Syksyllä testattu Voyah Free vaikutti hyvältä, nyt pääsemme kunnolla testaamaan uutta premium SUV:ta karuissa olosuhteissa. Pitkä lapin reissu selkeästi paljastaa eri sähköautojen hyvät ja huonot puolet.
Mukava kyyti
Kyseinen auto tarjoaa pitkien ajomatkojen aikana kiitettävää mukavuutta, mikä vähentää matkustajan väsymystä ja ylläpitää rentoa tunnelmaa. Sen ilmajousitukset tekevät hienoa työtä vaimentaessaan tienpinnan aiheuttamia pieniä tärähdyksiä, lisäten näin ajomukavuutta, ja istuimien suunnittelussa on onnistuttu luomaan miellyttävä kokemus. Istuinten hieronta ja erilaiset hajuvedet ovat auton kirsikka kakun päällä.
Vaikka nämä mukavuutta lisäävät piirteet ovatkin hyviä, on silti huomioitava, että auton pääntuet eivät tarjoa säätömahdollisuutta liikuttaa niitä eteen- tai taaksepäin, eikä mukavuutta lisäävää tyynyä ole saatavilla vakiona. Pitkillä matkoilla tämä voi johtaa jonkinasteiseen epämukavuuteen, sillä pääntukea ei voi mukauttaa optimaalisesti oman tarpeensa mukaan. Näin ollen, vaikka auton mukavuustaso on kauttaaltaan hyvä, se ei välttämättä ylitä odotuksia tässä hintaluokassa, jossa kilpailu on kovaa ja odotukset ovat korkeammalla, erityisesti kun kyse on tuntemattomasta merkistä.
Lataus
Sähköautolla ajettaessa lataus nousee yhdeksi keskeisimmäksi tekijäksi, erityisesti pitkillä matkoilla. Valmistaja on luvannut jopa 100 kW:n latauskykyä, ja auton ohjelmistoon kuuluu myös akun esilämmitystoiminto, jota voidaan hallita kosketusnäytöltä. Lapin vaativilla pitkän matkan ajeluillamme kylmissä olosuhteissa, lämpötilan ollessa välillä -10 ja -24 astetta, korkein latausteho minkä auto on vastaanottanut on ollut 94 kW. On merkittävää, että auto latautuu johdonmukaisesti ilman suurempia heilahteluja latauskäyrässä. Käytimme aina akun esilämmitystoimintoa noin 45 min ennen latausta.
Tämä latauksen luotettavuus helpottaa suuresti toimintasädeahdistusta, joka on yleinen huolenaihe sähköautojen omistajien keskuudessa. Ennustettavien latausaikojen ansiosta pitkät matkat voidaan suunnitella luottavaisin mielin. Lisäominaisuudet, kuten akun esilämmitys, eivät ainoastaan optimoi lataustehokkuutta, vaan myös edistävät akun terveyttä ja sen pitkäikäisyyttä.
Vaikka olisimme saavuttaneet 100 kW:n huipputehot, se on suhteessa akkukapasiteettiinsa vähän. Freen ilmoitettu akkukapasiteetti on 104 kW, nettomäärä eli käytettävä määrä hieman vähemmän. Latauskäyrä hidastuu 60%:n jälkeen. 80%:n varauksen saavuttamiseksi saa odottaa reilun tunnin. Jos huipputehoa saisi näin isoon akustoon enemmän, kuten 150-200 kW, latausajat lyhenisivät huomattavasti. Mahdoton tehtävä tämä ei suinkaan ole, kilpailijat ovat tämän saaneet toteutettua omissa autoissaan. Kiinalaisista valmistajista esimerkkinä Xpeng.
Kylmä 🥶
Reissullamme kohtasimme -24 asteen pakkasia, ja autossa kuljettajan puolelta alkoi tuntua kylmältä. Onkohan jotakin eristyksessä pielessä, vai lämmitys ei pysy perässä? Auton ollessa pysähdyksissä autossa on taas mukavan lämmintä. Tätä ei pelasta ratin lämmityksen puute, eihän se niin vaikeaa tähän hintaluokkaan lämmittää rattia.
Ilmastoinnin kanssa on kovissa pakkasissa pieni ongelma, kovempaa lämpöä ei tule vaikka lämpötilaa nostaisi maksimeille. Tämä on tyypillistä kiinalaisissa autoissa, ilmastointi puhaltaa lämmittimestä tasan tarkkaan asetetun lämpötilaista ilmaa eikä ota laskuun sisätilan lämpötilaa ja muita olosuhteita. Esimerkiksi muissa tunnetuissa automerkeissä lämpöä tulee niin kovaa kunnes sisätilat saavuttavat asetetun lämpötilan. Lämmityksen logiikassa on hieman eroavaisuuksia, ja käytännön testissä esim. Teslan logiikka voittaa.
Automaattiohjauksessa kehitettävää
Syksyllä testimme aikana automaattiohjaus käyttäytyi hyvin. Talvella moottoriteiden viivat ovat osittain lumen peitossa, ja automaattiohjaus usein katkeilee ja kytkeytyy takaisin.
Toinen ongelma on yli 100 km/h nopeuksissa automaattiohjauksen sekä adaptiivisen vakionopeudensäätimen bugittaminen. Toiminnot kytkeytyvät pois päältä jäätyvän kameran tai viallisen anturin takia. Tällöin normaalia vakionopeudensäädintä ei pääse käyttämään, joutuu ajamaan itse. Noin kymmenen minuutin päästä toiminnot palaavat takaisin, toistaiseksi. Sama sykli toistuu noin puolen tunnin välein. Maantieajossa alle 90 km/h nopeuksissa ongelmaa ei esiinny, erikoista.
Kolmas pettymys ajoautomatiikkaan on automaattiset pitkät valot. Tässä hintaluokassa suorastaan vaatisi tätä toimintoa. Voyah Free on saatavana vain yhdellä varustetasolla, eikä sisällä mainitsemaa toimintoa ja lisäksi ratin lämmitystä.
Ei ajastettua esilämmitystä, ei mobiiliäppiä
Ilman näitä toimintoja Suomen talvet ovat ikävät. Autosta ei voi ajastaa lämmitystä, vaikka se olisi laturissa kiinni. Mobiilisovellus olisi ollut hyväksyttävä ratkaisu. Sellainen löytyi App Storesta, mutta sen toimivuudesta ei ole tietoa.
Auton omasta kosketusnäytöstä ajastettu lämmitys ei vaadi ohjelmistolta paljoa ja mahdollistaisi koko viikon aikatauluttamisen rutiinille arkiviikolle. Ajastettu esilämmitys parantaisi merkittävästi matkustusmukavuutta kylminä päivinä ja lisäksi sillä olisi myönteinen vaikutus ajoneuvon toimintasäteeseen talvella. Lisäksi jos netti tai pilvipalvelu katkeilee, se ei vaikuttaisi lämmitykseen.
Lisäämällä esilämmitystä ennen ajoa, voidaan akun käyttöä optimoida siten, että huomattava määrä virtaa ei käytetä sisätilojen lämmittämiseen vaan ajamiseen. Kylmän auton lämmittäminen vie helposti kaksinkertaisen määrän sähköä kuin moottoritiellä ajo.
Lupaava infotainment, ei vielä finaalissa
Infotainmentin käyttöliittymä on suunniteltu moderniksi ja elegantiksi. Asetelma sopii autoon ja on selkeä. Toimivuus on hyvä, pieniä outoja valikkoja ja kirjoitusvirheitä löytyy. Tämä on korjauslistalla pienempiä asioita. Suuremmat ovat striimauspalveluiden ja Android Auton sekä CarPlayn puute.
Käyttöliittymä vihjaa osittain Teslaa, erityisesti digimittariston tyyli ja liikenteen visualisointi. Tämä on hieno. Jos lähtee ottamaan mallia, niin parempi ottaa hyvin onnistuneesta järjestelmästä :). Infotainment pyörii Androidilla, mitä ei päällepäin näy käyttäjälle. Peukkuja tälle.
Design on kohdillaan, mutta outoja tekstejä ja tyypillistä kiinalaisuutta löytyy. Kun automaattinen ilmastointi vaihtaa asetuksia, ponnahdusikkuna ilmestyy. Hieman häiritsevää. Äänimerkit ja varoitusäänet ovat miellyttävät ja kivat. Tämä on tervetullut poikkeus testaamistamme kiinalaisista autoista.
Infotainmentin kolmas näytön potentiaali on täyttämättä. Kolmannella näytöllä olisi voinut katsoa esimerkiksi selaimen avulla YouTubea tai leffapalvelua kuten Netflix. Konseptina tämä on ilmeisesti tullut mieleen, autosta löytyy Dailymotion -palvelu, mutta kukaan ei kuitenkaan tätä palvelua Suomessa tai muuallakaan Euroopassa. Vielä hieman jos jaksaisi Voyah ponnistella näiden kanssa, se parantaisi huomattavasti teknistä osaa. Infotainmentissa kiinalaiset ovat tyypillisesti jäljessä muita, lukuunottamatta muutamaa poikkeusta.
Hinnoittelu
Tämän auton pääongelma on kuitenkin hinnoittelu. Reilut 80 000 euroa on paljon rahaa, tämän hintabudjetin omaava kuluttaja pystyisi maksamaan hieman lisää tunnetuista merkeistä kuten Mercedes-Benz tai BMW vastaavanlaisesta ajomukavuudesta. Taas kuluttaja, jolla budjettia työsuhdeautoon ei yllä näin korkealle, jää tästä automallista paitsi.
Vaikka auto tarjoaakin enemmän kuin lähin hinnoiteltu saksalaisvalmistajan tai kiinalaisen kilpailijan auto, se sattuu osumaan outoon keskikohtaan. Tämä Voyah olisi hyvä diili matalammalla hinnalla, erityisesti ottaen huomioon muut kiinalaiset valmistajat, ei pelkästään hyvin tunnetut valmistajat. Mallivalikoima BYD:lla ja uudella tulokkaalla Hongqi:lla tarjoaa hintaansa nähden enemmän autoa ja luksusta kuin Voyah Free.
Yhteenveto
Lappiin päästiin ilman ongelmia, ja opimme matkallamme uusia pieniä yksityiskohtia autosta. Kokonaisuus on melkein viimeistelty. Tyylikäs ja erottuva ulkonäkö, hieno ja moderni infotainment, iso akkupaketti kompensoimaan isohkoa kulutusta, mukavuutta, tavaratilaa ja jalkatilaa. Kehitettävääkin löytyy näistä osa-alueista. Akun latausnopeus voisi olla nopeampi, käyttöjärjestelmä on kilpailijoihin verrattuna alkeellinen ja kylmissä pakkasissa ilmastoinnin logiikka vaatisi korjausta.
Puutteet ovat Suomen olosuhteille harmilliset. Esilämmitys puuttuu kokonaan, ja ratin lämmitystä näin kalliissa autossa ei saa lisävarusteenakaan. Nämä karsivat mukavuutta osaltaan pois. Ilmastointi ei pysy perässä kovissa pakkasissa, joka aiheuttaa kylmyyttä ja epämukavuutta.
Viimeisenä ”dealbreakerina” on auton korkea hinta. Kaikki auton plussat ja miinukset laskettuna hintaa on liian paljon keskivertoiselle kuluttajalle, ja korkean budjetin asiakas kykenee iskemään pöytään hieman enemmän ostaakseen tunnetun brändin auton ilman näitä ongelmia. Jos auton hinta alkaisi 70 000 eurosta, se avaisi laajemman yleisön kuluttajia auton äärelle.
Tykkäsimme muotoilusta ja erikoisista ominaisuuksista. Samalla fiilistä jäi häiritsemään keskeneräiset toiminnot ja konseptit, jotka ei viety maaliin asti. Kantama jää talvella odotettua lyhyemmäksi, ja lataus on suhteutettuna akkukokoon hidas. Eniten kipua tekee Voyah Freesta sen hinta ja markkina-asema.