Cupra Born on uusi sähköauto, joka perustuu Volkswagen ID.3:n pohjalevyyn. Se on kuitenkin enemmän kuin pelkkä ID.3:n sisarauto, sillä se tarjoaa enemmän tehoa, tyyliä ja luonnetta. Koeajoin Cupra Bornin ensimmäistä kertaa ja tässä ovat ensivaikutelmani.
Ulkonäkö ja varustelu
Cupra Born on näyttävä ilmestys. Sen muotoilu on dynaaminen ja urheilullinen, ja se erottuu edukseen tavallisista sähköautoista. Omaan makuuni se on muiden autojen joukossa outolintu. Auton etuosassa on kuparinvärinen Cupra-logo ja LED-ajovalot, jotka antavat sille ilkeän katseen. Sivuprofiili on virtaviivainen ja siinä on 18- tai 20-tuumaiset vanteet. Takana on leveä diffuusori ja spoileri, jotka korostavat auton aerodynamiikkaa.
Cupra Born on saatavilla neljällä eri tehotasolla: 110 kW (150 hv), 150 kW (204 hv), 170 kW (231 hv) ja 228 kW (310 hv). Jälkimmäinen on varustettu e-Boost-toiminnolla, joka antaa lisätehoa lyhyeksi aikaa. Auton akkukokoja on kaksi: 58 kWh ja 77 kWh. Suurimmalla akulla ja pienimmällä teholla auton toimintamatka on jopa 540 kilometriä WLTP-mittauksen mukaan.
Cupra Bornin varustelu on kattava ja laadukas. Autossa on digitaalinen mittaristo, 12-tuumainen kosketusnäyttö, älypuhelimen langaton lataus ja yhdistettävyys, adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti, kuolleen kulman varoitin ja hätäjarrutusjärjestelmä. Lisäksi autossa on Cupra Connect -palvelu, jonka avulla voi hallita auton toimintoja etänä älypuhelimella.
Ajo-ominaisuudet ja suorituskyky
Cupra Born on hauska ja helppo ajaa. Sen ohjaus on tarkka ja kevyt, ja sen alusta on mukautuva. Autossa on neljä eri ajo-ohjelmaa: Range, Comfort, Individual ja Cupra. Jälkimmäinen tekee autosta aggressiivisemman ja reagoivamman, ja se sopii parhaiten sporttiseen ajoon.
Cupra Bornin suorituskyky on vaikuttava. Sen kiihtyvyys on ripeä ja tasainen, ja sen huippunopeus on rajoitettu 180 km/h. Tehokkain versio kiihtyy nollasta sataan vain 6,6 sekunnissa e-Boost-toiminnon avulla. Auton jarrut ovat tehokkaat ja tuntuvat hyvältä polkimella.
Cupra Bornin ajaminen ei ole pelkästään hauskaa, vaan myös taloudellista. Auton energiankulutus on alhainen, varsinkin Range-ohjelmassa, joka hyödyntää maksimaalisesti regeneratiivista jarrutusta. Auton lataaminen on nopeaa: suurimmalla akulla voi saada 100 kilometriä lisää toimintamatkaa vain seitsemällä minuutilla pikalatauspisteessä.
Yhteenveto
Cupra Born on sähköauto, joka ei tingi urheilullisuudesta tai mukavuudesta. Se on tyylikäs, tehokas ja hauska ajaa. Se sopii niille kuljettajille, jotka haluavat nauttia sähköauton eduista ilman kompromisseja. Tämä on hyvä valinta, jos haluaa keulalogoksi muun kuin yleisen Volkswagenin, sekä huippulaatua saksasta.