Pohjoismaissa suhteellisen suosittu E-HS9 on Kiinan valtion omistaman Hongqi -automerkin teos, järkyttää katsojaa suuruudellaan ja dominoivalla katseellaan. Juuri Suomeen saapunut sähköauto on Testausauton lyhyessä testissä, millä pääsimme kokemaan ensimmäistä kertaa punalipun jättiläistä.
Hongqi ei leiki
Millä tahansa parkkipaikalla Hongqi korostuu ylitse muiden. Isokokoinen, pitkä ja iso keula huutaa huomiota sekä kerää katseita.
Katumaasturi on korkea, iso ja kuljettajan paikalta tuntee olonsa maanteiden kuninkaaksi. Tässä E-HS9 ei petä. Keulan koko on järkyttävän iso tavalliseen autoon verrattuna. Kaunistelematta sanottuna auto on massiivinen kaikin puolin. Automarkkinoilla on nimimerkillä ”SUV” tarjolla automalleja, joiden maavara on aivan liian vähän jopa mökkitien lumihangen läpiajoon. Hongqilta saa mitä tilaa, korkean ja tilavan katumaasturin.
Suuri massa (melkein kolme tonnia) ja hyvä neliveto pitää huolen riittävästä pidosta. Pelkkä massa itsessään pitää autoa hyvin tiellä. Yli 500 hevosta ei lumikeleissä saa hyvin tielle, mutta liikkumaan pääsee varsin rivakasti. Neliveto on enemmän takavetopainotteinen, perä päästää varovaisesti jos sitä yllyttää. E-HS9 on enemmänkin rento matkailuauto kuin dynaaminen ajokone.
Järkyttävä mukavuus-hintasuhde
Tietämättä auton hintalappua olisi voinut olettaa hinnaksi ainakin yli 100 000 euroa. Se ei kuitenkaan pidä paikkansa, järkyttävää! Testaamamme Hongqi on edullisemmasta päästä, 74 900 euroa. Tällä saa huomattavasti enemmän autoa kuin muilta kiinalaisilta kuten testissä olleesta Voyah Free:sta, jonka hintalappu on 80 000 euron alueella. Hongqin astuessa kuviin Free jää vain vanhaksi muistoksi.
Mitäs kaikkea nuo kiinalaiset nyt tarjoavat, kysyt sinä. Katsotaas, erittäin hiljainen auto, mukavat penkit hyvillä säädöillä, pehmeät ja mukavat materiaalit, kolmas rivi, soft close ovet, Matrix LED adaptiiviset valot, mukautuvat kuppitelineet, kolmas istuinrivi omalla ilmastoinnilla, 230V pistorasiat. Näitä ja monta muuta isoa ja pientä juttua on ihan liikaa. Jotakin varmasti jäi näkemättä lyhyellä testiajollamme, näillä näkymin kaikki tarvittava ja jopa enemmän sisältyy edullisempaan varustetasoon.
Tässä on kuitenkin muutama asia, joka on korostamisen arvoisia. Kolmas istuinrivi on täysin sähköisesti nostettavissa, laskettavissa alas ja heille löytyy oma ilmastointialue ohjauspaneelilla. Ilmastoinnin automatiikka on tasoa automaattista huurteenpoistoa, ensimmäinen tapaus kiinalaisessa autossa. Moottoritievauhdissa hiljaisuus on tässä hintaluokassa täysin odottamaton, musiikkia kuulee kirkkaasti läpi myös 100 km/h nopeuksissa. E-HS9 on tiimimme testaamista kiinalaisista autoista paras melun vaimennuksessa.
Paljon pieniä yksityiskohtia ja joitakin outouksia nousee esiin, suuremmaksi osaksi positiivista. Esimerkiksi auton C-pillarissa on LED-valoista koostettuja raitoja. Valot itsessään on hieno lisäys, lukituksen yhteydessä esitetään pieni valoshow. Odottamaton käänne oli auto ladatessa, kun valot näyttivät akunvarauksen tason! Erittäin fiksu ja hieno tapa hyödyntää lyhyesti ajateltuna hyödytöntä taustavaloa.
Kulutuksen pelikortit
Hongqi E-HS9 kuluttaa sähkö järjettömästi, oikeasti. Lukemista rupeaisi Ioniqin omistajaa pyörryttämään. Moottoritiellä irtoaa 38 kWh/100 km jos sisätilat ovat lämpimät. Jos lähteekin painelemaan moottoritietä kylmemmällä lämpötilalla, kulutukset lyö 46 kWh/100 km asti. Tyypillinen sähköauto kuluttaa talvella 19-24 kWh/100 km.
Tässähän ei kaikki, vielä pääsee sokkiin jos kylmällä autolla lähtee liikkeelle. Hyvin pian kulutus lyö ylitse kaikki aikaisemmin tuntemat rajat ja pääsee pian sähkörekkojen teille. 86-89 kWh/100 km. Waat? Luulin lukeneeni kulutusmittaria väärin, hierosin hieman silmiä mutta lukema ei siitä pienemmäksi muuttunut. Hieman vertailulukuja esimerkiksi Nissan Leafista, joka kylmällä käynnistyksellä kuluttaa 24 kWh. Iso kiinaihme haukkaa neljän Leafin verran sähköä. Huomioiden vielä, että edullisimmasta Leafista puuttuu ilmalämpöpumppu. E-HS9 tarjoaa tämän vakiovarusteena.
Hongqilla ei ole monta korttia pelattavana kulutuksen vähentämiseksi. Näin suuren auton lämmittämiseen kuluu sähköä erittäin paljon, suurin sähkön kuluttaja. Ilmalämpöpumppukortti on jo pelattu, sellainen menopelistä löytyy. Aerodynamiikan kortti menee suoraan roskikseen, sillä E-HS9:n ilmanvastuskerroin on 0.345. Vertauskuvana BMW i7:n kerroin, 0.24. Kortteja voisi vielä pelata, kuten kehittyvän akkuteknologian myötä kevyemmät ajoakut suuremmalla kapasiteetilla. Juuri nyt voisi autoon kehittää kehittyneempi lämmön kierrättämisen järjestelmä, joka osaa kierrättää ylimääräistä syntynyttä hukkalämpöä esimerkiksi akusta tai moottorista sisätilojen lämmittämiseen.
Lataus
Testiajo jäi varsin lyhyeksi, ja suurempaan lataustestiin ei aika riittänyt. Kylmällä akulla kuitenkin auto ottaa sisään 40 kW. Enintään sai irti vain 70 kW. Ehdimme pikaisesti testaamaan kotilatausta ja sen toimivuutta. Pientä häikkää ja yhteysongelmaa esiintyi, mutta lähti lopulta käyntiin.
Kylmällä akulla töpselistä ensin lämmitetään akusto sopivaan lämpötilaan ennen latausta. Prosessi on selkeä ja hyvin kommunikoitu autoilijalle. Latausnäkymässä on selkeästi kaksi eri aika-arviota, yksi akun lämmitykseen ja toinen varsinaiseen lataukseen. Harmikseen Hongqi ei ole lisännyt akun esilämmitystä ennen pikalatausta. Latausajat koituvat paukkupakkasissa pitkiksi, jos ei omista tai ole mahdollisuutta kotilataukseen.
Yhteenveto
Pääpointti jutussa ei ole vakuuttaa kiinalaisten kyvystä rakentaa ja tuottaa mukavia tuotteita. Kaikilla kiinalaisilla valmistajilla hinnoittelu ei mene ihan nappiin. Hongqi ottaa tilaisuuden hyödykseen ja tuo halvemmalla hinnalla huomattavasti paremman auton rahaansa nähden kuin jopa kiinalaiset kilpailijansa Suomessa. Mikään kiinalainen saati muun maan valmistama auto ei tarjoa soft close ovia tässä hintaluokassa.
Testimme jäi lyhyeksi, ja monta kysymystä jää avoimeksi. Miten pikalataus pärjää pidemmällä reissuilla, miten kulutus tasoittuu pidemmällä matkalla, ja muuta tärkeää huomioitavaa sähköautoilun kannalta. Alustavan kokemuksen perusteella voimme sanoa, että jos rahaa löytyy kalliimpaan Teslaan, löytyy myös tähänkin. Ainoa epämukavuus on auton suuri koko, joka koituu haasteelliseksi ahtaissa kauppakeskuksissa ja kaupunkiympäristössä. Tiimimme jää innolla odottamaan Hongqi E-HS9 pidemmän testiajon mahdollisuutta, jolloin monipuolisesti pääsemme arvostelemaan autoa. Kiitämme Hediniä mahdollisuudesta testata uutuusmallia ensimmäisten joukossa.