Ensimmäinen tavallisille kuluttajille myyty Tesla Roadster oli pitkään ainoa urheiluautoksi luokiteltava sähköauto. Samaan aikaan kun olemme odottaneet esimerkiksi Teslan Roadsteria, MG esitteli hiljattain Cybersterin. Saimme mahdollisuuden koeajaa lyhyen ajan Suomen ensimmäistä Cybersteria.
Erikoinen kaikin tavoin
Kaiken maailman katumaastureiden ja isojen autojen jälkeen sai olla järkyttynyt pieneen Cybersteriin. Niin lyhyt ja näppärä parkkeeraukseen. 360-asteen kamera tuntuu turhalta toiminnolta tässä autossa, etenkin kesällä. Istumisasentokin huutaa matalaa autoa, istumisasento matala ja lähellä lattiaa.
Ajossa Cyberster on näppärästi ohjautuva, kuten leveältä ja matalalta autolta voi odottaa. Mukavuuden puolella hieman pintakova, jolla on kenties yritetty saada urheiluauton fiilistä. Jos täytyisi 1-10 asteikolla arvioida kuinka urheiluautohenkinen Cyberster on, antaisin rehelliset 6. Kovin kevyt auto pienestä koosta huolimatta ei ole kyseessä, painoa on reilut kaksi tonnia ja sen kyllä huomaa tiukemmissa mutkissa. Se on nopeasti kiihtyvä ja petollinen suoralla tiellä 0-100 km/h, muttei kärkilistoilla radalle sopivista autoista. Toisin sanoen odotuksia ei kannata nostaa Porschen tasolle. GT-autoksi tämä sopii huomattavasti paremmin.
Urheiluautotitteliä ei vahvista myöskään sisätilat, jotka ovat täynnä näyttöjä jokaisessa kulmassa. Osa näytöistä tuntuu tarpeettomilta, esimerkiksi kuljettajan oikeanpuoleinen näyttö, joka esittää enimmäkseen hyödyttömiä tietoja, kuten lähimmän jälleenmyyjän tai korjaamon sijainnin. Yrittääkö se vihjata jotakin 🙂 Vaikka näytöille löytyisikin järkevä käyttökohde, ratti peittää niistä yli puolet ajon aikana. Oikeastaan kaksi näyttöä olisi ollut tarpeeksi, vasemmalla sijaitseva ja mittaristo. Kuljettajakeskeinen auton ei tarvitse viedä huomiota näytöillä vaan dynaamisella ajolla. Yksi asia ylitti riman tai täytti urheiluautovaatimukset, se on kiihdytys 0-100 km/h, hevosvoimalukemat sekä vääntö. Auto kiihtyy upean nopeasti ja hauskasti. Cyberster ei petä suoralla tienpätkällä!
Näyttävä ja edustava
Cyberster on ennen kaikkea auto muille ihailtavaksi. Yksinkertaisesti sanottuna huomiomagneetti kaikkialla ja kaiken aikaa.
Tällä autolla voit näyttää rikkaalta liikemieheltä edullisesti, suhteutettuna muihin Cybersterin kaltaisiin autoihin. Yhdestä asiasta voi olla pommin varma, rullaamalla paikan päälle tässä autossa saa korkeat ensivaikutelmat.
Automaattisesti nouseva kangaskatto ja saksiovet eivät viesti omistajan säästäväisyydestä, sillä kaikilla herkuilla varustetun urheiluauton voisi olettaa maksavan paljon. Todellinen hinta takavetomallille on melkein 67 000 euroa, nelivedolle 72 250. Lisävarustelista Cybersterissa on kuitenkin hyvin lyhyt, miltei kaikki sisältyy vakiovarusteisiin.
Punainen metalliväri ja aggressiivinen muotoilu saavat Cybersterin näyttämään huomattavasti nopeamman auton kuin todellisuudessa. Ilahduttaa muotoilussa se, ettei tehty kompromisseja. Se on matala, tyylikäs ja voi sanoa jopa seksikäs.
Kuinka hyvin toimii GT-autona?
GT-autolla kuuluu nimensä mukaisesti Grand Tourailla eli matkustaa pitkiä matkoja ja reissuja. Jos ei huomioida kaksipaikkaisuus Cybersterissa, se on melkein täydellinen pitkiin matkoihin. Muutamat seikat saavat kuitenkin miettimään kertaalleen ennen matkalle lähtöä.
Tämä seikka on enemmänkin pohjois- sekä keski-euroopan ongelma kylmässä, sillä Cybersteriin ei ole mahdollista saada ilmalämpöpumppua. PTC-vastuksella lämmitetään sisätilat ja se tuntuu ajokantamassa. Perinteisellä Nelostie-testissä ei kylmässä syys/kevätsäässä päässyt kovin pitkälle.

Hyviäkin puolia Cybersteristä löytyy latauksen puolelta, sillä se on riittävän nopea akkukokoonsa nähden. Hyvin samanlaista latauskäyrää on saanut nähdä MG4:n Long Range mallissa.
Keskimääräinen teho latauksen alkupuolella on reilusti yli 100 kW ja puolet akusta sai täyteen 19 minuutissa. Koko käyrän tallentamiseen ei riittänyt koeajoaika, mutta olettaen käyrän putoavan samaan tahtiin voidaan tehdä hyvin tarkka veikkaus kestosta, noin 25 minuuttia menisi ladata 65%:n asti. Sen pidempään on turha jäädä lataamaan ellei ole pakko, sillä teho hidastuu entisestään.
Cyberster toimisi huomattavasti paremmin GT-autona aurinkoisemman maan puoliskolla kuten Thaimaa, Kreikka, Espanja tai Kiinassa. Pohjoismaiden kylmiin ja mustavalkoisiin talvikeleihin tämän GT-auton ilo laskee huomattavasti kun kantama putoaa puolella jo syksyisessä kelissä. Olisipa akkupaketti hieman suurempi kompensoimaan lämmityskuluja, sillä 74 kWh:n akusta kuluu jonkin verran lämmitykseen. Toisaalta suurempi akku lisäisi painoa ja vaikuttaisi dynaamisuuteen.
Käytännöllinen sähköauto harvinaisuudesta huolimatta




Tämänkaltaisen erikoisuusmallin kanssa ei tarvitse ainakin tehdä kompromissia päivittäisessä arjessa. Hyvin tuttuja asioita sähköautojen piireissä kuten akun lämmitys puhelimelta sekä esilämmitys auton sisältä, ajastimet, kattavat etäohjaustoiminnot, 360-asteen kamera ja monet muut ominaisuudet, kaikki vakiona.
Olisimme odottaneet kustannussäästöjä näin pienelle markkinalle, mutta kiinalaiset yllättävät jälleen. Automaattiohjaus, kaistanvahdit, adaptiiviset vakionopeudensäätimet sekä hieman sporttisia toimintoja, kuten ajoratakierrosten tallennustoiminto ja datatallennus.
Yhteenveto
Teknisiltä kyvyiltään Cyberster ei tuo pöydälle kovin uutta, sähkömoottori, akkupaketti ja tehoa roadsterin korissa. Jos rehellisiä ollaan, Cyberster ei tee yhtäkään aspektia GT-autona erittäin hyvin Suomen markkinoille.
Yhdessä asiassa Cyberster on onnistunut erinomaisen hyvin, tekemään avosähköauton joka oikeasti toimii sekä kiistattomasti tuntumaan sekä olemaan huomattavasti kalliimman oloinen kuin on todellisuudessa. Toimintoja, mitä on pidetty nähtäväksi vain superautoissa, on eksynyt alle 100 000 euron sähköautoon.
Cyberster on MG:lle varmasti myös varoitusmerkki muulle autoteollisuudelle. Sillä välin kun Euroopan autoteollisuus yrittää pitää taloaan pystyssä koventuneen kilpailun myötä, MG naulaa vielä yhden naulan arkkuun suunnittelemalla erikoisemman sähköautomallin näyttääkseen kuinka edellä he ovat muita. Sillä välin kun te eurooppalaiset yritätte saada jotakin aikaan, me teimme teitä odotellessa urheiluauton.
Ainoaksi autoksi Cyberster ei oikein sovi, joten tämä auto olisi erinomainen kesäauto. Talvella sen ajo olisi hieman tuskallista lyhyemmän kantaman takia ja avokatollekaan ei tule käyttö hyisissä pakkasissa. Voisin hyvin nähdä tämänlaisen sähköauton lisäämiseen autokokoelmaan jos olisi ylimääräiset ostohousut mitkä pukea päälle.