Sähköautojen yleistyminen on yksi tärkeimmistä keinoista vähentää liikenteen päästöjä ja torjua ilmastonmuutosta. Sähköautojen akut ovat kuitenkin haasteellisia valmistaa, kierrättää ja varastoida. Akkujen valmistus vaatii harvinaisia ja kalliita metalleja, kuten litiumia ja kobolttia, jotka ovat usein louhittu epäeettisissä olosuhteissa. Akkujen kierrätys on vielä kehittymätöntä ja vaarallista sekä ympäristölle että ihmisille. Akkujen varastointi puolestaan aiheuttaa tulipaloriskin, jos akut vaurioituvat tai ylikuumenevat.
Nyt kiinalainen akkuvalmistaja Qingtao New Energy on esitellyt uudenlaisen akun, joka voi ratkaista nämä ongelmat. Kyseessä on suola-akku, joka käyttää natriumia litiumin sijaan. Natrium on halpaa ja runsaasti saatavilla oleva aine, jota löytyy esimerkiksi merivedestä. Suola-akku ei sisällä kobolttia tai muita haitallisia aineita, ja se on helposti kierrätettävissä. Lisäksi suola-akku on turvallisempi kuin litium-ioni-akku, sillä se ei syty palamaan eikä räjähdä.
Qingtao New Energy on asentanut suola-akun sähköautoon ja testannut sen toimivuutta. Yhtiön mukaan akku kestää 800 latauskiertoa ja tarjoaa 400 kilometrin toimintasäteen. Akun hinta on noin 30 prosenttia halvempi kuin litium-ioni-akun. Yhtiö aikoo aloittaa suola-akkujen massatuotannon ensi vuonna ja toimittaa niitä sekä sähköautoihin että energian varastointiin.
Suola-akku voi olla merkittävä läpimurto sähköautojen kehityksessä ja edistää niiden yleistymistä maailmanlaajuisesti. Suola-akku voi myös vähentää sähköautojen ympäristövaikutuksia ja parantaa niiden turvallisuutta. Suola-akun haasteena on kuitenkin sen energiatiheys, joka on noin puolet litium-ioni-akun energiatiheydestä. Tämä tarkoittaa sitä, että suola-akku vaatii enemmän tilaa ja painaa enemmän kuin litium-ioni-akku samalla kapasiteetilla. Suola-akun kehitys on siis vielä kesken, mutta se voi olla tulevaisuuden ratkaisu sähköautojen akkuongelmiin.
Miten eri sähköauton akut eroavat toisistaan?
Sähköauton akut voidaan jakaa erilaisiin tyyppeihin niiden materiaalien ja rakenteen perusteella. Yleisimmät tyypit ovat:
- Litiumioniakut (Li-ion). Nämä ovat nykyisin yleisimpiä sähköautojen akuissa, sillä ne tarjoavat korkean energiatiheyden, pitkän käyttöiän ja nopean latauksen. Niiden valmistus kuitenkin vaatii harvinaisia metalleja ja niiden kierrätys on haastavaa.
- Litium-rautafosfaattiakut (LiFePO4, LFP). Nämä ovat eräänlaisia litiumioniakkuja, joissa katodina käytetään litiumrautafosfaattia. Ne ovat turvallisempia kuin tavalliset li-ion-akut, sillä ne eivät syty helposti palamaan tai räjähdä. Niillä on myös hyvä syklikestoisuus eli ne kestävät useita latauskertoja.
- Nikkelimetallihydridiakut (NiMH). Nämä ovat vanhempia akkutyyppejä, joita käytetään vielä joissakin hybridiautoissa. Niillä on alhainen energiatiheys ja ne kärsivät muistiefektistä eli niiden kapasiteetti heikkenee ajan myötä.
- Lyijyakkumulaattorit (Pb). Nämä ovat perinteisiä auton akkuja, joita käytetään polttomoottoriautoissa käynnistykseen ja valoihin. Niillä on hyvin alhainen energiatiheys ja ne ovat raskaita ja ympäröivälle luonnolle haitallisia.
Sähköautojen akut ovat tärkeä osa ilmastonmuutoksen torjuntaa, mutta niillä on myös ongelmia. Kiinalainen yhtiö on kehittänyt uudenlaisen suola-akun, joka voi olla ratkaisu näihin ongelmiin. Suola-akku on halvempi, ekologisempi ja turvallisempi kuin litium-ioni-akku. Se on myös testattu sähköautossa ja osoittautunut toimivaksi. Suola-akku voi olla tulevaisuuden akku sähköautoille.
Lähde: Sähköautot | Yle Uutiset