Nissan Ariya on palannut puheenaiheeksi. Nissan markkinoi uutta varustetasoa otsikolla ”NISMO on palannut”, mutta onko asia näin? Mitä NISMO tarkoittaa nykypäivänä, kun tykätyt mallit kuten Z-sarjan autot ovat poissa? Siitä, kun viimeinen NISMO-auto nähtiin EU:ssa, on aikaa. Mitä on muuttunut?
Älä anna nimen huijata
NISMO-nimellä on viimeisen 20 vuoden aikana tullut legendaarisia ja upeita malleja Nissanin olemassa olevien mallien tuunausta. Mieleen tulee 370Z NISMO, GT-R NISMO. Tuunattujen mallien lisäksi NISMO on Nissanin moottoriurheiluosasto, joka kilpailee kotimaassaan esimerkiksi Super GT:ssa.
Palataan taas Ariya NISMO:n pariin. Jotkut saattavat muistaa Juke NISMO RS -mallin. Tehoa, jämäkkyyttä, parempi sisätila, hauskuus. Sille voi englannista lainaten antaa lempinimen ”pocket rocket”. Valitettavasti Ariyan NISMO-malli ei yllä samalle tasolle.
Ariyan tapauksessa NISMO tuntuu olevan BMW:n nykyinen addiktio lätkäistä M-logo kaikkeen mihin sattuu. Hevosvoimat ovat kasvaneet reilulla sadalla hevosella, kiihdytys 100 km/h on myös vähentynyt 700 millisekunnilla, sisätiloihin tulee NISMO leimoja ja ompeleita. Ja pieni korisarja ulkopuolelle, kuinkas muuten ilman tätä. Ohjaustuntuma on lähes sama kuin muissa malleissa, mutta NISMO-tilassa ohjaus tuntuu raskaammalta ilman merkittävää parannusta.
SUV pysyy SUV:na, ja korimuodolla on rajansa. Ariya ei myöskään ole kevyt auto, etenkin nelivetona. Alustassa muutokset tuntuu, lähinnä pintakovuutena ilman sporttisuutta. NISMO-ajotilassa kiihdytys on tuunattu rajuksi ja raa’aksi, oikeastaan normaalitilassa tuntuu paremmalta ajaa jopa hieman urheilullisemmin.
Eniten ketuttaa NISMOn kanssa se, että tavallisesta nelivetovarustetasosta on matkalla hävinnyt muutamakin vakiovaruste. Lasikatto, sähköisesti säädettävä keskikonsoli, LED-matriisivalot, ja muutama muu pieni varuste. Ilmeisesti ideana on ollut pienentää auton painoa.
Kaunistelematta sanon, etten oikein ymmärrä varusteiden puutteen, vaikka rahaa tiskiin saa iskeä reilun tonnin verran. Kannusteet valita tämä malli vähenee silmissä. Nelivetomalli itsessään tarjoaa hyvin rivakasta menoa, onko NISMOlle oikeasti tarvetta?
Huono auto NISMOlla varustettu Ariya ei ole, NISMO-tyyli on rehellisesti hieno. Yksi erittäin hyvä asia Ariyassa on kotoisa olo sisätiloissa, se on suunniteltu erinomaisen hyvin. Mutta NISMOn ostajaryhmä tulee olemaan pieni, pääosin NISMOn tai Nissanin rakkaimmat fanit. Ottaen huomioon, ettei Nissan yrityksenä ole aivan parhaimmassa tikissä, olisiko kannattanut jättää tämä julkaisu hyllyyn ja poimia jotakin suuremmalle yleisölle? Uutta Micraa ja LEAFia innolla odottaen.
Hieman vähemmän kilometrejä
Tarkastellessa WLTP-testin tuloksia NISMOn ja tavallisen nelivedon välillä huomaa eron. Pienen, mutta eron kuitenkin. Kyse on alle 30 km ajokantaman erosta.
Veimme auton meille tyypilliseen tapaan Nelostie-testiin ja tulokset ovat lähellä Ariyan muita varustetasoja, hieman huonommat.

Muistelimme edellisen kevään lataustestiä etuveto-Ariyan kanssa, joka pysyi pääosin 90 kW:ssa. Kylmemmällä oli haasteita saada akku lämpeämään. Nyt kesähelteissä se näytti meille, minkälaisia lataustehoja on hankala päästä käsiksi kylmällä. Nyt voimme tietojen perusteella sanoa, että Ariyan akun esilämmitystoiminto ei toimi ihan odotetulla tavalla.
NISMOn varusteissa ovat onneksi säilyneet adaptiivinen vakkari ja automaattiohjaus. Molemmat ovat keskivertoa hyvät ja mukavat käyttää. Olisi kuitenkin toivonut Nissanin hieman vaivautumaan ja muokkaavan tähän tuoreimpaan Ariyaan esimerkiksi todellisen yhden polkimen ajon. Toiminnolla e-pedal pääsee 90% pysähdyksiin, mutta auto jatkaa vielä rullaamista muutaman kilometrin vauhdilla ja täytyy pysäyttää kokonaan jarrupolkimella.
Hankalat ajat näkyvät

Kokonaisuus kertoo totuuden, tämä malli on jo vuoden ollut myynnissä muissa markkinoissa. Euroopan markkinoille se on tullut kevät/kesän vaihteessa. Kun tarkastelee, mitä kaikkea on vaihtunut tavalliseen malliin verrattuna, yksi trendi on huomattava. Edulliset kehityskulut. Sähkömoottorit ovat täysin samat kuin tavallisessa nelivedossa, siihen on tehty vain rajoitusten korotus, joka on täysin ohjelmistossa tehtävä asia.
Myös karsittua varustelistaa voisi selittää kustannuksien pienentäminen. Kovin edullista tuottaa uudet takapuskurit, etupuskurit, bodykitti ja NISMO-ratti, joten painetaan hintaa alemmas napsauttamalla varusteita pois listoilta. Erityisen vahvasti sisätiloissa näkyy em. NISMO-logo, joka vaan on liimattu ilmastointipainikkeiden viereen, milläkään tavalla upottamatta sitä sen enempää.
On myös poikkeuksellista nähdä NISMO-variantti myynnissä Euroopassa. Sähköautoista Nissan LEAF myydään NISMO-varianttina Japanissa, muttei missään muualla. Harvoin on nähty NISMO-autoja Japanin ulkopuolella, muuta kuin Juke NISMO, vaikka halukkaita on vuosien varrella varmasti ollut.
Yhteenveto
Palataan otsikon kysymykseen, mikä on NISMO? Jos tarkastellaan tämän auton perusteella mitä tämä leima tarkoittaa, se on vain nimikyltti vähäsen tuunatulle ja kalliimmalle versiolle. Päätynyt samalle polulle kuin BMW:n M, joka on menettänyt tarkoituksen, mikä sillä oli 2000-luvulla. Autoharrastelijoiden mielessä NISMO tarkoittaa erikoisen urheilullisia automalleja, erityisen täsmällisesti tuunattu mm. radalla ajoon ja ajonautintoon.
NISMO-fanina minulla on yksi pyyntö Nissanille, pitäkää yllä legendaarinen maine, mistä se tunnetaan laajasti maailmalla. Maine on tärkeämpää ja hankalampaa saada takaisin. Älkää antaki sen valua pois. Sydämeni olisi toivonut uutta Nissan Z:tä, mutta sai katumaasturin joka kiihtyy hieman nopeammin 0-100.
Jos täytyisi neuvoa, mitä autoa sitten hankkisi hieman sporttisemmalla sielulla, niin Model Y. Pelkkä nelivetomalli itsessään tuntuu huomattavasti napakammalta ja ketterämmältä kuin Ariya, painoakin on reilut 200 kg vähemmän. Performance-mallista saa maksaa montakin tonnia Teslalle, ei välttämättä ole jokaisen budjettiin sopiva.
Lopuksi täytyy toivoa Nissanille parasta, ajat eivät ole parhaat kenellekän autovalmistajalle, erityisesti Nissanille. Toivomme uuden toimitusjohtajan saamaan onnistuneesti automerkin taas jaloilleen, jotta voidaan tulevaisuudessa nähdä yhtä legendaarisia autoja kuin mitä Ghosn esitteli käännettyään uppoavan laivan maailmanlaajuiseen menestykseen.