Kiinalainen uusi vuosi on alkanut! Pilkkailen vain, mutta tavanomainen vuosi ei ole ollut Suomen automarkkinoilla, sillä kolmas kiinalainen automerkki on saapunut viime viikolla Suomeen. Saimme tilaisuuden lyhyelle koeajolle esikoismallilla Free.
Dominoiva katse ja upea sisustus
Freetä ei voi olla huomaamatta, täysmittainen LED-nauha etupuskurin halki, logon sekä ajovalojen kautta antavat hämärässä selkeän piirteen erottuakseen joukosta. Tekogrilli antaa hieman Polestar 2 (ennen päivitystä) viboja, mutta luo yksityiskohdan nimenomaan Free:lle, toisin kuin on nykyään tapana suunnitella auton keula. Agressiivinen katse jopa hieman esittää itseään kovempana kuin oikeasti on, sillä kyyti on pehmeää ja nautinnollista.
Sisätilat ovat rikkaat, kalliin oloiset ja nahalla päällystetty mihin ikinä käsi päättää laskeutua. Premium-luokka puhuu itsestään ommeleilla, mukavilla istuimilla, hierontatoimintolla sekä viilennys&lämmitystoiminnolla. Mukavantuntuinen ratti selkeillä ratinohjauksilla, ilman kosketuspainikkeita jotka jättävät puolet painalluksista tunnistamatta. Tunnelmavalaistus vaihtuu ajotilan mukaan, vaihtoehtoisesti musiikin tahtiin. Ei jää epäselväksi kenellekään, että isoa rahaa on käytetty sisustan valmistamiseen.
Neliveto ja nelisataa hevosta
Varusteita Free:stä löytyy mielin määrin, ja vakiona. Neliveto mukaan lukien, eli jokaisella akselilla on yksi sähkömoottori. Tarjolla on yli 450 hevosvoimaa ja yli 200 nm vääntöä. Vaikka autolla on painoa kivasti, 2340 kg, nopeasti kiihtyy tilanteen vaatiessa 0-100, aika on 4.4 sekuntia.
Ilmajousitukset kuljettavat pehmeästi perille. Adaptiiviset ilmajousitukset laskevat hieman korkeutta moottoriteillä paremman aerodynamiikan saavuttamiseksi, sekä autosta poistuessa poistumista helpottamiseksi.
Hyvin osuttu nappiin ohjelmiston kanssa
Vaikka paikoittain löytyy omituisia lyhenteitä ja pieniä käännösvirheitä, ohjelmiston tyyli sekä ulkoasu ovat modernit ja pääosaksi selkeät. Free:n kojelaudasta löytyy peräti kolme näyttöä, yksi digimittaristo, kuljettajan infotainment ja lisäksi matkustajan oma näyttö. Matkustaja voi omalta näytöltään ohjata mm. ilmastointia, multimediaa ja hierontatoimintoja.
Avaimeton sisääntulo on odotuksien mukaista. Tule auton lähelle, ovenkahvat ilmestyvät. Kävele pois, auto menee lukkoon. Vaivatonta ja yksinkertaista. Avain itsessään on erikoinen, ja itsessään futuristinen taideteos. Paristojen sijaan Voyah Free:n avaimessa on litiumiakku, joka latautuu langattomasti auton keskikonsolissa sijaitsevassa langattomassa laturissa.
Harmikseen autosta puuttuu Android Auto sekä CarPlay, ja Spotifyn ja YouTuben tilalla ovat DailyMotion ja Koozoo-niminen kiinalainen striimauspalvelu. Pidetään vielä mielessämme se, että Voyah juuri edellisellä viikolla käynnisti maahantuonnin. Nämä ongelmat voi ja toivottavasti ratkaistaan tulevilla ohjelmistopäivityksillä. Tähän hintaluokkaan jäimme myös ihmettelemään, miksi autosta puuttuu ratin lämmitys. Puhumme vielä hinnasta lisää.
Vaikka edellä mainittavat toiminnot puuttuivat, löytyy monia muita korvikkeeksi. Näyttöjen korkeutta pystyy säätämään alemmas, jolloin osa näytöstä häipyy sisään kojelautaan. Käyttöliittymä tiivistyy ja näkyy yksinkertaistettu käyttöliittymä. Visuaalisesti hyvin toteutettu näkymä tuoksujen valitsemiseen korottaa Voyahin infotainmentin viimeistelytasoa lähemmäs Nio:a ja ohitse BYD:ia. Viimeistelytaso ei kuitenkin Nio:n tasoa yllä käännösvirheiden sekä striimauspalveluiden puutteiden takia.
Kiinalaisilta mahtuu myös innovaatioita ja uusia ratkaisuja. Jos takaistuimella on lapsi, kameran avulla lapsia voi pitää silmällä ratin takana. Tähän on erillinen sovellus asennettuna auton kosketusnäyttöön.
Ajallisista haasteista emme päässeet kokemaan yhtä pitkään auton järjestelmiä syvälle analyysille, mutta päivän mittaisessa testissä selvitimme, että hyvät ainekset on pelissä. Moderni ja hyvin auton ympärille rakennettu viihdejärjestelmä, joka kommunikoi auton kanssa ja muiden näyttöjen kesken on onnistuttu hyvin. Jäljelle jää Eurooppalaisten ohjelmistojen asennus autoon, jota moni ostaja kaipaisi.
Janoinen jeeppi ja lataus
Kulutusta kaupunki- sekä moottoriajossa näytti ajotietokone 24 kWh/100km, joka ei ole vähän. Model Y:n kulutusarvo on luokkaa 14-16 kWh/100km. Tähän voi olla syynä huono aerodynaamisuus tai suuri kitka voimalinjassa. Lyhyellä testiajolla on vaikea arvioida voimalinjan ja akun toimintaa, toivottavasti saamme mahdollisuuden pidemmälle testille myöhemmällä aikataululla.
Latauksen maksimiteho pikalatureilla on 100 kW, joka on kieltämättä pettymys uudelle automallille. Jaguar I-Pace, joka julkistettiin vuonna 2018 sisälsi saman pikalataustehon. Maailmassa, missä sähköautot lataavat jo 250 kW:n nopeuksilla 100 kW jää monta vuotta jälkeen sähköautomaailmassa.
Hinta alkaen: 79 900€
Suuri hinta, joka rajaa tämän mallin monelta keskiluokan ostajalta pois. Jäljelle jää isommalla budjetilla omaavat ostajat tai työsuhdeautoa miettivälle. Kilpailua tulee myös kotimaasta, kiinasta. valmistajilta kuten BYD Tang, jonka hinta alkaa 73 000 eurosta.
Verrattuna lähimpiin saksalaisiin kilpailuihin, kuten Mercedes-Benz EQE tai BMW iX, Voyah on muutaman tuhannen euron edullisempi. Uskaltaisiko ostaja ottaa Voyahin Mersun tai Bemarin sijaan? Erikoisuuden fiilistä löytyy autosta, mitä ei Mercedes-Benzin tai BMW:n merkistä saa. Vaikea vielä sanoa, onko auto täysin rahansa arvoinen. Lyhyen testiajon perusteella pientä paranneltavaa on, pääosin kiinalaiset pelaavat hyvin vakiovarustepeliä. Varustelulista on täynnä kaikenlaisia turvallisuusominaisuuksia ja toimintoja, mutta on tärkeää huomioida kuinka hyvin toiminnot toimivat käytännössä. Tähän pystymme vastaamaan pidempien testien jälkeen.
Lyhyt yhteenveto
Ulkoa ja sisältä komea katumaasturi on erikoinen kaikin puolin, erikoinen näyttö, nimi, ajovalot ja ohjelmisto. Tilaa on hyvin kivasti, etutavaratilaan mahtuu muutama pussi ruokaostoksia. Ohjelmisto on lupaavampaa kuin muut kiinalaiset automerkit Suomessa, mutta pieniä muutoksia mahtuu tekemään, kun tuulenpuuska rauhoittuu ja Voyahin maahantuoja pääsee välittämään parannusehdotuksia valmistajalle.
Lyhyt testiajo ei paljastanut tarpeeksi valoa auton käyttäytymiseen tiellä, sekä ratinohjauksen käyttöön. Toivomme myöhemmin vuoden loppupuolella tai seuraavana vuonna mahdollisuutta tavalliseen, muutaman päivän mittaiseen testiin arvioidaakseen auton potentiaalit, hyvät ja huonot puolet.
Voit käydä koeajamassa ja tutustua Voyhaiin tästä linkistä.