Sähköautoilusta on tullut isompi merkittävä Suomessa ja maailmalla vasta viimeisen muutaman vuoden aikana. Sähköautojen massatuotanto alkoi jo vuonna 2010, ensimmäisellä sarjatuotantoon astuneella mallilla Nissan LEAF. Ensimmäiset sähköautot oli varusteltu CHAdeMO-pikalatauksella. Nykyään CHAdeMO-laturit ovat ajautumassa sukupuuttoon Suomessa. Kiinalaiset ovat tehneet ihmeen, nimittäin adapterin CHAdeMOsta CCSksi muuntamiseen.
Mikä on CHAdeMO?
Kaikille ei välttämättä ole tuttu CHAdeMO, erityisesti jos sähköautoilun on aloittanut uudemmalla autolla ja viimeisen 2-4 vuoden aikana. Nykyään käytännössä mikään sähköautomalli ei tule tällä pikalatausliittimellä. Viimeinen CHAdeMOa käyttävä automalli Nissan LEAF lopetti tuotantonsa virallisesti vuoden alussa. Euroopan unionin pakottama latausstandardi CCS on käytännössä korvannut kaikki muut latausliitännät vuosien varrelta.
CHAdeMO on Japanissa suunniteltu latausstandardi, johon kuuluu sekä fyysinen liitäntä että tekninen toteutus. Liitäntä itsessään oli suunniteltu jo vuonna 1993. Vuosina 2006 ja 2009 sille suunniteltiin käyttöönottoa monen japanilaisen automerkin voimin ja pääsi ensimmäiseen julkiseen käyttöönottoon vuonna 2010. Sen lanseeraus on käytännössä käsi kädessä ensimmäisen sarjatuotantoon astuneen Nissan LEAFin kanssa. Alkuperäinen protokolla sekä fyysisen liitännän spesifikaatio nimellä 0.9 tuki latausta 62 kW maksimiteholla, johon ei käytännössä kyennyt alussa mikään automalli.
Euroopassa tällä hetkellä liitäntää käyttävät pääasiassa LEAFit, i-Mievit ja muutamat hassut Mitsubishin hybridit (joka on hyvin syntistä, mutta ei syvennytä tähän nyt). Kotimaassa Japanissa liitäntä on käytännössä kaikkialla ja yhä käytössä. Standardi on saanut teknisiä päivityksiä vuosien varrella Japanissa, ja nykyään se sallii jopa 400 kW lataustehoja. Hauskana faktatietona Japanista on se, ettei Tesla käytä tästä huolimatta CHAdeMOa, vaan omaa NACS latausliitäntää Superchargereillaan. Toisin kuin Euroopassa, Japani ei pakota lailla latausstandardeja vaan antaa vapaat kädet markkinoille.
Tilanne Euroopassa ei ole menossa hyvään suuntaan. Yhä useammat latausasemat saavat päivityksiä uudempaan kalustoon ja hylkäävät samalla CHAdeMOn vähäisestä käytöstä suhteutettuna CCS-standardiin sekä ylimääräisistä kustannuksista. Muihin sähköautoilijoihin tämä ei vaikuta, mutta tekee matkustamisesta pian mahdotonta mm. LEAF 40- sekä 62 kWh autoilla. Vaikka teknisesti viimeisimmätkään LEAFit eivät sopeudu matkustamiseen, se on mahdollista ja tämä mahdollisuus on häviämässä. Tähän ongelmaan tarvitaan apuun adapteri pikalataukselle, jonka kiinalaiset insinöörit ovat saaneet vihdoin ratkaistua. Saimme paikalliselta jälleenmyyjältä adapterin testiin sekä vertailuksi ostimme tiimimme pitkäaikaistestiin artikkelin laatimishetkellä halvimman adapterin.
Adapteri 1: Longood
Tämän valmistajan adapteria muistellaan ensimmäisenä markkinoille tulleena adapterina. Se sai suuret kohut vuoden alkupuolella somessa mm. Dala’s EV Repair-kanavalla sekä lukuisissa nettifoorumeissa. Adapteri on Suomessa myynnissä sivustolla autonlaturit.com hintaan 1100 €. Saimme heiltä adapterin testiin.
CHAdeMO pikalatausadapteri on hyvin erilainen laite verrattuna vanhempiin Tesla Model S:lle saatavilla oleviin CCS-adaptereihin. Suhteellisen isosta ja painavasta adapterista on kyse. Adapterissa on sisäänarkennettu ladattava akku ja muuta elektroniikkaa yhteyden muodostamiseen. Akku latautuu latauksen aikana tai kännykkälaturista. Syy näin suureen pakettiin ja kehitys on ilmeisesti hyvin suuri ero CHAdeMOn ja CCSn välillä. Teslalla adapterin lisäksi autoon täytyy asentaa uusi tietokonemoduuli käsittelemään CCS-kommunikaatiota ja adapteri itse hoitaa fyysisen liitännän muutoksen ja pieniä muunnoksia. CHAdeMO-adapterissa koko setti on paketoitava yhteen ilman autoon asennettavia muutoksia.
Adapterin sallima maksimiteho on noin 62 kW, 500V jännitteellä sekä 125A virralla. Suomeksi sanottuna tämä adapteri pystyy lataamaan niin LEAFeja, jotka tukevat maksimissaan 50 kW, myös esim. vanhemman vuosimallin Kia Soul EV-malleja jotka taas tukevat 62 kW maksimitehoa. Jos autossa on valmius vastaanottamaan enemmän kuin 62 kW, tällä adapterilla se ei ole mahdollista. Tämä ei sinänsä koske yhtäkään EU:n markkinoilla myytyä sähköautoa, sillä täällä ole koskaan myyty näin tehokkaasti lataavaa CHAdeMOa tukevaa automallia.
Latausasemista pääsimme testaamaan ABB, Kempowerin, IONITYn suurteholatureita, Tritiumin sekä Teslan Superchargereita. Kaikilla näistä latausasemista saatiin onistunut lataus paitsi Teslalla. Selvitimme asiaa maahantuojalta ja tällä hetkellä Teslan laturit eivät pelaa tämän adapterin kanssa. Harmin paikka Superchargereiden kohdalla, mutta Suomessa on niin paljon muita latausasemia ettei siitä aiheudu käytännön ongelmaa. Latauksessa ei ole käytännössä mitään eroa CHAdeMO-latausasemaan verrattuna. Auton lataustilanne aiheuttaa enemmän pettymystä kuin adapteri itsessään. Kaikissa LEAF-malleissa sekä vanhemmissa Kia Soul EV-malleissa on passiivinen jäähdytysjärjestelmä, joka ei jäähdytä akkua latauksen aikana ollenkaan vaan rajoittaa lataustehoa lämptilojen hallitsemiseksi.
Adapterin käyttö ei ollut aivan ”Plug-n-Play”. Latauksen aloitus alkaa kytkemällä ensin adapteri ja asettamalla se autoon. Tämän jälkeen latausasemasta aktivoidaan lataus ja vasta tämän jälkeen CCS-liitin kytketään autoon. Ja jos lataus ei ehdi alkamaan ennen aikakatkaisua, täytyy aloittaa uudelleen. Eli siis vaatii hieman opettelua ja muistamista. Latauksen lopetusta ei tee sen selkeämmäksi kahden STOP-painikkeen olemassaolo. Kumpikohan täytyy ensin painaa, vai tarvitseeko molemmat? Hieman paistaa läpi vasta kehitelty prototyyppi tai kokeiluversio adapterista, jos voi pehmeästi sanoa. Suurta pelkoa ei tarvitse adapterin kanssa kuitenkin olla, sillä se tukee myös ohjelmistopäivityksiä muistitikulta. Tällä on monien nettifoorumien käyttäjien mukaan saatu uusia latausasemia toimimaan adapterin kanssa.
Adapteri 2: Electway
Tämän adapterin ostimme tiimimme pitkäaikaistestiin EVOffer-verkkokaupasta ja tulemme käyttämään myös tämän artikkelin julkaisun jälkeen. Tämän adapterin hinta on verkkokaupassa noin 750 €, joka on huomattavasti edullisempi kuin aiempi malli. Vaikka adapterit ovat samankaltaisia ulkonäöltään ja muodoltaan, näissä on eroja.
Elektroniikka tai ns. rauta tässä mallissa eroaa hieman Longoodin mallista. Adapterin kotelo sekä viimeistely näyttäytyy hyvin tuotantovalmiilta tuotteelta. Latauksen pysäytykselle löytyy vain yksi painike ja heti adapterin kytkettyä autoon se on valmis aloittamaan latausta. Tässä mallissa ei tarvitse kytkeä erikseen päälle tietyllä menetelmäkaaviolla latauksen aloittamiseksi. Yksinkertaisemmaksi ei pääse kuin liittämällä adapteri, sen jälkeen CCS-liitin ja lataus alkaa. Jos sisäinen akun tai kondensaattorin virta on vähissä, mukana tulee hyvin pitkä 12V:n pistoke ja piuha joka yltää auton sisäpuolelta ulos.
Electwayn adapterin mukana tulee hyvin selkeät ohjeet käyttöön, ongelmanratkaisuun sekä tekniset tiedot. Olemme positiivisesti yllättyneitä kuinka viimeistelty ja viimeisiin yksityiskohtiin pohdittu tuote on kyseessä. Adapterin maksimiteho onkin jo askeleen korkeammalla, 120 kW, 600V jännitteellä sekä 200A:n virralla. Teoriassa kuulostaa hyvältä mutta tavalliselle LEAFin tai Soulin omistajalle ei ole käytännössä mitään merkitystä edelliseen adapteriin. Jos kuitenkin tuo esimerkiksi Japanista sähköauton kuten Nissan ARIYA:n tai muun mallin, siihen todennäköisesti saa enemmän kilowatteja sisään kuin edellisestä adapterista.
Muita erojakin löytyy adapterien välillä. Aikaisemmalla adapterilla testatut latausasemat toimivat tässäkin. Mutta suurempana erona edelliseen on toimiva Tesla Superchargerin tuki. Aivan totisen totta, tällä adapterilla pääsee lataamaan myös V3 Superchargereilla! V2 emme ehtineet testaamaan, sillä lähin sellainen olisi ollut LEAFille liian iso harppaus 🙂
Tämän adapterin kanssa saimme mahdollisuuden myös päästä testaamaan CHAdeMO:n 62 kW:n lataustehoja vahnemman vuosimallin Kia Soulin kanssa. Myös tämä ja edellinen adapteri todella parantavat käyttökokemusta huomattavasti uudelle tasolle lataustehon myötä tämän auton kohdalla. Koko Euroopassa on hyvin vähän CHAdeMO-latausasemia 62 kW:n tehon valmiudella, voitte kuvitella kuinka harvinaisia ne ovat, kun normaalit CHAdeMOt ovat tällä hetkellä lähestymässä sukupuuttoa. Soulin lisäksi suurempi latausteho koskettaa myös mm. LEAF 62 kWh:n akkupaketilla varustettua mallia.
Kumpi kannattaisi valita, vai kannattaako ollenkaan?
Ehkä suurin rajoittava tekijä adapterin saatavuudessa on sen hinta. Hintahaarukka on tällä hetkellä 750-1300 euron välillä riippuen mistä kaupasta katsoo adaptereita. Monelle auton omistajalle ei välttämättä tee taloudellista järkeä adapterin hankinta, joka on täysin ymmärrettävää. Jos otetaan esimerkkinä ensimmäisen sukupolven Nissan LEAF, jonka arvo pyörii 6500-9000 euron tienoilla. Adapteri on siis pahimmassa tapauksessa noin viidesosan auton arvosta, joka voi koitua joillekin suureksi investointiksi vanhaan autoon. Toisaalta taas kalliimmassa Kia Soulissa sekä toisen sukupolven Nissan LEAFeissa ja mm. Nissan e-NV200, Peugeot Partnerin pakettiautoihin voi olla hyvin kannattavaa erityisesti yrityksille.
Adapterit, erityisesti Longoodin malli on ollut jo puoli vuotta testin alla niin käyttäjillä kuin valmistajalla. Vielä ei ole tullut esiin tapausta adapterin aiheuttamista vahingoista tai adapterin vahingoittumista latauksen aikana. Emmekä yritä pelotella adapterin käytöstä pois vaan tarjoamme näkökulman joka kannattaa ottaa huomioon ostopäätöksessä. Adaptereilta löytyy CE-merkintä, joka on hyvä asia. CHAdeMO-sertifikaatti kuitenkin puuttuu molemmilta adaptereilta. Tämän sertifikaatin myöntää ”CHAdeMO association”, joka kertoo esimerkiksi latausaseman, auton tai minkä muun tahansa CHAdeMOa käyttävän laitteen tai ajoneuvon olevan yhteensopiva ja varmistettu toimimaan kaikkien latausasemien sekä autojen kanssa. Lisäksi sertifikaatin myöntämisprosessissa testataan kaikki latausstandardin turvallisuusmenetelmät. Julkisen lausunnon on myös antanut Nissan, joka tunnustaa adapterin olemassaolon mutta muistuttaa, ettei heillä ole mitään vastuuta adapterin käytössä aiheutuneista vahingoista.
Kuten jokaisen teknologian kehityksen alkuvaiheessa on tapahtunut, hinta on ajan myötä laskenut kohtuulliselle tasolle. Uskomme näin käyvän myös CCS-adapterille CHAdeMO-autoille. Se on tavallaan tapahtunut jo kerran Electwayn adapterin kanssa. Ennen heidän adapteria, ainoa adapteria valmistava yritys oli Longood. Vaikkeivät kaikki CHAdeMO-autojen omistajat availe läppäreitään ja lisäile adapteria tilaukseen, sitä on toivottu hyvin paljon jo vuosia omistajilta. Nyt se on vihdoin mahdollista niille, ketkä ovat valmiita maksamaan.
Testissä ollut Longoodin yksilö on testien jälkeen palautettu takaisin maahantuojalle, mutta Electwayn adapteri jää meille omistukseen ja pitkäaikaiseen testiin. Mitä todennäköisemmin tulemme julkaisemaan kokemuksistamme myöhemmin. Tällä hetkellä voimme lämmöllä suositella edullisinta adapteria, eli siis Electway. Halvin EU-maihin toimittava jälleenmyyjä EVOfferilta sen saa edulliseen hintaan. Ongelmien ja kysymysten ilmetessä saimme hyvin nopeasti apua asiakaspalvelulta ja uusia ohjelmistopäivityksiä. Kuluttajan silmin arvostamme jälkimmäistä adapteria sen viimeistelystä ja helppokäyttöisyydestä ylitse kalliimman mallin.