Farmarikoriset sähköautot ovat olleet harvinaisia mallistoissa. Vain muutama valmistaja myy farmarisähköautoja Suomessa. Volkswagen ID.7 on uusin ja odotetuin tulokas markkinoilla. Onko tämä se ”sähköautojen Passat”, jota meille on luvattu?
Fiksu ja tilava



MEB-alustalla on paljon potentiaalia pienimmänkin tilan optimoinnissa, ja se näkyy. Tämä ei ole tyypillinen Opel Astra vaan pidempi farmari, pituutta on hiuksen verran alle viisi metriä. Kooltaan pienempi kuin BMW i5 Touring, mutta tilavuudeltaan suurempi ja syvempi. Luvut eivät valehtele, 605 litraa volkkariin ja 570 bemariin.
Ovela suunnittelu alkaa heti pinnalta. Matala tavaratila sekä korkealle asetettu tavaroita peittävä tavaratilakansi on automaattisesti plussaa arkeen. Korkeampia laatikoita ja lastia saa kannen alle pois ulkopuolisten näkyviltä. Suuremmissa katumaastureissa ei välttämättä mahdu uutta kahvikonetta suojan alle, mutta se mahtuu, kun suojan ottaa pois, mikä voi houkutella varkaita kauempaakin.
Tarkkasilmäiset ovat jo huomanneet, että 12 voltin pistoke on täydellisessä paikassa. Pieni jääkaappi mahtuisi täydellisesti sivutaskuun häiritsemättä tavaran lastaamista ja sotkeutumista piuhoihin. Tämän hintaluokan farmariin on pakko kuulua istuinten kaataminen tavaratilojen puolelta, ID.7 tarjoaa enemmänkin. Vetokoukkuvarusteella saa koukun napin painalluksella esiin ja piiloon.
Luokkansa tilaihme saa varmasti enemmän käyttöä tavaran kuljetuksessa kuin monet SUV:t. Kuorman turvallinen kiinnitys ei ole ID.7:ssä minkäänlainen ongelma. Kestävät ja aidosti metalliset kiinnityskoukut ovat tavaratilojen osa-alue, missä olisi runsaasti opittavaa kiinalaisilla autovalmistajilla. Käteviä ratkaisuja löytyy myös ilman raskaita kuljetuksia. Ruokaostokset kivasti kiinni molemmilla puolilla oleviin koukkuihin tarkoitettu mm. kauppakasseille.
Ohjaamo ilman hifistelyjä
Jep, se on juurikin näin. Tourerilla matkustetaan, eikä keskikonsolista puolet mene vaihderullan ja muutaman pienen painikkeen tilaksi kuten MG5:ssa, vaan se on varattu säilytystilalle. Ja tunnelin alta löytyy myös säilytystilaa vaikka hanskoille. Kahvikupin, juomapullon ja latautuvan puhelimen seuraan mahtuisi vielä muutama munkki. Käsinojan alta saa myös syvää ja paljon tilaa. Säilytystilan kanssa ei siis säästelty.
Ohjauslaitteet, mittaristo ja kosketusnäyttö ovat minimalistisia ja siististi yksinkertaisia. Tai kuten suuremmat mediat sanovat, Teslamaisen yksinkertainen. Pysytään kuitenkin minimalistisen parissa, kaikkeen ei tarvitse aina liittää Teslaa, eikö niin 🙂
Uutta Volkswagenin ID-auton suunnittelukirjassa ovat sähköisesti säädettävät ilma-aukot ilmastoinnille. Silmäilemällä kojelautaa huomaa piilotetut ilma-aukot, joita käyttäjä ei pääse säätämään käsin. Sähköinen käyttö ei ole ongelma AUTO-asetuksessa ja halutessaan saa säädettyä itse ilmastointivalikosta. Reilun viikon aikana ei tarvinnut kuin kerran asettaa haluamat asetukset ja asiasta ei tarvinnut stressata sen enempää. Älykkäät ilma-aukot ovat myös kätevä toiminto, jolloin auto itse säätelee ja vaihtaa asentoa tilanteen mukaan.
Näytön alla olevan kosketusohjaukseen taas on muutama juttu. Sen olemassaolo ja käyttö unohtui hyvin useasti. Koska kosketuspaneeli on näytön alla ja kallellaan, usein se jää katseen alle ja jää käyttämättä. Äänenvoimakkuuden säätö löytyy ratin painikkeista, mutta näytön kosketuspainike ei tuntunut kovin intuitiiviselta käyttää. Sen sijaan että äänenvoimakkuus nousisi tarkemmin, esimerkiksi muutama prosentti per sormen hipaisu, se siirtää kerralla enemmän. Alla voit katsoa videon mitä olisin odottanut kosketuspainikkeilta.
Hieman ärsyttää, että ratin painikkeet eivät toimi P-asennossa eikä turvavyön irrottamisen jälkeen. Olisi ollut kiva hiljentää hieman musiikkia ennen poistumista, joutuu auton pistämään päälle ja pois erikseen tätä varten. Vaikuttaa siltä, että auton ”sytytysvirta” (huvittavaa sähköautossa, mutta näin se ilmaistaan viihdejärjestelmässä) sammuu turvavyön irrotuksen jälkeen, jolloin tilanne on samanlainen kuin polttomoottoriautossa, kun avaimet otetaan pois. Päälle jää vain radio hetken aikaa. Tämä ”bugi” on varmaan kantautunut ohjelmistoon polttomoottoriautoista. Toivottavasti Cariad, Volkswagenin ohjelmistokehityksestä vastaava yritys korjaa tämän pois, olisi jo aika. Yli 5000 työntekijää varmasti pystyy korjaamaan pienen mutta arkea helpottavan bugin.
Energiatehokasta matkaa myös farmarilla
Tässä autossa tekniikka on kohdillaan. Energiatehokas APP550-moottori ja hyvät pikalatausmahdollisuudet tekevät matkailusta helppoa.

ID.7 Tourerin kulutus pysyi hieman alle 200 wattituntia kilometriä kohden. Se on hyvä tavoite kaikille autovalmistajille. Kulutuksen perusteella kantamaksi sopii asettaa noin 435 km aurinkoisena kevätpäivänä ja enemmän kesällä. GTX-malli on nelivetomalli sekä enemmän tehoa. Lisää ajokantamaa saisi esimerkiksi valitsemalla takavetomallin. Mutta kenties suurin energiansäästökeino olisi käyttää vakiovannetta ja pienempää rengaskokoa kuin mitä koeajoautoon oli asennettuna. Suuret turbiinivanteet ovat hienot, mutta 19-tuumaisilla pääsisi lähemmäs markkinoitua 500-600 km. Vielä ei ole tullut vastaan ID.7 liikenteessä samanlaisilla vanteilla kuin tässä yksilössä.
Kaupunkiolosuhteissa sähkömoottori käy pienemmillä kierroksilla ja kulutus on odotetusti hyvin matala. 120-150 Wh/km. Voi tulla yllätyksenä, mutta sähköautoissakin löytyvät moottorin kierroksia ja yleisesti korkeammat kierrokset tarkoittavat korkeampaa energiankulutusta. Voimalinjassa kaikki pienetkin sisäiset vastustukset vaikuttavat energiatehokkuuteen. Yhdysvaltalainen yritys Lean Design on käynyt läpi APP550-moottorin ”sisäelimet” ja on hyvin vaikuttunut sen silkinpehmeästä mekanismista; moottorin ja alennusvaihteen kokoonpanoa voi pyörittää kevyesti käsillä. Kuten mm. norjalaiset autotestaajat ovat todenneet Skoda Enyaqin kanssa, se vierii alamäkeä hyvin pitkään hidastumatta.
Alle vartissa 200+ km ajokantamaa
Aikaisemmista MEB-autoista tiedämme ja tunnemme 200 kW:n latauskäyrän. ID.7:n pikalatausmahdollisuudet eivät tulleet suurena yllätyksenä. Olisimme enemmän hämmentyneitä jos sitä ei olisi ollut.
Ensimmäinen lataus heti kulutustestin jälkeen lähtee odotetusti nousuun ja 200 kW:n rajoille. Hyvin tasainen käyrä 50% asti lataa autoon alle vartissa otsikon mukaiset 200 km.
Samanlainen tilanne mutta noin 180 km jälkeen. Ensimmäisen latauksen jälkeen sähköauton järjestelmä käy ”stressitestiä” ja heikkoudet alkavat kuplia pinnalle. Kuitenkin huomaamme keskiarvon lataustehosta nousevan hieman korkeammalle, muutama kilowatti. Näyttää hyvältä.
Päivän viimeinen pikalataus noin 350 km jälkeen. Ensimmäiset 10 minuuttia sujuvat samalla tavalla ilman heikkenemistä lataustehossa ja latausteho laskee 40-50%:n kohdilla. Ulkoisesti kaikki näyttää hyvältä, ei vakavia ongelmia, ja tekniikka toimii johdonmukaisesti. Tarkastelimme hieman tarkemmin tietoa, asettelimme päällekkäin latauskäyriä ja pieni hikka huomattiin viimeisessä latausistunnossa. 46%:n kohdalla sai kahdessa ensimmäisessä latausistunnossa 170 kW, mutta viimeisessä vain 134-136 kW.
Käyrän muodosta näyttäisi siltä kuin akku teki äkkijarrutuksen ja pudotti mahdollisimman nopeasti latausnopeutta matalammaksi. Tietoihin perustuen ainoa ero kahden ensimmäisen ja viimeisen pikalatauksen kanssa on korkeampi akun lämpötila istunnon aikana. Viimeinen istunto pääsi 50 asteeseen nopeammin. Ero on pieni ja ajallisesti ehkä muutaman sekunnin arvoinen, mutta kuinka kävisi jos jatkaisi vielä ajoa ja painaisi autoa rajoille? Voi olla, että raja tulee vastaan jossain vaiheessa. Päivässä jaksavakin kuski ajaisi korkeintaan 1000 km ennen jonkinlaista lepoa tai pidempää taukoa jolloin auto ehtii jäähtyä itsestään. Hyvin pieni heikkeneminen latauksessa mutta heikkeneminen jokatapauksessa. Kovempi jäähdytys tulee hieman jälkijunassa peliin, kenties aikaistamalla heikkenemisen saisi lievitettyä?
Tästä huolimatta MEB-alustan autot pärjäävät varsin hyvin keskimääräiseen sähköautoon verrattuna. Toivoisimme vain Wolfsburgissa pieniä korjauksia niin luodinkestävä sähköautojärjestelmä on paketissa. Todellisessa maailmassa kaikki eivät jahtaa mahdollisimman pikaista latautumista, mutta mielestämme halukkaille täytyy antaa mahdollisuus kiireellisiin matkoihin.
Muutama sana ajovaloista

Upeat, upeat ovat ajovalot! Saksalaiset osaavat ja piste. Hyvin harvoin koeajoautoista löytyy näin hyvät, kirkkaat ja leveästi heijastavat ajovalot kuin VW konsernin autoista. IQ-valot ovat yksi parhaimmista mitä olemme nähneet. Adaptiiviset valot kääntyvät mutkissa ja matriisivalot sammuttavat pitkät valot vain vastaantulevalle liikenteelle parantamalla turvallisuutta.
Emme ole varmoja minkälaiset ajovalot esim. Fordin Explorerissa tai Caprissa ovat, mutta tähän mennessä voimme sanoa Skodan, Volkswagenin ja Audin osalta, ettei LED-bar valoja tarvitse erikseen asennella näihin autoihin. Niin talvella kuin kesällä ajovalot pitävät kuskia tyytyväisenä.
Huomattavin ero ajovaloissa ovat juuri pitkien käytössä. Kirkkaat, pitkälle heijastavat ja leveät. Erityisesti täytyy korostaa Aasialaisia autovalmistajia kuten kiinalaisia ja korealaisia, ajovalonne ei vedä vertoja tähän. Heikot tai olemattomat pitkät saavat miettimään uudestaan ostovalintaa suomen hämäriin talviin.
Yhteenveto
Hyvät tilat, kantama ja tekniikka tekevät ihmeitä. Hinta on hieman korkea, ei voi sanoa millään olevan edullisemmasta päästä mutta monille se on sen arvoista. Uudenmaan alueella tulee hyvin usein vastaan ID.7 ja siihen on syynsä.
Pienistä pikalatauksen hikoista huolimatta Volkswagen on todella onnistunut tekemään järkevän farmariauton perhekäyttöön. Vielä jos ohjelmistossakin hieman ponnistaisi ylös ei olisi muuta moitittavaa. Ajossa auto on tuttu ja monien rakastama saksalaisauto. Toisin kuin isompi, kalliimpi ja käytännöllisyydessä kärsivä BMW i5 Touring, tämän auton ostamista on helpompi nielaista. Oikein mielelläni lähtisin tällä kesällä Euroopan matkalle.
ID.7:n kohdalla voisin sanoa että käy vain klikkaamassa ”Osta Nyt”, uskoisin tämän automallin menevän hyvin monen autoilijan makuun. Farmariautoja sähköisenä on suomen markkinoilla vain kourallinen, pystyy laskemaan sormilla jokaisen niistä. D.7 on harvinaisuus itsessään, koska se on suunniteltu puhtaasti täyssähköautona ja tarjoaa näin enemmän kuin polttomoottorialustalle suunnitellut MG5 tai Opel Astra.