Skip to content
Testausauto

Testausauto

Uuden sukupolven rehellistä ja riippumatonta autojournalismia

Menu
  • Etusivu
  • Uutiset
  • Testiajot
  • Testitiedot
Menu

XPENG G9 Performance | Ultimaattinen sähköauto matkailuun

Ruben, Julkaistu 17.11.202517.11.2025

Olisipa sellainen sähköauto, jolla pitäisi kaikki matkustajat tyytyväisinä. Takaisi kaikkien matkustajien viihteen, lyhyet latausajat ja pitkän ajokantaman. Sellainen on XPENG G9!

Luksusta, minkälaista ei nähty aikaisemmin

G9 huimasti nostaa rimaa luksuskatumaasturina. G9 on se, missä BYD Tang epäonnistui olemaan. Ultimaattinen auto, jolla voi matkailla ympäri Eurooppaa. G9 Performancessa on kaikki mahdolliset herkut, mitä voi koskaan kaivata.

Yksikään matkustaja ei jää ilman huomiota. Apukuljettajan paikalle on varattu oma korkealaatuinen näyttö, josta saa käytännössä kaikki striimauspalvelut käyttöön. Tätä on viety todella pitkälle, sarjoja voi katsoa omassa rauhassa, omilla kuulokkeilla — häiritsemättä muita matkustajia. Toimintoja ei tehty autoon vain showroomissa esiteltäväksi vaan myös oikeasti käyttökelvolliseksi ja käyttäjäystävällisesti.

Kaikissa istuimissa löytyy säädöt, myös takapenkillä. Takapenkin istuinten selkänojaa pystyy kallistamaan reilun verran taakse, melkein kotisohvaksi saa jos tahtoo. Mukaan ei tietenkään unohdettu hierontaa, jäähdytystä sekä lämmitystä.

Yksi ainutlaatuinen ominaisuus löytyy apukuljettajalle tarkoitetusta peilistä — värilämpötilan säädöllä varustettu valaistus. Erityisesti naisille suunnattu meikkausvalo, jossa värilämpötilaa voi säätää Toteutuskin on upea, näyttöön tulee värilämpötilan säätö kun peiliä avataan ja käytetään.

XPENG brändinä erottuu tyypillisistä kiinalaisista sekä länsimaisista autovalmistajista sen korkealla teknologialla (Hi-Tech). XPENG lienee yksi harvinaisista valmistajista, joka sallii HDMI-sisääntulon auton keskinäyttöön. Ja näyttö onkin hyvin korkealaatuinen, sillä kelpaisi pelata Nintendo Switchilla tai pleikkarilla. Erinomainen toiminto, käy hyvin yhteen Camping moden kanssa.

Riippumatta ominaisuudesta, näkymästä tai toiminnosta, kokonaisuudessa huomaa kuinka pitkälle järjestelmän kehityksessä on mietitty käyttökokemusta ja sulavuutta. Käyttäminen on yhtä intuitiivista kuin iPhonella selaileminen. Missään ei pätki mikään valikko. Volkswagenin sijoitus XPENGiin käy hyvinkin järkeen, XPENG MEB-autojen rinnalla näyttäytyvät vanhaksi.

Matkailun meininkiä — yli 300 kW!

Monta peräkkäistä latausta, tuhansia kilometrejä ja nopeita pysähdyksiä. G9 loistaa tässä skenaariossa. Data ei valehtele, G9 ottaa johdon alkupäässä yli 300 kW:n lataustehoilla ja jättää jälkeen mm. Audi Q6:n.

Perinteisessä nelostie-testissä G9 keräsi kesähelteessä 421 km, keskikulutuksella 217 Wh/km! Hyvin maltillinen kulutus, matalampi kuin KIA EV9, jonka testi suoritettiin hyvin samanlaisissa sääolosuhteissa. Nopean latauksen kanssa paketoituna kokonaisuus on erinomainen.

Ainoa haaste G9:n pikalatauksessa on tämän auton valossa jälkeen jäänyt latausinfrastruktuuri. Koska G9:n jännite ei ole ihan 800V:ssa, vaan noin 600-700, IONITYn 800V:n, 500A:n ja 350 kW maksimitehoilla saa irti vain 320 kW. St1 rakentaa 400 kW:n latureita, mutta heilläkin on 470A:n raja. Ihanteellisesti tarvittaisiin yli 600 A:n latureita, esim. 500-600 kW. Sitten lähenemme G9:n maksiminopeutta (380 kW).

Tarkastellaan peräkkäisiä pikalatauksia. Ensimmäisessä latauksessa aloitettiin tyhjällä akulla 🙂 palataan siihen myöhemmin miksi. Vaikka akkua ei esilämmitetty, hyvin nopeasti sai maksimitehot täyteen.

Toinen lataus kohoaa heti maksiminopeuksille mitä Suomen latausinfra tarjoaa. Johdonmukainen ja tasainen. Huomioitavaa on, että akkua on hyvin jäähdytetty valmiiksi samaan lämpötilaan kuin ensimmäisen latausistunnon alussa, eli ylimääräistä lämpöä ei jää talteen.

Viimeinen ja loppuun asti pikalatausistunto korostaa kuinka vähän joutuu olemaan laturilla vaikka lataisi 80%:n asti. Käyrä laskee porrastetusti mutta korkeat nopeudet ehtivät pysyä yllä tarpeeksi pitkään. Latausajat ovat seuraavat: 10-60% 12 min, 10-80% 18 min. Yksi pieni nuanssi G9:ssa sekä myös muissa kiinalaisissa sähköautoissa on matala latausteho ennen 10%. Jostakin syystä auto ottaa matalasti virtaa, kunnes maaginen luku 10 prosenttia varausta tulee täyteen.

G9 on niin raju lataamaan, ettei suomen tämänhetkinen latausinfrastruktuuri riitä maksimitehojen saamiseen. Kenties ensimmäinen kerta, kun emme löytäneet yksinkertaisesti tarpeeksi tehokasta laturia. Palaamme taas siihen aikaan, kun Suomessa oli harvassa yli 100 kW:n laturit. Nyt taas tarvittaisiin yli 400 kW:n latausasemat. Enää ei voi sanoa, että latauksessa kestää. Latausten välissä ei ehdi käymään vessassa tai pullakahveilla, auto ehtii latautua ensin.

Parempi ajan myötä

XPENG G6:n koeajosta kului vain 3-4 kk, siinä ajassa mobiilisovelluksen tyyli ja asettelu muutettiin täysin. Aiemmin ei nähnyt akun varaustasoa prosenteissa, nyt näkee kaiken reaaliajassa. Autosta on tehty 3D-malli jota voi pyöritellä ja visualisointi näyttää mm. jos ovet ovat auki.

Samaan näyttötilaan uudessa sovelluksessa mahtuu ainakin viisi yksityiskohtaa autosta, mitä ei nähnyt vanhassa. Nopealla vilkaisulla näkee lämpötilat, lataustiedot ja pikanäppäimet pikajäähdytykseen. Lisäksi T-Park, joka pysäköi auton ruutuun kun kaikki ovat poistuneet autosta.

Teslan lisäksi XPENG on markkinoilla muutamia autovalmistajia, jotka mahdollistavat auton etäkäynnistyksen sovelluksessa. Todella kätevä toiminto, jolla voi antaa tutulle tai kaverille pääsyn siirtää autoa paikasta toiseen.

G6:n jutussa kehuttuun XCOMBO -toimintoon on tullut lisää palapelejä mitä voi yhdistellä automaatioon. Auton viiksiä pystyy nyt käyttämään asioiden automatisointiin, esim. vilkuttamalla vasemmalle voi ohjelmoida jotakin tapahtumaan. Ja tälle ekosysteemille on myös oma ”sovelluskauppa”, minne XPENGin käyttäjät voivat julkaista omia automaatioita ja toimintoja. Yksi kätevä toiminto sieltä löytyi, auton pesutila. Se kytkee automaattipyyhkimet pois ja lukitsee latausluukun.

Vielä hieman kehitettävää

G9:sta löytyy hyvin paljon hienoja ja poikkeuksellisen hyvin toteutettuja toimintoja, mutta myös kehitystä kaipaavia osa-alueita.

Matkailussa huomaa hyvin herkkä automaatiohjaus eli XPILOT sekä adaptiivinen vakionopeudensäädin. Sateisessa säässä XPILOT ei suostu toimimaan ja vie samalla vakionopeudensäätimen mukanaan. Vakionopeudensäädin on tutkalla toimiva, eli kameran heikkoon näkyvyyteen se ei kaadu, mutta se vie sen mukanaan. Kameroitakin on autossa hyvin runsaasti, kuten on Tesloissa, mutta kilpailijallaan ei ole samanlaisia haasteita jopa rankkasateessa.

XPEDAL on XPENGeissa brändinimi yhden polkimen ajolle, korjaan, melkein yhden polkimen ajo. Auto ei pysähdy seisahdukseen kun päästää polkimen kokonaan vaan vierii matalalla nopeudella eteenpäin. Eli kaupunkiliikenteessä tulee jarrupolkimelle käyttöä. Myös liikkeelle lähtö ei ole sulavinta markkinoilla. Autoholdista liikkeelle lähtö aiheuttaa useasti epätoivottua nopeaa kiihdytystä, koska autoholdista poistuminen vaatii hieman syvempää kaasupolkimen painamista ja samalla kiihdyttäen paikalta.

Suurin puute mitä jäisi kaipaamaan myös XPENGin autoista kuin muistakin merkeistä on oikeasti hyvin toimiva reittisuunnittelu luotettavilla akun varausprosentin arvioinnilla. Lataustesteistä ensimmäinen aloitettiin nollalla prosentilla. Reittisuunnittelijan mukaan olisimme päässeet perille 10%:n varauksella.

Matkasta oli jäänyt alle 50 km ajettavana ja auto muuttikin mieltä. Emme pääse perille, eikä lähistöllä ole latureita. Pääsimme juuri ja juuri perille hieman pudottamalla vauhtia. Huhhuh, reitinsuunnittelijan arviointia jos uskaltaa luottamaan, kannattaa tuplata kaikki arviot ja ladata enemmän kuin se ehdottaa. Hyvä suositus olisi käyttää ABRP (A Better Route Planner), se osaa hyvin arvioida varausprosentteja.

G9:n XOPERA -niminen äänentoistojärjestelmä on hyvin kalibroitu ja suunniteltu. Testaamme mahdollisuuksien mukaan kompressoimattomilla ääniraidoilla, joko USB-tikun tai nettiselaimen kautta. Äänenlaatu on hyvin kiitettävää, mutta striimauspalveluiden kanssa tulee pieni äänenlaatuongelma. Ongelma on joko XPENGin tai Spotifyn puolella, mutta äänenlaatu on heikompi kuin Teslan omassa Spotifyn sovelluksessa. Sama kappale, ero on vain Spotify vs. ääniraita. Vielä hieman jos XPENG ponnistaa Spotifyn kanssa ja saa korkealaatuisen äänentoiston toimimaan, olisi upea kokemus.

Pehmeästi etenevä maasturi

G9 tuo hintaluokassaan hyvin paljon varusteita, korostaakseen vielä vakiovarusteita. Poikkeuksellisin varuste on adaptiivinen ilmajousitus. Adaptiivisuus koskee ajotilaa, sport-modella autosta tulee tiukka ja jämäkkä katumaasturin merkeissä ja comfort-mode tekee jousituksesta supermukavan ja voi jopa kutsua leijuvaksi matoksi.

Adaptiivisesta ilmajousituksesta on myös apua moottoriteillä, auto laskee maavaraa matalammaksi kulutuksen vähentämiseksi. Näin suurelle ja tilavalle autolle kaikki energiasäästöt ovat kaivattuja.

Iso ja korkea istuma-asento tuo hieman Range Roverin makua, korkeuttakin saa hyvin lähelle brittiläistä katumaasturia. Myös näkyvyys, suuri koko dominoi liikenteessä ja herättää huomiota.

Yhteenveto

XPENG G9 on meidän koeajoissa olleista autoista top ykkönen, joka lähtisi Euroopan reissuille. Tekniikka, viihdejärjestelmä, sähköautotekniikka, ajomukavuus ja ajotuntuman osalta paras vaihtoehto.

Kun huomioidaan kuinka paljon autoa saa hintaan, esim. Model X ja muut kiinalaismallit jää ostoslistalta pois. XPENG G9 hinta alkaa 62 000 eurosta. Tähän hintaan ei löydä näin paljon sähköautoa mistään muualta Suomessa. Kilpailu käy ja XPENG taitaa voittaa tämän segmentin.

Tänä vuonna on hyvä hetki olla tarkkana XPENG G9:n kanssa jos sellainen on ostoslistalla. Vanhan vuosimallin G9 saa mitä todennäköisemmin alennettuun hintaan loppuvudesta, kun uusi ”facelift” G9 tulee myyntiin myös Suomeen. Erot eivät internetin mukaan ole suuret, joten alennukseen kannattaa tarttua.

Testiajon pisteytys

8.5/10
85%
Voimansiirto ja lataus
95%
Matkustamo
90%
Säilytystilat
85%
Ajomukavuus
85%
Infotainment
90%
Sporttisuus
70%

Jaa tämä:

  • Click to share on X(Avautuu uudessa ikkunassa) X
  • Jaa Facebookissa(Avautuu uudessa ikkunassa) Facebook
  • Jaa Redditissä(Avautuu uudessa ikkunassa) Reddit
  • Jaa Telegram palvelussa(Avautuu uudessa ikkunassa) Telegram
  • Jaa WhatsApp palvelussa(Avautuu uudessa ikkunassa) WhatsApp
  • Jakamistapoja
  • Tulosta(Avautuu uudessa ikkunassa) Tulosta
  • Click to email a link to a friend(Avautuu uudessa ikkunassa) Sähköpostitse
  • Jaa LinkedIn:ssä(Avautuu uudessa ikkunassa) LinkedIn
  • Jaa Tumblr palvelussa(Avautuu uudessa ikkunassa) Tumblr
  • Jaa Pinterest palvelussa(Avautuu uudessa ikkunassa) Pinterest
  • Jaa Pocket palvelussa(Avautuu uudessa ikkunassa) Pocket
  • Click to share on Nextdoor(Avautuu uudessa ikkunassa) Nextdoor

Aiheeseen liittyy

Jatka lukemista

Seuraava artikkeli:
Tesla Model Y Long Range | Luokkansa paras

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Autovalmistajat

  • Audi
  • BMW
  • BYD
  • Cupra
  • FIAT
  • Ford
  • Hongqi
  • Jaguar
  • Kia
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • NIO
  • Nissan
  • Peugeot
  • Polestar
  • Renault
  • Rivian
  • Sähköautot
  • Škoda
  • Tesla
  • Testiajot
  • Uutiset
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Voyah
  • XPENG

ILMAINEN UUTISKIRJE

Tilaa uutiskirjeemme ja tiedät ensimmäisenä, kun julkaisemme uutta sisältöä.

  • Instagram
  • YouTube
Sähköautot Testiajot XPENG
Sähköautot Testiajot XPENG

XPENG G9 Performance | Ultimaattinen sähköauto matkailuun

Ruben
17.11.2025
Sähköautot Tesla Testiajot
Sähköautot Tesla Testiajot

Tesla Model Y Long Range | Luokkansa paras

Ruben
20.10.2025
Nissan Sähköautot Testiajot
Nissan Sähköautot Testiajot

Nissan Ariya NISMO | Mikä on NISMO?

Ruben
6.10.2025
MG Sähköautot Testiajot
MG Sähköautot Testiajot

MG Cyberster GT | Ensimmäinen avosähköauto tulee Kiinasta

Ruben
4.10.2025
  • Sähköautot (70)
  • Testiajot (50)
  • Uutiset (21)

Tietoja meistä

Testitulokset (testitietokanta)

Yhteystiedot

Testausserveri ry (3235794-4)
info@testausauto.fi

Toimitus:

ruben@testausauto.fi
0403642686
mikael@testausauto.fi
©2022-2025 Testausauto