Talvella ehdimme tutustua päivitettyyn Model Y Long Rangeen ja vertasimme sen edeltävään malliin. Artikkeli talvella tehdystä vertailusta pääsee lukemaan täältä. Nyt pääsemme tutustumaan tekniikkaan.
Energiatehokkain auto testattu tähän mennessä!
Edeltävän Model Y:n ajokantama vastasi tai jopa ylitti muiden autojen kantaman, jotka saavuttavat saman kantaman vain kesäkeleissä. Silloin testi tehtiin talviaikaan, ja hyvin hieno suoritus on Model Y:lta.
Kesähelteessä uuden Model Y:n kanssa meno vain paranee!

Model Y:llä pääsee pidemmälle pienemmällä akulla kuin MEB-autojen suurimmalla akulla, ja se on energiatehokkaampi. Bravo!
Kaupunkiajossa kulutukset ovat 10 kWh/100km arvoissa ja jopa alle. Erityisen mukavaa kaupunkiajolle siitä tekee täydellinen yhden polkimen ajo, jota ei ole kukaan muu autovalmistaja saanut täysin kopioitua, ei edes kiinalaiset.
Testien perusteella tekniikka on suurelta osin sama, mutta pienillä korjauksilla ja aerodynaamisilla parannuksilla ajokantama on kasvanut. Kasvukin on pieni, pyöritään noin 10-20 km ero arkiajossa.
Testin valossa heikoimmin suoriutuvat erityisesti kiinalaiset kilpailijat. Kulutuslukemat ovat pahimmassa tapauksessa 100 Wh suuremmat. Trendi onkin ollut kiinalaisilla autovalmistajilla panostaa suuremmin pikalatausnopeuksiin kuin kulutuksen alentamiseen, joka on vaikuttanut olevan haastavampaa.
Pettymys latauksen kanssa
Tällä osa-alueella Tesla jää jälkeen, ainakin EU:n markkinoilla.
Akku on pysynyt täysin samana edeltävän Model Y:n kanssa, eli ei ole parannuksia teknisellä puolella, ja se näkyy latauskäyrässä. Vertailun vanhan ja uuden välillä voi katsoa täältä.
Johdonmukainen, mutta vanhentunut. Käyrä on täysin sama kuin edeltävässä, luvatut 250 kW pääsee maistelemaan jos akku on aivan tyhjä, eikä se kestä kuin hetken. Siitä lähtee tasainen alamäki, käyrä ei pysy yllä. Tyypillistä Tesloille. Muutama vuosi sitten tätä pidettiin yhtenä parhaimpia lataussuorituksia, mutta ajat ovat muuttuneet.
Olisi odottanut parempaa, etenkin niin monella tapaa paremmaksi päivittyneeltä Model Y:lta. Etenkin kun kilpailua markkinoilla tulee lisä ja lisää, niin kiinalaisilta kuin saksalaisiltakin. Reaalimaailmassa tästä ei ole kovinkaan paljon haittaa, koska energiatehokkaalla autolla pääsee ajamaan pidemmälle eikä tarvitse ladata yhtä usein.
Autopilotin ongelmat ärsyttävät
Reilut 800 km takana ja muutamat ärsytykset tulivat esiin Autopilotin, eli automaattisen ohjauksen kanssa.
Uudessa Model Y:ssa on jostakin syystä poistettu valinta vaihtaa ajon aikana automaattisesta ohjauksesta pelkkään adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen, mikä on hyvin ärsyttävää. Sen pystyy vaihtamaan vain ollessa pysäköitynä. Idea on hyvä, mutta Autopilot vaatisi korjausta ennen kuin sitä pakosti työnnetään alle.
Autopilot ei anna asettaa nopeutta korkeammalle kuin sen tunnistaman nopeusrajoituksen. Välillä se tunnistaa nopeusrajoitukset väärin, ja vakionopeudensäädin rajoittuu 50 km/h:nopeuteen 80 km/h:n alueella. Käytännössä kaikki automerkit antavat vapaasti asettamaan nopeuden, muttei Tesloissa.
Ärsyttävin ongelma on auton nopeuden äkillinen pudotus, kun se tunnistaa väärän nopeusrajoituksen karttatiedoista. Tämä korjaantuu muutaman sekunnin kuluttua, kun auto kiihdyttää takaisin oikeaan nopeuteen. Hyvin epämukavaa olla kyydissä, kun aina silloin tällöin auto päättää tehdä melkein äkkijarrutuksen ja kiihtyy takaisin.
Haluaisin toivoa joululahjaksi FSDn, tai edes FSD-tekniikalla toimivan automaattiohjauksen. Autopilotin seuraava evoluutio on jo täällä, muttei käyttäjien käsissä EU:n säädöksien ja paperitöiden takia.
Vaivaton käyttökokemus
Sähköautomarkkinoilla on tapahtunut samanlainen ilmiö kuin älypuhelinten kanssa. On markkinoiden standardi, Apple, jota kaikki seuraavat. Monet muut puhelinvalmistajat tarjoavat suuremman akun, näytön, jne. Mutta kokonaisuudessa Apple voittaa käyttökokemuksessa, ja alalla pidetään malliesimerkkinä syystäkin Applea, eikä Samsungia.
Sama ilmiö sähköautojen kanssa, Teslalla on ylivoimaisesti sujuvin ja vaivaton autoilukokemus kuin muilla. Sähköautoista tietämätön saadaan perehtymään nopeasti sähköautoiluun helppokäyttöisellä käyttöliittymällä, joka on intuitiivinen käytössä sekä neuvoo käyttäjää.
Hi-fi audion ystäville myös löytyy erinomainen äänentoistojärjestelmä, joka kuulostaa myös hyvältä striimauspalvelujen kautta. Viimeisimpien joukosta XPeng G6, joka aiheutti pettymyksen äänentoistojärjestelmässä sillä, ettei striimauspalvelujen integraatio saanut haluttua äänenlaatua. G6:n hyvin laadukkaan äänentoistojärjestelmän pääsi kokemaan toistamalla äänitiedostot USB-tikulta. Tämänkin osalta Teslalla käyttö on niin vaivatonta, kirjaudu palveluun ja unohda ongelmat. Jos äänenlaatua ajaa takaa oikein huolella, myös TIDAL on tuettujen palveluiden listalla, toisin kuin esim. G6:ssa.
Ei draamaa, ei jännityksiä. Model Y on niin hyvä, se on tylsä. Videopelit saa pelattua läpi muutamassa viikossa, Steamiakaan ei näy vielä hamaan tulevaisuuteen. Tämä ei ole huono asia, vaan kertoo kuinka sujuvaa sähköautoilusta on tullut.
Ohjelmistopäivitykset ovat nykyautoissa hyvin tärkeitä. Tesla on ollut johtavassa asemassa päivitysten kanssa, ensimmäinen Model S jo vuonna 2012 rakennettiin ohjelmistopäivitettäväksi ei pelkästään viihdejärjestelmässä, vaan käytännössä kaikkiin auton komponentteihin. Hyvä esimerkki on ”Auto-shift” -toiminto, jota ei ollut tässä samassa autossa tammikuussa, mutta on nyt. Toiminto tuli ohjelmistopäivityksessä ja muuttaa ajettavuuden kannalta tärkeän osa-aluetta, voimalinjan ohjelmistoa. Autovalmistajia, joilla on näin syvä ulottuvuus ohjelmistopäivitysten kautta on harva muutama, sormilla laskettuna. Niihin kuuluu mm. BYD, XPeng.
Jos kaikki edellämainittu ei saanut lämpenemään Teslalle, puhelinäppi tekee. Se vain on paras ja piste. Sille ei ole todellista kilpailijaa eurooppalaisten autovalmistajien keskuudessa, mutta muutama kiinalainen valmistaja pääsee lähelle. Kokonaisuus ja sujuvuus on edelleen voittamaton. Nopeus, sulavuus ja helppokäyttöisyys on omassa luokassaan. Kerran kun siihen tottuu, sitä jää kaipaamaan muuhun automerkkiin vaihtaessa.
Yhteenveto
Model Y on mm. syyskuun myydyin auto Norjassa, sille on syynsä. Model Y, pienistä heikkouksistaan huolimatta, yhä on järkevin valinta luokassaan.
Tekniikan läpikäymisen jälkeen voidaan todeta, ettei ero ole niin merkittävä kuin odotimme. Edeltävä malli on tehtävässään käytännössä yhtä pätevä. Etenkin käytetyillä markkinoilla sen saa hyvään hintaan. Syitä uuden Y:n hankkimiseen ovat seuraavat: huomattavasti mukava ja adaptiivinen jousitus sekä parannettu äänieristys. Nämä kaksi pääpiirteet ovat muutokset, jonka takia kannattaisi maksaa uudesta.
Model Y on energiatehokas, mukava, hiljainen, helppokäyttöinen ja tarjoaa saumattoman käyttökokemuksen, mutta jää jälkeen erityisesti latausnopeudessa. Uuden mallin parannukset, kuten mukavampi jousitus ja parempi äänieristys, tekevät siitä houkuttelevan valinnan, mutta edeltävä malli on lähes yhtä pätevä.