Audi palasi takaisin esittelemään tekniikkaa! Edellisen sukupolven Q4, Q8 e-tronien aikakausi on nähty ja taputeltu loppuun. Uusi Audi Q6 e-tron on uudelle PPE-alustalle rakennettu malli, joka pelottelee latausasemia sen uskomattoman hyvällä pikalatausmahdollisuudella.
Audin premium on hieman muuttunut
Audi tunnetaan Volkswagenien seuraavana tasona, se parempi, mukavampi ja laadukkaampi taso. Audi on muuttunut, sillä sisätiloissa on paikoin käytetty edullisempia materiaaleja. Esimerkiksi painikkeiden laatu ja niiden antama fyysinen palaute jäävät odotettua kauemmas premium-tasosta – ennemmin ne sopisivat 25 000–30 000 euron hintaluokan autoihin. Tämän yksilön hinta onkin huimat 93 000 euroa, josta yli 15 000 euroa koostuu lisävarusteista.
Hyvät puolet ensin. Istuimet ovat keinonahkaa, tyypillistä nykypäivänä. Ergonomia istuimissa on erittäin hyvä kaikissa auton istuimissa. Hyvät istuimet erottuvat parhaiten pitkällä matkalla, ihanteellisesti yli 4-5 h matkan aikana. Kokopäiväisen reissun ajan ergonomia pysyi erittäin hyvällä tasolla ja olo virkeänä. Puuttuva palanen tähän kokonaisuuteen olisi hierontatoiminto kuten kiinalaisilla. Hieronnalla tarkoitan kunnollisia, hierontatuolin tapaisia liikkuvia palloja – en sitä tuttua kissantassumaista efektiä, joka syntyy ristiselkätuen täyttämisestä ja tyhjentämisestä muutaman kerran.
Valaistus sisätiloissa on yhtä upea kuin Skodassakin. Melkeinpä voisi aloittaa vloggausuran tubeen, studiona Q6 e-tron. Tilavat sisätilat olisivat tähän juuri sopivat. Kojelauta ei tihku ääretöntä luksusta, mutta premiumia löytyy hyvin kivasti. Näytön alapuolella jatkuva paneeli on mukavasti verhoiltu samanväriseksi istuinten kanssa. Hieman näytön takana oleviin paneeleihin kun hiplailee sormilla, tulee enemmän plastic fantastic esiin. Olisihan sen voinut verhoilla keinonahalla tai alcantaralla, toisaalta sinnepäin ei melkeinpä ole sormilla muuta asiaa kuin pölyjen putsaamiselle muutaman kerran vuodessa. Molemmat hyviä argumentteja, mutta kallista premium-autoa ei osteta säästämismielessä vaan itsensä hemmotteluun. Litroja uuden Q6:n takakonttiin saa 526, penkit kaadettuna 1529. Enyaqiin taisi saada kaatamatta penkkejä 585 litraa 🤔, noh saahan vastineeksi Audissa parempaa äänieristystä.
Mutta sisätilojen ikävin puoli. Painikkeet ja ratti. Jälkimmäinen on tärkeä, sitä tullaan käyttämään niin pitkään kunnes autoista ei tule täysin itsestään ajavia. Uusi Audin ratti tuntuu yksinkertaisesti halvalta, eikä sitä voi mitenkään kiertää tai vähätellä. Tunnetut rullaohjaukset ja pyöreänmuotoinen, nahkaverhoiltu Airbag-tyyny sekä pehmeä pyörä on hävinnyt ja tilalle on tullut muovia sekä tähän hintaluokkaan sopimattoman laatuiset painikkeet. Painikkeista yleisesti jäi pettymyksen maku, ei pelkästään ratin painikkeista. Markkinoilla saa puoleen hintaan sähköauton, jossa eivät heilu tai liiku paikallaan painikkeet kun kokeilee ja fyysinen palaute painalluksesta on niin paljon parempi sekä premiumia kuin tässä autossa. Kokonaisuudessaan sisätilat, tilat ja ergonomia ovat mukavat, mutta jotakin on mennyt selvästi huonompaan suuntaan aikaisempiin Audi-sukupolviin verrattuna. Pienet yksityiskohdat eivät enää kuulu Audin brändiin?
Upea ajokokemus säässä kuin säässä!



Tätä autoa on päässyt ajamaan sekä Etelä-Suomen kurakeleissä että Pohjois-Suomen paukkupakkasissa. Kokonaisuus on upea ja valmis kaikenlaisiin olosuhteisiin, ei voi muuta kuin kehua. Ilmastoinnin ylläpitämä mukava lämpötila, hyvä ohjaus, tunnettu Audin jousitus, quattro sekä parhaimmat ajovalot tähän mennessä testatuista autoista.
Ilmastointia en kehu turhaan. Viime vuonna testasin pohjoisen paukkupakkasissa Voyah Freetä, jonka ilmalämpöpumpun tai PTC-vastuksen teho loppui kesken. Sisätilat eivät lämmenneet riittävän nopeasti, ja lämpöä karkasi nopeammin kuin sitä ehdittiin tuottaa. Täydellä ilmastointiasetuksilla ja villapaidallakin rupesi palelluttamaan erityisesti oven puolelta. Q6:lle tämä oli liian helppo tehtävä. Ilmastointiasetukset asetettiin matkan alussa sopivaksi ja se pysyi samanlaisena koko matkan aikana.
Ajamisen kannalta Q6 on löytänyt hyvän balanssin katumaasturin pehmeyden sekä ajodynamiikan välillä. Kelluvasta aluksesta ei tarvitse olla huolissaan, erityisesti jos valitsee lisävarusteeksi adaptiiviset iskunvaimentimet. Sport-asetuksella saa hieman enemmän jämäkkyyttä, mutta pääasiassa tämän auton ostaja tulee mitä isommalla todennäköisyydellä pitämään sen Comfortissa tai ”balanced”-tilassa. Tämän balanssin kokeminen uudelleen monen kiinalaisen katumaasturin jälkeen jätti hyvin tyytyväiselle tuulelle. Kiinan markkinoilla arvostetaan enemmän pehmeyttä kuin auton ajodynamiikkaa, mikä näkyy myös autoissa.
Talviajoon pohjoismaissa keskiverto kuluttaja haluaa nelivedon ja hyvät ajovalot. Melkein jokaisesta kommenttikentästä löytyy joku, joka haluaisi toivoisi automallin olevan saatavana nelivetona ja pukisi heti ostohousut jalkaan. Kaikki tietävät ja tuntevat legendaarisen Quattro-nelivetojärjestelmän, se ei tarvitse suuria esittelyjä. Se hoitaa hommansa erittäin hyvin, pieni havainto jonka voi kirjata parannuksien listaan olisi vasteajan parannus. Pieni hetki kestää kunnes neliveto herää henkiin, sillä tavallisessa kruisailussa auto käyttää pääasiassa taka-akselin moottoria. Hieman liukkaalla kelillä kun antaa hieman enemmän potkua, pienen hetken saa olla sivuluisussa kunnes auto hakee itsensä takaisin suoraksi. Tämä ei ole pilkun viilaamista, vaan aikaisempien ajokokemuksiin perustuva havainto. Esimerkiksi Teslan neliveto on järkyttävän nopea reagoimaan mm. tämänkaltaisissa tilanteissa.
Entä ajovalot? Saanko esitellä, upeimmat ajovalot mitä Testausauton testeissä on nähty tähän mennessä. Matriisivalot pysyvät hyvin perillä myös kaksikaistaisella moottoritiellä. Mutta matriisitoiminto ei ole se syy, miksi juuri Audin valot ovat mielestämme parhaimmat. Niiden kirkkaus, leveys ja korkeus ovat melkeinpä timanttia. Vertauksen kohteena siis vain auton omista umpioista tuleva valaistus, LED-lisävalot ovat asia erikseen. Suomessa on hämärää käytännössä puolet vuodenajasta, ja nämä ovat ne valot joilla minä haluaisin ajaa kaikki talvet.
Syntynyt matkailuun, tekniikan voimin






On tullut aika puhua tämän auton kirsikasta kakun päällä, eli sen sähköautotekniikasta. Tämä sähköautoalusta kuuluu ehdottomasti parhaimmistoon.
Ajokantaman sekä kilometrikantaman osalta täytyy pitää mielessä, että kyseessä on katumaasturi ja kulutuslukemat täytyy verrata samaan kokoluokkaan samoissa sääolosuhteissa. Uuden Q6:n keskikulutus koko matkalta koostui yhteensä lukemaan 263 Wh/km. Yhdellä latauksella pääsisi talvisessa pakkaskelissä sekä lumisateessa noin 325 km, arvioitu käytettävissä olevan akkukapasiteettia käyttäen. Mullistavasta kulutuslukemasta ei voi puhua, mutta parempi kuin muilla. Saman reitin vetänyt Voyah FREE kulutti lähemmäs 270-280 Wh/km, ja sen käytettävä akkukapasiteetti on lähemmäs 100 kWh, kymmenen kWh enemmän.
Kulutus ei jäänyt meitä harmittamaan melkein yhtään sen jälkeen, kun saimme selville petollisen latauskäyrän.
Wow, Audilla tiedetään kuinka saadaan pitkätkin reissut taittumaan nopeasti ja vaivattomasti myös talvella korkeammilla kulutuksilla! Tekemällä älyttömän nopeat lataustehot autoon. Suomen nykyinen latausinfrastruktuuri riittää vallan mainiosti tahdittamaan akun latauksia aina 60%:n asti, myös kylmällä talviajalla. 10-60% kestää vain 14-16 min, siinähän ei ehdi edes käymään pullakahveille! Tämä on juuri täydellinen formula ja hyvää ainesta Euroopassa matkusteluun sähköautoilla. Homma hoituu sulavasti IONITYn latureilla, jotka antavat kilowatteja aivan toiseen tahtiin.
Väsymätön tekniikka
Ongelmia jäähdytyksen kanssa ei ole lainkaan, johdonmukaiset lataustehot tulevat jokaisella latauskerralla. Ei ylikuumenemista tai kylmän akun oireita. Tärkeintä on muistaa navigoida auton omasta navigoinnista latausasemalle, näin auto esilämmittää akun valmiiksi vastaanottamaan täydet tehot. Softapuolella kaipaisi parannusta juuri tähän esilämmitykseen. Akun lämpötila näkyy auton asetuksista, joka on itsessään jo askel edellä muita. Akun lämpötila on yhtä tärkeä tekninen tieto auton tilasta kuin polttomoottoriautojen jäähdytysnesteen lämpötilan ja meidän kanta on, että kaikissa autoissa pitäisi näkyä tämä tärkeä tieto. Kuitenkin esilämmitykseen liittyen ei näytetä mitään tietoja, joutuu pitämään sormet ristissä ja toivoa, että esilämmitys aktivoituu. Kerran auto teki aivopierun ja jätti akun esilämmittämättä. Joutui tyytymääm 80-100 kW:n tehoihin. Jos olisi jollakin tavalla ilmoitettu käyttöliittymässä esilämmityksen tilasta, olisi tajunnut katsoa hyvissä ajoin ennen laturille saapumista mikä meni pieleen. Oppikirjaesimerkki Teslalta, kuinka tämä tehdään:

Verrattuna edellisen vuoden suoritukseen Voyah FREElla, säästimme aikaa karkeasti 3-4 tuntia. Järkyttävän paljon, kaikki latauksen ja matalamman kulutuksen ansiosta. Audin tekniikka on erittäin hyvä ja käyttää kulutuksen alentamiseen mm. akun lämmön kierrätystä. Akun lämpötila laskee niinkin matalalle kuin 3-4 asteen alueelle ajon aikana, ja se lämmitetään noin 30-40 min ennen laturille saapumista takaisin 24-25 asteen lämpöön. Voyah FREE tuki myös esilämmitystä, mutta auto ei jatkuvan ajon ja latauksen aikana suostunut ottamaan kuin 85-90 kW tehoa. Ison akun kanssa tämä on ongelma, sillä lataus ei viekään vain vartin tai 20 minuuttia vaan lähemmäs 35-45 minuuttia. Tämä kerrottuna kolmeen tai neljään alkaakin olemaan aika paljon.
Uusi Audin MMI ja kosmiset äänitehosteet
Audi MMI, eli infotainment-järjestelmä, joka on käytössä Audin autoissa on saanut päivitystä. Edellinen versio järjestelmästä sai vain kosketusnäyttötuen ja pysyi pitkälti samankaltaisena koko edellisen vuosikymmenen ajan. Järjestelmän uudistus on pistänyt alleen pohjaksi Android Automotiven uudemmalla ja tuoreammalla käyttöliittymällä. Täytyy kehua sitä, että tuttuja Audin käyttöliittymän elementtejä on myös tuotu edellisestä versiosta. Audimaisuus on säilynyt.
Otsikon kosmisuus tulee uudesta varoitusäänestä. Moni Audikuski tuntee tämän varoitusmerkin:
Tilalle on tullut tämä, futuristinen ja hieman avaruusmainen äänimerkki:
On ilo nähdä, ettei pieniä brändin yksityiskohtia ole jätetty kuolemaan pois ja sitäkin on ehditty päivittämään uuteen MMI-versioon. Futuristinen äänimerkki sopii täydellisesti uuteen Audin aikakauteen, joka siirtyy entistä sähköisemmäksi. Aikaisempi, hieman tylsä mutta ikoninen äänimerkki on saatu entistä kiinnostavammaksi ja hienommaksi. Kenties tämä on vain uuden ja tuoreen äänimerkin hypettämistä ja muutaman vuoden kuluttua tästä tulee vain arkea Audin parissa.
Sähköautoilun ABC:t infotainmentin osalta myös kunnossa, reitinsuunnittelu löytyy, latureita voi selailla kartalta halutun lataustehon mukaan ja akun varauksen arviointi löytyy. Arvoinnin kanssa törmää hieman muihin VAG-autoihin tyypilliseen ongelmaan, se heittää hieman enemmän kuin toivoisi. Reissun ensimmäisellä ajolla se heittäytyy liian optimistiseksi ja oppii jälkeenpäin olemaan hieman varuillaan ja osuu lähemmäs ja lähemmäs. Jos noudattaa täysin auton suunnitelmiin, tästä ei tarvitse huolehtia. Järjestelmä lisää tarpeeksi ylimääräisiä akkuprosentteja epätarkkuuksien ja odottamattomien muutosten varalta. Jos tilanne eskaloituu siihen, että muutamatkin prosentit merkitsevät paljoa, niin kannattaa tarkistaa suoraan muut reitinsuunnittelupalvelut kuten ABRP (A better route planner).
Mobiilisovellusta ja etähallintaa ei saatu koeajon ajaksi toimimaan. Auton liittäminen tilille on tehty hieman hankalaksi ilman huollossa käyntiä tai auton toimituksen mukana tulleen koodin kanssa. Koska autoa ei ole liitetty aiemmin kenenkään tilille, se halusi meidät auton omistajiksi ja pyysi erillistä lisävarmistusta koodin tai huoltokäynnin avulla. Joten jätimme tämän välistä.
Mittariston asetelma jäi kaipaamaan hieman enemmän viimeistelyä, erityisesti kun klikkaa näkyville sivuille teknistä tietoa. Ajon aikana kun vilkaisi nopeasti mittaristoa, joutui vielä uudelleen katsomaan varmuuden vuoksi. Sen lukeminen on hieman haasteellisempaa kuin odotimme. Fontin koko ja tietojen asettelu alareunaan on mahdollinen selitys, tai sitten se johtuu vain fontista. Muita hassuja virheitä automaattisen ohjauksen hahmotuksessa esiintyy välein, kun kaistat ovat lumen peitossa. Auto ei näe vastaantulevia kaistoja ja ajoittain näyttää auton hetkellisesti ajavan vastaantulevalla kaistalla.
Äänentoisto ja Google-palvelut
Infotainment on saanut faceliftin myös sulavuuden osalta. Androidiin pohjaantuvassa infotainmentista puuttuu kuitenkin kaikki hyvät Google-palvelut, kuten Google Maps ja Play Kauppa. Vaikka Audin navigointijärjestelmä ei ole pahimmasta päästä, Googlen karttapalvelut vievät todistetusti voiton. Kun omat suositut kohteet, viimeisimmät hakuhistoriat latautuvat suoraan autoon, se tekee elämästä helpompaa. Play kaupan korvikkeena on Audin oma sovelluskauppa., Valikoimakaan ei ole paha. Tidal, Youtube, Spotify, BB Racing 2 ja muuta kivaa. Nettiyhteys jäi uupumaan kuitenkin koeajoautosta ja jouduimme jakamaan käytännössä kokoajan nettiyhteyttä puhelimesta. Netin aktivoimiseksi olisi ilmeisesti tarvinnut Audin mobiilisovelluksen.
Äänentoistosta vastaa Bang & Olufsenin järjestelmä. Testimme aikana testaamme kaikki mahdolliset äänentoistopalvelut, Spotify, CarPlay, TIDAL sekä USB-tikun äänitiedostoja ilman kompressointia. Näin saamme selkeän kuvan kokonaisuudesta. Suuria eroja ei tullut huomattua auton omien sovellusten välillä, CarPlayn kautta tilanteesta riippuen huomaa laadun heikkenemistä. Bang & Olufsenin 3D-järjestelmä ei tule vakiovarusteena ja kannattaa hieman harkita onko sille oikeasti tarvetta. Jos tulee kuuntelemaan pitkät päivät FM-radiota, ei kannata. Jos korkelaatuisen musiikin kuuntelu on se oma juttu, kannattaa harkita. Kieltämättä se nostaa äänenlaatua, mutta nostaako se noin 4500-5000 euron verran? Premium-äänijärjestelmiä on tultu kokeiltua monia, ja vakuuttavasti voimme antaa tälle arvion 7.5/10. Pettymystä se ei aiheuta, mutta olemme parempiakin premium-järjestelmiä kuulleet.
Yhteenveto
Audi Q6 e-tron 2025 on uusinta sähköautotekniikkaa saksasta, tarkemmin Audin maailmoilta ja olemme hyvin vaikuttuneita koeajon jälkeen. Ensimmäinen e-tron sukupolvi on ollut edellisen vuosikymmenen puolella hyvää, nykyisellä vuosikymmenellä se onkin kaivannut päivitystä. Nyt se on täällä ja todellista, vastaus kiinalaiseen kilpailuun. Hinta ei ole edullisemmasta päästä, mutta se on tämän tekniikan hinta, ainakin Suomessa.
Q6 e-tron on myös yksi ensimmäisistä täysin sähköiselle alustalle suunnitelluista automalleista Audin mallistossa. Uusi A6 e-tron myös kuuluu samaan kategoriaan. Tämä kertoo vakavan aikomuksen sähköistymiselle ja pistää todeksi tunnetun sloganin teknistä etumatkaa. Sillä välin kun eräät toiset saksalaiset kilpailijat tekevät hieman vasemmalla kädellä tuotteita, VW:n konsernissa kaikki laitetaan peliin, ja se näkyy selkeästi tekniikassa.
Hinnasto alkaa 77 990 eurosta quattro-mallin osalta, ja takavetoversio taas 65 990 eurosta. Ei ole halvimmasta päästä, Audi ei ole koskaan ollut se budjettivaihtoehto. Puhumattakaan lisävarusteista, joita ainakin muutama täytyy ruksia mukaan. Joku kommentoi kohta alle, kiinalaiselta brändiltä x saa tätä ja tuota vähempään hintaan. Näin on, mutta kaikkia kiinalaisia automerkkejä ei vielä löydy suomesta eikä osa välttämättä tule ollenkaan Loppupeleissä vastaus kysymykseen tämänhetkisen markkinatilanteen ottaen huomioon on mielestämme erittäin yksinkertainen: kaipaatko enemmän a) tekniikan parhaimmistoa, parempaa ohjelmistoa ja tasapainotetumpaa käyttökokemusta, hintavampi vaihtoehto b) pääosin toimiva tekniikka, hieman huonompi ohjelmisto, auton osa-alueet vaihtelevat enemmän käyttökokemuksessa, edullisempi vaihtoehto. Valinta on sinun.