Tesla Model 3 on yksi markkinoiden suosituimmista ja edistyneimmistä sähköautoista. Se on myös yksi Teslan halvimmista malleista, joka on suunnattu laajemmalle yleisölle. Koeajoimme mallin vuosi sitten, ja nyt on aika verrata uusi vanhaan. Uusi päivitys, koodinimellä Highland on saapunut Suomeen koeajettavaksi. Kävimme lyhyellä testiajolla, josta saimme irti uusia muutoksia.
Uusi ilme
Näin on, yli 6 vuoden jälkeen Tesla uskalsi muuttaa ulkopuolista ilmettä, hieman. Suurimmat muutokset ovat ajovalot ja takavalot. Keulan tyyli on hieman muuttunut, korkeutta on hieman vähennetty. Takavaloista puuttuvat vanhat vilkut, Highlandissa ne ovat yhdessä takavalojen kanssa. Teslan logon tilalla on nyt brändifontilla kirjoitettu nimi, TESLA. Siluetti on pysynyt hyvin samanlaisena, sivusta katsottuna ei huomaa melkein yhtään eroa.
Highland on 6 vuoden ajalta suurin päivitys ulkonäköön tähän mennessä. Monet asiat ovat pysyneet ennallaan, toiset taas ei. Omasta mielestäni muutokset tuovat hieman uutta ilmaa Model 3:n ympärille, mutta suurimmaksi osaksi se on vanhaa kolmosta. Paras muutos on ajovalot, nämä ovat lähempiä Model S:n tyylityksen kanssa, ja näyttävät paremmalta kuin vanhat.
Päivitetyt sisätilat
Yksi suurimmista muutoksista ovat Tesla Model 3:n sisätilat. Kiistanalaisin muutos on viiksien poisto ja toimintojen korvaaminen kosketuspainikkeilla. Keskikonsolissa on päivitetty näyttö, jonka karmit ovat huomattavasti pienemmät kuin vanhalla mallilla. Kortin sijaintikin on vaihtunut keskikonsolista puhelinlaturille.
Käydään läpi kiistanalaisimmat muutokset ensin, eli viiksien puute. Nyt kun Tesla on poistanut viikset Model S sekä X-malleista, kolmonen saa saman muutoksen. Vilkut ovat nyt ratissa, mukaan lukien autopilot- sekä pyyhkijäpainike. Painikevilkut ratissa toimivat hyvin suorilla teillä sekä moottoriteillä, missä rattia ei tarvitse kääntää ylösalaisin. Testasimme liikenneympyrässä autoa, ja vilkkujen käyttö koitui erittäin hankalaksi. Katseen kaappasi ratin napit, josta yritin löytää oikean napin. Mielestämme tämä vaarantaa hieman turvallisuutta, jos katse ei pysy liikenneympyrässä tiellä vaan ratissa.
Toinen rajumpi muutos on vaihdekeppi, tai siis viiksi mistä vaihdettaisiin vanhasta kolmosesta. Noh, tässä uudessa se on siirretty kosketusnäytölle, kuten S- sekä X -malleissa. Auto yrittää älytä kameroiden avulla minkä vaihteen todennäköisemmin kuljettaja haluaisi vaihtaa, ja ehdottaa kytkeä sen päälle kaasupolkimesta. Kuitenkin on monia tilanteita, missä auto ei ymmärrä oikeaa vaihdetta ja se täytyy kytkeä kosketusnäytöstä. Tämä vaatii hieman totuttelua. Nopeissa tilanteissa ei kykene vaihtamaan peruutusvaihteen ja ajovaihteen välillä kuten vanhassa Model 3:ssa. Hieman harmillista kyllä, joitakin tämä haittaa vähemmän kuin toisia.
Hyviäkin muutoksia löytyy. Ohjauspyörä tuntuu nyt paremmalta ja laadukkaammalta kuin edellisessä Model 3 -mallissa. Keinonahkaa verhoilu yhä on, kuten vanhassakin. Tyyli on hyvin samanlaista S- ja X-mallien kanssa, hyvällä tavalla. Visuaalisesti tyyli näyttää paljon modernimmalta.
Keskikonsolista löytyy pieniä muutoksia, uudet kuppitelineet ja säilytystila on tyylitykseltä muuttunut lähemmäksi Model S:n tyyliä. Ovissa ja kojelaudassa huomaa uutta materiaalia, mitä Model 3:ssa ei ole aikaisemmin ollut. Kangasmainen materiaali, mieleen tulee Ikean sohvat ja Volvon EX30:n kaltaista kangasverhoilua. Itse en oikein tykkää kangasmateriaalista, tulee fiilis halvemmasta pästä.
Ja tietysti, suuresti hehkutettu tunnelmavalaistus. Ensimmäinen Teslan auto, josta löytyy tämäkin varuste. Hieno lisäys, joka loistaa parhaiten hämärässä. Asetuksista emme kuitenkaan löytäneet keinoa erikseen kytkeä pois tiettyjä osia taustavalaistuksesta, esimerkiksi kojelaudan osaa. Jos kuljettajaa häiritsee valo ratin takana, se olisi mukava kytkeä pois.
Parempaa ajokokemusta
Myös näkymättömät asiat ovat parantuneet. Ohjaustuntuma on hieman parempi, ja ohjaus on komforttitilassa kevyempi. Jousitus on saanut mukavan uudistuksen. Se ei ole jämäkkä ja kova, muistellen vanhaa kolmosta. Pehmeämpi, hillitympi ja mukavampi. Sporttisuutta ei karsittu mukavuuden uhalla, ainoastaan mukavuutta. Yhtä vakaa se on kuin Model 3:ssa, ja kykenee ottamaan mutkat itseensä hyvin.
Huomasimme heti, kuinka hiljaisempi uusi Model 3 on vanhaan verrattuna. Suurin osa Model 3:n lasipinnasta on uutta akustista lasia, joka on yksi syy tähän. Moottoritienopeuksilla ei ole samanlaista korkeataajuista melua, mitä vanhassa oli. Näin Model 3:n olisi pitänyt olla alusta lähtien, tähän hintaluokkaan nyt vastaa entistä enemmän odotuksia. Aikaisemmin olisi voinut heittää argumentin laadusta, enää ei löydy parempaa tinkimistä.
Yhteenveto uudesta Model 3:sta
Koeajo vakuutti meidät siitä, että muutosta on tapahtunut. Ulkopuolelta ei ehkä yhtä paljon kuin sisältä. Kiinnostavinta olisi testata voimalinjan ja akuston muutoksia, sekä vaikuttaako keulan ja perän tyylimuutokset aerodynaamisuuteen. Toistaiseksi on saatavilla vain Standard Range versio, Performance ja Long Range tulevat myöhemmällä aikataululla. Tiimimme odottaa mahdollisuutta pidemmälle testiajolle, jossa arvioimme tarkemmin ajokokemusta, latausta, tehoa ja jokapäiväistä käyttöä, erityi.