Ford Motor Co. joutui antamaan synkän näkymän sähköautojen liiketoiminnastaan maanantaina, kun se ilmoitti, että sen sähköautojen tuotantoa ja toimituksia rajoittaa globaali puolijohdepula, joka on vaivannut koko autoteollisuutta jo yli vuoden ajan ja aiheuttanut miljardien dollarien menetyksiä.
Yhtiö sanoi, että sen sähköautojen tuotanto on laskenut 70 prosenttia vuoden kolmannella neljänneksellä verrattuna vuoden toiseen neljännekseen, ja että sen sähköautojen toimitukset ovat laskeneet 60 prosenttia samalla ajanjaksolla. Yhtiö arvioi, että puolijohdepula vähentää sen liikevoittoa 2,5 miljardilla dollarilla tänä vuonna, ja että sen kokonaismyynti laskee 10 prosenttia.
Yhtiö on yksi monista autonvalmistajista, jotka ovat kärsineet puolijohdepulasta, joka on johtunut koronaviruspandemian aiheuttamasta kysynnän ja tarjonnan epätasapainosta. Puolijohteet ovat välttämättömiä komponentteja sähköautoissa, jotka vaativat enemmän elektroniikkaa kuin perinteiset polttomoottoriautot. Puolijohdepulan takia Ford on joutunut keskeyttämään tai hidastamaan useiden tehtaidensa tuotantoa eri puolilla maailmaa, ja jättämään osittain valmistettuja autoja odottamaan puuttuvia osia.
Ford on panostanut voimakkaasti sähköautoihin, ja sen tavoitteena on investoida 30 miljardia dollaria sähköautojen kehittämiseen vuoteen 2025 mennessä. Sen lippulaivamalli on Mustang Mach-E, joka on ollut suosittu kuluttajien keskuudessa ja kilpailee Teslan Model Y:n kanssa. Ford on myös tuonut markkinoille sähköisen version legendaarisesta F-150-pickupistaan, joka on nimetty F-150 Lightningiksi. Nämä mallit ovat osa Fordin suunnitelmaa tuoda 40 uutta sähköistettyä mallia markkinoille vuoteen 2030 mennessä.
Fordin tilanne
Fordin toimitusjohtaja Jim Farley sanoi, että puolijohdepula on “väliaikainen” ongelma, ja että yhtiö odottaa sen helpottuvan ensi vuonna. Hän sanoi myös, että Ford aikoo kasvattaa sähköautojen osuutta myynnistään tulevaisuudessa, ja että se on saanut paljon ennakkotilauksia uusista malleistaan. Hän uskoo, että Ford pystyy kilpailemaan Teslan kanssa sekä teknologian että brändin osalta.
Onko Ford pystyvä selviytymään puolijohdepulasta ja haastamaan Teslan sähköautojen markkinoilla? Vai onko se menettänyt liikaa aikaa ja rahaa tuotantovaikeuksien takia? Aika näyttää, kumpi skenaario toteutuu.
Ford on kuitenkin klassinen autovalmistaja, joka ei paljoa panosta ”hifistelyihin” ja monet tykkäävät juuri tämän takia heidän autoistaan, mukaan lukien sähköistetyistä malleista. Tarkkailemme tilannetta, ja päivittelemme sen mukaisesti.