Suomen automarkkinoille on laskeutunut kiinalaisia automerkkejä. Näistä yksi on MG, legendaarinen briteissä perustettu urheiluautojen valmistaja. Merkki on nykyään kiinalaisen autovalmistajan omistuksessa, joka valmistaa merkin alla sähköautoja. MG4 on edullisin sähköautomalli MG:n mallistossa. Tässä artikkelissa käymme läpi auton hyviä ja hieman huonompia puolia sekä paranneltavissa olevia asioita. Sekä tietysti hinnan, joka asettaa palikat kohdilleen.
MG4 edestä, bZ4X takaa
Ensimmäinen vaikutelma auton perästä herätti samanlaisia piirteitä Toyota bZ4X:n kanssa. Valot ja aerodynamiikkaa parantava spoileri ovat hyvin samankaltaiset. Tämän tulkitsee kutakin yksilö omalla tavalla, meitä se ei haittanut yhtään.
Keula on omaperäisempi. Aggressiivisemmat kuin takaa löytyvät ajovalot ja päiväajovalot. Tyylitys on riittävän uniikki erottuakseen liikenteestä, umpiossa leijuvat päiväajovalot tuovat syvyyttä kun katselee lähempää. Iso logo nokassa näkyy kauas, kuten Mercedes-Benzin uusissa autoissa. Muutoin auto on hyvin perinteinen, ei kovin tunteita herättävä ja tavallinen. Keskikokoiseen perheautoon ei tarvitse mitään ihmeellisempää. Pääpiirre autossa on hinta-laatusuhde, ei aggressiiviset, virtaviivaiset linjat ja isot spoilerit. Moni ei arkeen näitä tarvitse.
Suomen kieli vielä hakusessa
Kuten aikaisemmin mainitsimme, auto on suunniteltu ja valmistettu Kiinassa. Kielimuuri Suomen kielen ja Kiinan välissä on aiheuttanut pieniä haittamattomia käännösvirheitä mihin voi korkeintaan naurahtaa. Käyttöön nämä eivät vaikuta.
Latausluukussa on varoitusteksti, joka kuvakkeesta päätellen yrittää viestittää käyttäjälleen, ettei tämä pesisi luukkua sisältä painepesurilla. Käännöksessä lukee kuitenkin “Please do not open flushing and violent switch.”, suomeksi “Älä avaa huuhtelulla ja väkivaltainen kytkin.” Emme ole aikaisemmin törmänneet väkivaltaiseen latausluukkuun sähköautoissa 😀.
Auton infotainmentissa löytyy kohtia ja näkymiä, missä Suomen kieli on käännetty oudosti tai tilalla on kokonaan ranskaa tai kreikkaa. Hieman parantamista käännösten kanssa voisi tehdä Suomen kielen osalta. Käännösvirheitä ja väärin taivutettuja sanoja esiintyy muutamia kappaleita siellä täällä. Englanninkieli on vaihdettavissa asetuksista. Näistä voi antaa anteeksi, sillä merkki rantautui Suomeen tänä kesänä markkinoille. Yksi ohjelmistopäivitys korjaa tämänkin virheen, ja toivomme MG:n korjaavan nämä viat ajan myötä.
Kiinalaisten autojen akillesjänne, eli ohjelmisto
Tarvitsisivatko kiinalaiset Eurooppalaisten ohjelmistokehittäjien avun? Sillä testaamissamme kiinalaisissa autoissa on toistaiseksi esiintynyt ohjemistossa puutteita ja korjaamista, mitä ei perinteisillä autovalmistajilla esiinny samalla tasolla.
Valikko on muutaman harjoittelun jälkeen käsien ulottuvilla, kotinäytön asettelu on tyydyttävä. Käyttökokemus on hieman lagista, valikot ja kosketusnäyttö reagoi hieman hitaasti, välillä klikkailee asioita useamman kerran toimiakseen. Valikkojen napit ovat liian pieniä mm. latausnäkymässä huomioiden näytön koon, joka on pieni.
Fyysiset napit infotainmentin ohjaamiseen kuten äänenvoimakkuudensäätö olisi voinut korvata pyörivällä säätimellä. Voimakkuuden säätöön joutuu klikkaamaan monesti äänenvoimakkuuden lisäysnappia.
Korostaakseen vielä äänenvoimakkuudensäädön eroa ratin napeista ja keskikonsolista. Useaan otteeseen ratin napit säätävät eri äänenvoimakkuutta kuin keskikonsolin napit. Säätöön tulee Assistant Volume, eikä soiva media esim. CarPlaysta tai Bluetoothista.
Autoon saa äänentoistoa Bluetoothin ja Amazon Musicin kautta. Jälkimmäinen on omituinen valinta, sillä Suomessa harva käyttää Amazon Musicia. Tämän tilalle olisi voinut asentaa Spotifyn, jota käytetään paljon enemmän kuin Amazon Musicia. Bluetoothin pariliitoksen tekeminen on hieman kömpelöä. Puhelin löytyi neljänneltä skannauskerralta, ja liitos epäonnistui ensimmäisellä kerralla, seuraavalla onnistui.
Android tabletti renkailla?
Kokemuksen perusteella infotainmentin käyttöliittymästä on jäänyt maku oikoteillä rakennetusta järjestelmästä. Pohjana on Android, ei Android Automotive mitä Volvo ja Polestar käyttää mikä on räätälöity autossa käyttämiseen. Tätä faktaa ei ole yritetty piilottaa kovin paljon, sillä järjestelmän näppäimistö on täysin identtinen edullisimmasta Android-tabletin käyttöliittymän kanssa. Tämän vuoksi näppäimistö skaalautuu huonosti näyttöön, joka tekee näppäimistöstä huonosti käytettävän. Kirjaimia on vaikea painaa ja osua oikeaan. Näkemämme perusteella saamme vaikutelman, että pöydälle on laitettu tavallinen Android, siihen on laitettu auton asetuksia, kytketty auton järjestelmät ja asennettu näyttöön.
Sanomamme ei ole, ettei Android kuulu autoon. Vaan Android on pätevä, jos sen rätälöi ja optimoi autoa varten oikein. Vakio Android-käyttöjärjestelmä sisältää turhia komponentteja ja osia, joista ei ole autossa mitään hyötyä. Optimoinnilla saisi käyttöliittymän sulavammaksi ja nopeaksi. MG:llä on tässä asiassa hieman opittavaa ja paranneltavaa, sillä nykyisessä versiossa paistaa paikoittain raaka Android, joka ei ole kovin vakuuttavaa auton infotainmentiksi.
Malliesimerkkinä kiinalainen autovalmistaja NIO, jonka käyttöliittymä pohjaantuu Androidiin, mutta on modifioitu ja optimoitu autoon niin hyvin, ettei mikään kulma ja nurkka vihjaa Androidista. Testaamassamme NIOssa voi kaivaa kaikki valikot lävitse, missään ei näy ainuttakaan merkkiä Androidista. Luulimme aluksi, että kyseessä on täysin oma ohjelmisto kuten Teslassa, jälkikäteen saimme tietää itse autovalmistajalta ohjelmiston pohjautuvan Androidiin.
Eli ohjelmisto on täysin käyttökelvoton?
Ei suinkaan. Ilmastointiasetukset ovat käyttökelpoiset, ei kuitenkaan täydelliset. Ilmastoinnin ohjauksen pelastaa äänikomennot ja säätö ratista. Äänikomennoilla voi kytkeä päälle, korottaa lämpötilaa tai tuuletuksen asetuksia, järjestelmä reagoi komentoihin hyvin nopeasti. Ratista saa pikanäppäimestä kytkettyä ilmastoinnin ohjauksen tilan, joka korvaa medianapit ilmastoinnin säädöksi. Tähän kun tottuu niin käytöstä tulee moninkertaisesti helpompaa.
Koko infotainmentin navigoinnin ja median osalta pelastaa sisäänrakennettu langallinen Android Auto ja Apple CarPlay. Virheille ja kömpelölle käyttöliittymälle voi antaa anteeksi tämän ominaisuuden nojalla. Useat toiminnot mitä autoiluun tarvitsee, löytyy Android Autosta. Ratin napeista ohjattavan ilmastoinnin myötä auton omissa käyttöliittymissä ei tarvitse usein pyöriä, koska puhelimesta saatava järjestelmä hoitaa valtaosan tehtävistä. Voi suotta sulkea hieman silmää puitteista CarPlayn kanssa.
Latausnäkymästä on positiivista se, että latauksen saa aloitettua ja lopetettua näytöstä, ja hitaan latauksen (AC-lataus) maksimitehoa saa säädeltyä tarpeiden mukaan.
Autosta ei löydy käynnistyspainiketta, vaan auto on valmis ajoon heti kun autoon istahtaa ja painaa jarrupoljinta. Auto siirtyy READY-tilaan, ja voidaan valita vaihde. Tämä on oikea suunta ja tapa, mitä kaikkien sähköautovalmistajien pitäisi tehdä. Toiminto on Teslan keksimä ja erittäin intuitiivinen heidän autoissaan. MG:n versiossa käyttö ei ole yhtä sulava ja intuitiivinen kuin odottaisi, välillä jarrupoljinta joutuu polkeamaan muutaman kerran. MG:ssä ottaisimme mielummin käynnistyspainikkeen joka toimisi kuin junan vessa. Vaikuttaisi siltä, että liian nopeassa tahdissa auto ei pysy kuljettajan nopeiden liikkeiden perässä. Jos hyppää kyytiin ja painaa poljinta nopeampaan tahtiin, auto ei heti käynnisty. Jos prosessin tekee hitaammin, ongelmaa ei esiinny.
Reilut sisätilat
Sisätilat, istuimet ja tavaratila on hyvin optimoitu, sillä MG4 on täysi sähköautoalusta. Klaustrofobista tunnetta ei tule autossa, vaikka ulkoa auto näyttää pieneltä verrattuna esimerkiksi Mach-E:hen. Takapenkillä on reilusti tilaa, tusinan verran ei kuitenkaan, kuten voi odottaa tässä kokoluokassa. Kesikokoiselle perheelle tämä on riittävä.
Näyttöjen ja nappuloiden asettelu on hyvä, mutta olisi toivoinut keskinäytön kallistusta kuljettajan suuntaan. Sisätiloissa ei ole sen ihmeellisempää, tavallista ja perinteistä. Mitään villiä muotoilua ja yksityiskohtaa ei ole, muuta kuin vaihdekeppi, joka on pyörä. Samankaltainen viritys kuin Kia EV6:lla.
Akku ja lataus
Riippuen varustelutasosta saa 51- tai 64 kWh:n akun autoon. Standardiin tulee 51 ja Luxuryyn isomman, 64 kWh:n akun. Kantamaa saa vastaavasti 350 km ja 435 km.
Ero on myös akkuteknologiassa, 51 kWh:n akusto on LFP-akku, joka on turvallisempi kuin NMC eli tavalliset akut. Isompi akku on NMC-akustoa.
Ero on myös latausnopeuksissa, LFP:ssa on hitaampi AC- ja DC-latausteho, vain 88 kW pikalaturissa ja AC-lataus on yksivaihteinen 32 ampeerin 6,6 kW. Isommassa on 11 kW:n AC-lataus (kolmivaiheinen), ja pikalaturilla saa 135-140 kW. Jos olisimme itse ostamassa, maksaisimme sen summan saadaakseen Luxury-varustelutason. Pidemmillä reissuilla nopea pikalataus tulee säästämään huomattavasti aikaa.
Peukkua MG:lle myös V2L:sta eli Vehicle to Load, jolla voi käyttää auton akkua virtalähteenä jatkojohdon kautta esimerkiksi vedenkeittimen käyttämiseen retkellä. V2L sisältyy vakiovarusteena kaikissa varustelutasoissa.
Auton kulutus on hyvä, kaupunkiajossa 15 kWh/100km, ja moottoriteillä vaihtelee 17-19 kWh/100km. Lukemat ovat hyvät tähän koko- sekä hintaluokkaan.
Käyttäytyy tiellä kuin saksalaisauto
Olemme erittäin yllättyneitä auton ajosta. Oliko meillä testissä oikea auto? Ja vielä kiinasta? Hohhoijaa. Ohjattavuus tällä autolla on samaa luokkaa kuin tuhansia euroja kalliimmassa autossa, hyvin helppo ohjata ja tehdä hankalia käännöksiä ahtailla teillä.
MG4 on takavetoinen auto, ja sen painojakauma on 50-50. Lisäksi se on sähköautolle kevyt, kokonaismassa on noin 2,1 tonnia. Sähköauton on optimaalisin olla takavetoisena, sillä se tuottaa huomattavasti enemmän vääntöä kuin bensa-autossa, ja tekee ohjauksesta painavamman ja ei aiheuta aliohjautuvuutta kiihdytyksissä. Tästä annamme peukut MG:lle. Lisäksi sähköautossa on kirsikka kakun päällä hyvä yhden pedaalin ajo, ja MG:llä se on hyvin lähellä Teslaa. Moottorijarrutus ei ole yhtä aggressiivinen kuin esimerkiksi Tesla Model 3:ssa, mutta parempi kuin esimerkiksi kiinalaisella BYD:lla.
Jousitus ja ohjauksen tuntuma on silmiä avaava. Tuntumaa löytyy hyvin, ja jousitus on hyvin tasapainotettu mukavuuden ja urheilullisen keskelle. Käyttäytyminen on hyvin lähellä BMW:n tai tyypillisen saksalaisauton malleja, kuten BMW 3-sarja. Ohjaus on tarkka, ja keskikokoisella perheautolla voi isäntä pitää hyvin hauskaa hiekkatiellä tai lumiolosuhteissa päästämällä perää luisumaan. Painojakauma pelaa tässä hyvää peliä.
Yleisesti auton ajosta tulee fiilis urheilullisemmasta autosta, joka on yksi lihavoitu syy hinta-laatusuhdelistalla. Auto ajaa paremmin kuin kymppitonnilla kalliimmat sähköautot kuten Kia, tai Mustang Mach-E, joka on varsin yllättävää. Käyttäytymisestä jää jonkun verran makua BMW i4-mallin sporttisuudesta.
Hinta
Nyt olemme jännän äärellä, tämä on herkullisin osa MG4:sta ja siksi jätimme sen viimeiseksi. MG4 on edullisempi kuin Nissan Leafin alkaen-hinta, ja korkein varustelutaso vie pidemmälle kuin kallein Nissan Leaf.
Korkeamman varustelutason hintaero on vain 5 000 euroa, ja siihen rahaan saa mm. ilmalämpöpumpun, isomman akun, nopeamman pikalatauksen, isomman kantaman ja kaikkea muuta. 32 900 eurolla tämä on erittäin hyvä diili, vaihteeksi saa aika paljon sähköautoa kuin voisi odottaa.
Ymmärrämme täysin, miksi MG on tällä hetkellä myydyin kiinalainen sähköautomerkki Suomessa. MG4:n hinta on hyvin saatavilla keskiluokan kuluttajille, eikä sähköauton hankkimiseen tarvitse maksaa lunnaita, jotta saa hyväksyttävän kantaman ja ilmalämpöpumpun suomen kylmiin olosuhteisiin.
Varustelutaso | Akku | Kantama | Lataus | Varusteluerot | Hinta |
---|---|---|---|---|---|
Standard | 51 kWh (LFP) | 350 km | 88 kW (DC), 6,6 kW (AC) | – | 27 900 € |
Luxury | 64 kWh (NMC) | 435 km | 135 kW (DC), 11 kW (AC) | Takana risteävän liikenteen tunnistus (RCTA), Puhelimen langaton latausalusta, Sisäänrakennettu navigointi, Ilmalämpöpumppu, 360 kamera, LED-takavalot, Sähkösäätöinen kuljettajanistuin | 32 900 € |
Yhteenveto MG4:sta
MG4 on edullinen ja keskiverto suomalaiselle perheelle saatavailla oleva sähköauto, joka on edullinen ja hintansa arvoinen. Hinta on tosi kilpailukykyinen ja lyö perinteiset valmistajat ohitse. Ohjelmisto on hieman raakaa, mutta näille voi sulkea silmänsä, koska mukaan tulee Android Auto ja CarPlay, joka ratkaisee 90% ongelmista. Toivomme MG:n ottavan nämä puutteet ohjelmistossa vakavasti, ja korjaavan tulevaisuutta katsoen sekä heidän tulevissa malleissaan. Hintaansa nähden saa hyvän kantaman, kohtuullisen hyvän pikalatauksen, hyvät sisätilat ja yllättävän hyvän ajodynamiikan. MG4:n hinnalla ja samalla varustelutasolla ei saa bensamoottori Toyota Corollaakaan, se on muutaman tonnin kalliimpi, lyhyempi takuu ja suuremmat ylläpitokustannukset.
Tämän kiinalaisesta autosta olisimme valmis maksamaan. Tässä vaiheessa jo toistetaan itseämme, mutta hinta-laatusuhde on se avainsana. Sormilla laskettuna löytyvät MG4:n kilpailijat, hekin jäävät jälkeen kaiken varustelun seassa. Tuoreiden tilastojen mukaan MG on myynyt autojaan suomessa 2-3 kk aikavälillä parisataa. Selvästi on ymmärrettävissä, mikä vetää ostovoimaa tälle autolle.
Eurooppalaiset autovalmistajien on aika ryhdistäytyä ja tarjota MG:n seuraksi kilpailevia tuotteita pian, tai muuten he jäävät pahasti jälkeen. MG4:n alkaen-hintaan ei markkinoilla toistaiseksi ole kilpailevaa sähköautoa, muuta kuin väliaikaisia alennuksia. Rauta alkaa kuumenemaan, ja tämänhetkisen putken lävitse kiinalaisten tuomat autot vaikuttaisivat olevan suosittuja Suomessa, kunhan hinta on kohdallaan.
Tämän auton suosittelemme lämpimästi edullisena ja hyvin varusteltuna sähköautona, jonka voi keskiluokan kuluttajat hankkia. Aikaisemmissa hintaluokissa sähköautot olivat saatavilla melkoisesti työsuhdeautona tai niillä joilla on rahaa heittäytyä. MG4 on ultimaattisesti halvin hinta-laatusuhteeltaan sähköauto, joka on kooltaan ja kaltamaltaan hyvin käytännöllinen.
Kiitos Hedin Аutomotivelle mahdollisuudesta testata MG4-mallia, tutustu MG:n mallistoon tästä.