MINI, tarkoittaa englanniksi pientä. Pienestä autosta ei ole kuitenkaan kyse, kun puhumme MINI Countrymanista. Sanaa tavallinen olisi väärin käyttää adjektiivina autoa kuvaillessa. Mitä suurta, pientä ja erikoista löytyy Countrymanista?
Omaperäinen suunnittelu
Vuosien saatossa MINI-autoista on muotoutunut retrotyylistä modernimpaan suuntaan muutamilla historiallisilla yksityiskohdilla, jotka ovat olleet osa MINI:n brändi-identiteettiä yli 50 vuotta. BMW:n ostettua MINI:n 2000-luvun alussa brändistä on tullut vain yksi osa BMW:n siipien alla. Tämä tuo mukanaan niin hyviä kuin huonojakin puolia. Hyvät puolet ovat luotettava tekniikka ja laatu, huonot puolet ovat tietyllä tavalla brändin hillitseminen. Kovin radikaalisia muutoksia ei välttämättä päästetä läpi.
Suurta retrohenkeä MINI Countrymanissa ei tunnu olevan. Ikoniset ajovalot ovat pysyneet ja LED-ajovaloilla on vain yksi valokenno. Ovet ja ovenkahvat ovat selkeästi peräisin BMW:n varaosahyllyltä, hyvällä tavalla. Toimivat kahvat ja hyvältä kuulostava oven sulkemisääni ovat hyviä ominaisuuksia. Kuitenkin autoon on lisätty yksi yksityiskohta, joka ei enää sovi MINI-brändin tyyliin.
Takavalot ovat muokattavissa oman tahdon mukaan esittämään erilaisia muotoja ja kuvioita. Aikaisemman sukupolven Countrymanissa oli Englannin lippu hahmoteltu valoihin. Tämä muoto edelleen löytyy vaihtoehtoista, ja omasta mielestä on hieman huvittavaa kuinka MINI yrittää painostaa olevansa brittiläinen automerkki, vaikka autoja se ei ole siellä hetkeen valmistanut ja sen omistaa saksalainen automerkki. Tyyli ja ulkonäkö ovat subjektiivisia asioita, ja MINI:n autoa on hehkuteltu olevan enemmän kuin auto. Siihen kuuluu yhteisö MINIn omistajista. Tavallaan se pitää paikkansa, MINI:n autot eivät ole kansan autoja, vaan suunniteltu tietylle ostokunnalle. Muotoilu omasta mielestä on moderni ja siisti, enemmän omituista löytyy sisätiloista.
Sisätilat ovat omituiset ja pienet
Erottuvin osa-alue muista automalleista on Countrymanin sisätilat. Poikkeuksellinen asetelma kojelaudassa ja ensimmäisen kerran nähty säilytyslokero keskikonsolissa ovat omaperäistä suunnittelua. Mutta tämä sikseen, sillä pyöreänmuotoinen näyttö ottaa kaiken huomion ensimmäisenä.
Kojelauta on minimalistinen, kuten muut mediat kutsuvat tätä, ”Teslamainen minimaalisuus”. Mittaristo puuttuu, mutta korvikkeena on omituinen ratkaisu HUD-näytön avulla. Kangasmainen verhoilu kojelaudalla muistuttaa ja tuntuu kosketukseen kuin Apple HomePod-kaiuttimen verhoilulta. Laadukas ja pehmeä. Ehkä joidenkin mielestä tämä voi olla halvempi verhoilu, mutta omasta mielestä se on kangasverhoiluista yksi parhaimpien joukosta.
Keskikonsolin tilat ja jalkatila ovat hyvin avarat eikä keskellä kulje isoa tunnelia/siltaa, mitä joissakin autoissa on nähty. Ensimmäistä kertaa saimme nähdä keskikonsolista löytyvää pientä lokeroa. Narua vetämällä sen saa auki. Siisti yksityiskohta ja nätti, mutta se on tehty käytännöllisyyden hinnalla. Lokero on hyvin pieni, ja olisi ollut parempi vain tehdä isompi säilytystila ilman lokeroa.
Ratti on väittelemättä saksalainen. Paksu, mukava, pehmeä ja juuri täydellisen kokoinen. Painikkeet ovat muoviset ja tutun näköiset uusista BMW:n tuotteista. Samaa voi sanoa viiksistä sekä vilkuista. Jälkimmäiseen olisi voinut odottaa jotakin omaa, sillä kyseessä on vain ääniraita tietokoneessa. Rolls Royceen sellainen onnistuu, mutta MINI:lla ei ilmeisesti jaksettu.
Autosta poistuminen on myös tehty hieman omanlaiseksi ja joillekin ehkä hankalammaksi. Oven kahva on leveydeltään lyhyt ja itselle liian kaukana nopeasta ja mukavasta otteesta. Tottumuskysymys se varmasti on pidemmällä ajanjaksolla kuin muutaman päivän koeajolta. Ensimmäinen poistuminen jäi hieman hämmennykseksi kun kahva ei löytynyt tutusta paikasta.
Säilytystila on tämän mallin pettymys, sillä sähköautosta on kuitenkin kyse. 460 litraa ilmoitetaan valmistajan nettisivuilla. Lukemat näyttävät kohtuullisilta, mutta tämänkokoiseen autoon olisi mahtunut enemmänkin. Koska malli on yksinkertaisesti ilmaistuna sähköauto polttomoottoriauton alustalla, säilytystilaa ei ole mahdollista ottaa irti kuten puhtaasti sähköautona suunnitellusta autosta. Puhtaasti sähköautoksi suunnitellun Renault Scenic E-Techin tavaratilaan mahtuu 545 litraa. Tavaratilan kannen alla ei ole säilytystilaa melkein yhtään, eli se mikä kuvassa näkyy, on kaikki mihin Countryman kykenee. Tilan optimointi on ollut puute ja tyypillistä BMW:n nykyisissä sähköautoissa.
Mukava ajokokemus
Ajokokemus jousituksen sekä ohjauksen perusteella vihjaa hyvin paljon mitä BMW:lta tulee ulos tuotantolinjoilta. MINI:n kontekstissa puuttuu se erottava tekijä muista autoista. Tästä huolimatta crossoverillakin on hyvin mukava ajella. Nykyautoissa ohjauksen tuntuma on mennyt vain entistä alamäkeä, MINI ei ole tässä poikkeus muihin autoihin verrattuna. Vanhemmissa autoissa tulee läpi enemmän tien tuntuma, nykyään tuntuu olevan 30-40% tuntumaa ja loput on suodatettu pois. Voiko syynä olla sähköinen ohjaustehostimeen siirto tai sen tarkoituksenmukainen huonompi tuunaus? Ehkä.
Sähköautoilun ajokokemus on myös tosi hyvä ja poikkeaa keskiverto sähköautosta. BMW:n autoista löytyy yhden polkimen ajo, ja se on yksi parhaimmista toiminnoista, mitkä ovat löytäneet tiensä MINI:n sähköautoihin. Sen ansiosta ajo on erittäin mukavaa kaupungissa. Polkimen tuunaus on melkein täydellinen. Regeneraatio alkaa hyvin kovasti kun poljinta päästää. Jos sitä saisi vain hieman vahvemmaksi kuten Teslassa, tästä tulisi erinomainen.
Istuimet ovat hyvät, ei kuitenkaan taivaalliset. Sivuttaistukea löytyy sopivan verran, ei käy niinkuin BYD Atto 3:ssa, jossa sivuttaistukea oli aivan liikaa. Vinoselkää ei tule näillä istuimilla. Muiden kuin kuljettajan istuimen säätö tapahtuu käsin, joka on hieman ikävää tässä hintaluokassa. Jopa matkustajan paikalla eturivissä. Uskallan sanoa, ettei ole hyväksyttävää nykyään. Positiivisiakin yksityiskohtiakin löytyy. Kaikissa istuimissa paitsi kuljettajan istuimessa löytyy ISOFIX-kiinnikkeet. Tämä tarkoittaa, että lapsi-istuimen saa kiinni eteen kuljettajan viereen. Harvassa autossa ISOFIX-kiinnike asennetaan myös etuistuimeen. Plussaa tästä.
MINI kantama, MAXI kulutus
Countrymanista jäi suurin pettymys sen sähkökantaman ja pikalatauksen kokonaisuudesta. Suuri auto olisi sopiva matkailuun, mutta sen kantama jää hyvin pieneksi kilpailijoihin verrattuna ja tekee pitkästä reissusta hankalampaa.
Perinteisessä testissämme Countrymanin kantama ei tullut esiin positiivisena yllätyksenä. Yhtäjaksoisesti täydellä akulla pystyy ajamaan 246 km. Sää oli selkeää ja pakkasta, -5 astetta. Countrymanissa on kuitenkin ilmalämpöpumppu, lämmitys ei voi olla se juurisyy tässä. Keskikulutus edestakaisesta matkasta saatiin 228 Wh/km. Auton esilämmitys oli tehty ennen lähtöä, mutta akun esilämmitys ei ole mahdollista tehdä laturin ollessa kytkettynä. Hieman hölmö rajoitus ohjelmiston puolella.
Omituinen päätös on ollut asentaa näin suuresti kuluttavaan autoon pienempi akkupaketti. Käytettävissä oleva kapasiteetti (noin 61 kWh) ei riitä talvikeleillä kovin pitkälle moottoritiellä, kuten testissämme on selvinnyt. Koeajossa oleva yksilö on neliveto, joten ei olisi kaukaa haettu epäillä nelivedon olevan pysyvä neliveto. Tämä taas kuluttaisi enemmän sähköä per kilometri.
Johdonmukainen pikalataus ei pelasta
BMW:lta valuneista sähköauto-ominaisuuksista ovat mm. akun esilämmitys ennen latausta. Das ist fantastisch! Talvikeleillä akku lämmitetään tarvittavaan lämpöön. Kyse ei ole pienestä akun lämmityksestä, vaan täysmittainen lämmitys, joka nostaa akun lämpötilan yli 20 asteen lämpötilaan. Tämä syö kyllä kantamaa entisestään, jota tässä autossa ei ole runsaasti saatavilla.
Huipputeho mitä näimme on 130 kW. Pelastus olisi ollut mahdollinen tasaisella latauskäyrällä, mutta se laskee melkein tasaisesti varaustason nousun kanssa. Kuitenkin lopputulos kokonaisuudessa jää kaipaamaan parempaa. Jotta ei tule väärinymmärryksiä, latausmahdollisuudet ovat hyvät ja kohtuulliset MINI Countrymanissa. Ongelma on sen suuri kulutus ja akun pienempi kapasiteetti, jotka pidentävät esimerkiksi 400-500 km matkan mahdollisesti tunnilla tai enemmän.
Hieman omituinen latausasetus löytyy myös Ministä, ja se on tuttu BMW:n muista autoista. Asetuksissa on valikko, josta voi valita jäähdytysjärjestelmän päästämän metelin tasoa. Vaihtoehto 1: järjestelmä pysyy hiljaisemmalla, toimii pienemmällä teholla ja latausajat pitenevät. Vaihtoehto 2: ei rajaa, järjestelmä toimii omaksi eduksi, mahdollisimman nopea latausaika. Mitä varten tämä valinta on edes olemassa? 99,9 % käyttäjistä valitsisi vaihtoehdon 2 eikä miettisi asiaa enää koskaan. Tässä vain kasvaa riski klikata vahingossa tai epähuomiossa vaihtoehdon 1 päälle ja tuhlata omaa aikaansa hitaampaan lataukseen.
Auton jäähdytysjärjestelmä ei myöskään esitellyt itseään vahvana johtotähtenä varoittamalla heti, että ilmastoinnin päällä pitäminen pidentää latausta. Muistutetaan vielä, että ulkona on -5 astetta pakkasta ja akku lämpenee pikalatauksen aikana, ja ideaalinen lopputulos olisi poistaa lämpö sisätilojen lämmitykseen. Tyypillisempää on nähdä kesäkeleissä latausajan pitenemistä, kun jäähdytyskompressoria käytetään sisätilojen viilentämiseen akun sijasta.
Pyöreä näyttö on ikoninen ja hankala sovelluksille
Android-pohjainen käyttöjärjestelmä palvelee varsin hyvin käyttäjän tarpeita. Sisäänrakennettu navigointi, suoratoistopalvelu, Google-palveluiden integrointi sekä helppo sovelluskehitysprosessi ovat kaikki vain plussaa kuluttajalle. MINI:lla löytyvät kaikki edellämainitut, paitsi Google-palvelut. Sovelluksia saa vain, jos tähän on kytketty maksullinen tilaus. Hieman jäi rahastusmaku suuhun tästä tempusta, mutta on tavallaan ymmärrettävää. Eniten jäi mieleen MINI:n Android-järjestelmän asetuksista sen käyttämä tallennustila. 71 Gt! Huhhuh, mihinkä näin paljoa tarvitaan?
Käyttöliittymä itsessään on tyylikkäästi suunniteltu ja monet kuvakkeet ovat varsin tuttuja BMW:n iDrive-järjestelmästä. Pyöreä näyttö on osa MINI:n historiaa ja on ymmärrettävää, miksi siitä ei luovuta. Sillä on arvoa historiallisista syistä. Suuremmaksi osaksi pyöreä näyttö on otettu huomioon käyttöliittymän suunnittelussa. Mittarit näkyvät reunuksilla ja ilmastointiasetukset oikeassa ja vasemmassa alakulmassa. Haasteelliset kohdat ovat kolmannen osapuolen ohjelmistot. Esimerkiksi CarPlay, joka esiintyy keskellä neliömuotoisena. Noin 30-40% näytöstä jää käyttämättä itse CarPlayn sisältöön, koska käyttöliittymä ei pysty mukautumaan pyöreään muotoon. Onneksi perustarpeet kuten navigointi ja äänentoisto hoituvat auton omalla käyttöliittymällä, voi siirtyä ilman sen kummempia ongelmia pois CarPlayn käytöstä.
Toinen käytännön ongelma pyöreän näytön takia on videoiden katsominen. YouTube ja muutamat muut uutiskanavat tulevat Connected-tilauksen mukana. Näiden katsominen kuitenkaan ei ollut niin mukavaa kuin olisi odottanut. Sisältö rajaantuu samalla tavalla keskelle kuin CarPlayn käyttöliittymä, erityisesti silloin kun videoiden kuvasuhde on 16:9. Tämä ei sinänsä estä katsomista, mutta jäljellä jääneet käyttöliittymän elementit ovat näkyvissä videon aikana ja samanlaista, teatterin kaltaista kokemusta kuin normaaleissa infotainment-näytöissä (esim. Tesla) ei saa irti.
Hyvä navigointi, reitinsuunnittelu vaatisi hieman viilausta
MINI on päättänyt Android-pohjaiseen järjestelmään asentaa oman, BMW:lta lainatun navigointijärjestelmän Google Mapsin sijaan. Hieman ikävää, mutta pääsääntöisesti se hoitaa hommansa. Samalla tasolla ei pysty hakemaan määränpäätä kuin Google Mapsissa, pelkällä yrityksen nimellä tai jos nimi on huonosti muistissa, se ei välttämättä löydä sitä.
Reitinsuunnittelu on tullut myös mukaan emoyhtiön hyllyiltä. Samassa paketissa on tullut myös akun varauksen arviointi määränpäässä. Tässä meillä olisi kommentoitavaa sen luotettavuudesta. Ennen nelostie-testille lähtöä auto ilmoitti, että pääsisimme noin 300 km päässä sijaitsevalle laturille ja perillä jäisi 14 prosenttia varausta. Lähdön jälkeen oltiin vielä samaa mieltä, mutta puolessa välissä matkaa tulikin uusi arvio, jonka mukaan valittuun määränpäähän ei päästäkään. Matkan aikana ei käytetty akun esilämmitystä, joka olisi voinut syödä ajokilometrejä.
On vaikea sanoa varmana, mikä meni arvioinnissa pieleen. Kenties sääolosuhteet olivat liian karmeat ja MINI ei osannut arvioida sitä etukäteen? Kulutukseen vaikuttavat myös rengaspaine (tarkistettiin ennen lähtöä). Muiltakin saksalaisilta automerkeiltä on nähty arvion liiallista optimismia ja lopputuloksena on etukäteen suunnittelematon latauspysähdys. Reitinsuunnittelu ja arviot tulisivat helpottamaan sähköautoilijan elämää, tässä tapauksessa toiminnot eivät herättäneet suurta luottamusta. Jos määränpäähän päästessä jää alle 5%, riskin jättäisi tekemättä ja pysähtyisi latausasemalle jo aikaisemmin. Jos olisi kyse esim. Teslan arviosta, voisi hyvinkin luottaa ja päästä määränpäähän, matalallakin akun varauksella. Voisi ajatella tämän olevan jo korjattu vuosien saatossa, Teslan arviointijärjestelmä on ollut kuitenkin jo vuosia käytössä. Harmikseen joutuu vielä etsimään kolmannen osapuolen reitinsuunnitteluohjelmia kuten ABRP.
Häpeällisiä pelejä
Kuten VW:n autoista saimme selville, heillä ei selvästi löytynyt tarvittavia kehitysresursseja kivoihin peleihin tai mahdollisuutta ostaa/lisensoida hyviä pelejä autoihinsa. Se, mitä saimme nähdä MINI:ssa, saa meidät antamaan anteeksi VW:lle heidän pelien osalta.
MINI:n pelit, jotka tulevat maksullisen Connected palvelun mukana, ovat niin häpeällisen huonoja, että varmuudella voi sanoa, ettei BMW:n konsernin johtajatkaan haluaisi näitä pelailla omissa autoissaan. Pelivalikoimassa on vain huonosti tehtyjä kopioita suosituista peleistä, kuten Angry Birds, Fruit Ninja, 8 Ball Pool. Oliko aivan välttämätöntä käydä ostamassa yhdessä illassa marketjs.com:sta muutamat kopiopelit ja heittää ne auton selaimeen pyörimään? Android-järjestelmän alla olisi voinut saada vaikka ja mitä pelejä, mutta päätös ottaa halvalla muutamat suoria kopiopelejä ja laittaa sormet ristiin, ettei kukaan huomaisi tätä. Näitä pelejä pelatessa jo tulee paha mieli alkuperäisiä pelikehittäjiä kohtaan, puhumattakaan että nämä pelit pystyy pelaamaan loppuun kolmessa minuuissa.
Jos on jaksanut saada pelejä autoon pelattavaksi, voisiko niistä tehdä pelattavia ja kiinnostavia? 98% käyttäjistä eivät koskaan tule pelaamaan näitä pelejä pelkän laadun vuoksi. Siinä, missä muilla Android-pohjaisilla järjestelmillä kuten Renaultin openR-Link:ssa voi ladata Play-kaupasta esimerkiksi alkuperäisen Angry Birdsin tai Beach Buggy Racingin, MINI:n autoissa pystyy vasemmalla kädellä tehtyjä halpakopioita. Teslan tasoista integraatiota ja pelejä emme vaadi, mutta tämä on nöyryyttävää brändille, jolla on kuitenkin varoja parempaan. Onkohan MINI jonkinlainen testialusta BMW:lle, mihin uskaltaa testata ja lisätä omituisia ominaisuuksia ja tilauksia?
”You’ll own nothing and you’ll be happy”


Otsikon lainaus tulee WEF:n vuoden 2018 tehdyistä ennusteista vuodelle 2030. Ennusteessa mm. mainitaan, kuinka emme tule omistamaan yhtään mitään asiaa elämässämme, yksityisyyttä ei käytännössä olisi ja olisimme iloisempia elämässä kuin koskaan. Tätä ennustetta on pidetty dystooppisena ja leimattu jopa suoraan diktatuurimaiseksi. Kuinkas on käynyt vuosien verrella, kun olemme menossa tähän suuntaan. MINI antaa tästä hyvää ja selkeää mallia, miltä tulevaisuus voisi näyttää.
Tälläkin hetkellä asioiden kuten kodinkoneiden, puhelinten, tietokoneiden omistaminen ei ole selkeää. Itsetoiminen korjaaminen on tarkoituksella tehty hankalaksi ja tarvittavat työkalut eivät ole julkisia tai ovat niin kalliita, ettei korjaamisessa olisi taloudellista järkeä. Hyvä esimerkki on iPhone-puhelimet, joiden osat ovat linkitettynä toisiinsa eikä niitä voi vaihtaa ilman Applen lupaa. Voiko tätä kutsua omistamiseksi, kun valmistaja voi päättää, mitä omistaja voi omalla laitteellaan tehdä ja mitä ei.
Autojen korjaus on pitkälti samassa junassa. Korjaaminen vaatii ohjelmistoa, jota valmistajat eivät anna tai asettavat järkyttävän hintalapun. Koeajoautossamme löytyi adaptiiviselle vakionopeudensäätimelle tarkoitettu tutka. Emme sen kummemmin siihen kiinnittäneet huomita, mutta jäimme kummastelemaan miksei adaptiivista vakionopeudensäädintä ollut käytettävissä.
Hieman valikkoja selatessa silmään osui ”Driving Assistant Plus”. Kuvauksessa ei mainittu mitään adaptiivisesta vakionopeudensäätimestä, oletimme sen olevan automaattiohjauksen lisätoimintoja tai jotakin sellaista. Otimme sen ilmaiskokeilulla käyttöön ja heti sen jälkeen avautui sekä automaattiohjaus sekä adaptiivinen vakionopeudensäädin.
Auton mukana ostettu tutka on siis vain koristeena, kunnes siitä maksetaan 41 euroa kuukausimaksua? Meille tämä tuli suurena yllätyksenä. VW:n kuukausimaksut LED-tunnelmavalaistuksen toiminnoista tuntuivat kohtuuttomilta, MINI kilpailee aivan eri kilparadalla tämän kanssa. Laitteisto jopa lämmitetään talvella toimivuuden takaamiseksi, vaikkei se olisi käytössä. Paljonkohan sähköä tähän turhaan lämmitykseen kuluu?
Auton mukana tulleista papereista selvisi, että ”valmius” Driving Assistant Plus-toimintoihin kuuluu lisävarusteisiin ”Classic”. Mini.fi:n nettisivuilta emme löytäneet valmiutta koskevaa lisävarustetta nimellä. Maahantuojalta saimme vastauksen. Valmiuden voi ostaa lisävarusteena, eli tutka tulee kalliina koristeena keulaan, tai tilausvaiheessa voi maksaa anturin sekä ikuisen lisenssin Driving Assistant Plus-toimintoihin. Vaikea kuvailla tätä muulla tavalla kuin asiakkaan rahastuksena. Laitteisto, josta omistaja on itse maksanut rahaa, on maksumuurin takana, ellei ostovaiheessa maksa lisäsummaa.
Dystooppinen ajatus otsikon väittämästä on jo arkea, viisi vuotta etuajassa. Olemme huolissamme mihin tämä johtaa jatkossa. Näimme, kuinka BMW yritti muuttaa ostetuissa autoissa istuinten lämmitystoiminnon kuukausimaksutilaukseksi ja sai siitä ankaraa kritiikkiä. Mitä on luvassa seuraavaksi?
Yhteenveto
MINI Countryman SE ALL4 on persoonallinen sähköauto, joka yhdistää modernin muotoilun ja BMW:n teknisen osaamisen. Autona se on hyvin pätevä peli, mutta on vaikea pukea ostohousut jalkaan. Malli jää hinta-laatusuhteessa jälkeen kilpailijoistaan. Sen perushinta on 55 000 euroa, ja koeajossa mukana olleet lisävarusteet nostivat hinnan lähelle 60 000 euroa, mikä tuntuu kovalta ottaen huomioon auton rajoitteet, kuten vain 246 kilometrin talvikantaman ja suuren sähkönkulutuksen. Tavaratila jää 460 litraan, mikä on pettymys tämän kokoluokan sähköautolle, erityisesti kun Renault Scenic E-Tech tarjoaa 545 litraa, ja mukavuutta lisäävät ominaisuudet, kuten adaptiivinen vakionopeudensäädin, mahdollisesti vaativat kyseenalaisia kuukausimaksuja.
MINI Connected -nettiyhteys lähestyy 30 euron kuukausihintaa, kun esimerkiksi Teslan Premium Connectivity maksaa vain 9,99 euroa kuukaudessa, ja kiinalaiset vaihtoehdot tarjoavat vastaavia toimintoja lyhyemmällä lisävarustelistalla usein vakiovarusteina. Taloudellisella järjellä tämä auto on vaikea valinta, sillä korkea hinta, lisäkulut ja kilpailijoiden parempi vastine rahalle tekevät siitä huonon sijoituksen. MINI Countryman SE ALL4 sopisi parhaiten brändin intohimoisille faneille, joilla on varaa maksaa ekstraa ominaisuuksista, jotka monilla kilpailijoilla sisältyvät hintaan – silti malli ei näytä vakuuttavan, sillä sitä ei juuri näy Uudenmaan teillä.