Volvo Cars, joka on osa Geely-konsernia, on laajentanut sähköautojen valikoimaansa kahdella uudella mallilla: EX30 ja EX90. Nämä autot edustavat Volvon uutta nimeämiskäytäntöä, jossa EX tarkoittaa sähköistä kokemusta. Molemmat autot ovat SUV-tyyppisiä, mutta eri kokoluokissa. Tiimimme sai mahdollisuuden tutustua uutuusmallien kanssa Volvon esittelytapahtumassa.
EX30 on pieni ja edullinen katumaasturi
EX30 on sähköistettyä jatkoa XC30-mallille. Auton alusta on rakennettu pohjimmiltaan sähköiseksi, joka mahdollistaa laajemmat sisätilat pienikokoiseen autoon. Moderni suunnittelu tuo autossa tilavamman tunteen kuin auto oikeasti on. Tilaa takamatkustajille ei ole runsaasti kuten pieneltä katumaasturilta voisi odottaa, muttei ole ahdasta. Tavaratilaa valmistajan mukaan on 318 litraa, ja konepellin alla 7 litraa.
Akku on saatavilla LFP sekä NMC-varianttina riippuen akun kapasiteetista. 49 kWh:n akuston hinta on alkaen 39 950 euroa, isomman 65 kWh:n hinta on 44 900 euroa. Kilometrikantama WLTP-luokituksella eroaa 136 kilometrillä. 344 km ja 480 km isokokoisella akulla. DC-pikalatauksen huippunopeus 49 kW:n akustolla on 120 kW, ja isommalla 150 kW. Hintaansa nähden latausnopeudet ja kantamat ovat hyvät. Samassa hintaluokassa kilpailee mm. VW ID.4, BYD Atto 3 ja Kia Niro EV.
Ensivaikutelma autosta on yleisellä tasolla positiivinen, uusi infotainment-järjestelmä Android Automotiven pohjalla on responsiivinen ja designiltaan moderni ja hieno. Infotainmentissa on sisäänrakennettu Google Play sovelluskauppa, mistä voi ladata kolmannen osapuolen sovelluksia, kuten EasyPark ja Plugshare. Käyttöliittymä on myös rakennettu auton ympärille, eikä toisinpäin. Kaikki toiminnot ovat selkästi löydettävissä ja intuitiivista käyttää.
Autoon sisältyy vakiona turvallisuusominaisuuksia kuten kuolleen kulman varoitin, risteävän liikkeen varoitus eteen ja taakse, turvallinen oven avaus, kaistallapitoavustin, jalankulkijan havaitsemistoiminto, adaptiivinen vakionopeudensäädin ja muuta. Vakiovarusteena tulee runsaasti ominaisuuksia, joka on hyvä hintaluokassaan. Uskomme tämän mallin olevan suosikki suomen automarkkinoilla, sillä sen hinta on hyvin edullinen varustetasoon nähden. Tiimimme odottaa innolla mahdollisuutta päästä testaamaan mallia, ja kertoa lukijoillemme ajokokemuksestamme.
EX90 on korkeantasoista Premium-katumaasturia
Isokokoinen katumaasturi, johon mahtuu seitsemän henkeä kyytin. EX90:ssa on uusi henki ja viba verrattuna XC90-malliin. Tuore ulkonäkö ja tyyli sisätiloissa on hengitys raikasta ilmaa verrattuna aikaisempiin malleihin. Tilavaan autoon mahtuu mukavasti niin pitkät kuin lyhyet matkustajat. Neljään alueeseen jaettu ilmastointi on tässä hintaluokassa odotettua. Ovissa on ”soft-close” lukitus joka sulkee raolleen jätetyn oven automaattisesti ja hiljaisesti. Kirsikkana kakun päälle on kolmannen istuinrivin automaattinen nousu ja lasku napin painalluksesta. Käsin ei tarvitse kolmatta takapenkkiriviä nostella ja laskella, motoriikka hoitaa homman.
EX30:n verrattuna isossa katumaasturissa on myös digimittaristo, samankaltainen mikä löytyy Ford Mustang Mach-E:sta. Iso viihdejärjestelmä löytyy myös keskeltä, jota pyörittää Android Automotivella toimiva järjestelmä. Olemme vaikuttuneita käyttöjärjestelmän sulavuudesta ja eleganttisyydestä. Uskomme sen toimivan hyvin, mutta varman päälle osaamme sanoa testauksen jälkeen.
Tyylikkäät ajovalot tulevat esiin tarvittaessa, ja pixelityyliset päivävalot häipyvät sisään, joka on erittäin siististi toteutettu siirto. Karmittomat peilit ovat samanaikaisesti poikkeukselliset ja kauniit. Nuo sivupeilit haluaisi kaikkiin autoihin, ne näyttävät futuristiselta ja hienolta.
Sähköautossa on tärkeää akusto ja voimansiirto. Tuplamoottori tarjoaa 408 hevosvoimaa vakiovarustelussa, performance-mallissa 517. Ero WLTP-kantamassa kahden välillä on vain 5 kilometriä, mikä on varsin yllättävää. Sata hevosvoimaa enemmän kuin normaalimallissa, sama kantama. Useilla autovalmistajilla tehokkain malli on kantamaltaan pienempi kuin normaalimalli ainakin monia kymmeniä kilometrejä. Pikalatureilla latauksessa 10-80% noin 32 minuuttia, 250 kW:n pikalataus tarjoaa nopeaa latausta. Kotilaturilla eli AC-latausta saa 11 kW, mikä on varsin yleistä sähköautoissa.
Hinta EX90:lla on ylitse monien keskivertoisen Suomalaisen perheen budjetin, mutta tämä onkin Volvon lippulaivasähköauto, kuten on esimerkiksi Teslan Model X tai S. Alkaen hinta on 97 150 euroa, ja Performance-mallin hinta 102 300 euroa. Vastaavasti korkein varustelutaso alkaa 105 100 euroa ja Performancella 110 500 euroa. Hintaluokka on lähellä Mercedes-Benz EQS tai EQE-sarjan autoihin, jotka ovat tunnettuja luksusluokan autoja.
Ensivaikutelma on positiivinen, seuraavaksi testiin
Molemmat mallit ovat ensivaikutelmastamme kilpailukykyisia, mutta varman päälle emme vielä osaa sanoa. Lupaavalta näyttää auton infotainment ja älyjärjestelmät. Kovasti Volvo on panostanut turvallisuusominaisuuksiin mm. EX90:n Lidar-anturin tarjoamat hyödyt hämärässä. Testausauton tiimi odottaa innolla mahdollisuutta päästä testaamaan uutuuksia, ja vastaamaan odotettuun kysymykseen, onko auto hintansa arvoinen ja kannattaako sitä ostaa Suomen olosuhteisiin.
Kuvat 📸: @onnipusa