Yleisesti on oletettu Teslan olevan ensimmäinen kuluttajille houkutteleva sähköauto, joka on käytännöllinen ja kulkee enemmän kuin 10 kilometriä. He ovat unohtaneet aidon Slim Shadyn, Nissan Leafin. Leafin tuotanto alkoi Teslaa aikaisemmin ja on ensimmäinen kuluttajille käytännöllinen sähköauto, joka pisti pyörät pyörimään. Muutaman vuoden Nissan on pitänyt hiljaisuutta, ja kokemusta omaavalta autoyhtiöltä on tullut jatkoa sähköautoveteraani Leafin tilalle. Yhtä mullistava läpimurto kuin itse Leaf, vai sama vekotin eri pakkauksessa? Otamme selvää tässä artikkelissa, minkälainen Ariya on.
Japanilaista tekniikkaa
Kaikki auton toiminnallisuudet toimivat juuri kuten pitääkin, odotuksien mukaisesti. Toimintojen viimeistelytaso on täydellinen, mitään keskeneräistä toiminnallisuutta autoon ei lisätty. Yhden polkimen ajo on tarkka ja lineaarinen. Pitämällä jalkaa samassa paikassa, nopeus pysyy samana. Sadetunnistimen automaattitila on matemaattisen tarkka, ei skipannut yhtäkään pyyhkäisyä.
Kaistanvahdin tuunaus on juuri täydellinen, ei hälytä jos ei mene yli linjojen kuten kiinalaisilla ja korealaisilla autoilla. Ajomme aikana emme saaneet kaistanvahtia hälyttämän, paitsi silloin kun selkeästi poikkesimme kaistalta väistääkseen estettä.
Graalin malja, auton automaattiohjaus. Sulava ohjaus ohjaa autoa lineaarisesti kaistassa, toimii hyvin myös moottoritiellä suuremmilla nopeuksilla. Liikennemerkkien tunnistus ehdottaa asettamaan nopeusrajoitusten mukaisen nopeuden, joka helpottaa pitkiä matkoja.
Näissä aktiivisissa turvallisuustoiminnoissa ei ole mitään uutta tai mullistavaa, mutta näiden toimivuus ja mukavuus on korostettavana. Siinä, missä kiinalaisilla sähköautoilla näistä ominaisuuksista tulee ikävä fiilis, Ariyalla ei. Uuden EU-lain myötä turvallisuusominaisuuksien on oltava päällä jokaisella käynnistyksellä asetuksista huolimatta, joka tekee huonosti toteutetuista ominaisuuksien kanssa elämisen ikävämpää kuin pitäisi. Ariya ei ole osa tätä ryhmää, sillä haluaisin pitää nämä ominaisuudet aina päällä juuri tässä autossa.
Ajovalot ovat kirkkaat ja leveät. Matrix LED-valoilla pitkät valot voidaan sammuttaa vain osittain tietyltä alueelta, esimerkiksi ohikulkevan auton kohdalta. Ajovalot ovat erittäin hyvät tässä hintaluokassa. Automatiikka valojen osalta osalta toimii myös kuin junan vessa.
Nissan? Oletko se sinä?
Niin, ensimmäinen kysymys oli sisätiloista, onko tämä se Nissan minkä olen tuntenut monia vuosia edullisista autoista?
Näin erilaista ja premium-materiaalista sisätilaa en ole nähnyt Nissanilta. Mukavan tuntuinen puumateriaali, nahkaverhoilua ja alcantaraa. Näytön alapuolelta löytyvä äänenvoimakkuusrulla tuntuu kalliimmalta kuin odottaisi. Sitä pyöritellessä se tuntuu erittäin mukavalta, kalliilta ja hyvin asennetulta. Se ei liikehdi ja on tukevasti asennettuna.
Ariyasta löytyy muutama kappale uusia, omituisia ja erikoisia ratkaisuja, hyvällä tavalla. Kosketuspainikkeet kojelaudassa ja keskikonsolissa. Fyysisiä nappeja ei löydä kojelaudasta, ne tunnistavat kosketuksen ja antavat haptista palautetta. Auton ollessa pois päältä painikkeet melkein häviävät näkyvistä ja kojelautaan jää puhdas puumateriaali.
Keskikonsolia voi Ariyassa siirtää eteenpäin ja taaksepäin sähköisesti. Erikoinen toiminto, monessa autossa ei tähän törmää. Pitkään mietin mitä hyötyä tästä voisi ottaa irti. Tietysti edestä saa enemmän tilaa, harmillista on kuitenkin, ettei keskikonsolin alla ole erikseen tarkoitettua säilytystilaa. Tavara pitää jättää lattialle, jossa se vapaasti pyörii jalkojen välissä.
Ilmastointiohjausten alla saa keskikonsolista sähköisen eväspöydän ja toisen hansikkalokeron. Tilaa löytyy kivasti hansikkalokerona, mutta pöytänä se jää hieman pieneksi. Jos pöytä olisi ollut isompi, tähän olisi mahtunut mukavasti läppäri esimerkiksi kokoustamiseen tai työn tekoon. Juomapullo ja snäkki on kokoluokkaan sopivaa pidettävää. Talveksi tuulilasissa on lämmityselementit. Ohuet nauhat tuottavat lämpöä sähkön avulla, ja näin sulattavat jään irti tuulilasista nopeammin kuin ilmastoinnin kautta. Toinen hyvä sivuvaikutus on pyyhkijöiden lämmitys, näin pyyhkijät pyyhkivät paremmin pakkasessa.
Ainoa halvan tuntuinen osa sisätiloja on vaihdekeppi. Asennus ei tunnu tukevalta, vaihdekeppi hieman heiluu sivusuuntaan. Muovimateriaali kosketuksessa ei tunnu yhtä premium-tasoiselta kuin muilla tämän hintaluokan autoilta.
Vanhaa tuttua huomaa Leafista, samat varoitusäänet ja piipitykset. LED-merkkivalo kojelaudassa lataustilanteesta ja sama regeneraativisen jarrutuksen kuvake mittaristossa tuo tutun tunnelman Ariyassa. Tuntee itsensä kotosaksi vaihtaessa Leafista tähän.
Tavaratilaa löytyy vain takaluukusta, etuluukkua konepellin alta ei valitettavasti löydy. Ei huolia, tavaratilaa löytyy hyvinkin paljon, vaikka kyseessä onkin nelivetomalli. Sivuissa löytyy syvempiä koloja, mihin saa kätevästi pientä tavaraa. Kannen alta paljastuu hieman lisää tilaa, johon mahtuu kätevästi latausjohdot.
Tavallinen ja toimiva infotainment
Infotainment on tyylitykseltään ja asettelultaan hyvin samanlaista kuin esimerkiksi Audilla, Kialla tai Hyundailla. Käyttöliittymä ei pätki käytössä, mutta valikot olisivat voineet olla selkeämmässä järjestyksessä. Esimerkiksi digimittaristossa ja keskinäytöstä löytää samat asetukset, tai tietty asetus löytyy joko vain digimittaristosta tai keskinäytöstä. Pieniä loogisuusongelmia, joka vaatii totuttelua.
Peruutuskameran kanssa on hieman epäselvyyksiä. Vaihtelevasti saimme näkyviin etu-, sivukamerat käyttöliittymästä. Välillä nämä ilmestyivät, välillä ei. Peruutuskamera ilmestyi joka kerta luotettavasti esiin.
Iso ja selkeä digimittaristo toimii tosi hyvin. Ulkoasua saa muokattua, ja sivuja selaamalla saa kaikki tarvittavat tiedot näkyviin. Isokokoinen karttanäkymä on kätevä auton sisäisen navigointiohjelman kanssa. Harmi vain, ettei Nissanin ohjelmistossa ole tukea CarPlay tai Android Auton navigointiin kuten on esimerkiksi JLR:n tai BMW:n autoissa. CarPlaylla navigoidessa karttanäkymä on tyhjä.
Apple CarPlay löytyy langattomana, josta annamme plussaa. Android Auto on saatavilla vain langallisesti. Kummallista on autovalmistajilla, että aina on jompi kumpi järjestelmistä, tai ei kumpaakaan tarjolla langattomana. Nämä järjestelmät tarjoavat sitä, mitä auton oma infotainment ei. Esimerkiksi sisäänrakennettu striimauspalveluiden tuki, kuten Spotify puuttuu Ariyasta.
Bosen äänentoistojärjestelmä omassa hintaluokassaan kuulostaa hyvältä, hieman kaipaisi bassoon syvyyttä, mitä löytyy edullisemmalla MG Marvel R:sta. Keski- ja korkeataajuudet kuulostavat hyvälle ja monia yksityiskohtia kuulee kappaleista. Äänentoistossa pullonkorkki voi tulla CarPlayn tai Bluetoothin laaturajoitukset. Nämä saisi korjattua sisäänrakennetuilla striimauspalveluohjelmilla.
Ilmastoinnin hallinta löytyy kosketusnäytöstä, josta voi säätää mm. ratin lämmitystä. Vielä ei kannata sureta tästä, sillä kojelaudalla löytyy kosketusnapit lämopötilan, tuulettimen nopeuden ja olennaisten asetusten ohjaukseen. Tämä tekee käytöstä todella helpon ja tottuminen autoon vie vähemmän aikaa. Leafista tuttu ilmastoinnin ajastus ei harmikseen löytynyt auton kosketusnäytöltä, mutta on saatavilla mobiilisovelluksen kautta.
Tarkka ohjaus ja kovempi jousitus
Testaamassamme Ariyassa on isompi akusto, ja neliveto. Tämä vaikuttaisi olevan yksi syy jousituksen kovuuteen, mitä ei pitäisi olla pienemmällä akkuversiolla. Jousitus ei ole kiven kova, muttei sitä voi sanoa pehmeäksi.
Ohjaus näin isossa autossa on yllättävän tarkka ja palautetta antava. Hieman painavammalla puolella, ei liian tehostettu kevyeksi kuten Japanilaisilla autovalmistajilla on tapana. Kori kallistuu jonkin verran mutkissa, ei unohdeta auton massaa. Äänieriste autossa on erittäin hyvä tässä hintaluokassa, kaikissa auton ikkunoissa on akustiset lasit. Nämä lasit eristävät ääntä paremmin. Auton ajotavasta tulee lähemmäs saksalaisautotunnetta, jotakin sinne suuntaan, ei kuitenkaan täysin. Nissanilta emme olisi odottaneet tämänkaltaista käyttäytymistä. Kehitystä on selkeästi tapahtunut vuosien aikana.
Nissan, yli kymmenen vuoden sähköautovalmistajana on osannut tehdä sähköautosta juuri sellaisen kun sen kuuluu. Ainoa pieni puute on yhden polkimen ajossa, sillä se ei mene pysähdyksiin asti, noin 10 km tuntivauhdilla auto vyörii kuten bensa-autoissa. Tästä puutteesta huolimatta polkimen tuunaus on terävän tarkka ja mukava käyttää. Jos jalka ei liiku, nopeus pysyy samana. Erittäin tarkasti voi ohjata moottorien tehoa, ja Teslan kaasupolkimeen tottuneena tämä on erittäin kätevä.
Lataus
Toisin kuin monissa muissa sähköautoissa, Ariyassa on AC-lataus 22 kW, joka tarkoittaa, että se voi ladata akkunsa normaalilatureilla kaksi kertaa nopeammin kuin kilpailijansa. Tämä on erityisen hyödyllistä, kun haluat ladata autosi kotona tai työpaikalla.
Ariya voi myös hyödyntää pikalatausasemia, jotka antavat jopa 130 kW tehoa. Vaikka tämä ei olekaan markkinoiden korkein teho, Ariyan latauskäyrä on varsin tasainen, mikä tarkoittaa, että se voi saavuttaa 80 prosentin varaustason noin 30 minuutissa. Erilaiset toimittajat ja vloggerit ovat tuoneet esiin Ariyassa pikalatausrajoituksen, eli huipputehoa pääsee lataamaan vain kaksi kertaa vuorokauden aikana. Emme törmänneet tähän rajoitukseen, joten emme ota kantaa tähän ilman lisätestejä.
Nissan Ariyassa on myös manuaalinen akun esilämmitystoiminto, jonka voi kytkeä päälle valikosta. Tämä toiminto on hyödyllinen talvella, kun ulkolämpötila on alhainen. Esilämmitys parantaa akun suorituskykyä ja mahdollistaa pikalatauksen huipputehojen saavuttamisen kylmällä. Esilämmitys kannattaa kytkeä päälle noin puoli tuntia ennen latausta, jotta akku ehtii lämmetä optimaaliseen lämpötilaan.
Yhteenveto
Käytännöllinen, erilainen, perinteinen, vakava ja ennalta-arvattava Nissan Ariya. Sporttimainen tunnelma, erikoiset toiminnot ja perinteinen ohjaus tekee auton helposti lähestyttävän. Uutta rakettitiedettä ei tarvitse oppia käyttääkseen autoa arkipäivässä.
Sisätilat melkein tilavia, hieman alkaa takapenkin matkustajilla loppumaan jalkatila jos edessä istuu pitkä henkilö. Tavaratilaa on kivasti jokaiseen arkeen. Sisätilojen materiaalit ovat ylitse odotuksiamme, premium-tasoista viimeistelyä Nissanilta olemme nähneet ensimmäisen kerran.
Ohjelmisto ei ole moderni, mullistavaa tai kaunista. Digimittaristo on selkeä ja monipuolinen. CarPlay ja Android Auto tuki paikkaa monia auton oman järjestelmän puutteita ja ongelmia. Mobiilisovellus toisaalta testissämme pelitti hyvin, autoon aina sai yhteyden kiinni ja näki tilanteen. Sisätilojen esilämmitys onnistuu vain mobiilisovelluksen kautta.
Ariyan alkaen-hinta on noin 47 000 euroa, ei kovin kohtuuton tämänlaiselle autolle. Vaikka karvalakkimallista puuttuukin varusteita, sisätilat pysyvät melko samana. Hyvin onnistunut jatkoalbumi alkuperäiselle Leaf-mallille, josta löytyy enemmän tilaa sitä tarvitsevalle. Kilpailu toki on kova, sillä MG Marvel R:n alkaen-hinta on 42 000 euroa, ja vakivarustelista on hieman pidempi kuin Ariyalla. Kolikon kääntöpuolella MG:lla ei saa yhtä hyvin tuunattuja aktiivisia turvallisuusominaisuuksia ja hieman puhtaampaa ohjelmistoa. Tällä autolla voi olla varma siitä, että kaikki ominaisuudet toimivat hyvin eikä mitään ole jätetty kesken.