Harva autovalmistaja uskaltaa kokeilla jotakin täysin uutta, kuten langatonta latausta sähköautoissa, tai vaikkapa vetyautoa. Nio, kiinalainen autovalmistaja on muutaman vuoden aikana kehittänyt toimivan verkon akunvaihtoasemia eli battery swap -asemia. Pääsimme kokemaan ja tutustumaan teknologiaan Norjassa, Nio:n premium-luokan katumaasturilla EL7:lla.
Ohjelmisto parhaiden joukossa
Odotuksemme yli meni täysin Nio:n ohjelmiston kanssa. Näin hyvää ohjelmistoa ja infotainment ei tarjoa edes eurooppalaiset valmistajat saati kiinalaiset, mutta tässä Nio on tehnyt kotiläksynsä erittäin hyvin muihin kiinalaisvalmistajiin nähden.
Elegantti, siisti ja selkeä käyttöliittymä on erittäin helppo oppia käyttämään ja intuitiivinen.
Pääsivulla on keskitetysti kartta sekä navigaattori, alapalkissa aina näkyvissä ilmastoinnin ohjaukset. Asetuksien asettelu on hyvin Teslan tapaista, joka on erittäin hyvä selkeyden kannalta. Käyttöliittymässä emme löytäneet yhtäkään raakaa kohtaa tai käännösvirhettä, animaatiot ovat hyvin sulavia ja toteutettuja.
Multimediasta ei tarvitse huolehtia lainkaan, mm. Spotify ja Tidal ovat valmiiksi asennettuna autoon aivan kuten Teslallakin. Kirjautumalla pääsee kuuntelemaan välittömästi Spotifysta omia soittolistoja ja artisteja. Kyseessä ei ole Spotify:n tekemä käyttöliittymä, vaan se on integroitu hienosti Nio:n omaan käyttöliittymään ja noudattaa heidän graafista ulkoasua, jota arvostamme kovasti.
Kehitystiimillä on selkeästi ollut vapautta keksiä uutta. Seuraava ominaisuus tyrmää väitteen, että Nio on hyvin onnistunut kopioimaan ohjelmiston Teslalta.
Vasemmasta reunasta kun pyyhkäisee oikealle aukeaa pikavalikko, johon voi itse lisätä ja muokata pikakomentoja, kuten hieronnan kytkentä, ratin lämmitys, ajokorkeuden säätö jne. Toiminto on uniikki ja hienosti toteutettu, helppokäyttöinen ja luotettava. Kertaakaan valikko ei jättänyt tulematta tunnistusvirheen takia. Tätä pikavalikkoa ei löydy edes Teslalta, puhumattakaan muista valmistajista.
Henkilökohtainen avustaja NOMI
NOMI, tunnetaan myös pallerona auton kojelaudasa joka pyörii ja ilmaisee tunteitaan. Hyvin omaperäinen toiminto, OLED-näytöllä rakennettu tekoälyavustimen ilme pyörii, puhuu ja vähän väliä ilmaisee hauskoja ilmeitä. Yksi hieno pilkun viilaus on tervehtiminen ja pään kääntäminen oven suuntaan, kun astuu autoon.
Musiikkia kuunnellessa NOMI heiluttaa marakassia, pistää meksikolaisen hattunsa päähän tai ripustaa kultachainin 😀. Hauska konsepti, josta me tykkäsimme. Pallosta on muutakin hyötyä kuin pyöriminen ja tervehtiminen, sanomalla “Hi NOMI” saa laukaistua avustimen, jonka kautta voi navigoida paikkoihin, kytkeä auton ominaisuuksia ja asetuksia kuten ratin lämmittimen päälle ja lukuisia toimintoja.
Täysin ymmärrettävää, jos tulee ahdistuksen tai ärsyttävä olo NOMIsta, joka seuraa matkustajiaan, ja siksi sen saa asetuksista kokonaan pois. Ensimmäisillä ajoilla olimme epävarmoja NOMIsta, mutta pidemmän käytön jälkeen perehdyimme sen ominaisuuksiin ja piirteisiin, ja siitä jäi positiivinen fiilis.
Infotainmentissa on enää jäljellä pilkun viilaukset, kuten ohjelmiston äänet, piippaukset ja pienet elementit, jotka huomaa kun katsoo tarkasti. Nio Pilotilla on mukavat äänitehosteet ja varoitukset, kun systeemiä kytkee päälle ja pois. Lisäksi NOMI sanoo tietyissä asioissa puheellaan vielä tarkemmin, mistä on kyse. Yksi kirsikka kakun päällä on ilmastoinnin lämpötilan säätö. Sitä voi liu’uttaa sormella, joka säätää sen ikään kuin rullana. Mitä enemmän sormea liu’uttaa vasemmalle tai oikealle, sitä enemmän se säätää lämpötilaa. Interaktio on erittäin sulava ja toimii jokaisella kerralla. Sormea voi liu’uttaa näytön toiseen päähän, eikä se lopeta reagoimista missään vaiheessa.
Pienetkin yksityiskohdat huomioitu
Digimittaristo ei ole iso, mutta tilaa on hyödynnetty hyvin. Tähän pienen näytön käyttöliittymään on panostettu suuresti. Keskellä on auton tarkka 3D-malli, joka seuraa itse autoa tosi hyvin. Renderauksen taso on yllättävää, se tekee täysin samaa mitä auto tekee oikeastikin. Jarrua painamalla syttyy jarruvalot, pyyhkimet pyyhkivät 3D-mallissakin kuten aidostikin autossa. Hyvin tarkasti on huomioitu mm. 3D-mallin varjot esimerkiksi ajovalojen kanssa. Viimeistelyn taso digimittaristossa on kirsikka infotainmentin päälle. Mittaristossa visualisoidaan ympärillä ajettavat ihmiset, pyöräilijät ja autot ajon aikana, kuten Teslassakin. Näin tekevät kyllä myös muut kiinalaiset valmistajat kuten MG, mutta Nio:lla viimeistely on superb, havainnot pitävät oikeasti paikkansa, eivätkä ole vain suuntaa antaavia kuten MG:llä.
Nio:n autot ovat saaneet Euro NCAP-testeissä viiden tähden pisteet ja hyvät arviot. EL7:ssa on ympärillään monia älykkäitä antureita automaattiselle ohjaukselle, kuten LiDAR-anturi, yli 20 havaitsevaa anturia ympäri autoa, 12 parkkitutkaa, 8 MP:n kameroita ja radar-antureita. Kattava anturisetti tarjoaa hyvät turvallisuusominaisuudet ja automaattiohjauksen. Mainittakoon vielä, että näillä antureilla auto pääsisi tulevaisuudessa ajamaan itsenäisesti.
Sulava automaattiohjaus
Anturit puhuvat itsestään selkeästi automaattisen ohjauksen aikana. Ohjaus on hyvin tasaista, ei ihan Jaguarin tai Fordin tasoista mutta huomattavasti parempi kuin BYD:n tai MG:n automaattiohjaus. Nio Pilot myös vaihtaa auton nopeutta nopeusrajoitusten mukaisesti, joka on ihaninta mitä automaattiseen ohjaukseen voi saada. Harmikseen se ei toistaiseksi vaihda kaistoja, nämä joutuu tekemään itse.
Takapenkin näytöltä pystyy ohjaamaan ilmastointia, istuimien lämmitystä ja rentouttavaa hierontaa sekä äänentoistoa. Näyttö on hyvin elegantti ja minimalistinen. Käyttöliittymässä ei ole mitään turhaa, ja pienemmällekin näytölle on hyvin saatu mahtumaan kaikki oleellinen.
Vielä muutama sana ilmastoinnista. Nio on ensimmäinen kiinalainen autovalmistaja testissämme, missä ilmastointi toimii yhtä hyvin kuin perinteisissä eli eurooppalaisten autovalmistajien autoissa. Automaattinen ilmastointi pysyy hyvin perässä muuttuvien olosuhteiden kanssa, eikä ikkuna mene huuruun kuten esim. BYD:n kanssa. Asetettu 23 astetta lämpötilaa vastaa samaa lämpöä, mitä saa esimerkiksi BMW:n tai Audin ilmastointijärjestelmissä. Esimerkiksi MG:n tai BYD:n autoissa lämpötilaa joutuu nostamaan kolmella asteella saavuttaakseen samaa tasoa. Tietyissä malleissa lämpötila karkaili useaan otteeseen. Odotuksiemme vastaisesti tässä autossa kaikki toimii kuiten pitääkin, tästä isot peukut Niolle!
Todella timanttista laatua kiinasta
Tämäntapaista viimeistelyä autossa yleisellä tasolla emme vielä ole nähneet muissa kiinalaisissa autoissa. Mikään auton kulma ja nurkka ei ole jätetty kesken tai jätetty huomioimatta. Mukavia ja premium-luokan materiaaleja ei säästelty, niitä löytyy melkein jokaiselta pinnalta. Koeajoa pidemmässä testissä huomaa, miten kovasti autoon on panostettu. Pieniä yksityiskohtia kuten NOMI-avustajan ilmeet ja toiminta tai ovien ponnahdus käsien kosketessa kahvaan sekä soft-close eli pehmeä ovien sulkeminen, kun oven jättää raolleen.
Takaistuimet ovat aivan valtavat ja tilavat, näin paljon jalkatilaa riittää vaikka toisen matkustajan edessä istumiselle jakkaralla. Nahkaistuimet ovat hyvänlaatuiset ja mukavat. Näissä nukkuisi hyvin vaikka yöunetkin. Matkustajan istuin edessä on erittäin edustusautomainen, yltää melkein mersun tasolle. Alta saa sähköisesti nostettua jalkatuen ja jalkatilassa on vielä yksi tuki. Etuistuimilla on myös hierontatoiminto, mitä takaistuimilla ei löydy. Tähän hintaan hierontapenkit ovat hyvin odotettu toiminto, vaikka monissa muissa saman hintaluokan autoissa vastaavaa ei löydy.
Yksi yllättävä yksityiskonta on myös se, ettei autosta löydy yhtäkään vihjettä kiinalaisuudesta. Joissain autoissa on tarkemmin katsottuna joitakin kiinalaisia varoitustarroja ja huomiotekstejä. Nio:ssa on menty niin pitkälle, ettei hätävarusteissakaan lue mitään kiinaksi. Paineilmapumpussa on pelkästään Nio:n logo, ja englanninkieliset tekstit. Arvostamme kovasti Nio:n huomiota pienillekin yksityiskohdille. Yhtenäinen fiilis autosta on juuri tuo, Nio on kovasti panostanut saamaan pienetkin, monille huomaamattomat asiat ja yksityiskohdat oikein.
Ajo ja mukavuus
Pehmeää kyytiä, aivan kuin leijuvalla matolla mentäisiin. Ilmajousitukset EL7:ssa ovat maagisen pehmeät. Auto ei mutkissa kallistu, joka on erinomaista näin isolle katumaasturille. Ilmajousitukset nousevat hyvin korkealle ajon aikana verrattuna Jaguar I-Paceen. Ero on hyvin huomattavissa.
Ohjauksessa on kivasti tuntumaa, mukavan kevyt, mutta pidetään mielessä ettei tämä ole urheiluauto vaan luksuskatumaasturi. Samantasoista dynamiikkaa, ohjaustuntumaa ja jousitusta ei voi odottaa tässä kokoluokassa.
Ohjauspyörä ei ole täysin ympyrä, vaan hieman kulmikas, neliömäinen. Ohjautuvuus autossa on yllättävän hyvä, jos muistamme vielä kerran miten iso auto onkaan, melkein viisi metriä pitkä. Suunnittelussa on hyvin valittu auton leveys. Se on juuri sopivan leveydeltään mahtumaan parkkihalleihin, mutta liikkumisvaraa ei jää kovin paljoa EL7:ssa. Ahtaissa paikoissa voi tulla ongelmia, jos on epätarkka.
Lataus, tai siis Nio Power Swap
Auton isoin herkku on akku, jonka voi vaihtaa vaihtoasemalla alle viiden minuutin sisällä. Asema vaihtaa nykyisen akun toiseen, jossa on enemmän varausta. Navigoidessa vaihtoasemalle autolle varataan asemasta oma akkunsa, ja astuu jonoon. Kun koittaa vuoro, auto pysäytetään tarkoitukselliselle ruudukolle, ja auto itsenäisesti ajaa sisään asemaan, ja aloittaa vaihdon. Autoa hankkiessa ostajalla on valinta leasata akku (leasing, Nio kutsuu tätä BaaS:ksi), eli akusta maksetaan kuukausimaksua ja pääsee vaihtamaan akkua Nio:n asemilla. Tällöin auton hinta on halvempi, koska akku ei sisälly hintaan. Vaihtoehtoisesti akun voi ostaa itselleen, mutta sitä ei pääse vaihtamaan asemilla. Autossa on 130 kW:n pikalataus, ja 11 kW:n AC-lataus.
Akunvaihdon konsepti on erittäin käytännöllinen, aikaa auton varauksen täyttymiseen menee alle viisi minuuttia, joka on erittäin vähän. Pikalatauksella menisi ainakin 10-20 minuuttia ladata akku 90% varaukseen. Power Swap on kieltämättä yksi auton vahvuuksista ja massasta erottajista. Nio on tällä hetkellä Euroopan isoin akunvaihtoasemien verkoston ylläpitäjä, ja heidän asemillaan voi vaihtaa vain Nio:n autoja. Hyvin eksklusiivinen ominaisuus, jota ei muilta toistaiseksi saa.
Prosessi on selkeä ja yksinkertainen. Auto hoitaa 90% kaikesta vaatimasta akun vaihdolle, kuljettaja navigoi kartoista asemalle, pysähtyy ruutuun ja painaa aloita. Tämä on yksi tulevaisuuden vaihtoehdoista, joka saattaa yleistyä, tai sitten ei. Vaikea vielä sanoa, kuinka yleiseksi akun vaihtoasemat tulee olemaan. Tästä huolimatta, Nio on ensimmäisenä tässä onnistunut ja erinomaisen hyvin. Olemme erittäin vaikuttuneita kuinka käytännöllistä, vaivatonta ja kätevää teknologiaa akunvaihtoasema on.
Yhteenveto
Pikimmittä puheitta tämä auto tuo todella paljon jännitystä ja iloa, jos vertaa tämänhetkiset kiinalaiset autovalmistajat suomessa. Timanttinen suunnittelu sisältä ja ulkoa ovat arvottomat, erittäin hienot ja käytännölliset. Isolla hintalapulla saa paljon varusteita, kuten hierontapenkit, jalkatuet kuten bisnesluokassa ja valtavat jalkatilat.
Ohjelmisto on samantasoista kun edelläkävijä Tesla, paikoittain jopa heitä edellä. Kiinalaisella mittarilla tämä on 10+ ja papukaijanmerkki, näin hyvää ohjelmistoa autossa emme ole aikaisemmin törmänneet. Toivomme muidenkin kiinalaismerkkien katsovan hieman Nion autoja ja siirtymään takaisin piirtopöydän äärelle parantamaan omia ohjelmistojaan.
EL7:n kuvailua ei voi enempää sanoilla sanoa, yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, ja koeajo on ylivoimaisesti paras keino selvittää itselleen miltä auto tuntuu. Harmillista on, ettei Nio ole vielä tullut Suomen markkinoille. Tällä hetkellä saatavilla mm. Ruotsissa, Norjassa, muttei meillä Suomessa. Yksi syy hitaalle laajentumiselle voi olla Nio:n akunvaihtoasemien rakennus ja infrastruktuurin rakennus, joka ei tapahdu yhdessä päivässä. Odotamme kuitenkin Nio:n rantautumista Suomeen innolla ja avosylin. Akunvaihtoasemat muuttaisivat olennaisesti sähköautolilua, sillä latauksen voi unohtaa menneen tullen.