On ilo esitellä Suomen suurin ja kattavin testituloskanta sähköautoille. Helppokäyttöisen ja selkeän testituloskannan avulla voit tutkia ja syventyä automallien tuloksiin. Testitulokset ja mittaukset ovat saatavilla täysin ilmaiseksi.
Testien suoritus ja datan keruu
Käyttämällä erilaisia työkaluja, kuten OBD-lukijaa, autovalmistajien rajapintoja ja itse kehitettyjä ohjelmistotyökaluja, pystymme keräämään kattavasti teknisiä tietoja akustosta, moottorista ja ajoneuvon tilasta.
Tietojen kerääminen ei ole aina yksinkertaista. Valmistajasta ja automallista riippuen tiedot saadaan joko helposti tai erittäin hankalasti. Tiimissämme on mukana ohjelmistokehityksen osaajia, jotka pystyvät joustavasti kehittämään uusia keinoja tietojen tallentamiseen ja keräämiseen. Kun järjestelmät eivät ole suoraan yhteensopivia, saamme 95 %:ssa tapauksista ne toimimaan kehittämällä omia työkaluja.
Kulutustestien suorittaminen ei myöskään aina suju ongelmitta. Huomattavan monista kiinalaisista automalleista puuttuu perinteinen ajotietokone, joka laskee kulutustiedot tietyltä matkalta. Usein ajotietokoneet näyttävät keskiarvon viimeiseltä 50 kilometriltä ilman mahdollisuutta nollata lukemaa, tai ne ovat täysin epäkunnossa eivätkä näytä oikeita arvoja.
Pikalataus on yksi tärkeimmistä toiminnoista, joka vaatii laajaa testausta. Pinnallisesti latausta testataan vain kerran tai kahdesti, ja kun huipputehot saavutetaan, tulos katsotaan riittäväksi. Tämä on kuitenkin vain jäävuoren huippu, kun puhutaan pikalatauksen sujuvasta käytöstä. Heikkoudet paljastuvat stressitestissä, joka simuloi pidempää matkaa tiukalla aikataululla. Ajamalla akun matalaan varaustilaan, lataamalla pikalaturilla ja toistamalla prosessi useita kertoja paljastuu, osaako auto esilämmittää, esijäähdyttää ja tarjota johdonmukaisen lataussuorituksen käytännössä rajattomasti.
Pikalatauskäyrien vertailu

Testituloskannan tietoja on mahdollista verrata useiden automallien kesken. Usein kysytyt kysymykset sähköautojen osalta ovat: kuinka nopeasti, kuinka pitkälle ja kuinka kallis. Olemme pyrkineet vastaamaan näihin kysymyksiin objektiivisesti esittämällä raa’at tiedot suoraan käyttäjille, sellaisina kuin ne ovat todellisuudessa.
Latauskäyrät näyttävät lataustehon kehitystä latauksen aikana. Mitä korkeampi ja tasaisempi käyrä, sitä nopeammin akku latautuu. Testituloksissamme on yleensä nähtävissä myös akun lämpötilatasot, jotka korostavat akuston jäähdytysjärjestelmän vahvuudet ja heikkoudet.
Latausaikojen vertailu

Latauskäyrät kertovat vain osan totuudesta. Loppupeleissä ratkaisee lataukseen käytetty aika. Pienemmällä akkupaketilla on hyväksyttävää ladata hieman matalammalla mutta tasaisella käyrällä. Suuri akkupaketti ja matala latausteho puolestaan pidentävät latausaikoja huomattavasti. Testausauton testituloksissa voit verrata latausaikoja automallien kesken valitsemalla ne taulukosta.
Kulutustestit

Kulutustestit vastaavat kysymykseen ”kuinka pitkälle”. Suoritamme autoilla saman testilenkin, joka löytyy testituloksista nimellä Nelostie-testi. Testilenkki on suunniteltu toistettavaksi mahdollisimman samanlaisissa sääolosuhteissa ja ajotyylissä. Testin tarkoitus on tuottaa mahdollisimman realistinen tulos, joka vastaa keskiverto suomalaisen ajotyyliä ja nopeutta. Testi huomioi myös tuulen ja maaston vaikutukset kulutuslukemiin ajamalla samaa reittiä meno- ja paluumatkalla.
Kuinka pääsee käsiksi testituloskantaan?
Testituloskantaan pääsee käsiksi osoitteesta https://data.testausauto.fi tai klikkaamalla Testitulokset-linkkiä sivustomme navigointivalikosta. Kehitämme ja parannamme palvelua jatkuvasti, ja uusia vertailutoimintoja on kehitteillä. Uusista toiminnoista tiedotetaan myöhemmin, joten tilaa uutiskirjeemme, jotta pysyt ajan tasalla!