BMW i4 M50 on sähköauto, joka yhdistää M-sportin suorituskyvyn ja tunnetun saksalaisen laadun. Se perustuu samalle pohjalle kuin nelossarjan BMW, mutta on täysin sähköistetty alusta. Saimme testiin kyseisen mallin San Remon vihreän värisenä, joka on toimituksemme mielestä kieltämättä parhain väri tähän autoon. i4 on hyvä ensimaku ennen i5:n julkaisua. Innolla odotamme myös vitossarjan sähköistä menopeliä. Mutta takaisin auton pariin.
Aito Ämmä, vai onko?
M-autot ovat BMW:n tunnetuimpia tehomyllyjä, eli tuunattuja enemmän kilpa-ajoon ja motorsporttiin. M-autoilla on pitkä historia ja maine takanaan motorsportissa, yli 50 vuotta. Kysymys kuuluukin, onko tämä auto ansainnut M-leimaa, vai onko kyseessä markkinointikikka?
BMW i4 M50 on ensimmäinen täyssähköinen M-auto, joka lupaa yhdistää suorituskyvyn ja ympäristöystävällisyyden. Auto kiihtyy nollasta sataan 3,9 sekunnissa ja sen huippunopeus on rajoitettu 225 km/h. Autossa on myös älykäs nelivetojärjestelmä, joka jakaa voimaa etu- ja takapyörille tilanteen mukaan. Toki nelivedon saa jaettua 30-40 jaotelmaan, jolloin voi päästää perää hieman vapaammaksi mutkissa.
Mutta miten auto käyttäytyy tiellä? Onko se yhtä hauska ja jännittävä ajaa kuin perinteiset M-autot? Vai onko se liian raskas ja tylsä sähköauto? Näitä kysymyksiä pohdin, kun otin BMW i4 M50:n testiajolle.
Auto tarjosi mieletöntä vääntöä, joka sai viivalta renkaat kiljumaan lämpimillä kumeilla. Hevosvoimia oli riittävästi, ja kiihtyminen oli varsin nopeaa sähköautolle. Auto ei kuitenkaan tehnyt minuun erittäin suurta vaikutusta, sillä se ei erottunut merkittävästi muista sähköautoista, kuten Tesla Model 3:sta. Auto oli kieltämättä sporttinen, nopea ja tuunattu urheiluun, mutta hieman jäin odottamaan enemmän BMW:lta ja M-merkiltä. Ehkä olen liian tottunut polttomoottorien ääneen ja tunteeseen.
Jos täytyisi yksi auto olla hauskanpitoon, kauppareissuille ja pitkille reissuille, niin BMW on yksi vaihtoehto listoilla. i4 on hyvin käytännöllinen auto, porrasperä tarjoaa riittävästi tilaa hieman isommillekin tarpeille. Kun tilaa on monelle autolle, tilanne olisi hieman erilainen. Hankkisin erillisen menopelin hauskanpitoon, jossa voisin hieman pienemmällä silmällä katsoa käytännöllisyyteen ja suosia enemmän hulluja tehoja ja sporttimaisia piirteitä mistä M-autot tunnetaan. Ämmämerkin voi tulkita eri tavoin riippuen odotuksista, ainoaksi autoksi M-sähkö on hauska laite, jolla voi nauttia terävästä ohjauksesta ja sähköauton hätkähdyttävästä tehosta. Bensa M-autojen omistajana ja kokeneena voisi olla hieman pettyneempi tuloksiin.
Futuristinen iDrive
Sähköauton persoonallisuus näkyy sen modernissa ja innovatiivisessa teknologiassa ja tekniikassa. BMW:n iDrive on ollut edelläkävijä jo ensimmäisestä autosta lähtien. Vuosikymmenien kehityksen ansiosta se on kohonnut yhdeksi markkinoiden parhaista auton ohjaus- ja viihdejärjestelmistä. Viimeistely on taidokasta, mutta myös pieniä parannuskohteita on havaittavissa, kuten käymme läpi seuraavaksi.
Kuljettajakeskeinen käyttöliittymä
iDrive on hyvin kuljettajakeskeinen järjestelmä, jossa on huomioitu sekä ajon että pysähdyksen aikana tarvittavat ohjaukset. Käyttöliittymä ei ole yksinkertaistettu, kuten Teslan järjestelmissä, vaan siinä on mukana tyylikkäitä efektejä, syvyyttä ja värejä.
Yksi pieni ohjauspyörän nappula tekee järjestelmään suuren eron. Kosketusnäyttö toimii hyvin, mutta kesken ajon sen käyttö on hieman hankalaa. Välillä sormi ei osu haluttuun kohtaan ja keskittyminen ajoon saattaa heiketä. iDrivelle ominainen ohjauspyörän nappula tekee tästä erittäin näppärän ajon aikana. Koko valikkoa voi selata pelkällä nappulalla, mikä on iso plussa. Tätä ei juuri näy automarkkinoilla, harvalla on tämänkaltaista toimintoa kosketusnäytön lisäksi (ehm. Tesla).
Ohjauspyörän nappeihin toivoisimme hieman enemmän mukautettavuutta. Esimerkiksi oikealla sijaitsevaa pyörää voisi halutessaan asettaa äänenvoimakkuuden säätämiseksi, mikä olisi kätevämpää kuin kaksi erillistä + ja – nappia.
Navigointi ja yhteensopivuus
Käyttöliittymän asettelu on riittävän selkeä ja muokattavissa jokaisen oman tarpeen mukaan. Sisäänrakennettu navigaattori vastasi odotuksiamme. Reitille valitaan automaattisesti latauspysähdykset, ja navi osaa näyttää vaadittavan akunvarauksen perille pääsemistä varten. Ei saa unohtaa myöskään Apple CarPlayta ja Android Autoa. Molemmat ovat sisäänrakennettuna vakiona järjestelmään, ja toimivat moitteettomasti. Puhelimen oma kartta on hyvin integroitu myös digimittaristoon reitin valittua. iDriven navigoinnista sen verran huomioimme, etteivät liikennekamerat olleet näkyvissä eikä niistä varoitettu kuljettajalle. Selvitimme, että tämä toiminto vaatii kuukausimaksullisen tilauksen BMW:ltä, mutta markkinoilla esimerkiksi Jaguarin Pivi-järjestelmällä tämä löytyy vakiona ilman lisämaksuja tai tilauksia.
BMW:n online palvelut
BMW:n autot ovat yhteydessä internetiin ja heidän pilvipalveluihin, mitä kautta autoa voi mukavasti ohjata, valvoa ja tarkistaa.
Yhdistimme automme BMW ID:n avulla mobiilisovellukseen, ja kokemuksemme siitä antoi positiivisen vaikutelman. Sovellus toimi moitteetta, ja käyttöliittymä on hieno sekä selkeä.
myBMW:n sovelluksen kautta pääsee mm. ohjaamaan keskuslukitusta, esi-ilmastointia, latausta sekä väläyttää valoilla ja päräyttää tööttiä. Lisäksi kartasta pystyy lähettämään ennakkoon valikoituja reittejä auton nagivaattoriin. Erittäin hyödyllinen ominaisuus, sillä ei tarvitse näpäytellä autossa osoitetta sisään, vaan sen voi tehdä etukäteen.
myBMW on myös saatavilla Apple Watchissa, josta pystyy hallitsemaan keskuslukitusta, nähdä auton kantama ja tarkistaa auton tilanteen.
Push-ilmoituksien kautta auto ilmoittaa lataustilanteesta, esimerkiksi arvioidun latauksen loppumisaikaa, ja muita päivityksiä kuten auton murtovarashälyttimestä.
Lisäksi arvostamme Applen ja BMW:n yhteistyössä syntyneen digitaalisen avaimen toimivuutta ja helppokäyttöisyyttä. Valitettavasti tämän auton kanssa emme päässeet sitä testaamaan, mutta muiden mielpiteiden ja kokemusten perusteella osaamme sanoa, että auto ja puhelinvalmistaja ovat hyvin kiinni toisissaan ja heidän palveluiden integraatio on erittäin sujuva ja täydellinen.
Parannettavaa
Onko iDrive sitten niin täydellinen, ettei paranneltavaa ole? Ei aivan. Joitakin valikkoja ja asetuksia oli vaikea löytää tai ne puuttuivat tästä autosta kokonaan. Auton latausasetuksia ja muita ajoasetuksia oli vaikea löytää. Asetusten sijainnit tottuu käytön myötä, mutta ensikertalaiselle ne voivat olla haasteellisia. Yksi ohjelmistotoiminto, joka puuttuu autosta, on helppo sisäänkäynti eli ns. “Easy entry”. Toiminto siirtää istuimia ja ohjauspyörää taakse ja ylös, jotta autoon sisään- ja ulosmeno olisi mukavampi ja helpompi. Kaikki tarvittavat komponentit autossa ovat jo valmiina, puuttuu vain ohjelmointi auton tietokoneesta. Tämänkin voisi puskea ohjelmistopäivityksenä internetin kautta.
Heijastusnäyttö ja äänentoisto
Heijastusnäyttö eli HUD löytyy tästäkin autosta, mistä annamme kiitosta BMW:lle. Heijastusnäyttö on tässä interaktiivinen, eli sen kautta voi selata valikkoa, vastata puheluihin ja karttakin tulee näkyviin, jos navigoi auton omalla navigaattorilla. Heijastusnäyttö on yksi markkinoiden edistyksellisimmistä meidän kokemuksemme perusteella.
Äänentoistosta vastaa Harman/Kardonin kaiutinjärjestelmä. Olemme vaikuttuneita auton äänijärjestelmästä, sillä siinä on hyvää tarkkuutta, yksityiskohtaa ja surround-tuki. Hieman puutetta on äänen puhtaudessa. Testaamamme Jaguar I-Pacen äänijärjestelmä on testaamistamme autoista edelleen parhaimmista. Mutta se ei suinkaan tee i4:n äänijärjestelmästä huonoa, siitä puuttuu vain hieman yksityiskohtaa pilaamatta kokemusta kokonaisuudessaan. Jos pitäisi äänijärjestelmää arvostella 0-10 asteikolla, antaisimme 8.
Made In Germany
Näinhän se on, saksalaista laatua löytyy tästäkin autosta. Tyypillisen viimeistelyn saksalaisautoista huomaa myös i4:ssa. Ohjauspyörän nahka, viimeistely ja päällyste on juuri sopiva ja mukavantuntuinen. Kaasupoljin on kallistettu alas, joka on mukavampaa kaasujalalle, tyypillinen tapa toteuttaa kaasupoljin saksalaisautoissa.
Yleisesti ottaen auton laatu, koonti ja tuntuma on erittäin hyvä. Mikään ei inise, heilu tai muuten ole löysällä. Kaikki on tukevasti asennettu ja joka ikinen komponentti on täydellisesti säädetty tehtaalta. Kaikki osuu täydellisesti yhteen eikä silmää häiritse mikään.
Jousitus on aivan herkkua. Pehmeää ja tuntumaa samaan aikaan. BMW:n autoissa tuntee yhteyden kuljettajan ja auton välillä ohjauspyörän kautta. Ei ole laivamainen auto, ei leijahda kuoppien päältä, muttei tee epämiellyttäväksi kuoppiin ajaa. Laivamaisessa autossa tyypillisesti ei tunne tietä ja autoa.
Made In Germany merkintä on suuresti arvostettua, ja signaloi huippulaadusta. Myönnämme, että i4 on saksalaista laatua. Sillä on omaa persoonallisuutta mitä muista sähköautoista ei välttämättä löydy.
Akusto ja kulutus
BMW i4 M50:n akku on korkeajänniteakku, jonka kapasiteetti on 83,9 kWh, josta käytettävissä on 80,7 kWh. Akku mahdollistaa jopa 510 kilometrin toimintamatkan WLTP-testisyklin mukaan. Akun lataaminen on helppoa ja nopeaa: Connected Chargingin avulla löydät seuraavan latausaseman reittisi varrelta, ja tarvittaessa BMW i4:n akku latautuu matkan aikana jopa 205 kW:n latausteholla vain 31 minuutissa 10 prosentin varaustasosta 80 prosentin varaustasoon.
Maksimi latausnopeus on 200 kW, jota auto pystyy hyödyntämään noin 50-55 % varaustasoon saakka, jonka jälkeen se hidastuu pikkuhiljaa. AC-latauksessa maksimiteho on 11 kW ja latausaika täyteen noin 8,25 tuntia.
BMW i4 M50:n sähkönkulutus vaihtelee ajo-olosuhteiden mukaan. Yhdistetty kulutus WLTP-testisyklin mukaan on 18,1 – 22,5 kWh/100 km. Kaupunkiajossa kulutus on arviolta 13-15 kWh/100 km ja moottoritiellä 21 kWh/100 km.
Kulutus on tyypillistä sähköautoille, mutta esimerkiksi testaamamme BYD Han on isompi ja painavampi auto kuin BMW i4, mutta kuluttaa saman verran. Olisimme odottaneet BMW i4:n siis olevan taloudellisempi kuin iso sedan.
EV-Database kertoo, että BMW i4 M50:n kulutus on kuitenkin noin 10 % pienempi kuin Volkswagen ID.4 GTX:n highway mildweather -olosuhteissa.
Yhteenveto
BMW i4 M50 on sähköauto, joka yhdistää M-sportin suorituskyvyn ja saksalaisen laadun. Testasimme auton San Remon vihreänä, joka sopii hyvin sen muotoiluun. Auto on nopea, vääntävä ja sporttinen, mutta ei ehkä yllä perinteisten M-autojen tasolle. Auton iDrive-järjestelmä on edistyksellinen ja kuljettajakeskeinen, mutta joitakin asetuksia oli vaikea löytää tai ne puuttuivat kokonaan.
Auton laatu, viimeistely ja jousitus ovat huippuluokkaa, kuten saksalaisautoilta odottaa. Akku on riittävän iso ja latausnopeus on hyvä, mutta kulutus ei ole erityisen taloudellinen. BMW i4 M50 on hyvä valinta monipuoliseksi sähköautoksi, joka tarjoaa hauskuutta ja käytännöllisyyttä.
Kaiken kaikkiaan suosittelemme tätä autoa ostoharkintaan, se on tyylikäs viistoperä tai sporttiperä (sportback), joka sopii monenlaiseen ajoon. Odotamme innolla tulevaa BMW i5, sähköistettyä vitossarjalaista. Siinä on toivottavasti käytännöllisemmät sisätilat ja tehot.
Kiitos paljon Bavarialle (BMW jälleenmyyjä) auton lainaamisesta ja täten mahdollistaa tämän artikkelin kirjoituksen ja auton testaamisen!