Sähköautojen suosio on kasvanut viime vuosina, mutta niiden hankintaa ei ole Suomessa tuettu verotuksellisesti yhtä paljon kuin monissa muissa maissa. Nyt hallitus on päättänyt kiristää sähköautojen verotusta osana ilmastopoliittista kokonaisuutta, joka tähtää liikenteen päästöjen vähentämiseen.
Lokakuun alusta lähtien sähköautojen autoveroa korotetaan yli 110 prosenttia nykyisestä tasosta. Tämä tarkoittaa, että keskimäärin 40 000 euron sähköautosta joutuu maksamaan noin 1 600 euroa enemmän veroa kuin ennen. Veronkorotus koskee vain 1.10.2021 tai sen jälkeen ensirekisteröityjä sähköautoja , ei käytettyjä tai tätä aikaisemmin rekisteröityjä.
Veronkorotuksen tavoitteena on lisätä valtion tuloja, muuta selitystä ei tähän keksi. Uudella verotuksella hybridiauton kuten Toyota Priuksella on pienempi vuosivero kuin Tesla Model 3:lla, pidettäkööt mielessämme kumpi malleista päästää enemmän päästöjä ajokilometriä kohti, ja kumpaa verotetaan enemmän.
Varsin ikävä askel uudelta hallitukselta, verrattuna muihin pohjoismaihin olimme muillakin aspekteilla jäljessä, nyt hallitus otti yhden askeleen eteenpäin ja kolme taaksepäin. Aikaisemmin veroa alennettiin, jotta saataisiin sähköautojen markkinaosuus suuremmaksi, noin kahden vuoden jälkeen tästä otetaan 180-asteen käännös. Sähköauto-omistajien näkökulmasta voisi tuntea hallituksen pettäneen heitä.
Sähköautoilijat ovat kritisoineet veronkorotusta epäreiluksi ja lyhytnäköiseksi. Heidän mielestään sähköautojen verotus pitäisi pitää alhaisena, jotta niiden hankinta olisi houkuttelevampaa ja niiden markkinaosuus kasvaisi. Sähköautoilijat korostavat, että sähköautot ovat ympäristöystävällisiä ja edistävät Suomen energiaomavaraisuutta.
Sähköautojen verotus on herättänyt keskustelua myös muissa maissa. Esimerkiksi Norjassa, jossa sähköautoja on eniten Euroopassa, sähköautoilta ei peritä lainkaan autoveroa tai arvonlisäveroa. Tämän ansiosta sähköautot ovat usein halvempia kuin vastaavat polttomoottoriautot. Norjan hallitus on kuitenkin ilmoittanut, että se aikoo alkaa periä sähköautoilta tiemaksuja ja pysäköintimaksuja lähivuosina.
Ikävää on, varsinkin jos otetaan huomioon kuinka vähän valtio tukee ylipäätään sähköauton hankintaa. Aikaisempi ohjelma, joka myönsi noin 2000 euroa ostotukea, lakkautettiin 2021 lopussa. Summa ei ole kovin iso, eikä kovin monen henkilön ratkaisevaan päätökseen vaikuttanut. Omistajakanta on siis kasvanut bensiinin hinnan myötä, mikä koettiin 2022-2023 aikana.
Suomeen pitäisi saada enemmän tukea sähköautoilijoille ja ostajille, esimerkiksi ilmaiset pysäköinnit, verovapaa ostos ja muuta, mitä muut pohjoismaat tekevät. Olemme pahasti jäljessä siinä suhteen, vaikka sähköautojen kauppaa käydään hyvin suhteutettuna autoilijoihin Suomessa. Kuitenkin keskikokoisessa taloudessa ei vielä riitä taloudelliset tulot kattamaan sähköauton hankintaa.