Audi A6 e-tron ylitti odotuksemme. Odotimme tavallista sähköautoa ja saksalaista sporttisuutta, mutta alta paljastui ensimmäinen, todellinen Tesla haastaja kulutuksessa, ajokantamassa sekä pikalatauksessa!
Aidosti sportback! Ja tilava!
Katumaastureita, katumaastureita kaikkialla. Virkistävää saada alle sedanmalleja sekä sportbackeja. Täytyy jopa kaksi hattua nostaa Audille, erittäin tyylikäs ja nätti malli! Niin edestä kuin takaa!
A6 e-tron ei ole vain sähköinen voimalinja, se eroaa merkittävästi sen polttomoottoriversiosta. Rakenteelliset optimoinnit tuovat enemmän tilaa eikä autoa tarvitse laajentaa yhtä paljon saman tilavuuden saavuttamiseksi.
Monet nykypäivän sportbackit ja sedanit ovat liian isoja sekä korkeita. Ärsyttävästi lisätään tyypilliseen tapaan pieni ripaus katumaastureiden DNA:ta. A6 e-tron on sopivan matala ja siisti sportback, tuttu ja turvallinen edellisiltä A6 sukupolvilla.
Sisätilat kaipaisivat jatkokehitystä
Audi on kautta aikojen tunnettu nuorena ja pirteänä autovalmistajana, joka uskaltaa kokeilla uusia ja moderneja ratkaisuja. Kuitenkin Q6 ja A6 e-tronien kohdalla tuntuu siltä, että Audilla on jokin hukassa.
Kojelaudasta on hyvä aloittaa, ja tarkemmin kun tarkastellaan, isoista näytöistä. Matalasta ja tyylikkäästä kojelaudasta nousee turhan korkea möhkäle eli näytöt. En ymmärrä kuinka voi katsoa kilpailijoita ohuen ohuilla kehyksillä ja suunnitella tämä näyttö.
Turhaa tilaa menee aivan suuriin kehyksiin näyttöjen ympärillä. Jos kaikki näytöt olisivat samankokoisia kuin etumatkustajan näyttö, sisätilat näyttäisivät paljon tyylikkäämmältä. Nyt kuljettajalla on edessään kaksi Nokian 2010 vuosimallin tablettia vierekkäin.
Koeajossa ollut yksikkö kaikilla varusteilla kustantaa ostajalle yli 90 000 euroa, mutta tunnelma ja vaikutelma ei ollut odotusten mukainen. Kovaa muovia ja edullisempaan autoon kuuluvia pintoja tuli havaittua liian useasti. On mahdollista myös, ettei tähän yksilöön ole ruksittu oikeita varusteita. Mutta mihin se yli 90 000 euroa sitten menee?

Energiatehokas, isoakkuinen ja nopeasti latautuva! Kuten pitääkin olla!
Olemme sitä mieltä, että sähköautojen ajokantamaa on parempi ja järkevämpi kehittää ajokantaman suhteen, ei kasvattamalla loputtomasti akun kokoa vaan energiatehokkuuden parantamisen keinoin. Audille viesti meni selkeästi perille kuten näemme kulutustietoja nelostie-testistä.

A6 e-tron on testeissämme olleista sähköautoista pisin ajokantama, 498 km! Keskikulutus on uskomattoman pieni ”legacy” -autovalmistajille, 184 Wh/km! Koska akkua on reilusti enemmän kuin esimerkiksi Model 3:ssa, pienellä kulutuksella pääseekin hieman pidemmälle. 498 km täydellä latauksella.
Yksi osa-alue jossa A6 e-tron ylittää Teslan merkittävästi on pikalataus. 800V:n arkkitehtuuriin pohjautuva korkeajännitejärjestelmä tarjoaa 300 kW:n lataustehoja.
Kuten latauskäyristä huomataan, maksiminopeus tulee matalalla varaustasolla. 10 prosenttia ei välttämättä riitä huipputehojen saavuttamiseen. 300 kW:n tehot tulevat vain hetken ja laskevat alas 250-270 kW tasoille. Valmistajan ilmoittama 280 kW on maksiminopeus pikalaturilla.
800V:n autojen kesken pikalatausteho saattaa kaivata pientä remonttia seuraavalle vuosimallille. Kiinalainen kilpailu ajaa Audin 280 kW:n ahdinkoon pian. Xpeng G6 ja G9 pystyvät ottamaan yli 400 kW vastaan. Ainoa tekijä mikä estää älyttömien lataustehojen saavutuksen, on jäljessä tuleva latausinfrastruktuuri. Tämä voi kenties olla pelistrategia, laajentaa VAG-konsernin osittain omistaman IONITY -latausverkostoa ajan tasalle vuonna 2026, jotta se olisi valmis seuraavalle sukupolvelle. Vaikka kiinalainen kilpailu onkin jo täällä, luvattuja latausnopeuksia ei toistaiseksi ole mahdollista hyödyntää.
Yhteenveto
Audi A6 e-tron tekee ennätyslukemia siellä, missä kiinalaiset eivät toistaiseksi pysty. Ajokantamassa ja energiatehokkuudessa. A6 e-tron kilpailee suoraan Teslojen kuuluisaa energiatehokkuutta vastaan ja on siinä hyvin onnistunut. Tämä on vuoden 2025 pisimmällä ajokantamalla testattu sähköautomalli.
Missä taas Audi A6 e-tronia uhkaa jäädä jälkeen nopeasti muuttuvassa sähköautomarkkinassa on pikalataus. Vielä viime vuonna 250 kW oli taianomainen kokemus, jota tarjosi harva automerkki. Tänä syksynä rimaa nostivat kiinalaiset ja hyvinkin korkealle. 400+ kW on se uusi suurteholataus. Aivan kuten 100 kW:n suurteholatausta ei oikein voi sanoa enää suurteholataukseksi, historia toistaa itsensä. Teknologian kehitys etenee huimaa vauhtia. Käytännössä A6 e-tron lataa hyvin kohtuullisilla nopeuksilla, 15 minuutin tauolla selviää jo hyvin pitkälle. Tämä on vain katsaus mitä markkinoilla tapahtuu ja kuinka tuore A6 saattaa pian jäädä kakkoseksi.
Tätä mallia näkeekin jo useasti liikenteessä, eli kauppa käy. Tämä on se seuraava taso Volkswagen ID.7:sta, hieman parempi. Vaikka johtoporras brändit liukuu yhä kauemmas toisistaan VAG-automerkkien välillä, paljon hyvääkin löytyy Audin brändistä. Erinomaiset valot ja ajodynamiikka jäävät vielä joksikin aikaa Audin parasta osaamisaluettaan, mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän.
Ja tähän lopuksi vielä 🎅 Hyvää joulun odotusta lukijoillemme!













