Hyvin tunnettu Mustang eli nopee poni on saanut vuonna 2021 sähköistetyn crossover-mallin. Mach-E on auto, joka edelleen herättää huomiota. GT on urheilullisempi versio Mach-E-sähköautosta, 134 hevosvoimaa enemmän kuin vakiomallissa. Mitä tästä yhdistelmästä syntyy, amerikkalainen muskeliauto vai nopea crossover?
Hieno ulkonäkö
Ford Mustang Mach-E GT on myös erittäin tyylikäs auto, joka herättää huomiota missä tahansa.
Tyylityksen myötä auto näyttää sedanimaiselta, vaikka kooltaan on enemmänkin crossover. Auton muotoilu on rohkea ja urheilullinen, ja siinä on monia Mustangille ominaisia yksityiskohtia, kuten hevoslogo, kolmiosaiset takavalot ja musta etuspoileri. Auton värit ovat myös näyttäviä, kuten Grabber Blue, Cyber Orange ja Carbonized Gray. Värikombinaatiossa on saatavilla valkoinen mustalla aksentilla, joka meillä oli testissä. Autossa on myös 20-tuumaiset alumiinivanteet ja punaiset jarrusatulat, jotka korostavat auton luonnetta.
Auton tyylit ovat siis hienot, sillä ne yhdistävät klassisen Mustangin henkeen ja moderniin sähköautoon. Autolla on vahva persoonallisuus ja karisma, joka erottaa sen muista autoista.
Hyvät sisätilat ja ajokokemus
Ford Mustang Mach-E GT:ssä on reilun verran tilaa, tyylikäs sekä minimalistinen sisustus, joka tarjoaa mukavuutta niin kuljettajalle kuin matkustajillekin. Istuimet ovat hyvät ja tukevat, ja niissä on sähköinen säätö sekä lämmitys ja viilennys. Jos istuimista jotakin huomiota voisi tuoda, niin pehmeydestä. Meille koitui hieman liian kovaksi, kyseessä on kuitenkin urheilullinen versio ja odottaisimme normaalissa versiossa olevan mukavammat.
Urheilullisessa autossa kuuluu olla hyvät jarrut asennettuna, jotta ehtii pysähtyä isoimmista nopeuksista ongelmitta. Mach-E GT:ssä on asennettuna Brembon levyjarrut jotka takaavat jarrutusvoimaa enemmän kuin tarpeeksi. Arkikäytössä vaatii alussa pientä totuttelua, koska ei odota jarrutuksen olevan niin hyvää ja nopeaa.
Autossa on sekä takakontti että etukontti eli frunkki. Etukontti on isompi kuin monissa muissa autoissa, siihen mahtuu pienempi ruokakassi. Autossa on myös panoraamalasikatto, joka antaa valoa ja avaruutta matkustamoon.
Takakontti löytyy, tilaa ei ole kovin runsaasti. Siihen mahtuu arkikäytössä ruokaostokset ja hieman isompia laatikoita. Isoimpia matkalaukkuja saattaisi onnistua lastaamaan kyytiin, mutta alkaisi lähenemään pullon korkkia. Tietojemme mukaan vakiomallissa on enemmän tavaratilaa. Otamme selvää tarkemmin, kun pääsemme testaamaan vakiomallia.
Akusto ja lataus
Ford Mustang Mach-E GT:n toimintamatka on jopa 490 km yhdellä latauksella , mikä riittää useimpiin matkoihin. Jos tarvitsee lisää virtaa, auton voi ladata nopeasti pikalatausverkoissa, joka antaa jopa 119 km lisää toimintamatkaa vain 10 minuutissa . Auton lataaminen on myös helppoa ja kätevää, sillä autossa on älykäs latausjärjestelmä, joka näyttää lähimmät latauspisteet ja optimoi latausajan ja -kustannukset . Auton voi myös ladata kotona omalla latausasemalla tai tavallisella pistorasialla .
Vaikka pikalatauksen nopeus ei ole huippuluokkaa, 100 kW:n pikalataus ei ole auton kompastuskivi. Pidemmillä matkoilla auton saa ladattua noin 40 minuutissa 10-70%.
Kosketusnäyttö ja järjestelmät
Kojelaudalla on kaksi näyttöä, pienempi digimittaristo ja isompi pystysuuntainen kosketusnäyttö.
Pienempi digimittaristo voi kuvista katsottuna näyttää liian pieneltä, mutta ajossa sillä ei ole väliä. Olennaiset tiedot on hyvin aseteltu pienemmällekin näytölle selkeästi näkyviin. Keskinäyttö on isompi, mutta mielestämme puuttuu kallistus kuljettajaa kohtaan. Varsin valoisampana päivänä valo häikäisee näyttöä eikä sitä näe selkeästi. Keskinäytössä on kiinni rulla jolla saa ohjattua mm. äänenvoimakkuutta ja ilmastoa. Tyylikäs pyörä on kiinnitetty näytön pintaan ja on hieno sekä omaperäinen ratkaisu. Käyttöliittymä on hyvin integroitu pyörän ympärille.
Mikä nousi huomioomme auton keskinäytön käyttöliittymästä on selkeät ohjaukset. Päänäyttö on jaettu isompaan osaan, jossa pyörii esim. CarPlay, ja alempana pienempi osa ilmastoinnille. Käyttöliittymän responsiivisuus on hyvä, voisi olla sulavampi. Puuttuva palanen infotainmentista on sisäänrakennettu striimauspalvelu kuten Spotify. Autovalmistajat kuten mm. Tesla, BYD ja BMW sisältävät tämän ominaisuuden.
Kosketusnäyttöön saa Android Auton ja CarPlayn langallisena sekä langattomana. Fordin mobiilisovellusta emme päässeet testaamaan, mutta online-palvelut tulevat auton mukana vakiovarusteena.
Automaattinen ohjaus sekä adaptiivinen vaikonopeudensäädin toimii moitteitta, ratin ohjaus on sulava ja ei vaadi kuljettajalta puuttumisia toimintaan. Adaptiivinen vakinopeudensäädin vaihtaa nopeutta liikennemerkkien mukaisesti, ja katkaisee automaattisen ohjauksen liikenneympyröissä karttatietojen avulla, joka on maukas kirsikka kakun päälle. Parkkitutkat ja kamerat ovat hyvänlaatuiset, jäimme kaipaamaan 3D näkymää ja kameranäkymää sivuista. Nykyisillä asetelmilla pärjää jo pitkälle, nämä ovat lähinnä pilkun viilauksia.
Äänentoisto ja valot
Mach-E:ssa on asennettuna Bang & Olufsenin äänentoistojärjestelmä. Basso ja alataajuuskaiutin antavat hyvät bassot, tarvittaessa kovempaa säädettyä asetuksista. Äänenlaadun taso on hyvä, puhtautta puuttuu hieman. Tähän voi olla syynä puhelimen yhdeydestä aiheutettu äänen pakkaus, jonka takia äänenlaatu on karsittu siirron aikana. Ongelman voisi ratkaista joko kuuntelemalla suoraan äänitiedostosta tai esimerkiksi sisäänrakennetulla Spotify-sovelluksella. Asteikolla 0-10 B&O äänentoistojärjestelmä saisi 7.
Auton valoista ja niiden automatiikasta puheen ollen, LED-valojen (myös pitkien) leviäminen on tosi hyvä. Hämärässä valaisevat hyvin tien reunat ja kaikki näkyy selkeästi. Tästä on hyvin paljon apua talviolosuhteissa jolloin on pimeää ja liukasta, puhumattakaan eläinten vaarasta. Adaptiivisia valoja jotka seuraavat ratin ohjausta ei Mach-E:sta kuitenkaan löydy. Automaattiset pitkät valot toimivat odotetusti ilman viiveitä.
Suorituskyky
Ford Mustang Mach-E GT on Mach-E-malliston tehokkain versio, joka tarjoaa 860 Nm:n väännön ja kiihtyy 0–100 km/h alle 4 sekunnissa. Tällä voi yllättää kaikki odottamattomat matkustajat, painamalla kaasupoljinta alemmas. Se on myös Euroopan nopeimmin kiihtyvä Ford Mustang. Ajaminen tällä autolla on todella hauskaa ja jännittävää, sillä se reagoi välittömästi kaasupolkimen painallukseen ja tarjoaa tasaisen ja voimakkaan kiihdytyksen. Autossa on myös erilaisia ajo-ohjelmia, kuten Unbridled, Whisper ja Engage, jotka vaikuttavat auton käyttäytymiseen ja tunnelmaan.
Auton suorituskyky on yksi sen vahvimmista puolista, sillä se tarjoaa tehoa ja vääntöä mielettömästi. Auton ohjaus on myös hyvä, sillä se antaa hyvän tuntuman tiehen ja auton liikkeisiin. Auton jousitus on kuitenkin hieman kova, varsinkin kuopissa, mikä voi heikentää mukavuutta epätasaisilla teillä. Auton jousitus on tuunattu urheilulliseksi, mutta se on normaalikäytössä liian kova ja aiheuttaa huonokuntoisemmalla tiellä jonkin verran epämukavuutta. Esimerkiksi testaamassamme BMW i4 M50:ssa on onnistuttu yhdistämään urheilullinen jousitus sekä mukavuus samaan pakettiin.
Yhteenveto
Ford Mustang Mach-E GT on siis auto, joka sopii niille, jotka haluavat nauttia Mach-E:n eduista tehokkaalla voimalinjalla. Mach-E GT on auto, joka tarjoaa loistavan suorituskyvyn, hyvät mukavuudet ja liitettävyyden. Nykyaikaisessa autossa on oltava hyvä viihdejärjestelmä ja käyttöjärjestelmä auton hallintaan, joka tästä autosta löytyy. Legendaarinen Mustang-brändi on myös osa auton identiteettiä, jonka autoharrastajat tunnistavat varmasti tien päällä ja parkkihalleissa. Mukavuus arkikäytössä ei ole rasittava, mutta pehmeämpää kyytiä haluaisi Suomen autoverkkoon, jota ei tunneta hyvästä teiden kunnossapidosta. Odotamme mahdollisuutta testata Mach-E normaaliversiota, jossa on toivon mukaan suunnattu hieman enemmän mukavuuteen ja arkikäyttöön.