tapana päivittää kovin montaa asiaa vanhoihin autoihin, vaan päivitykset tulevat lähinnä vuosimallipäivitysten kanssa. Suurimmalla kiinalaisella autovalmistajalla BYD:lla on täysin eri lähestymistapa. OTA-päivityksillä saadaan jopa voimalinjaan päivityksiä, kuten todistetusti on saatu neliveto toimimaan uudessa Seal -mallissa.
Uusi mobiiliäppi on tervetullut päivitys
Vuoden alussa MG:n iSMART mobiilisovellus sai uuden ulkonäön sekä ominaisuuksia.
Ominaisuuksista akun esilämmitys on iso parannus auton päivittäiseen käyttöön, erityisesti talvella. Lämmitystoiminto on ollut jo pitkään Teslan autoissa, parempi myöhään kuin ei koskaan. Lämmittämällä akkua ennen ajoa saadaan enemmän kantamaa ja parempi latausnopeus pikalatureilla.
Tyyli ja käyttäjäkokemus on uuden päivityksen myötä parempi ja sovellus on modernin näköinen. Nopeus komentojen lähetyksessä ei ole muuttunut päivityksessä, mutta tietojen lataus pätkii välillä uuden version kanssa. Akun varaustaso ei lataudu, ja joutuu päivittämään muutaman kerran sovelluksessa, ennen kuin näkee tiedot.
Sovellukseen on tullut myös ”Smart key” niminen toiminto, joka nimestään huolimatta yhdistää paikallisesti Bluetoothin avulla autoon ja sallii etäkäynnistyksen, ovien avaamisen ja sulkemisen. Tämä täytyy siis tehdä sovelluksessa, eli ei pysty pitämään puhelinta taskussa ja jättämään avainta kotiin. Toiminto on pettymys, sillä samat toiminnot voi suorittaa internetin ylitse. Olisi toivonut, että Bluetoothilla olisi saanut aukaistua auton ja käynnistettyä sen ollessa taskussa. Teslan sovellus käyttää samaa Bluetoothilla toimivaa yhteyttä tähän.
Hyvin lataa ja kuluttaa
Kiinalaisista edullisimmista autoista MG4 osoittautui olevan se parempi vaihtoehto pidemmille reissuille jo edellisestä koeajosta. Asia palautui mieleen XPOWERia ladatessa. Latauksen huipputeho on 138-140 kW, joka jättää jälkeen BYD Atto 3, Dolphininja Kia Niro EV:n taakseen. Latauskäyrä on myös hyvin tasainen. Nopeudelle voi vain nostaa hattua.
Outoja bugeja tulee silloin tällöin. Jos ensimmäisen kerran epäonnistuu laturiin yhdistäessä, esimerkiksi laturiin ei kirjauduta ajoissa tai jokin muu epäonnistuu, niin seuraavat latausyritykset epäonnistuvat kaikki. Kesti hetken tajuta, missä vika lienee ja miten sen saa korjattua. Ilmeisesti auto menee tilaan, jossa se ei hyväksy mitään latausta eikä kommunikoi laturin kanssa. Vaihtamalla latausasemaa ei saa latausta käyntiin. Autosta pitää poistua ja lukita auto. Noin viiden minuutin jälkeen voi avata auton ja yrittää uudelleen.
Kulutus ei eroa kovinkaan paljoa takavetoisesta mallista. Etumoottorin kytkimen positiivinen puoli on olematon vastustus tiellä, kun se on kytkettynä pois päältä. Moottoritiellä cruisailussa auto on melkein aina takavetoinen. Taka-akselin moottori on sama kuin MG4:n takavetomallissa, eli ero on pieni. Ainoa kulutusta nostattava asia on lisäpaino etumoottorista.
Hinta
Suurin muutos muuhun MG4:n mallistoon on hinta, joka on yli 10 000 euroa enemmän. Onko se hintansa arvoinen? Tuoko se yli 10 000 euron arvoista parannusta käyttökokemukseen? Meidän mielestämme ei tuo. XPOWERin hintaluokassa olisi kaikin puolin mukavampi käyttökokemus ostaa päivitetty Tesla Model 3, joka on parempaa vastinetta rahalle.
Korkeammassa varustelutasossa olisi voinut odottaa sisätilojen päivitystä, esimerkiksi nahkaistuimet olisivat olleet hyvä lisä, tai esimerkiksi kalliimmat materiaalit muovin tilalle. Jos takavetomalli on hyvin rahalle vastinetta ja edullinen pääsy sähköautoilun maailmaan, niin XPOWER on kaukana siitä. Samat, MG:lle häpeä tuovat varoitustekstit (hieman korjatut viimevuotiseen verrattuna) yhä löytyvät auton latausluukusta. Kamerajärjestelmä on täysin sama, resoluutio on huono, ja parkkeerauksessa tuntuu, että peruutuskamerasta ei ole kovin paljon hyötyä. Jopa ensimmäisen Nissan Leafin peruutuskamera on astetta parempaa tähän verrattuna.
Tehokas se on, sitä faktaa ei voi kieltää. Hyvin harvoin kuitenkin tuli käyttöä nelivedolle kaupungissa ja kylässä. Moottoritiellä pystyy mukavasti ajamaan myös takavetoisella mallilla. Korin ja jousituksessakaan ei ole merkittäviä eroja. Loppusumma on, ettei tässä mallissa ole järkeä, paitsi jos on kova pakko ostaa tehokas hatchback. Aikaisemmin mainittu Tesla Model 3 on parempi vaihtoehto kaikin puolin.
Yhteenveto
Tässä mallissa olisi voinut olla hyvä paketti autoharrastajalle, joka toisi hymyä naamalle. Potentiaalia ja odotusta oli paljon, varsinkin MG:n markkinointimateriaaleja katsoessa. Nämä murtuivat aika nopeasti. Suoralla viivalla 0-100 aika on pienempi, isku on tehokkaampi. Siinä ne taisivat olla. Jarruihin on iskettu suuret, oranssit satulat, ja jarrupalat ovat samankokoiset kuin takavetomallissa. Tämänhän piti olla performance malli 🙁
Okei, onko mallissa jotakin erikoista, joka saa omistajan tuntemaan erikoisuuden tunnetta muita nähden? Intinvihreä mattaväri, ei muuta. Voidaan olla varmoja, että vastaava wräppäys (kalvon vetäminen) maksaa vähemmän kuin yli 10 000 euroa, mitä autosta pyydetään. Mitä jää alle? Erot eivät ole kovin suuret yli 10 000 euroa vähemmän maksavassa takavetomallista. Ollaan jo edullisesta hintaluokasta kaukana, joten tarkkailulistalle voi lisätä mm. Tesla Model 3 tai BYD Sealin.
Kenelle malli on tarkoitettu? MG4 takavetoisen ostajalle tämä malli on liian kallis hinnankorotus, ettei ole mitään järkeä rahallisesti. MG-brändin faneille? Hothatcheista tykkäävälle voi olla hyvä vaihtoehto, mutta ostajayleisö on varmasti pienempi kuin MG4:n muissa malleissa. Jos olisin itse harkitsemassa 40 000 euron luokkahinnassa olevaa autoa, jättäisin tämän mallin pois listoilta, sillä on niin monta eri vaihtoehtoa markkinoilla, joka on yksinkertaisesti parempi. Jos jätetään hinta sikseen, niin samat hyvät puolet MG4 XPOWERissa on kuin takavetomallissakin. Lue sen arvostelu täältä.