BYD Atto 3 on täynnä erikoisuuksia ja unelmia. Erikoiset materiaalit, tyylivalinnat ja voimalinja pistävät auton erikoiseen asemaan Suomen markkinoilla. Vaakalaudalla on hieman liikaa tavaraa. Mikä keissi?
The good: Aivan erilainen maailma
Atto 3 on täynnä erikoisuuksia ja unelmia, jotka tekevät siitä ainutlaatuisen ja hauskan sähköauton. Auton sisätilat ovat värikkäät ja laadukkaat, ja niissä on paljon yksityiskohtia, jotka kertovat BYD:n rohkeasta ja omaperäisestä muotoilusta. Auton ulkonäkö on hillitty ja leikkisä, mutta ei kovin erottuva.
Atto 3:n sisätilat on erilaista, silmiinpistävää ja jotakin uutta. Kyseessä ei ole kopio jostakin muusta mallista, vaan uniikki teos. Suunnittelijoille on selvästi annettu vapaammat kädet kuin yleensä on nykyään tapana. Kojelaudan materiaalien syvyys ja tyylitys on aaltomainen, kuten valtameri. Sininen ja valkoinen väri kuuluu valtamerikieleen.
Uniikki, radikaali ja omanlainen. Harvoin näkee vapaita käsiä sisätilojen suunnittelussa. Istuimet ovat verhoiltu nahalla, ja niissä on punaiset tikkaukset. Istuimet ovat laadukkaat, mukavat, rei’itetyt ja nahkaa ei säästelty, sitä löytyy myös takana. Punainen kontrastiommel tekee istuimista sporttisen ja laadukkaan visuaalisesti.
Ilmastointiaukot, aivan kuin CD-levyjä olisi kiinnitetty vierekkäin. Nämä osuvat ensimmäisinä silmiin, kun astuu autoon. Erittäin omituinen mutta erottuva yksityiskohta, joita auto on täynnä. Ovissa on kiinni basson nauhoja, joita voi jopa soittaa. Takapenkin matkustajat ja lapset arvostavat niitä, kuhan eivät hajoa jatkuvasta rämpytyksestä 😉.
Yksi asia sisätiloista, ovien avauskahvat. Rakennettu diskanttikaiuttimen kanssa yhteen, joka on erikoinen ja hieman uhkarohkea valinta. Tämä on epätavallinen ratkaisu, joka vaatii totuttelua. Ergonomisesti kahva on ikävässä paikassa, sillä kättä pitää korottaa korkeammalle saadaakseen otetta. Viikon jälkeenkään emme tottuneet tähän erikoiseen ovenavausratkauisuun.
Keulasta katsottuna Atto 3 on hillitympi ja leikkisämpi kaveri kuin isoveljensä Han. Brändin kieli näkyy etusäleikön BYD-logossa ja ajovalojen tyylissä. Ripaus BYD:n brändikieltä esiintyy ulkopuolella paikoittain, mutta yleisesti kun katsoo Atto 3:n muotoa, se on hyvin tavallinen katumaasturi. Perässä on suoraan halki kulkeva valopalkki, joka yhdistää takavalot toisiinsa.
Kuten EU:n lait määräävät, sähköautojen tulisi päästää pientä ääntä merkiksi kävelijöille. BYD:n autoissa tätä ääntä voi vaihtaa brändi-ääneksi, joka kuulostaa kiinalaiselta kansallismelodialta. Vaihtoehtoisesti saa perinteisemmän monotoonisen äänen. Ääni on kieltämättä hieno ja uniikki, minkä kanssa moni valmistaja ei lähde kokeilemaan ja leikkimään.
Konepellin alla löytyy runsaasti vapaata tilaa, mutta ei säilytystilaa. Hieman ikävää, ettei tilaa ole hyödynnetty, sillä olisi varmasti mahtunut ainakin pieni laatikko latausjohtojen säilytykseen. Toivottavasti BYD ottaa tämän ylös ja sisällyttää jatkossa frunkin tulevissa malleissa.
Ajomukavuus
Atto 3 ei ole urheilullinen auto, vaan se on suunniteltu mukavaan ja rauhalliseen ajoon. Auton jousitus on pehmeä ja se ottaa hyvin vastaan tien epätasaisuudet. Auton kori kallistuu hieman käännöksissä, mutta ei häiritsevästi. Auton ohjaus on kevyt ja helppo, mutta se vaatii joskus pientä korjausta suorallakin tiellä. Auton äänieristys on hyvä ja moottorin ääni on hiljainen. LED-ajovalot ovat erittäin hyvät, hyvä levitys sivuille ja tarpeeksi kirkkaat valot ovat juuri sopivat pohjoismaiden olosuhteisiin.
Takuuta tarjotaan reilusti ja pitkäksi aikaa. Atto3:n takuu on 6 vuotta tai 150 000 km ja akuston takuu on pidempi, 8 vuotta tai 200 000 km. Ostos ei ole yhtä riski, sillä takuu pitää huolen, jos jokin meneekin vikaan. BYD:n takuuehdot ovat kattavammat kuin kilpailijoilla, joka on ehdoton plussa.
The bad: Ohjelmisto ja pikalataus
Trendi kiinalaisilla valmistajilla on hieman jäljessä tuleva ohjelmisto. Sinänsä kiinnostavaa, sisätilat ja viimeistely on hienoa ja tunnettujen valmistajien tasolla, mutta ohjelmisto jää jälkeen. Tässä on poikkeus Nio:n kohdalla, heidän ohjelmistonsa on hyvin lähellä ellei samalla tasolla mm. Teslan kanssa.
Viimeisimmissä ohjelmistopäivityksissä BYD:n autoissa saa yhdistettyä CarPlayn ja Android Auton, joka on varmasti odotettu ja arkea helpottava ominaisuus. Puhelimesta heijastavat järjestelmät peittävät suurimmaksi osaksi auton omaa ohjelmistoa. Vaikka ideaalisessa tilanteessa suosisimme auton omaa ohjelmistoa ylitse CarPlayn, joka hoitaisi kaiken tarvittavan ilman älypuhelinta, vielä ei voi sanoa samaa Atto 3:n ohjelmistosta.
Käyttöliittymän asettelu on tarkemmalla silmällä katsottuna erittäin samanlainen edullisen Android-tabletin kotisivulta. Navigointipainikkeetkin hyvin samanlaisia. Tuntuu hieman siltä, että BYD on hieman kiirehtinyt tai jättänyt ohjelmiston pienempään prioriteettiin. Androidissa ei ole mitään vikana, mutta tämänhetkinen käyttöliittymä tuntuu hieman kiinalaiselta ja ei sovi yhtä hyvin auton kanssa, erityisesti hyvin viimeistellyn sisätilan kanssa. Tämä on henkilökohtainen mielipide käyttöliittymän ulkoasusta, jokainen ottaa tämän vastaan omalla tavallaan. Yritämme olla mahdollisimman objektiivisia tämän suhteen, ja vertailemme pääasiassa Teslan ja Nio:n käyttöliittymän kanssa, infotainmentin edelläkävijöitä.
Yksi positiivinen asia ohjelmistosta on. Käyttöliittymä ei pätki, jäädy tai lagaa. Tästä plussaa. Yksi askel edelle BYD on jo ottanut reponsiivisuuden kanssa, seuraava askel olisi viimeistellä, täydentää ulkoasua sekä poistaa turhat elementit käyttöliittymästä. Peruutuskamera, 360-asteinen näkymä ja 3D-näyttö ovat toimintoja, mitä korkeammalla hintatasollakin puuttuu, hienoa nähdä toiminnot tässä hintaluokassa.
Muistellaan Nio:n käyttöliittymä, joka kanssa pohjaantuu Androidiin. Käyttöliittymä on kovasti räätälöity auton ympärille, hyvin integroitu ja puhdistettu ylimääräisistä komponenteista. BYD:n infotainment tuntuu olevan päinvastoinen, asennettu Android, johon asennettu muutama sovellus, auton asetukset ja ilmastointi. Asetuksista voi listata vakiona sisältävän Android-sovellusten listaa, poistaa sovelluksia ja pysäyttää niitä, joka ei objektiivisesti kuulu autoon.
Ilmastoinnin automaattiohjauksessa testimme aikana on pieniä puutteita. Lämpötilan ylläpitäminen ei ollut yhtä sulavaa kuin odotimme. Kosteissa olosuhteissa ikkuna menee helpommin huuruun. Koimme samaa myös Kia EV6:ssa. Ilmastointiongelmiin on BYD:lta tulossa korjaavia ohjelmistopäivityksiä.
Kuljettajan avustusjärjestelmät toimivat, ja automaattiohjauskin pysyi kaistallaan. Eräs toinen asia kuitenkin ajaa kuljettajan jättämään näitä käyttämättä. Automaattiohjauksessa tulee 20-30 sekunnin välein visuaalinen sekä ärsyttävällä äänellä varoitus ratista pitämisestä tai nykäisemisestä. Vaikka kuinka yritimme kääntää ohjauspyörää tai pitää käsiä, varoitus ei hävinnyt, sattumoisesti hävisi ja palasi takaisin. Automaattiohjaus teknisesti toimii, mutta on käyttökelvoton ohjelmistobugin takia. Idea on helpottaa kuljettajaa, tämä häiritsee enemmän kuin helpottaa nykymuodossaan.
Infotainmentin asettelu kaipaa myös päivittämistä ja tarkempaa miettimistä, esimerkiksi ilmastoinnin pikanäppäimet voisivat olla aina näkyvillä näytön alareunassa. Esimerkiksi Android Autoa tai CarPlayta käyttäessä valikot eivät ole näkyvissä. Testaamassamme Mustang Mach-E:ssa ilmastointivalikot ovat aina näkyvissä riippumatta sovelluksesta. Valikot voisi selkeyttää, ja infotainmentissa on asennettuna omituisia ja autoon kuulumattomia sovelluksia kuten tiedostonhallinta ja mysteerinen “auto-launch” ohjelma. Toivoisimme BYD:lta samanlaista tarkkaavaisuutta yksityiskohtiin kuin sisätiloissa, enemmän myös ohjelmistoon. Ohjelmiston kanssa pystyy siis elämään, mutta ohjelmistoa ei pysty ottamaan yhtä vakavasti kuin esimerkiksi Teslan tai Nio:n ohjelmistoja. BYD:lla on hyvin siististi viimeistelty sisätilat, tälle olisi hyvä kombo auton infotainment, joka on tärkeä jatke sisustalle.
Voimalinja
Atto 3 on etuvetoinen sähköauto, eli sen etuakselilla on ainoa sähkömoottori. Tämä on yleinen ratkaisu monissa sähköautoissa, mutta se ei ole optimaalinen. Etuvetoisessa sähköautossa on nimittäin kaksi ongelmaa: keulan keveys ja moottorin vääntö.
Etuvetoisessa sähköautossa keula on kevyempi kuin bensiiniautossa, sillä siellä ei ole painavaa polttomoottoria. Tämä tarkoittaa, että eturenkailla on vähemmän pitoa tiessä, varsinkin kiihdyttäessä tai jarruttaessa. Tämä voi aiheuttaa renkaiden sutimista tai luistamista, mikä heikentää ajoturvallisuutta ja -mukavuutta.
Etuvetoisessa sähköautossa moottori tuottaa myös paljon vääntöä heti, kun painaa kaasupoljinta. Vääntö on voima, joka pyörittää renkaita. Mitä enemmän vääntöä, sitä nopeammin auto kiihtyy. Sähkömoottori tuottaa enemmän vääntöä kuin polttomoottori, ja se tuottaa sen tasaisesti koko kierrosalueella. Tämä tarkoittaa, että eturenkaat saavat paljon voimaa kerralla, mikä voi myös aiheuttaa renkaiden sutimista tai luistamista.
Atto 3:ssa nämä ongelmat ovat havaittavissa, sillä auto lähtee helposti sutimaan, jos painaa kaasua liikaa. Tämä vaatii kuljettajalta varovaisuutta ja huomiota, ettei vahingossa paina liikaa kaasua. Atto 3 ei siis ole kovin urheilullinen tai dynaaminen auto, vaan se sopii paremmin rauhalliseen ja tasaiseen ajoon.
Atto 3:n voimalinja olisi parempi, jos se olisi takavetoinen tai neliveto. Takavetoinen sähköauto tarkoittaa sitä, että moottori on taka-akselilla ja pyörittää takarenkaita. Tällöin keula on vieläkin kevyempi kuin etuvetoisessa autossa, mutta se ei haittaa, sillä takarenkaat saavat enemmän pitoa tiessä. Takavetoinen sähköauto on siis tasapainoisempi ja suorituskykyisempi kuin etuvetoinen sähköauto.
Akku
BYD:n oma Blade-akku on myös Atto 3:ssa, joka on litium-rautafosfaatti-akku (LFP). Tämä on erilainen akkuteknologia kuin tavallinen litiumioniakku (NMC), jota useimmat sähköautot käyttävät. Blade-akulla on omat hyvät ja huonot puolensa, jotka vaikuttavat auton kantamaan ja lataukseen.
Kapasiteetti on 60 kWh, ja se antaa autolle WLTP-mittauksen mukaan 420-520 kilometrin toimintamatkan. Tämä on hyvä kantama, joka riittää useimpiin ajotarpeisiin. Tosielämässä kantama vaihtelee kuitenkin ajotavan ja olosuhteiden mukaan. Testimme mukaan Atto 3 pystyy ajamaan yhdellä latauksella noin 250-350 kilometriä moottoritien ja kaupunkiajon sekoituksena.
Akun pikalatausnopeus on myös hieman pettymys, jos vertaa kilpaileviin tuotteisiin. Auton akku ottaa maksimissaan 80 kW pikalataustehoa, jos akun lämpötila on sopiva. Akun esilämmitystä ei voi kytkeä päälle käsin, mikä olisi hyödyllistä kylmällä säällä. Akun pikalatausnopeus laskee myös nopeasti, jos akku ylikuumenee. Testiemme mukaan akun pikalatausnopeus pysyi 80 kW vain noin 5-8 minuuttia, jonka jälkeen se putosi 60 kW:iin. Syynä tähän oli akun ylikuumeneminen, jonka syystä auto rajoitti nopeutta. Akun lataaminen 30 prosentista 80 prosenttiin kesti noin 30-40 minuuttia.
Suoritimme testin OBD-adapterilla ja sovelluksella, joka osaa tulkita BYD Blade-akun tietoja. Alla on näytöntallenne pikalatausistunnosta.
Tulimme siihen tulkintaan, ettei akun jäähdytys pärjää pikalatauksen kanssa, ja nopeus joudutaan rajaamaan liian suuren lämpötilan takia, joka vaikuttaisi olevan yli 45. Huomasimme lisäksi, etteivät jäähdyttimet olleet alussa täydellä nopeudella, vaan nousee porrastetusti riippumatta nykyisestä lämpötilasta. Lämpötila olikin jo lähellä korkeaa pikalatausnopeutta varten, mutta jäähdytys aloitetaan pienemmällä nopeudella.
Blade-akulla on kuitenkin myös positiivisia puolia, kuten pidempi elinkaari, kestävyys ja turvallisuus. Blade-akku ei kärsi niin paljon kapasiteetin menetyksestä kuin NMC-akku, ja se kestää enemmän lataussyklejä. Blade-akku ei myöskään ole niin herkkä ylilataukselle tai ylipurkaukselle kuin NMC-akku, ja se ei syty helposti tuleen tai räjähdä. Blade-akku voi siis ladata aina täyteen ilman haittaa, kun taas NMC-akun elinkaari lyhenee, jos sitä ladataan usein 100 prosenttiin.
The ugly: Hinta
Hintaluokassaan Atto 3 kilpailee mm. VW ID.3:n, ID.4:n, tulevan EX30:n ja Cupra Bornin kanssa. Näihin autoihin verrattuna tulee muutama ero esiin. Potentiaalisen asiakkaan näkökulmasta hieman raaka ohjelmisto ja hitaampi pikalataus ylikuumenemisen ongelmalla voi käännyttää muihin malleihin.
Atto 3 on hintaluokassaan hyvä kilpailija, mutta se ei ole halpa auto. Atto 3:n hinta alkaa 44 250 eurosta (uusi hinnasto on julkaistu 12.10, ja Atto 3:n uusi hinta alkaa 38 690 eurosta), mikä on samassa hintaluokassa esimerkiksi VW ID.3:n tai Cupra Bornin kanssa, joiden hinnat alennettiin lähiaikoina. Atto 3:n hinta on myös lähellä tulevan EX30:n hintaa. Näihin autoihin verrattuna Atto 3:ssa on muutama heikkous, jotka voivat vaikuttaa ostajien valintaan.
Atto 3:n pikalataus on hitaampi kuin kilpailevissa autoissa. Akku ottaa maksimissaan 80 kW pikalataustehoa, kun taas ID.3 ja Born ottavat 125 kW ja EX30 ottaa 130 kW. Atto 3:n akku myös ylikuumenee helposti, mikä laskee latausnopeutta entisestään. Atto 3:n akun lataaminen voi siis olla hankalampaa ja hidasta Suomessa. Pyrimme testaamaan talven aikana BYD Blade-akustoja Suomen kylmissä olosuhteissa, ja kertoa tuloksista.
Atto 3:n sisätilojen suunnittelu on tyylikäs ja laadukas, mutta se ei ole joissakin asioissa kovin käytännöllinen. Atto 3:ssa on paljon erikoisia yksityiskohtia, jotka ovat hienoja mutta ergonomisesti epäkäteviä. Esimerkiksi ovien kahvat poistumista varten ovat epätavallisessa ja korkeassa paikassa. Avaamista varten joutuu korottamaan kättä korkeammalle, toisin kuin perinteisissä ovenkahvoissa.
Myös huonompi ohjelmisto leikkaa hieman kulmia, se kaipaa parannuksia. Auton infotainment-järjestelmä on perustettu Android-tabletin käyttöliittymälle, joka ei ole kovin räätälöity auton ympärille. Auton ilmastointi ja kuljettajan avustusjärjestelmät ovat myös puutteellisia tällä hetkellä. Android Auto sekä CarPlay on tullut Atto 3:n ja mm. BYD Haniin, joka tarkoittaa sitä, että huomattavan osan auton omista ohjelmistopuutteista saa korvattua CarPlaylla tai Android Autolla. Tämä tekee käyttökokemuksesta paremman BYD:n autojen kanssa.
Uhka vai mahdollisuus?
Kokonaisuudessa BYD Atto 3 on on oudossa asemassa. Siinä on paljon hyviä puolia, kuten pitkä toimintamatka, värikäs sisustus, innovatiivinen akkuteknologia, pehmeä jousitus ja kattava turvallisuusvarustelu. Mutta on myös huonoja puolia, kuten hidas ja helposti rajoittuva lataus, raaka ohjelmisto, epäkäytännölliset ovenkahvat ja korkea hinta. Suomen markkinoilla ei ehkä arvosteta yhtä paljon näin radikaalista muutosta perinteisestä autosta kuin BYD:n kotimarkkinoilla, Aasian markkinoilla, joka voi olla yksi syy pienemmistä myyntiluvuista BYD Haniin verrattuna Suomessa.
Hintalappu 44-45 000 euroa on suhteellisen paljon autosta, ainakin tämänhetkisten puutteiden kanssa jättäisi meidät miettimään toisen kerran ennen ostoa. Erikoisuuden tunnetta Atto 3:ssa ei esiinny yhtä voimakkaasti kuin Hanissa, joka tarjoaa enemmän autoa hintaansa. Muissa markkinoissa auton hinta onkin pienempi, esimerkiksi Australiassa hinta alkaa noin 30 000 eurosta, joka on merkittävästi alhaisempi kuin Suomessa. Australialaisella hinnoituksella Atto 3:sta voisi houkutella itselleen enemmän asiakkaita, sillä siihen hintaan saisi hyvin paljon sähköautoa.
Sitoutuminen on tässä avainasemassa. Jos BYD todella sitoutuu parantamaan kasvukipujaan ja lähikuukausina tai -vuosina pystyy korjaamaan suurimmat ongelmansa ohjelmistopäivitysten avulla, se voi tehdä ajoneuvoistaan hyvinkin hintansa arvoisia. Myös potentiaalisille asiakkaille on tärkeää viestitä sitoutumisesta päivittämään ja parantamaan auton kokemusta tulevaisuudessakin. Sitoutumista tulee tällä hetkelläkin pitkällä takuuajalla, joka pitää huolen autosta.
Ostaisitko sinä Atto 3:n, vai odottaisitko vielä hieman korjauksia ja viimeistelyjä ennen ostopäätöstä? Vaikea arvioida jokaisen kohdalla, pystyisikö mainittujen puutteiden kanssa tulla toimeen. Jos tykkää suunnittelun toisesta ulottuvuudesta, niin voi olla juuri mitä olet kaivannut. BYD:n autoja voi käydä koeajamassa merkkiliikkeessä sekä jälleenmyyjillä, josta saisi paremman kuvan ja kokemuksen ennen ostopäätöstä. BYD:n mallivalikoima Suomessa on vasta kasvussa, nämä ovat ensimmäisiä myytävissä olevia malleja. Lisää on varmasti tulossa, ja jokainen löytää itselle sopivan mallin.
Päivitys 12.10 klo 17:30: Uusi Atto 3:n hinnasto.