Markkinoille on vuoden aikana tullut monia kiinalaisia merkkejä, minkä ympärillä pyörii epävarmuutta, epäröintiä ja ennakkoluuloja. Yksi asia huolestuttaa ostajia, talviolosuhteet. Kestävätkö kiinalaiset autot purevaa pakkasta?
Kohtuullinen kulutus
Kysytyin tieto mistä tahansa sähköautosta on kulutus talvella. Kesäolosuhteissa olemme testanneet heinäkuussa.
Testasimme auton kulutusta maantiellä ja moottoritiellä talviolosuhteissa. Lämpötila oli -6°C, paikoittain -10°C. Autossa oli kitkarenkaat ja lämmitys päällä. Ajoimme noin 230 km kumpaakin reittiä. Kulutus maantiellä pysyy rajoilla 19-20 kWh/100 km ja moottoritiellä: 23.1 kWh/100 km.
Nämä luvut ovat kohtuullisia verrattuna muihin sähköautoihin. Esimerkiksi Teslan Model 3:n kulutus on noin 16-17 kWh/100 km maantiellä ja 20-21 kWh/100 km moottoritiellä. Model 3 on myös kevyempi ja pienempi auto kuin Han.
Kaupukiajossa kulutus pysyy samoissa lukemissa kuin maantieajossa. Eniten sähköauton akkua syö sisätilojen lämmitys, erityisemmin kun päivän aikana otetaan monta lyhyempää ajoa. Joissakin sähköautoissa keskikulutus nousee 30-38 kWh/100km:n maille tämäntyyppisessä ajamisessa. Hanissa kulutus pysyi hyvin kaukana näistä lukemista. Kireissä pakkasissa lämmitys nosti kulutusta 20-21 kWh/100 km:n keskikulutukseen, ja palautui takaisin sisätilojen lämmettyä.
Hanissa on vakiona ilmalämpöpumppu ja lämpövastus. Ilmalämpöpumpusta on talvella apua kulutuksen vähentämiseksi. Tehokas lämpöpumppu tekee vaikutuksensa kulutukseen.
Lataus: akun esilämmityksen puute ja Tesla Superchargerit
Heinäkuussa saimme testistämme selville, että Kempowerin latureilla oli hieman häikkää Hanin kanssa. Auto ei suostunut ottamaan vastaan täyttä tehoa latureilta. Tämä ongelma on korjattu ohjelmistopäivityksellä, hyvinkin nopeasti verrattuna muihin valmistajiin. Uuden päivityksen myötä Kempowerin latausasemilta saa irti tarvittavat lataustehot.
Testasimme kulutustestin aikana Tesla Superchargerin latausasemia. Auto havaitsee laturin kytkettynä, muttei lataus ala sovelluksesta aktivoimisen jälkeen. Saimme varmistuksen BYD:n maahantuojalta, että ongelma on tiedossa ja korjaus tulisi ohjelmistopäivityksen muodossa.
LFP-akut ovat NMC-akkuja herkempiä lämpötilan kanssa. Lämmönhallinta akustossa pelaa kriittisempää roolia hyvän lataustehon ja tehokkuuden saavutuksessa. Yksi sähköautomarkkinoiden johtavimmista valmistajista Tesla on pitkään ollut malliesimerkkinä kuinka asiat hoidetaan. Tässä BYD:lla on vielä kehitettävää. Uusin saksalaisvalmisteinen Model Y BYD Blade-akustolla lataa nopeamin kuin Han, jossa on samat LFP-kennot.
Pikalataus kylmällä akulla on asia, mihin kaipaisi parannusta Hanin kohdalla. Akkua ei saa esilämmitettyä ennen pikalatausta, joten huipputehoja ei saavuta kylmällä akulla lainkaan tai lyhyeksi ajaksi ennen 60%:n laskua. Jos akun lämpötila olisi optimaalinen laturille saapuessa, saisi hyvin tasaisen ja nopean latausajan.
Kesällä ongelma ei esiinny yhtä voimakkaasti, ulkolämpötila on korkea ja akku lämpenee moottoritieajossa vaadittuun lämpötilaan. Talvella akku ei kuitenkaan saavuta tarvittavaa lämpötilaa, jopa kahden moottoritieajon jälkeen. Kylmällä akulla siis taittuu 30-80% lataus noin puolessa tunnissa. Panostamalla akun esilämmitykseen sen saisi huomattavaksi lyhyemmäksi.
Ajastettu lämmitys puuttuu
Yksi toiminto, mikä on täysin ohjelmistossa toteutettava ja tekisi elämästä helpompaa on kellonajalla ajastettava sisätilojen lämmitys. Valmistajilla kuten Nissan, Volvo ja BMW tämä toiminto on luotettava ja toimiva. Asetettua ajan, auto itse päättää parhaan ajan käynnistää lämmitys ja saada sisätilat mukavaan lämpötilaan ennen lähtöä.
Hanin avaimesta saa auton etäkäynnistettyä, jolloin ilmastointi menee päälle puoleksi tunniksi. Tämä toimii hyvin, jos on avaimen katvealueella. Muutoin pystyy ohjaamaan mobiilisovelluksella, jota emme pystyneet kokeilemaan.
Ajaminen talvella
Neliveto ja luistonestojärjestelmä tuli koettua jäällä ja lumessa. Kaksi moottoria jokaisella akselistolla, tavallisesti vain etumoottori vetää autoa. Tarvittaessa nelivetojärjestelmä kytkee takamoottorin päälle, jolloin auto on neliveto.
BYD Han on varustettu Boschin IBP-ajonvakautusjärjestelmä. Järjestelmä toimii nopeasti, eikä päästä perää mutkissa ja käännöksissä liukumaan. Erittäin liukkailla teillä järjestelmät pitävät auton tiellä ja vakaana. Ajon aikana tuntee aina olevan auton hallinta, joka on hyvä asia isolle ja luksussedanilla mukavalle ajolle.
Auton etu- ja takakamera molemmat ovat asennettuna hyvin matalalla, ja hyvin usein likaantuu ajon aikana. Kameroissa ei ole puhdistus- tai lämmitystoimintoa, joten kameraa joutuu puhdistamaan käsin hyvin useasti. Parkkitutkat toimivat hyvin ohuen lumikerroksen läpi, josta olemme hyvin vaikuttuneita.
Adaptiivisessa vakionopeudensäätimessä huomasimme hieman ikävän ilmiön, joka jää ärsyttämään sen huomattua. Joissakin mutkissa ja alamäessä auto hidastaa muutamallakin kilometrillä nopeutta ja palaa takaisin asetettuun nopeuteen. Ongelma ei ole kriittinen ajossa, mutta häiritsevä. Muissa autoissa emme ole kokeneet hidastumista, joten uskoisimme tämän olevan korjattavissa ohjelmistossa.
Kylmässä säässä olisi hyödyllistä tietää akun lämpötila esimerkiksi digimittaristossa. Autovalmistajat kuten Tesla ja Volvo näyttävät akkuvarauksen vieressä lumihiutaleen muodossa merkin kuljettajalle, että akku on kylmä ja latausnopeudet sekä huipputeho voi olla rajoitettuna. Lisäksi kuljettajalle ei näy digimittaristossa tehon ja energian talteenoton rajaa, kuten esimerkiksi näyttää Tesla.
Parannuksia ohjelmistopäivityksellä
Huomasimme testin aikana myös muita positiivisia päivityksiä ja korjauksia ohjelmiston puolella. Infotainmentiin on lisätty Android Auto ja CarPlay. Android Auto langattomana, jälkimmäinen vain langallisena.
Automaattiohjausta on lisäksi korjattu toimivaksi. Aikaisemmin tänä vuonna hyvissä sääolosuhteissa automaattiohjaus ei pysynyt kaistallaan. Vaikka onkin talvi ja kaistaviivat ovat osittain lumen peitossa, muutoksen huomaa selkeästi.
Yhteenveto
Yhteenvetona mitä opimme testistämme BYD Han:sta talvella. Auton hallinta on erittäin hyvä, auto rajoittaa hieman energian talteenottoa eikä päästä autoa liukumaan tiellä. Kulutus on hyvin kohtuullinen painavalle ja isolle autolle.
Latauksen ja akun lämmityksen kanssa on paranneltavaa, jotta käyttökokemus olisi mahdollisimman mukava. Sisätilan lämmitys ajastimella olisi myös erittäin haluttu ominaisuus kylmään.
Sähköautona Han kaipaisi infotainmentiin ja digimittaristoon enemmän tietoa sähköauton komponenteista ja perustietoa. Akun lämpötilasta aiheutuneet rajoitteet tehoon ja lataukseen eivät ole näkyvissä kuljettajalle millään tavalla.
Kokonaisuutena auto pärjää hyvin talviolosuhteissa, jos ennakkoon ottaa huomioon akun kylmän lämpötilan pitkillä matkoilla. Kaikki toiminnot ja varusteet toimivat myös Suomen pakkasessa, mikään ei hajoa ja matka jatkuu.