Talvella testattu Renault Megane E-Tech koitui positiiviseksi yllätykseksi sen viimeistelyssä ja tekniikassa. Kesällä saapuneella Scenic E-Techilla on varsin kovat odotukset sähköautona. Iso akkupaketti, ulkomitoiltaan kompaktimpi crossover ja etuvetoisuus mietityttää. Onko Scenic yhtä hittikappale kuin Megane?
Eleganttia ja harkittua suunnittelua kaikissa elementeissä
Yksi ominaisuus esiintyy harvassa sähköautossa, suunnittelun johdonmukaisuus ja brändi-identiteetin sekä ilmeen noudattaminen kaikissa auton osa-alueissa. Olipa kyse auton ulkonäöstä, sisätiloista tai käyttöliittymän suunnittelusta. Renaultilla osataan ja se korostuu vahvasti Scenicissä.
Ulkosuunnittelu on tunnistettavissa kulmikkaasta suunnittelusta ja erottuvalla keulasuunnittelulla. Kyseessä ei ole ns. ”geneerinen” suunnittelytyyli. Päiväajovalot muodostavat keulan tyylin yhdessä kuusikulmioisen kuvion kanssa. Auto on jokaisesta kulmasta elegantti ja tunnistettava. Ponnahtavat ovenkahvat ovat tyylikkäät mutta myös käytännölliset. Kahva ei ole litteä muovipalanen vaan se muodostaa sisäpuolelta kaarevan osan, josta saa hyvin tukevasti otteen toisin kuin esimerkiksi Kia EV6:n kahvat.
Sisätilat ovat tilavat, tilavammat kuin voi kuvitella ulkomitoista. Kojelaudan ja keskikonsolin välillä on pieni säilytystila, joka ei syö kaikkea tilaa kojelaudan alla. Skenaariota jossa jalat osuvat keskikonsoliin ei ole olemassa. Tilaa leveyssuunnassa on runsaasti mukavaan matkustamiseen. Takarivin käsinojaan on suunniteltu puhelinpidike, joka suuntaa kohti matkustajaa. Génie! Painikkeet, muovipinnat ja pinnat johon luonnollisesti menee lepäämään kyynärpää ovat pehmeät ja sileät. Muovipinnat ovat sileää mattamustaa joka tuntuu laadukkaalta. Myös viiksissä on käytetty samaa materiaalia. Ratti on mukava ja ergonominen. Painikerivi on fyysinen, ja toiminnot koskevat pelkästään ajoavustimille. Äänentoistolle on Renaultin omanlainen ratkaisu, ratin takana löytyy erillinen rulla ja painikkeet.
Viimeinen ja harvinainen yksityiskohta on Renaultin openR Link käyttöjärjestelmä. Järjestelmä toimii Android Automotiven alla, joka tuo mukanaan Google Mapsin ja sovellukset. Harvinaista kuitenkaan ei ole Android vaan ulkoasun suunnittelu. Ensikokemus auton parissa on jo itsessään varsinainen taideteos. Näytöllä pyörii varsin taiteellinen animaatio ja synkronoitu ääniraita, jonka on suunnitellut Jean-Michel Jarre. Fiilis on kuin astuisi avaruusaluksen kyytiin. Värikäs, elegantti ja tyylikäs suunnittelu ilmaisee, että Renaultilla välitetään myös auton ohjelmiston käyttökokemuksesta.
Infotainment -järjestelmä on sama kuin Meganessa, mutta erilaisella mittaristotyylillä. Olisi voinut tehdä helpon tumman taustan valkoisella tekstillä kuten Volkswagenin tuotteissa, ei tässä tapauksessa. Kallistetut segmentit ovat se Scenicin juttu, lisäksi nopeusmittari joka on hieman työnnetty piiloon paneeleiden väliin. Visuaalisesti houkuttelevat animaatiot asettelujen vaihdossa ovat pehmeät ja sulavat. Näistä asioista muodostuu yksi viesti, myös käyttöliittymäsuunnitteluun on käytetty resursseja, lahjakkaita suunnittelijoita ja luovuutta. Auton varoitusäänet, EU:n pakottama ylinopeusääni ja käynnistysääni eivät ole vain minuuteissa generoituja ääniä, vaan muusikon viimeistelyn tuotoksia. Kaikki on niin miellyttävää, että voi sanoa suunnittelun olevan todella ihmislähtöistä.
(Melkein) oikein suunniteltu sähköauto
Renault-Nissan-Mitsubishin allianssi on saanut aikaan oikein suunniteltuja puhtaasti sähkökäyttöön suunniteltuja alustoja, ja hyviä sellaisia. Sisätilat on maksimoitu aivan täyteen, akselit työnnetty aivan päätyyn ja jollain ihmeellä suurin akkupaketti Scenicissa saa auton kokonaispainon pysymään alle 2 tonnin lukemissa. Isosta akkupaketista huolimatta auto tuntuu ajossa kevyeltä ja näppärältä. Tavaratila ei ole kovin pitkä, mutta on poikkeuksellisen syvä. Laatikoita saa mahtumaan suurin piirtein saman verran kuin isompaan Peugeot E-3008 malliin.
Scenicin voimalinja on samalla tavalla ja alustalla toteutettu kuin pienempi veli Megane. Etuveto ei ole oma lemppari, mutta pointteja on annettava tasaisesta painojakaumasta etu- ja taka-akselin välillä. Yleisemmin esiintyy kiinalaisissa autoissa pelkkä pieni sähkömoottori ja tyhjyyttä etuakselilla. Scenicin etuakselilla lepää mm. moottori, muuntajat ja hitaan latauksen elektroniikkaa ja lisää muuntajia. Verrattuna BYD Atto 3:n etuvetoisuuteen, Renaultin sähköautot sutivat huomattavasti vähemmän. Seuraava askel kohti täydellistä alustaa olisi takaveto, se tarjoaa sähkömoottorin suurelle väännölle enemmän hallintaa ja dynaamisuutta.
Onko iso akku Scenicissä, koska se kuluttaa paljon? Ei suinkaan, iso akkupaketti tarjoaa enemmän kantamaa kuin pienempi akkupaketti. Painoero pienemmällä ja suuremmalla akulla on vain n. 200 kg. Enemmän virtaa akussa ja sama energiatehokkuus tuo käyttäjälle selkeää ajokantaman kasvua. Ajossa auto tuntuu yllättävän kevyeltä verrattuna esimerkiksi Peugeotin e-3008:n malliin.
Testausauton kantamatesti koostuu kahdesta osasta. Puolet moottoritieajoa ja toiset puolet valtatieajoa kohti Pohjois-Suomea. Testissä Scenic E-Tech isommalla akkupaketilla pääsi testeissämme pisimmän kilometrimäärän ennen latausaseman tarvetta, 478 km! Jos lasketaan yhteen jäljellä oleva kantama, ajettava kantama olisi yli 500 km. Hyvin upea suoritus! Scenic on hyvin energiatehokas moottoritieolosuhteissa ja erityisesti maantie/valtatieolosuhteissa. Moottoritieolosuhteissa keskikulutus on 19,6 kWh/100km. Ei ole Teslalukemia, mutta on alle 20 kWh/100km.
Hyvin harvaan autoon saa AC-latauksella tehoa yli 11 kW, mieleen tulee Nissan Ariya ja Renaultin Megane E-Tech. Lisävarusteena myös Sceniciin on saatavilla tehokkaampi AC-latausmahdollisuus, joka tukee 22 kW:n tehoja. On upea nähdä, että jotkut autovalmistajat eivät vielä päästä irti 22 kW:n AC-latauskonseptista ja tarjoavat sitä halukkaille. Varhaisissa Tesla Model S -malleissa sai aikanaan lisävarusteena tehokkaamman AC-latausmahdollisuuden. Tämäkin lakkautettiin vuonna 2016.
Hyvä pikalataus, jos ilmastointi on pois päältä
Asiointilatauksesta tai AC-latauksesta ehdittiin jo käymään läpi, joten syvennytään pikalataustoimintoon. Luvattuna on maksimi 150 kW:n pikalatausteho ja auton pitäisi latautua 15-80% 37 minuutissa. Pienemmäsä akkuversiossa kestää valmistajan mukaan vain 32 min.
Kun aloittaa matalalla akunvarauksella, saa luvatut 150 kW:n tehot vain hetken verran. Hidastuminen 125-130 kW:iin tapahtuu jo muutamien minuuttien jälkeen. Noin 20% jälkeen nopeus pysyy hyvin tasaisena 40% asti. 15-60% kestää noin 18 min, joka on enemmän kuin tarpeeksi nopeatahtiselle matkustamiselle. Suurin osa jää pidemmäksi aikaa laturille muista syistä.
Yksi ongelma vaivaa Sceniciä ja muitakin automalleja. Akun jäähdytysjärjestelmän logiikka on puutteellinen. Tämä osa-alue on paljastunut olevan hankala monelle, paitsi Teslalle tähän mennessä. Tässä autossa puuttuu priorisointi ilmalämpöpumpun käytölle latauksen aikana. Yksinkertaistettuna tämä tarkoittaa sitä, että kun autoa ladataan ja ilmastointi on päällä autossa, niin sisätilojen lämmitys tulee aina ennen akkupaketin jäähdytystä ja tästä johtuen latausnopeudet putoaa hyvin paljon jäähdytys/lämmitystehon puutteesta johtuen.
Jos katsoo yllä olevien kaavioiden eron, huomaa hyvin kontrastin jäähdytyksen ollessa täysin akun tai sisätilojen välillä. Akkupaketin lämmön ylläpitäminen latauksen aikana on tärkeä elementti johdonmukaisen latausajan toteutumiseksi. Auton käyttäjän mielenrauhaa häiritsevät tarpeettomat ilmastoinnin kytkentätemput voisi jäädä menneisyyteen, jos auto asettaisi akun jäähdytyksen etusijalle. Näin tekevät niin uudet kuin myös vanhimmat Teslan mallit, josta täytyy antaa kunniamaininta.
Ilmastoinnin poiskytkemisestä tulee entistä haastavampaa talvella kylmyyden takia. Kovilla pakkasilla todennäköisesti harva autonkuljettaja haluaisi istua kylmässä autossa 20-30 min latausta odotellessa. Renault ei ole suinkaan yksin tässä veneessä. Samaan syntiin syyllistyy myös BYD ja VAG-autot kuten Skoda ja Volkswagen. Ongelmia kuten jäähdytyksen vähäinen teho, väliaikainen sammuminen auton sisään- ja ulostulossa ja em. jäähdytyslaitteiden priorisointi esiintyvät uusimmissakin malleissa. Täytyy toivoa, että Renault (sekä muut valmistajat) saisivat tämän kerran ja pysyvästi korjattua kaikkiin automalleihinsa ja lähetettyä ulos ohjelmistopäivityksenä. Scenicistä löytyy OTA-päivitykset.
Luotettava openR Link
Aikaisemmin testattu sähköinen Megane tulee samalla openR Link infotainment järjestelmällä. Annoimme siitä positiivista palautetta ja niin annetaan myös Scenicin kohdalla. Järjestelmä on testatuista autoistamme yksi parhaimmista.
openR Link tuo mukanaan kaikki hyvät puolet Android Automotiven mukava, kuten Google Mapsin matkasuunnittelun ja latausten suunnittelua, Play Kaupan, pelejä ja muuta. Historiallisesti kun autovalmistajat ovat ryhtyneet tekemään täysin pohjaltaan omia järjestelmiään, siinä onnistutaan epäonnistumaan täysin tai sen laatu on odotettua huonompi. Onneksi openR Linkin pohja on hyvä ja monet yleiset ja tyypilliset virheet on korjattu ajat sitten Googlen ja muiden autovalmistajien toimesta.
Käyttöliittymä on selkeä, nopeasti reagoiva ja yksinkertainen. Kotinäkymä koostuu lähinnä kolmesta elementistä. Ensimmäinen on mihin lähdetään, eli navigaattori. Googlen karttapalvelut ovat tunnetusti parhaimpia. Integraatio puhelimen ja auton välillä on aivan täydellinen. Kirjautumalla omalle Google-tilille saa kaikki tallennetut sijainnit sekä toiminnon lähettää suoraan sijainteja tai reittejä autoon. Tähän ei edes tarvitse Renaultin omaa sovellusta vaan pelkkä karttasovellus Googlelta.
Play Kaupasta löytyy kanavia, striimauspalveluita ja podcasteja laidasta laitaan. Suositut palvelut kuten Spotify, Tidal, Youtube Music löytyvät valikoimasta. Myös vähemmän käytetyt Yle Areenat ja kymmeniä yksittäisiä radiokanavia ympäri maailmaa voi asentaa autoon. Kolmas on auton ohjaus. Muokattavat pikanäppäimet esim. latauksen hallinnointiin, pysäköintiavustimeen tai kameranäkymään. Päänäkymän alla näkyy aina ilmastointiasetukset oli mikä tahansa näkymä päällä. Yksi asia minkä Android Automotiveen pohjautuvat järjestelmät tekevät parhaiten ovat ajoprofiilit ja erottelun taso. Käytännössä kaikki asetukset siirtyvät profiilien mukana, aivan kaikki! Vain viidellä sormella lasketut autovalmistajat ovat onnistuneet tekemään ajoprofiileista toimivia.
Scenicin infotainmentiin mahtuu myös YouTube ja pelejä. Teslasta tuttu Beach Buggy Racing 2 löytyy Play kaupasta. Harmikseen yläpalkki peittää hieman pelin painikkeita ja kokemus ei ole yhtä upea kuin Teslassa. Ratilla ei voi myöskään ohjata peliä. Lisäksi euron hinnalla saa ostettua Angry Birdsin autoon. Parempia pelivaihtoehtoja kuin Volkswagenin yksinkertaiset ja tylsät pelit.
Meganesta meille tuttu mobiilisovellus jälleen toimi ongelmitta testimme aikana ja sen asentaminen on nopeaa ja yksinkertaista. Mitään turhia odotuksia, viisi varmistuskoodia tai muita välivaiheita ei tarvittu. Riittää vain kirjautua joko omistajana omalla Renault-tilillä tai omaan profiiliin ja pääsy sovellukseen saa tulee samalla sekunnilla. Autoon on aina saatu yhteys sekä ilmoitukset latauksen etenemisestä. Muutamalla sanalla kokemusta kuvailen, luotettava kumppani sähköautolle omassa älypuhelimessa.
Automaattinen pysäköintiavustin ei suinkaan automaattinen
Omituista, vai mitä? Tämä on Scenicin varustelistassa ainoa varuste joka kannattaa jättää suosiolla pois. Sillä ei tee yhtään mitään. Odotimme automaattista pysäköintiavustinta, joka pysäköi auton itsenäisesti ruutuun tai tekisi taskuparkin. Kaikki ei mennyt kuitenkaan näin.
Kaikkia ruutuja auto ei tunnistanut ja parkkipaikalla joutui pyörimään hetken. Löydettyä ruudun prosessin voi aloittaa. Auto lähtee peruuttamaan, näyttää prosessin etenemistä palkin avulla. Peruutus ei lopu palkin täytyttyä ja auto jatkaa ajamistaan. Mitä ihmettä se tekee? Hyvin pian ilmeni, ettei toiminto ollutkaan täysin automaattinen. Auto kääntää rattia, muttei pysähdy tai vaihda vaihteita. Mikäs järki tällaisessa toiminnossa on?
Toiminnolla ei myöskään säästä aikaa pysäköinnissä, sillä joutuu käsin tekemään jarrutuksia ja vaihteiden vaihtoa. Samassa ajassa olisi ehtinyt itsekin pysäköidä auton, samalla työpanoksella. Jos täysin automaattista pysäköintiä ei haluta tehdä Renaultin autoihin, olisi järkevämpää tehdä tästä toiminnosta pelkkä avustaja ilman auton ohjausta. Korkeintaan saisi tehdä hätäjarrutuksia jos kuljettaja mokaa jotakin prosessissa. Sitä voisi kutsua myös omaksi pysäköintikouluksi 🙂
Ovelat ja älykkäät avustinjärjestelmät
Jos jossakin täytyy antaa monta ruusua uudesta ja omaperäisestä ratkaisusta, niin se olisi ”Perso” asetuksesta. Oudosta nimestä huolimatta ominaisuus on erittäin kätevä niille, jotka eivät pysty elämään järjestelmien kanssa syystä tai toisesta.
Kojelaudassa ratin vasemmalla puolella löytyy painike auton kuvakkeella. Tämä kytkee kahdella painalluksella ”Perso” tilan kaikille turvallisuusjärjestelmille, mukaan lukien ylinopeushälytyksestä. Asetuksista voi kerran asettaa haluamat asetukset kaikille järjestelmille, esimerkiksi kaistanvahti pois, ylinopeushälytin pois mutta jätetään adaptiivinen vaikonopeudensäädin. Jatkossa ei tarvitse sukeltaa infotainmenttiin asetusten perään, yksi klikkaus fyysistä painiketta kojelaudassa säätää asetukset.
Uusin lailla pakotettu lisäys on ylinopeushälytys joka kytkeytyy aina päälle ennen ajoa, kiitokset EU:n uudesta lainsäädännöistä. ”Perso” tila on todellinen tapaus laatikon ulkopuolelta pohtimiselle ja huomioiden mitä laki sallii ja ei. Voi olla, että lakia muutetaan estämään tämänkaltaista pikanäppäintä. Ottaen esimerkkiä ylinopeushälytyksen lainsäädännön voimaanastumisesta, tuskin vanhoihin malleihin tullaan tekemään muutoksia jälkikäteen.
Automaattiohjaus on tuttu ja turvallinen muista Renault/Nissan malleista. Ajaa asiansa erittäin hyvin, ei ajaudu liikenteenjakajaan ja seuraa selkeällä kelillä tietä. Uutena toimintona aikaisempiin malleihin verrattuna tulee paremmat graafiset esitykset auton havainnoista. Mittaristosta saa päälle näkymän, jossa auto näyttää sen ympärillä havaitsemat autot, esteet ja myös ihmiset.
Yhteenveto
Kaiken kaikkiaan Renault on jälleen kerran osoittanut olevan kykenevä suunnittelemaan ja rakentamaan optimaalisen sähköauton tarkoitettuun tehtävään. Jokainen valmistaja kykenee asentamaan polttomoottorin tilalle pienen sähkömoottorin, muutamat muuntajat ja tuomaan markkinoille. Voittajat ovat ne, jotka ”paketoivat” ja viimeistelevät auton niin sähköautoksi kuin mahdollista. Ovelat ratkaisut kuten sähkömoottorin käyttö lämmityslaitteena tai lämmön kierrätys monen komponentin kautta vievät finaaliin. Sähköauto on loppujen lopuksi yksinkertainen teknologia, joka vaati huomattavasti vähemmän komponentteja kuin polttomoottoreilla.
Hyvän teknologian lisäksi Scenicissä esiintyy ihmisläheinen fiilis kaikista suunnitteluvalinnoista. Äänimerkeistä sisätilojen verhoiluun. Tuntuu todella ranskalaiselta, toisin kuin eräät ranskalaiset valmistajat. Ilmapiiri on kaukana ns. ”kansan autoista”, siinä on jotakin omaperäistä. Positiivista meille koitui käyttöliittymien suunnittelutyyli. Siinä on taidetta, mitä monesta autosta puuttuu. Pelkistetty käyttöliittymä ajaa asiansa, mutta mm. tässä mallissa ja Meganessa se tuo myös nautintoa. Jokainen viiva ja elementti on suunniteltu harkitusti.
Pienistä pikalatauksen hikoista huolimatta voimme ilomielin suositella Sceniciä ylitse monen muun mallin samassa luokassa. Vaivaton käyttö, hyvä tekniikka, latauksista huolta pitävä navigointi ja yllättävän tilavat sisätilat kokoon nähden täyttäät melkein kaikki ruksit listalla. Isokokoisia crossovereitakin löytyy markkinoilta. Tämä auto täyttää keskikokoisen perheen tarpeet mennen tullen, hyvin energiatehokkaasti ja isolla akulla saa enemmän kuin tarpeeksi ajokantamaa. Pienempi auto on helpompi ajaa ja pysäköidä. Tarvitseeko muuta? Ai niin, alkaen-hinta on 41 000€.