Tesla Model S sekä X on saanut uuden Standard Range -version tällä viikolla, mikä alentaa merkittävästi sähköautovalmistajan lippulaivasarjan sedanin ja katumaasturin hintaa 10 000 dollarilla kummallakin. Model S SR maksaa nyt 78 490 dollaria ja Model X SR 88 490 dollaria – molemmat ennen valmistajan pakollisia 1 390 dollarin toimitus- ja 250 dollarin tilausmaksuja.
Kuten nimi vihjaa, 10 000 dollarin kompromissi on se, kuinka pitkälle auto voi ajaa yhdellä latauksella. Model S menettää 85 mailia (noin 136 km) toimintasädettään ja pääsee nyt 320 mailiin (alas 405 mailista) ja Model X leikkaa toimintasäteestään 79 mailia ja pääsee nyt 269 mailiin (alas 348 mailista). Toistaiseksi Standard Ranget ovat saatavilla rajoitetusti mm. Yhdysvalloissa.
On vain yksi asia, joka saattaa ärsyttää uusia SR-omistajia: kaikissa Model S- ja X-autoissa on raportoidusti sama bruttokapasiteetin akkupaketti riippumatta mallista. Toisin sanoen Standard Range -versiot on lukittu ohjelmallisesti pienemmälle käyttökelpoiselle kapasiteetille oikeuttaakseen hintaeron mallien välillä.
Uutinen paketin ohjelmallisesta lukitsemisesta tulee Electrek-sivustolta, joka vahvisti epäilyn puhumalla useiden Teslan työntekijöiden kanssa asiasta. Valitettavasti Tesla ei pystynyt vahvistamaan huhua virallisesti, koska se hajotti viestintäosastonsa jo jonkin aikaa sitten. Mallien identtiset painot viittaavat vahvasti myös tähän.
Ohjelmallisesti rajattu akkupaketti, hyvä vai huono asia?
Ohjelmallisesti lukita akkupaketti pienemmälle käyttökelpoiselle kapasiteetille on vanha temppu, jonka Tesla veti hihastaan ja jota käytettiin aiemmin rajoittamaan varhaiset Model S -autot 60 kWh:sta alas 75 kWh:sta. Näillä uusilla kokoonpanoilla EV-valmistaja on myös hidastanut nollasta sataan kiihtyvyyttä 3,1 sekunnista 3,7 sekuntiin Model S Standardissa ja 3,8 sekunnista 4,4 sekuntiin Model X:n Standardissa.
Nämä pelkät ohjelmistomuutokset mahdollistavat Teslan erottaa auton tarpeeksi oikeuttaakseen hintaeron mallien välillä ilman fyysisiä muutoksia autoon, sen kokoonpanoon tai asennettuihin osiin. Se ei ole erilainen kuin Model 3 Standard Range, joka sisältää ominaisuuksia kuten jalkatilan valot ja sumuvalot, mutta ne on ohjelmallisesti lukittu pois käytöstä SR-malleissa. Tämän sanottua Model 3 SR saa ainakin erilaisen akkupaketin verrattuna paremmin varusteltuihin vastineisiinsa.
On syytä muistuttaa, että akut ovat raskaita. Ne ovat sähköauton painavin yhteinen osa, ja käyttökelpoisen energiatiheyden vähentäminen paketista 27 prosentilla eikä auton painosta olisi kyseenalainen siirto – jos lopullinen tavoite olisi yleinen tehokkuus eikä voitto. Koska fyysisiä muutoksia ei ole raportoitu, tämä tarkoittaa sitä, että auto kuljettaa käytännössä samaa 500 kiloa painavan, 100 kilowattitunnin akkua huolimatta siitä, että sillä on pääsy vain noin 73 prosenttiin sen kyvystä.
Onko Teslalla suunnitelmissa antaa omistajien “avata” auton akun loput yli-ilmaisen ostoksen kautta myöhemmin, on tällä hetkellä epäselvää.
Tilaa uutiskirjeemme sekä push-ilmoitukset, niin pysyt ajan tasalla Teslan sekä monen muun automerkin ajankohtaisista uutisista!