Volvon toiseksi pienin katumaasturi XC40 Recharge on saanut päivityksen vuodelle 2024. Muutoksia löytyy voimalinjasta, akusta ja latauksesta. Kosmeettinen puoli pysynyt samana. Kuinka paljon sähköautoa nyt on tarjolla polttomoottorialustalla ja Polestarin opeilla?
Valmis kylmään ja talveen
XC40 Rechargesta saa vakuuttavan kuvan sen kestävyydestä kylmissä olosuhteissa. Lämmitetty takakamera ja anturit tuulilasissa ovat tarpeellisia varusteita jäätä sekä lunta vastaan. Kaipaamaan jää lämmitetyt parkkitutkat.
Kyseinen malli on Twin-malli, joka on neliveto. Jokaisella akselilla on oma moottorinsa, takana tehokkaampi. Neliveto pärjää hyvin eikä jätä tienvarteen, vaikka välillä perä pääsee hieman irti, muttei pahasti. Jos autoon saisi ajo-ominaisuuksiin asetuksen hillittyyn polkimen reaktioon, toisinsanoen ”Chill” -ajotilan, auto ajaisi hillitysti ilman luisuja.
Ajastettu sisätilojen lämmitys on yksi toiminnoista, mitkä puuttuvat kiinalaisista sähköautoista kuten MG, BYD ja Voyah. XC40 Rechargessa ja Volvon muissa malleissa ominaisuus on vakiovaruste ja hyvin toimiva. Kokonaisen viikon aikataulun saa syötettyä etukäteen sisään, jonka jälkeen se toistuu uudelleen ja uudelleen.
Eräs toinen, Teslasta tuttu ominaisuus löytyy tästäkin autosta. Pysäköinti esi-ilmastointi, suomeksi sanottuna auto pitää ilmastoinnin päällä vaikka auto on sammutettu ja ovet lukittuna. Toiminto tekee arjesta helpompaa ja mukavampaa, sillä toiminnon saa autosta napautettua päälle lähtiessä. Esimerkiksi MG4:n kanssa joutuu avaamaan mobiilisovelluksen ja kytkemään ilmastoinnin päälle. Turha välietappi, mitä ei tähän tilanteeseen tarvitse.
Kosketusnäyttö tässä ja muissa Volvoissa osaa ottaa kosketukset paksuilla hanskoilla. Näin hyvin kosketusta ottavia kosketusnäyttöjä on automarkkinoilla sormilla laskettuna. Erittäin hyödyllistä kylmässä pakkasessa, hanskoja ei tarvitse ottaa pois!
Suuret kiitokset Volvolle painikkeesta latausluukussa, josta latauksen voi pysäyttää ja latausjohdon lukituksen avata. Tässä autossa ei tarvitse käydä kosketusnäytöstä napauttaa monta valikkoa saadakseen kotilaturin irti autosta. Tämä, ja kaikki muut edellämainitut ominaisuudet tekevät talviaikanakin autosta miellyttävän käyttää.
LED adaptiiviset Matrix-valot ovat luokassaan parhaat. Nämä ovat herkkua! Adaptiiviset valot Volvoissa eivät aiheuta pettymystä, toimivat erinomaisesti. Järjestelmä ei sokaise vastaantulevia tai edessä ajavia, ja pysyy perässä vilkkaassakin liikenteessä. Poikkeuksellisen hyvät verrattuna esimerkiksi MG Marvel R -malliin ovat pitkät ajovalot. Korkeat ja kirkkaat soveltuvat hyvin talviolosuhteisiin.
Hyvin onnistunut sähköauto
On olemassa kaksi eri sähköautoa: yksi joka hyödyntää kaiken irti sähköistymisestä, toinen joka vaihtaa polttomoottorin tilalle sähkömoottorin ja kutsuu itsensä täyssähköautoksi. Teknisesti molemmat ovat täyssähköautoja, mutta toisella jää potentiaali hyödyntämättä. Sähköllä toimiva auto avaa monia ovia, mitä polttomoottoriautoilla ei pysty. Näin tunnistaa hyvin suunnitellun sähköauton.
Uusi vuosimalli tuo mukanaan muutoksen Single Motor -malliin, etuvetoisesta mallista luovutaan ja tilalla on takavetoinen malli. Hyvä Volvo! Tämä on oikea lähestymistaäa sähköautossa, etuvetoinen voimalinja ei ole hyvä valinta sähköautoon.
Yhden polkimen ajo on aito ja erittäin hyvä. Kaasupolkimessa ei ole viivettä, vastaa ripakasti pyyntöihin ja regeneraatio toimii pysähdyksiin asti. Sähköautolla on uniikki mahdollisuus hyödyntää regeneraatiota ajomukavuuden parantamiseen, miksipä ei tehdä yhden polkimen ajosta nimensä mukaista (kukkuu Audi ja muut)? Tähän ajoon tottuu enintään kolmessa viikossa ellei aikaisemmin, eikä paluuta takaisin ole tämän jälkeen.
Kulutus on kuitenkin hieman korkea, vaikka autoon saa varusteltua ilmalämpöpumpun. Moottoritieajossa lukema nousee 25 kWh/100 km tienoille, jos auton sisätilat esilämmittää. Esilämmitys pelaa talvella ison roolin, sillä kylmästä startista kulutus nousee yli 30 kWh:n merkeille. WLTP-lukema on 425 km, oikeissa talviolosuhteissa kantama on enintään 350-370 km ajotavasta ja säästä riippuen.
Keskustellaan hetken Start-Stop napeista. Polttomoottoriautoissa näiden käyttötarkoitus ovat itsestäänselvyys, moottorin käynnistykseen ja sammuttamiseen. Vanhat valmistajat tuovat tämän napin mukanaan sähköautoihin. Ei, ei ja ei! Sähköauto on arkitehtuuriltaan yksinkertainen, sähkömoottori joka saa virtaa isosta akusta. Sähkömoottoria ei tarvitse käynnistää, joten mihin tarvitsemme Start-Stop napin sähkömaailmassa?
Volvo on ottanut eri lähestymistavan muista autovalmistajista, joka on erittäin tervetullut. Heidän sähkömalleissa auto on valmis ajoon eli ”käynnistynyt” heti, kun kuljettaja on istuimella. Valitaan vaihde ja matka alkaa. Yksinkertaista, eikö?
Frunkki eli etutavaratila on yksi sähköauton kirsikoista kakun päällä, sähköautojen käyntikortti. Monet autovalmistajat eivät huoli tai panosta tähän suunnitteluvaiheessa, ja frunkin tilalla on elektroniikkaa tai muovia. Kyseessä on täysin suunnittelukysymys, kuten olemme monen sähköautomallin kohdalla huomanneet. Tilaa löytyy, ei tahtoa. Jos komponentit asentaisi ja järjestäisi paremmin, frunkki mahtuisi. Tästä autosta frunkki löytyy, vaikkei kovinkaan iso. Suosittu käyttökohde frunkille on latauskaapeleiden säilyttäminen, johon tämä soveltuu erinomaisesti. Näin kaapelit saa pois häiritsemästä takaluukun tavaratilasta.
Pätevä infotainment
Volvon ja Polestarin autoissa on käytössä Android Automotivella toimiva järjestelmä, johon sisältyy mm. Play Kauppa ja Google Maps. Nopea ja responsiivinen käyttöliittymä on miellyttävä käyttää. Käyttöliittymä on sisustan tavoin minimalistinen ja hyvin yksinkertainen.
Sisäänrakennettu navigointi on markkinoiden parhaimpia, eli Google Maps. Tuttu ja luotettava jokaisen puhelimesta. Navigointi osaa hyvin tarkasti arvioimaan akun varausprosentin määränpäässä, erittäin itsestäänselvä toiminto Teslalta ja silti monelta autovalmistajalta toiminto puuttuu.
Sovelluskauppaa ei harrasta monta valmistajaa markkinoilla. Yksi poikkeus on Volvo. Google Play Kaupasta saa autoon ladattua hyödyllisiä sovelluksia, mm. Spotify, PlugShare ja ABRP. Sisäänrakennettu myös löytyy esiasennettuna. Kauppa tuo joustavuutta tulevaisuutta nähden, jatkossa Volvo voi lisätä uusia sovelluksia tarjolle, esimerkiksi ulkopuolisia navigointiohjelmia.
Sovelluskaupan ja Googlen omien palveluiden lisäys infotainmentiin hävittää tarpeen saada autoon CarPlay tai Android Auto. CarPlay toki löytyy, vain langallisena. Moni nostaa väitteen, ettei tällä asetelmalla pärjää jos autoa ajaa usea henkilö. Tähänkin on ratkaisu, autoon voi luoda monta profiilia, jokaisella erilliset asetukset, sovellukset, tilit ja jopa Bluetooth-yhteydet!
Digimittaristo on hyvin perinteinen, kaksi mittaria ja kartta keskellä. Muokattavuus on heikkoa Volvon digimittaristossa. Asetelma pysyy samanlaisena, voi vain kytkeä kartan pois näkyvissä keskinäytöstä. OK-näppäimestä saa ajotietokoneen tiedot näkyville. Vaikka muokattavuus on heikoimmista puolista, kaikki tarvittavat tiedot ovat näkyvillä. Kylmä akku esiintyy lumihiutaleena akunvarauksen vieressä, sekä teho- ja regeneraatiorajoitukset näkyvät selkeästä oransseina viivoina tehomittarissa. Sähköauton käyttäytyminen ei pitäisi olla tuntematon laatikko, vaan autoilijan pitäisi tietää autonsa tiedot.
Auton järjestelmä ilmoittaa rajoituksistaan selkeillä viesteillä. Esimerkiksi parkkitutkien toiminnan häiriö esimerkiksi lumen takia ilmoitetaan näytöllä. Jos tuulilasin anturit ovat peitossa, selkeä viesti ponnahtaa ongelmasta ja ohjeistaa katsomaan lisätietoja ohjekirjasta. Pieni yksityiskohta, mutta näiden kasautuessa saa hyvän käyttökokemuksen kokonaisuuden.
Volvon infotainmentista huomaa hyvin viimeistellyn ja finaaliin suunnitellun käyttökokemuksen. Käyttökokemus on tärkeä avain. Toimiva infotainment on yksi asia, ja erittäin hyvä käyttökokemus on toinen. Asiat on kehitetty maaliin, kaikki asiat on mietitty loppuun asti. Mitään sekavaa tai keskeneräistä ominaisuutta ei lisätty. Tässä on nykyisillä kiinalaisilla valmistajilla opittavaa, saada käyttöliittymästä loogisen, selkeän ja mahdollisimman helppokäyttöisen, paitsi Nio:lla.
Akun esilämmitys, se ei oo niin yksinkertasta
XC40 Rechargen akun esilämmitystä ei saa käsin kytkettyä päälle, kuten esimerkiksi Nissan Ariyassa, vaan tämä hoidetaan Google Mapsin kautta. Teoriassa idea ei kuulosta pahalta, mutta käytännössä ajauduimme ongelmiin tämän kanssa.
Yritimme muutaman kerran käyttää akun esilämmitystä ennen latausta, jonka pitäisi käynnistyä automaattisesti kartalta navigoidessa pikalaturille. Vaikka olimme navigoineet yli 30 min moottoritieajon kautta pikalatausasemalle, akku pysyi kylmänä emmekä saavuttaneet huippunopeutta (150 kW). Hyvällä tuurilla saa 90-100, mutta todellisuudessa se pysyy 60-80 kW:n välillä. Ongelmaa ei auta lämmityksen indikoinnin puute. Käyttäjälle ei esitetä missään muodossa esilämmityksen tilasta esimerkiksi Mapsin navigoinnissa pikalatausasemalle.
Akun lämmitys käynnistyy viimeistään latauksen aikana, liian myöhään. Kun akku on tarpeeks ilämmin, auto ei kykene vastaanottamaan huippunopeuttaan suuren varaustason takia. Tällöin lämpimällä akulla ei ole enää vaikuttavaa efektiä latausnopeuteen. Parhaan ja hyvän latauskäyrän saavuttamiseksi akku on paras olla lämmin ja esilämmitetty vastaanottamaan huipputehoja.
Järkevä minimalismi tähtäimessä
Hyvin yksinkertaiset ja minimalistiset sisätilat. Suurin osa ajoasetuksista on kätketty kosketusnäytön sisälle, samoin ilmastointi. Fyysiset napit löytyy äänentoistolle, ajovaloille, taka- ja etulasin lämmitys ja vilkut. Erikoisia yksityiskohtia ei ole kovin montaa, yksi on erityisestä lasista valmistettu vaihdekeppi ja toinen on hieno taustavalaistus erikoisella tekstuurilla.
Testiautossamme oli otettu lisävarusteena villaistuimet. Kieltämättä näyttävät erikoiselta ja uniikilta, fiilis on kuin kotosalla, kuin olisi IKEA:n sohvalla. Kaikista ennakkoluulosta huolimatta, istuimet ovat hyvin mukavat. Visuaalisesti kun katsoo, niin kieltämättä näyttävät edullisemmalta kuin hintalapussa. Lisävaruste maksaa yli 1800 euroa.
Takaistuimilla matkustaville on kohtuullisesti tavaratilaa, kaksi USB-C liitäntää sekä ilma-aukot. Erittäin kätevä ominaisuus takaistuinten taittaessa, päänojat putoavat automaattisesti alas, jotta istuimet mahtuvat kaatumaan alas.
Toisin kuin viiksiä karsinnut sähköautomerkki, kaikki tärkeä on edelleen perinteisesti fyysisenä nappina tai viiksenä. Monitoimiratista saa yksinnkertaisella logiikalla ohjattua vakionopeudensäädintä ja automaattiohjausta. Arvostamme kovasti mahdollisuutta vaihtaa yhden napin painalluksella automaattiohjauksen pois pelkästään adaptiivisen vakionopeudensäätimeen.
Hyvä alusta, kovempi jousitus
Ajo-ominaisuuksiltaan odotukset SUV tai enemmänkin crossoverilta ovat hyvät. Turhanpäivästä korin kallistumista ei ole, ajodynamiikka tässä kokoluokassa on hyvä. Mitään poikkeuksellisen hyvää XC40 Rechargen ajotyylistä tai dynamiikasta ei ole sanottavaa, ei erittäin hyvä eikä huono.
Jousitus on kuitenkin hieman kova omaan makuuni, huonokuntoiset tiepätkät tuntee hyvin sisätiloissa. Tunnelma ei ole erityisen mukava. Ei voisi sanoa menevän maton päällä. Epämukavuus ei yllä edellisen sukupolven Model 3:n luokkaan, nämä vasta pintakovia ovatkin. Pienemmät renkaat parantaisivat hieman ongelmaa.
Hinta
Hinta nelivetoiselle mallille ennen lisävarusteita on 55 000 euroa. Samassa kokoluokassa löytyy haastaja Kiinasta, MG Marvel R AWD Performance, jonka hinta on 45 000 kaikilla varusteilla. Varustelista on erittäin kattava verrattuna Volvoon. Jos valitsemme kaikki lisävarusteet Volvon verkkosivuilta, hinta nousee yli 60 000 euroon. Paperilla MG näyttää yksiselitteisesti järkevämmältä vaihtoehdolta, jos emme ota seuraavat asiat huomioon.
MG Marvel R ja Volvon XC40 recharge ovat hyvin samanlaiset kokoluokassaan ja sisätiloissa. MG Marvel R on mukavuudellaan hieman edellä Volvoa, mutta seuraavissa asioissa se ei ole. Infotainmemtin ja hyvän käyttökokemuksen tarjoaminen. Selkeät, itsestäänselvät asiat kuten responsiivinen ja selkeä käyttöliittymä, luotettavasti toimiva peruutuskamera, hyvät sähköauto-ominaisuudet, esilämmitys aikataululla ja pysäköinti-ilmastointi puuttuvat MG:stä tai eivät yllä samalle tasolle.
Jokaisella on erilaiset odotukset autoihin, eräs yleisö arvostaa sujuvuutta ja toisia kiinnostaa auton ajodynamiikka ylitse muut ongelmat. Selvä valinta sujuvuudelle ja erittäin hyvälle ohjelmistointegraatiolle on Volvo.
Yhteenveto
Volvo XC40 Recharge on saanut päivityksen vuodelle 2024, ja se tarjoaa muutamia, mutta hyvin merkittäviä asioita. Suurimmat koskevat akun kapasiteettia, voimalinjaa ja kulutusta. Muuta hyvää: autossa on lämmitetty takakamera ja anturit tuulilasissa, sekä ajastettu sisätilojen lämmitys. Lisäksi siinä on pysäköinnin esi-ilmastointi, joka pitää ilmastoinnin päällä vaikka auto on sammutettu. Kosketusnäyttö osaa toimia paksuillakin hanskoilla, ja latauksen pysäyttäminen ja latausjohdon lukituksen avaaminen on helppoa. Autossa on myös LED adaptiiviset Matrix-valot, jotka näyttivät malliesimerkkiä muille autovalmistajille.
XC40 Recharge on erittäin toimiva ja hyvin suunniteltu sähköauto. Yhden polkimen ajolla on helppo ajaa, ja kulutus käy hieman korkeammalla, kuitenkin paremmin kuin vuoden 2023 mallilla. Akun esilämmitystä voidaan kuitenkin parantaa, sillä se ei käynnisty lainkaan tai käynnistyy liian myöhään ja vaikuttaa latausnopeuteen huomattavasti.
Autossa on myös hyvin minimalistiset sisätilat, mutta kaikki tarvittava on edelleen fyysisinä nappeina tai viiksinä. Ajo-ominaisuudet ovat hyvät, vaikka jousitus voisi olla hieman pehmeämpi. Hintaan nähden MG Marvel R on houkutteleva vaihtoehto, mutta Volvo erottuu tarjoamalla erinomaisen infotainment-järjestelmän ja hyvän käyttökokemuksen. Jokaisella on erilaiset odotukset, tiukka peli.
Kaiken kaikkiaan Volvo XC40 Recharge on luotettava ja hyvin suunniteltu sähköauto, joka tarjoaa monia käytännöllisiä ominaisuuksia. Se erottuu kilpailijoistaan erittäin hyvin infotainmentin, käyttökokemuksen ja sujuvuuden avulla. Auton lähestymistapa sähköautomarkkinoille on onnistunut, ja se tarjoaa käyttäjälle mukavan ajokokemuksen säässä kuin säässä.