Jaguar on tunnettu brittiläinen premium-autojen valmistaja pitkällä urapolulla. I-Pace on ensimmäinen sähköauto Jaguarin mallistossa. Yleensä sähköautomarkkinoille kiirehditään urheilullisella sedan mallilla näyttääkseen parhaansa, kuitenkin Jaguar otti markkinoille tulemisen kevyesti tuomalla ensin sähköisen katumaasturin. Otamme tässä jutussa selvää, onko I-Pace hyvä läpimurto sähköautomarkkinoille Jaguarilta.
I-Pace on helppokäyttöinen, mukava, ja tilava katumaasturi. Tyylityksessä on yhdistetty katumaasturin korkea ja iso koko sekä urheilullinen muotoilu. Ulkonäkö huutaa, ettei ole kyseessä mikä tahansa katumaasturi, vaan I-Pace.
Isompi kissa isompiin tarpeisiin
I-Pace katumaasturina sopii hyvin mökkireissuihin ja maastoajeluihin, johon tarvitaan korkeutta, riittävästi tavaratilaa sekä mukavuutta pienelle offroadingille. Tavaratila on sopivan kokoinen, ei suinkaan kovin iso eikä liian pieni, 656 litraa tilavuutta.
Takapenkit saa tarvittaessa taitettua tasaiseksi isoille lasteille, jolloin tilavuutta on valmistajan mukaan 1435 litraa. Takapenkit nostettuna tilaa riittää muutamalle ruokaostosten pahvilaatikoille, tai toisella mittakaavalla 3-4 kauppakassille. Kauppareissut on huomioitu sivuista avattavilla koukuilla, johon voi kiinnittää kauppakassin kiinni tukevasti.
Takapenkillä tilaa riittää mukavasti kahdelle, kolmannelle matkustajalle jää hieman kovempi selkänoja ja pienempi jalkatila. Pisimmillekin matkustajille riittää takaistuimilla jalkatilaa sekä korkeutta kattoon. HSE-mallistossa kaikki istuimet, mukaan lukien kaksi takapenkkiä ovat tuuletuksella ja lämmittimellä varustettuja.
Ei Vroom, vaan Räyr 𓃮
Katumaasturin ei tarvitse olla tylsä laite, varsinkin sähkövoimalinjalla toimivassa autossa. Jaguarissa ei tarvitse olla huolissaan. Hyvä neliveto tarjoaa yli 400 hevosvoimaa ja 600 nm vääntöä välittömästi, milloin tahansa, kuljettajan pyynnöstä. Nollasta sataan aikakin on alle viisi sekuntia, joka tuntuu olevan kaikkien lakien vastaiselta tämän kokoisessa autossa. Välitön vääntö yllättää jokaisen aavistuksettoman matkustajan.
Sähköistetty kissa konepellin alla tarjoaa katumaasturille enemmän kuin tarpeeksi. Jaguarin voimalinja takaa sujuvat ja turvalliset ohitukset moottoriteillä ja riittävästi vetoa maastossa. Dynaamisessa ajotilassa aktivoituu tarkempi ohjaus, herkempi kaasupoljin ja riittävästi riemua futuristisella ääniefektillä poljinta kaasuttaessa.
Kulutus on tavanomainen katumaasturille, valmistajan WLTP-lukemat ovat 22-25.2 kWh/100 km. Testeissä valmistajan ilmoittama lukema pitää kokemuksemme perusteella paikkansa. Yli 200 km ajetussa matkassa keskinopeus on 60 km/h ja kulutus on 23 kWh sataa kilometriä kohden. Testimme osuu lämpimään sekä sateiseen kesään.
Korostaakseen vielä mittaristossa näkyvää kilometrikantamaa, mikä osoittautui olevan odotettua tarkempi. Se ei ole liian optimistinen tai pessimistinen, vaikka sähköauton kantama riippuu ajonopeudesta, -tyylistä ja sääolosuhteista. Joidenkin sähköautojen kanssa esiintyy tyypillinen ongelma, jossa kantama muuttuu terävästi ajon aikana alkuperäisestä lukemasta. I-Pace on hyvin immuuni kyseiselle ongelmalle.
Lataus ja akusto toimii, mutta..
Testeissämme latasimme pikalatureilla sekä AC (vaihtojännite) latureilla. I-Pace tukee AC-latausta enintään 11 kW:n nopeudella, ja DC-latausta 100 kW.
Vaikka 100 kW antaa 15-20 minuuttia latausaikaa matkailussa, joka ei ole paha, toivoisi parempaa vuonna 2023 ostetusta sähköautosta. Nykyiset laturit kykenevät jopa 300 kW:n nopeuksiin, se vasta nopeaa onkin. Olisimme odottaneet I-Pacen tarjoavan 200 kW:n nopeutta. Sillä olisi saanut latausaikaa 5-10 minuutilla vähennettyä. Lataus jäi hieman pettymyksen aiheeksi, vaikkei se merkittävää haittaa tuonut kokemukseen.
Kantamaakin on luvattu 400-470, kesäisin todellisuudessa saa 390-450 riippuen akun varauksesta ja ajonopeudesta. Kantama on ihan riittävä Suomessa, jossa on riittävän laaja pikalatausverkosto. Odotamme tulevaisuudessa suurempaa kantamaa Jaguarin sähköautoista, sillä kilpailu on kovaa nykyisen markkinatilanteen mukaan.
Pehmeää kyytiä villieläimeltä
Ilmajousitus on vakiovaruste kaikissa Jaguar I-Pace -malleissa. Se mahdollistaa auton maavarankorkeuden säätämistä riippuen ajotilasta ja nopeudesta. Maavaraa voi lisätä ja vähentää manuaalisesti painamalla nappia keskikonsolissa, mikä on hyödyllistä esimerkiksi huonokuntoisilla teillä tai lumisessa maastossa.
I-Pacen normaali maavara on 146 millimetriä, mikä on enemmän kuin useimmissa täyssähköautoissa, kuten Tesla Model 3:ssa (140 mm) tai Ford Mustang Mach e:ssä (145 mm). Maavaran lisääminen nostaa auton korkeuden 196 millimetriin, mikä on lähellä Volkswagen I.D.4:n (210 mm) tasoa. Maavaran laskeminen puolestaan alentaa auton korkeuden 116 millimetriin, mikä tekee siitä erittäin matalan ja virtaviivaisen.
Ilmajousitus ei ainoastaan vaikuta maavaraan, vaan myös auton jousituksen jäykkyyteen ja vaimennukseen. I-Pacessa on neljä erilaista ajotilaa: Eco-, Mukavuus-, Dynaaminen- ja Sade/Jää/Lumitila. Jokainen ajotila muuttaa ilmajousituksen asetuksia sopivaksi valitulle ajotyylille ja olosuhteille. Eco-tilassa ilmajousitus on pehmeimmillään ja maavara alimmillaan, mikä optimoi energiankulutuksen ja toimintamatkan. Comfort-tilassa ilmajousitus on tasapainoinen ja maavara normaalilla tasolla, mikä tarjoaa mukavan ja miellyttävän ajotuntuman. Dynamic-tilassa ilmajousitus on jäykimmillään ja maavara alimmillaan, mikä lisää auton vakautta ja ketteryyttä kaarteissa. Rain/Ice/Snow-tilassa ilmajousitus on pehmeimmillään ja maavara korkeimmillaan, mikä parantaa auton pitoa ja hallittavuutta liukkailla pinnoilla.
Jousitus I-Pacessa on yksi pala auton identiteettiä. Pehmeä meno on hyvä pidemmille matkoille ja autossa matkustaville. Säädettävä maavara ja jäykkyys tuo autoon joustavuutta ja sopivuutta tilanteeseen kuin tilanteeseen. Hiekka/soratiellä ylittäessä kuopat ja kivet eivät miltei tunnu autossa, näin hyvä on Jaguarin ilmajousitus.
Komee ja selkee Jagge
Verrattuna muihin katumaastureihin I-Pacea välillä sekoittaa sedaniin sen ulkonäön perusteella. Selkeästi muotoilu on otettu aerodynaamisuus, sporttisuus, virtaviivaisuus ja modernit ajovalot. Maavaran nostaessa huomaa auton katumaasturimaisuuden. Tämä ei suinkaan tule esiin pelkästään sen muotoilusta, vaan korkeudesta maastoajotilassa. Jaguarin tunnusomaista tyyliä huomaa hyvin sisältä sekä ulkoa. I-Pacea on vaikea sekoittaa liikenteessä muihin katumaastureihin, mikä on hyvä asia.
Sisätilat ovat samaan aikaan mukavat ja yksinkertaiset. Mitään suurta ei tapahdu kojelaudassa eikä missään muuallakaan. Ohjaukset on selkeästi jaoteltu autossa, eivätkä niiden löytäminen ole lainkaan vaikeaa. Auton vaihteet sijaitsevat kosketusnäytön vasemmalla alapuolella, paikka on varsin mukava ja helppo päästä käsiksi.
Ilmastoinnin ohjauksen kanssa ei ryhdytty liian monimutkaisiin kosketusnäyttöratkaisuihin, vaan on asennettu selkeät pyörät lämpötilan säätämiseen ja loput pienet säädöt löytyy erilliseltä, pienemmältä kosketusnäytöltä. Siitä saa varsin näppärästi säädettyä automaattista ilmastointia ja muuta asetusta, jota ei tule useasti käytettyä ajon aikana. Pyöristä saa painamalla ja vetämällä säädettyä tuulettimen nopeutta ja istuimen jäähdytystä sekä viilennystä.
Ohjauspyörä on varsin perinteinen, mukavantuntuisilla painikkeilla mm. vakionopeudensäätimelle ja äänentoistolle. Viiksiin saa hyvin käsiksi käännöksissä ja mutkissa.
Autossa on tutkat edessä ja takana. Lisäksi on peruutuskamera, ja vielä yksi toiminto mitä emme osanneet odottaa. Taustapeili toimii digitaalisen kameran avulla, joka sijaitsee katolla hainevän muotoisessa antennissa. Siihen tottuu pian käytön jälkeen, eikä perinteistä taustapeiliä jää ikävöimään. Jos sitä tulee ikävä, kameran saa vivusta kytkettyä pois päältä ja saa käyttöön peilin. Ai niin, vielä peruutuskamerasta. Sen saa pestyä vedellä kosketusnäytöstä napinpainalluksella. Erittäin hyödyllinen ominaisuus! Käyttöä tulee paljon talvella ja kurakeleillä.
Viihdejärjestelmä viihdyttää ja infotainment tiedottaa
Jaguarin Pivi viihdejärjestelmä on riittävän selkeä käyttöön ja tarjoaa autoilijan odotetut toiminnot, mm. navigointi, CarPlay ja Android Auto. Käyttöliittymä on käyttäjän muokattavissa, ja tukee profiilitoimintoa jos autoa ajaa monta kuljettajaa. Jokaiseen profiiliin tallentuu kuljettajan asetukset erillään muista profiileista.
Digimittaristo on varsin perinteinen, kuten I-Pace on muiltakin osin. Muokattavuus vastaa odotuksia, sillä mittaristoa voi muokkailla hyvinkin paljon. Pohjaa saa muokattua keskitetystä mittarista kahteen mittariin, halutessaan voi ottaa kaikki mittarit pois ja korvata näyttö navigointikartalla tai äänentoiston ohjauksella. Lisäksi näkee ajotietokoneen matkatiedot, keskikulutusta ja muita hyödyllisiä tietoja.
CarPlay ja Android Auto toimii digimittariston kanssa erinomaisesti. Mittariston oletuksena näkyvä InControlin kartan tilalle vaihtuu Google Maps, Apple Maps tai mikä karttapalvelu on käyttäjällä käytössä. Tämä toiminto on yksi iso pala, joka tekee ajokokemuksesta miellyttävän.
Kosketusnäytön rooli autossa on lähinnä multimedian ohjaamista. Asetuksista ei saa yhtä kattavaa auton ohjausta kuten esimerkiksi Teslan autoista saa. Syynä tähän on tarpeettomuus. Autoa saa ohjattua fyysisesti, kuten perinteisesti autossa pystyy. I-Pacen filosofia on tarjota sähköautoilun parhaat puolet perinteisenä autona. Rakettitiedettä tässä autossa ei tarvita auton käyttöön.
Mikä fiilis I-Pacesta?
No niin, siirrytään tärkeään kohtaan. Mitä tunteita auto herättää? Katumaasturi tuo turvallisuuden tunnetta, kovin paljoa ei tunnu menevän väärin. Auto pitää itsestään, omistajastaan sekä tämän matkustajistaan hyvää huolta. Ajaminen on sujuvaa, mukavaa ja rentouttavaa. Ratin takana ei väsymystä tule pitkilläkään matkoilla.
Luotettavuutta puhuu tämä kiesi, se ei valehtele kantamasta, lataa sujuvasti, avustaa sinua reitin suunnittelussa laturien valitsemisessa ja käyttäytyy odotetusti. Samanaikaisesti huomaa hintatason mukaista laatua ja viimeistelyä. Kaikki auton ominaisuudet on viimeistelty loppuun, eikä mitään ole jätetty kesken. I-Pace toimii aina kun sitä tarvitsee, oli käyttökohde mökkimatka, viikonloppu metsässä tai kaupungissa pyöriminen. Perheen isälle tulee varsin näppäräksi Isofix-kiinnikkeiden helppo pääsy ilman, että istuin saattaisi vaurioitua.
Yhteenveto
Tässä artikkelissa olemme tarkastelleet, miten Jaguar I-Pace on ensimmäinen sähköauto Jaguarin mallistossa. I-Pace on helppokäyttöinen, mukava ja tilava katumaasturi, joka yhdistää urheilullisen muotoilun ja tehokkaan sähkövoimalinjan. Olemme myös korostaneet, että I-Pace tarjoaa hyvän sekä luotettavan kantaman ja tarkan mittariston, mutta latausnopeus voisi olla parempi. Luotettavana katumaasturina, jonka täytyy toimia sähköllä, olla riittävän tehokas ja mukava, I-Pace on yksi hyvä valinta.
Malli on kuitenkin vuoden 2018 julkaisunsa jälkeen saanut vain pieniä muokkauksia sekä parannuksia ja kokonaisuudessaan pysynyt melko samanlaisena. Käytettynä autona kohtuullisella hintalapulla tämä I-Pace on hyvä diili. Jos hakee uusinta mahdollista teknologiaa sähköautomarkkinoilla, niin kannattaa odottaa tulevia Jaguarin täyssähkömalleja tai katsella muiden automerkkien mallistoja. Tämä auto ei ole autoteknologian huippumalleja, vaan luotettava kumppani joka hoitaa autona asiansa hyvin sähkövoimalinjalla. Jos kuvittelisimme nyt aikamatkustavan vuoteen 2018, niin ensimmäiseksi Jaguarin sähköautoksi ja huomioimatta merkkiä Jaguar autossa, niin sähköautona tämä olisi silloin tosi hyvä kilpailija ottaen huomioon silloisen markkinatilanteen.
Tässä sekä tulevissa Jaguarin malleissa toivoisimme mm.:
- Oven avaus ja sulku kun autolle lähestytään ja autosta poistutaan
- Enemmän asetuksia ja ohjauksia auton ominaisuuksista kosketusnäyttöön
- Heijastusnäyttö eli HUD
- Helppo sisäänpääsy, eli istuin siirtyy sisään astuessa taakse ja siirtyy takaisin asentoon oven suljettua
- Jonkinlainen hieronta istuimiin
- Viihdejärjestelmään striimauspalveluita
- Enemmän kameroita ulkopuolelle, joka olisi mahdollistanut mm. 3D-näkymän.
- Ajastettu esi-ilmastointi vaikutti toimivan vain, kun auto on kiinni laturissa. Olisi kätevää, jos ajastettua esi-ilmastointia pääsisi käyttämään myös akkuvirralla.
Suuret kiitokset Jaguarin jälleenmyyjään, Auto Centeriin, joka lainasi meille auton testattavaksi. Tutustu heihin tästä linkistä: https://www.autocenter.fi/
Testiajon pisteytys
Kuvat 📸: @onnipusa