Jos Tesloja on melkein joka nurkassa, niin heti sen jälkeen tulee Škoda Enyaq. Auto ei ole kovin halpa (alkaen noin 53 000 euroa, testiauto 54 000), mutta se vetää puoleensa mukavasti ostajia. Mikä salaisuus piilee tšekkiläisessä Enyaqissa? Saimme testiin Enyaq Coupe mallin, ja nyt ymmärrämme miksi se vetää puoleensa.
Simply clever, no gimmicks
Jep jep, näyttö ei käänny ja kojelauta ei laskeudu alas. Ominaisuudet on suunnattu helpottamaan arkea ja elämää.
Tavaratila on todella laaja ja avoin fastback tyylin ansiosta. 570 litraa tilaa! Tämä auto sopii kaikenlaisiin IKEA-reissuihin, ja suksiluukku löytyy. Aukko on hyvin leveä ja korkea mahduttamaan esimerkiksi pitkiä kappaleita kuten mattoja. Sivutaskuihin on laitettu pienet muoviset kaiteet, jotta tavara ei valu alas. Nice touch! Harmillista, ettei konepellin alla ole säilytystilaa (ns. frunk). Jos lastaa auton täyteen tavaraa, niin latauskaapeleihin pääseminen on hankalampaa.
Takaluukun sisäpuolella on kätevästi taskuun laitettu kirkkaanvihreä muovinen työkalu. Mikä tämä on? Pian selvisi, että se on tuulilasin raaputin. Tämä ei ole lisätyökalu netistä, vaan tulee jokaisen auton mukana tehtaalta. Kuinka kätevää! Jos oma on unohtunut kotiin tai hajonnut, niin tämä vihreä työkalu pelastaa jäisen pakkasaamun. Lisäksi sivussa olevat merkinnät ovat renkaan urasyvyyksien mittaamiseen, jolla voit tarkistaa tiekelpoisuuden jos tulee tarven.
Passateista tuttu ominaisuus kuljettajan ovesta on nimittäin sateenvarjolle tarkoitettu paikka. Sateenvarjo tulee auton mukana, joten omaa ei tarvitse jälkikäteen hankkia. Aurinkoisille päiville takaovissa on sisäänrakennettu aurinkovarjo. Pieniä mutta niin avuliaita yksityiskohtia, etenkin perhekäytössä.
Yksi todella yllättävistä ominaisuuksista testatuista autoistamme. Sisätilojen valot ja niiden kirkkaus! Kaikista testatuista yli 20 autoista mikään edellisistä ei vedä vertoja tämän kanssa. Niin takapenkillä kuin etupenkillä on hyvin valoisaa ja selkeää. Aivan kuin olisi suunniteltu studioksi ja nämä olisivat studiovalot. Sisätiloissa on tarpeeksi valoa videoiden kuvaamiseen. Keskiverto valaistus autossa on hieman pimeää, esimerkiksi istuinten alle ei näy kovin hyvin. Enyaqissa valaistuksen voi verrata kotona olevaan valaistukseen. Ja tämä kaikki suoraan tehtaalta, ei tarvitse ostaa muualta kirkkaampia LED-valoja!
Ja tässä seuraava. Kääntösäde. Ensimmäistä kertaa kun testasimme U-käännöstä, oli pakko testata uudestaan. 4.6 m pitkä auto kääntyy kuin olisi pieni kompakti auto! Joissain skenaarioissa jopa sitä paremmin. Testaamistamme katumaastureista Enyaq kääntyy parhaiten, kun otetaan huomioon sen pituus ja leveys. Suosittelen käydä kokeilemassa itse, sillä tämä oli meille iso wow-efekti.
Ajossa Enyaq tuntuu saksalaisautolta, mukavan ja jämäkkyyden väliltä. Halvaksi alustaksi ei voi kutsua. Mutta tuntui, että vieläkin olisi voinut korottamaan ajettavuutta, mutta sitä ei tehty tarkoituksella. ID.4 on pienen verran parempi. Toki tämä menee jo tosi pieniin yksityiskohtiin, mutta rehellisyyden mielessä. Kuitenkin ykkösautona varsin hyvä suoritus.
Uusi käyttöjärjestelmä on merkittävä askel
VAG-konsernin sähköautot ovat tunnettuja huonosta ohjelmistostaan. Vanha ohjelmisto oli todellakin sekasotku ja ikävä käyttökokemus. Nyt uudessa vuosimallissa (myös Volkswagenin autoissa) on päivitetty infotainment sekä suurempi näyttö.
Järjestelmän sulavuus on hyvä, valikot avautuvat nopeasti ja pätkimistä ei esiinny. Myös ulkoasu on päivitetty modernimpaan ja nykyiselle vuosikymmenelle. Suurempi näyttö antaa tilaa selkeämmälle käyttöliittymälle ja isokokoisille painikkeille, joka helpottaa käyttöä. Varsinkin kun melkein kaikki ilmastointiin liittyvät asetukset ovat kosketusnäytön alapuolella.
Kiinalaisiin autoihin verrattuna monet Eurooppalaiset autot ovat parempia toimimaan keskenään muiden järjestelmien kanssa, ja integraation laatu on huomattavasti parempaa. Ilmastoinnin automatiikka pelaa täydellisesti kuten on toiminut jo monta kymmentä vuotta. Esimerkkinä puhelimen liitäntä CarPlay tai Android Auton kanssa. Testimme aikana käytimme CarPlayta langattomasti. Tämä on nopein ja sulavin CarPlay käyttökokemus kaikista testaamistamme autoista. Responsiivisuus on jopa parempi kuin joidenkin autojen kaapelin kautta kytketty CarPlay yhteys. Ja tässä ei ole vielä kaikki.
Hieno optimointi
Mittaristoon tulee auton oman navigointijärjestelmän lisäksi myös CarPlayn kautta toimivan karttaohjelman reittiohjeet! Erittäin hyvä, pisteet saksalaisille softakehittäjille! Kartta ei valitettavasti heijastu, tuskin se mahtuisi näin pieneen digimittaristoon.
EU:n uudessa direktiivissä pakotetaan autovalmistajien uusiin autoihin pakollinen varoitus ylinopeudesta. Ominaisuus menee jokaisen ajon yhteydessä päälle ja pysyy päällä seuraavalla kerralla vaikka käyttäjä kytkisi pois asetuksista. Teknisestä toteutuksesta ei ole linjauksia, joten jokainen valmistaja tekee kuten itse kokee hyväksi. Testaamassamme BYD Dolphinissa on tämä toiminto, ja se käy hyvin pian hermoille. Sen äänenvoimakkuus on kova ja äänimerkki on ärsyttävä. VAG-autoissa äänimerkki on hiljaisempi ja mukavampi, eikä se häiritse kokoajan pimputtamalla jokaisen kerran. Pieni yksityiskohta, mutta kokonaisuutena on aliarvostettua.
Uudessa infotainmentissa on myös paljon kustomoitavaa. Yläpalkin pikanäppäimistä kotinäytön mukauttamiseen. Haluatko akun esilämmityspainikkeen aina näkyville? Ei hätää, lisää se vain siihen mukauttamalla. Haluatko kotisivulle muuta tietoa näkyville kuin auton tila? Lisää se siihen ja homma on hoidettu. Mediatoiminnoista kaipaisi sisäänrakennetun Spotifyn tai esimerkiksi Tidalin, joka tarjoaisi paremman äänenlaadun. Bluetooth pakkaa audiotietoja, ja niin myös CarPlay.
Poikkeuksellinen toiminto löytyy akun asetuksista. Akun tilan näkymästä saa livenä ulos pikalataustehon maksimin, ja kuinka paljon tehoa saisi lisää akkua lämmittämällä. Voin lyödä vetoa, että nämä tiedot löytyvät lähes jokaisesta sähköauton sisäisestä järjestelmästä ja kukaan muu autovalmistaja ei näytä tätä kuin VAG ja Škoda -autot. Miksi pelata arpapelejä kuin voi katsoa suoraan latauksen huipputehon asetuksista. Enää vain kaipaisi akun lämpötilan näkyviin, kuten polttomoottoriautoissa näkyy öljyn tai vaikkapa moottorin lämpötila.
Navigointijärjestelmä on myös hyvä ja kelvollinen. Se löytää suurimman osan latausasemista ja osaa ehdottaa reitin varrelle latureita. Akun varauksen ennustaminen kaipaisi vielä kehitystä, sillä se ei täydellisesti huomioi sääolosuhteita kuten Teslan reitin avustus, joka on markkinoiden tarkin. Lisäksi navigoinnin ehdottamia latausasemia ei saanut poistettua bugin takia, jolloin molemmat painikkeet näyttivät ”Lisää” tekstiä eivätkä tehneet mitään. Lisäksi navigaattorin muita ehdotettuja reittejä ei pystynyt valitsemaan klikkaamalla niitä, emmekä saaneet selville kuinka ne valitaan.
Pieniä bugeja siis löytyy myös tästä infotainmentista. Kunhan valmistaja ryhdistäytyy ja korjaa ohjelmistopäivityksessä pienet kompastuskivet, järjestelmä on hyvin lupaava ja mukava. Kehitystä on todella tapahtunut uuden ohjelmistokehitystiimin myötä VAG-konsernissa.
Luotettavammat etäohjauspalvelut ja naurettavat DLC:t
e-UP:n ajat ovat ohitse, etäohjauksessa ei enää kestä viisi minuuttia. Testissämme auton ilmastoinnin kytkeminen ja ohjaus maksimissaan vei 15 sekuntia. Verrattuna Teslaan tai BMW:n etäohjaukseen se jää jälkeen, mutta asiat ovat paremmin kuin aikaisemmissa VAG-tuoitteissa.
Sovelluksen ulkonäkö sekä ilme on hyvin moderni ja samanlainen kuin auton infotainmentissa. Ominaisuuksista saa ohjattua ilmastointia, latausajastimia ja latausluukun lukiutusta. Auton lukitusta tai etäkäynnistystä ei pystynyt sovelluksella tekemään, mitä jää kaipaamaan. Emme ole varmoja, voiko tämä johtua käyttöoikeuksista.
Yksi hieno toiminto on automaattinen maksullinen parkkimaksu. Ominaisuus maksaa autosta suoraan parkkimaksun, jos pysäköi maksulliselle alueelle. Voi huoletta pysäköidä ja antaa auton hoitaa maksut ilman sakkojen pelkoa. Todella kätevä ominaisuus.
Mutta ikävä ilmiö on ilmeisesti levinnyt myös VAG-ryhmän tuotteisiin. Lisenssien myyminen eli toisinsanoen tyhjyyden myynti. Tähän autoon on saatavilla tunnelmavalaistus, ohjelmistona. Autoa ei tarvitse viedä korjaamoon LED-valojen asennukseen, sillä ne ovat jo kaikissa autoissa. Omistajan kuuluu maksaa 29 euroa LED-nauhasta joka tulee auton mukana, siitä maksettiin auton kanssa.
Vakiovarusteet..
rehellisesti vain yllättävät odotuksia. Matriisivalot? Ilmalämpöpumppu? Helppo takaluukun avaaminen jalan huitasulla? Huhhuh. Kaikki tuntuu olevan kohdillaan paitsi automaattiohjaus. Ainoa varuste jota jää kaipaamaan.
Matrisiivalot ovat todella hyvät. Leveät, korkeat ja kirkkaat. Segmentit menevät päälle ja pois huomaamattomasti (öhm. Volvo) eikä aiheuta vihaisia vastaantulevia kuskeja. Matriisien lisäksi valo liikkuu ratin kanssa, mitä ei löydä useasta autosta. Todella hyvää työtä valojen kanssa.
Kaistanvahti on hyvin kalibroitu, kiinalaisilla valmistajilla on tässä vielä matkaa. Varoitukset eivät herää jos ei aja tasan tarkkaan keskellä kaistaa, vaan jos ylittää kaistaviivaa. Ainuttakaan kertaa ei tullut varoitusta normaaliajossa paitsi kun joutuu väistämään huonokuntoisella tiellä.
Lataus on nyt hyvä myös talvella, mutta regeneraatio
Aikaisemmissa VAG:n MEB-autoissa ei ollut akun esilämmitystä lainkaan, joutui kärsimään kylmästä akusta tai vetämään jojoa moottoriteillä. Uudessa päivityksessä on nyt akun lämmitys. Saatavilla käsin painikkeesta tai automaattisesti navigoidessa pikalaturille.
Latauskäyrä on hyvin tasainen, alkaa 130 kW:sta laskien noin 90 kW:n loppupäädyssä. Jäähdytyksen kanssa ei ole ongelmaa, ja lataukset olivat hyvin samankaltaiset. Nopeudet eivät ole läpimurto sähköautoista kun puhutaan, mutta keskivertoisesti hyvä.
Kulutus on moottoritieajossa 18-20 kWh riippuen olosuhteista. Kaupunkiajossa se loistaa matalissa lukemissa kuten yleisesti käy matalissa nopeuksissa sähköautoissa. Ainoa sähköautoiluun kaipaava ominaisuus on täysi regenerointi pysähdyksiin saakka, eli yhden polkimen ajo. Tämän puute on tyypillinen VAG-autojen juttu, tätä ei löydy esimerkiksi
Yhteenveto
Ymmärrämme nyt miksi Enyaq on yksi suosikkimalleista. Škoda Enyaq on noussut suosioon sähköautojen markkinoilla, kilpaillen jopa Teslan kanssa. Vaikka Enyaq ei ole edullisin vaihtoehto, sen tarjoamat käytännölliset ominaisuudet ja tilava tavaratila houkuttelevat monia ostajia. Testissä ollut Enyaq Coupe vakuutti erityisesti arkikäyttöön suunnitelluilla yksityiskohdillaan, kuten laajalla 570 litran tavaratilalla, kätevillä säilytysratkaisuilla ja integroiduilla varusteilla, sateenvarjolla ja tuulilasin raaputtimella.
Enyaq erottuu myös erinomaisella sisätilojen valaistuksella ja yllättävän pienellä kääntösäteellä. Ajotuntuma on mukava ja jämäkkä, ja uusi käyttöjärjestelmä on merkittävä parannus, tarjoten sujuvan ja modernin käyttökokemuksen verrattuna edellisen sukupolven Enyaqiin. Navigointijärjestelmä ja etäohjauspalvelut ovat luotettavia, ja auton latausominaisuudet toimivat hyvin myös kylmissä olosuhteissa. Kaiken kaikkiaan Enyaq tarjoaa kattavan ja käyttäjäystävällisen paketin, mikä selittää sen suosion sähköautomarkkinoilla. Jos verrataan halvempiin kiinalaisiin autoihin, moni käytännöllisyyttä häiritsevä puute voi jäädä häiritsemään. Tässä autossa ei koe yhtäkään häiritsevää puutetta.