Kia Niro EV (aikaisemmin tunnettiin nimellä Kia e-Niro) on vuonna 2016 esitelty keskikokoinen sähköinen crossover. Keskikokoisen perheen ykkösautona hommansa hoitanut malli on saanut uuden päivityksen vuodelle 2024. Sähköautomarkkinat ovat myös muuttuneet kahdeksan vuoden aikana, jossa Niro oli aikaisemmin melko yksinäinen omassa markkinaraossaan. Kilpailua tulee nykyään jokaisesta suunnasta jopa edullisemmasta hintaluokasta.
Yksinkertainen ja vaivaton
Mukavuutta voi mitata esimerkiksi istuimen mukavuudella, sisätilojen verhoilulla. Mukavuus ulottuu myös auton käyttöön yleisesti. Kuinka hyvin automatiikka pelaa, onko navigointi sujuvaa ja ylläpitääkö ilmastointi haluttua tasoa.
Nirossa on tuttu luotettava automatiikka EV6:sta. Ilmastointi toimii erinomaisesti, ja automaattisella ilmastoinnilla on jopa kolme eri tasoa. Ajaminen sähköautolle on hyvin mukavaa yhden polkimen ajolla, jota tosin täytyy aktivoida jokaisen käynnistyksen yhteydessä uudestaan.
”Autopilotti” pelittää talvellakin
Kontrastina esimerkiksi Volvon automaattiohjaus, joka ei talvella toiminut lainkaan. Kialla homma pelittää, vaikkei kaistaviivoja olisi kokonaan näkyvissä. Kuten olimme huomanneet EV6:n kanssa, automaattiohjaus on sulava ja miellyttävä.
Kia Niro EV:n automaattiohjaus perustuu kameran ja tutkan yhteistyöhön, jotka tunnistavat liikennemerkit, edellä ajavat autot ja kaistat. Automaattiohjaus pitää auton halutulla kaistalla ja säätää nopeutta liikenteen mukaan. Automaattiohjaus toimii myös adaptiivisena vakionopeudensäätimenä, joka osaa pysäyttää ja käynnistää auton liikennevaloissa.
Korealaiset ovat selkeästi kiinalaisia valmistajia edellä tässä kategoriassa. Kiinalaiset automaattiohjauksesta tulee käsitys, että kaistanvahdin ohjelma on kopioitu, ja käsketty keskittämään kaistalle. Autoa vetää kaistan reunoilta toiselle ja mukavuus kärsii.
Infotainment vanhaa tekniikkaa
Tuttu käyttöliittymä mikä löytyy mm. Kian EV6:sta, Hyundain Ioniqeista. Valikoita joutuu selaamaan pitkälle asetusten löytämiseksi, navigointijärjestelmä tuntuu vanhanaikaiselta ja ilmastoinnin ajastus ei toimi ilman kytkettyä laturia. Valikot ovat hyvin samankaltaiset, mitkä löytyvät alkuperäisestä Ioniqista vuodelta 2016. On aika siirtyä tulevaisuuteen.
Hyvää on, CarPlay ja Android Auto löytyy oman navigoinnin käyttämiseen. Kaatumisia ja bugeja ei esiintynyt testeissämme. Online-palvelut, jotka tulivat tutuksi EV6:n testissä löytyvät myös tästä autosta. Uudessa Kian EV9 -mallissa löytyykin jo uusi infotainment. Toivomme, että Kian muihin malleihin tulisi ohjelmistopäivityksen kautta uudistus, sillä tämän ohjelmiston elinkaari alkaa jo olemaan lopussa.
Lataus
Hyisessä pakkasessa latauksen kannalta on tärkeää akun lämpötilan ylläpito. Niro lämmittää akkua, kun navigoi pikalaturille. Kuulostaa lupaavalta paperilla, miten käytännössä homma toimii? Ajoimme 45 min moottoritietä kohti pikalaturille, ja esilämmityksen kuvake tuli mittaristoon. Laturille saapuessa huippunopeus oli vain 60 kW, vaikka olisi pitänyt saada 80 kW. Parempi kuin ei mitään.
Seuraavaksi lähdimme liikkeelle kylmällä akulla, akun varausta oli jäljellä 20%. Pian alle 17 prosentin varauksen kanssa akun lämmitys lopetti kokonaan, ja Car Scanner -sovelluksesta akun lämpötila oli laturille saapuessa vain 7-9 astetta. Lataus alkoi hitaasti, nousi hitain askelin akun lämpötilan kanssa. 80% varaukseen olisi kestänyt yli tunnin. Olisi toivonut Nirolle tehokkaampaa akun lämmitystä.
Akun lämmitys voisi toimia matalammallakin akkuprosentilla, kuten ohjelmiston kannalta johtavin merkki Tesla tekee. Moottoritiellä akku tekee esilämmityksen, kunhan navigoi pikalaturille. Tässä on enemmänkin latausnopeuden rajoitus pullonkorkkina kuin akun lämpötila. Kilpailevat tuotteet saavuttavat samankokoisella akkukapasiteetilla yli 100 kW:n nopeuksia.
V2L!
Moni sähköauto ei tue toimintoa, jolla voi käyttää auton akkua isona matkalaturina. Auton mukana tulevalla adapterilla voi kytkeä auton akusta pistorasialla toimivia laitteita, kuten lämmittimen tai vedenkeittimen. Toistaiseksi vain kiinalaiset ovat toimintoa lisänneet autoihinsa, muilta se on jäänyt ohitse. On jo ollut todettuja tapauksia, jolloin sähkökatkon aikana on auton avulla pidetty päällä kriittisiä laitteita kuten hengityslaitetta.
Halpa fiilis
Kia Niro EV on sähköauto, joka maksaa Suomessa noin 45-50 000 euroa. Se ei ole halpa hinta, valitettavasti sisätilojen laatu ei kilpailun silmissä vastaa odotuksia. Ajaessa kuulimme joidenkin muovipaneeleiden narisevan ja äänentoistojärjestelmässä bassoisemmassa kappaleessa ovet alkavat tärisemään ikävästi.
Kenelle tämä auto sopisi?
Jos vertaamme puhtaasti paperilla olevia lukuja, halvemmalla saa paremman diilin. Jos katsomme sujuvuuden aspektista, niin Kia vaikuttaa järjestelmien osalta luotettavammalta valinnalta. Kiinalaisissa tuotteissa on vielä kehitettävää, ja ne eivät vielä vedä vertoja vanhojen autovalmistajien kanssa niin yksinkertaisissa asioissa kuin ilmastoinnissa.
Toisaalta, kiinalaiset sähköautot ovat edullisempia, uudempia ja paperilla parempia kuin Kia Niro EV. Ne tarjoavat monia houkuttelevia ominaisuuksia, kuten digitaaliset avaimet, paremmat sisätilat ja säilytystilat. Ongelma monen kiinalaisen auton kohdalla on toistaiseksi raaka ohjelmisto, joka ei ole hiottu valmiiksi ja bugit. Jos vertailemme edullisen MG Marvel R:n peruutuskameraa tähän, Kia vie selkeän voiton.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että Kia Niro EV ja kiinalaiset sähköautot ovat erilaisia vaihtoehtoja erilaisille kuluttajille. Kia Niro EV on perinteisempi, luotettavampi ja mukavampi auto, joka sopii niille, jotka haluavat varmaa laatua ja helppoutta.
Kiinalaiset sähköautot ovat halvempia, uudempia, mutta kolikolla on kääntöpuoli. Kovin montaa kokemustarinaa kiinalaisista autoista ei ole suomesta, ja testeissämme olemme huomanneet kehityksen tarpeita autojen ohjelmistoissa. Näistä autoista puuttuu myös useimmiten suomenkielinen järjestelmä, joka voi aiheuttaa hankaluuksia potentiaalisille asiakkaille.