KIA EV3 on hieman poikkeuksellinen automalli. Se ei riko ennätyksiä tai tuo mullistavaa tekniikkaa. Sen vahvuus koostuu kaiken tekniikan toimivuuden ja sujuvuuden tasapainosta. Tästä autosta ei löydy yhtäkään osa-aluetta, josta voisi sormella osoittaen valittaa. Vuoden 2025 auto maailmassa-palkittu EV3 ei ole täydellinen, mutta sen kyky tehdä kaiken hyvin on varmasti palkitsemisen syy.
Pieni mutta tilava
EV3:n käytetyin lempinimi internetin maailmassa, ”baby EV9” on enemmän kuin samannäköiset ajovalot ja neliömuotoinen kori. Puhtaasti sähköautoalustalle suunniteltu EV3 sekä isoveljensä EV9 puristavat mahdollisimman paljon tilaa matkustajille sekä tavaratilalle.
Ulkomitoiltaan EV3 on kompakti, mutta sisältä se tuntuu yllättävän avaralta. Välillä tuntuu siltä kuin olisi EV9:n ratissa ja ahtaissa parkkipaikkoissa huomaakin kuinka pieni auto todellisuudessa on. Takapenkillä mahtuu istumaan aikuinen ilman, että polvet osuvat etupenkin selkänojaan, ja tavaratila nielee viikonlopun ostokset tai perheen retkikamat ilman draamaa. EV3:n tavaratila (460 litraa) haastaa monen kilpailijan, kuten Volkswagen ID.3:n (380 litraa). Ja hei, siinä on jopa pieni frunkki latauskaapeleille.
Jäykkä ja mukava alusta
EV3 on uusi kehitysetappi Niro EV:n jälkeen. Uusi tekniikka, alusta ja sama hintaluokka. Kaikki EV3:ssa on uutta, mukaan lukien jousitus. Odotimme EV3:lta katumaasturimaisen, keikkuvan laivan. Oli yllätys huomata kuinka hyvin auto pysyy vakaana tiukissakin mutkissa. Vaikka kori näyttääkin katumaasturilta, sen alusta ei ole sen kanssa täysin samaa mieltä.
Tasapaino mukavuuden ja jämäkkyyden välillä on erittäin hyvä. Tulee hieman saksalaisauton makua, sporttista ajoa kun sitä halutaan ja mukavuutta kun haluaa rentoutua.
Tasapainotettu tekniikka

KIA EV3:n tekniikka ei yritä häikäistä, vaan keskittyy siihen, mikä on oikeasti tärkeää: toimivuuteen. Saatavilla on kaksi akkuvaihtoehtoa – 58,3 kWh ja 81,4 kWh – joista jälkimmäinen lupaa jopa 560 km WLTP-rangea. Helmikuun vesisateissa EV3 isommalla akkupaketilla suoriutui Nelostie-testissä 345 km ajokantamalla ja 230 Wh/km kulutuksella. Kaupunkiajossa EV3:n kulutus on erinomainen ja heiluu 130-150 Wh/km tienoilla.
EV3 tukee 128 kW pikalatausta, ja latauskäyrä on KIA:n tapaan optimoitu pysymään tasaisena. Hieman harmittaa säästömielessä tehty kompromissi käyttää 400V:n järjestelmää KIAlle tyypillisen 800V sijaan. Sitä ei jää paljoa kaipaamaan loppujen lopuksi, sillä latausajat ovat hintaluokassaan hyvät.
Hyvä ja luodinkestävä jäähdytysjärjestelmä pitää latausajat kurissa ja johdonmukaisena. Mikään ei saanut jäähdytysjärjestelmää sekaisin, vaikka kokeilimme vaihdella jatkuvasti ilmastoinnin asetuksia. Malliesimerkillisesti toteutettu järjestelmä näyttää KIAn sekä HYUNDAIn osaamista sähköautojen parissa.
Muutama lause infotainmentista
Infotainment-järjestelmä on käytännössä identtinen EV9:n kanssa, ja se on hyvä asia. Navigointi, langaton CarPlay ja Android Auto tulevat jo ennestään tuttuina toimintona myös pienempään EV3:n järjestelmään. Emme unohda myöskään akun esilämmitystä, jonka voi itse kytkeä päälle milloin tahansa tai navigointijärjestelmästä asettamalla määränpääksi latausaseman.
Hienoja ja uusia toimintoja myös sisältyy mukaan, kuten digitaalinen avain puhelimeen. Tällä on mahdollista yhdistää puhelimen autoon, jolloin siitä tulee aito ja oikea auton avain. Tämä ei ole vain NFC-avain, vaan auto avautuu kun sitä lähestyy ja menee lukkoon kun poistuu. Emme olisi odottaneet edullisemmassa mallissa tämänkaltaista toimintoa.
Yhteenveto
Kovin paljon sanottavaa EV3:sta ei tule mieleen, ei ylistävän hyvää eikä erityisen pahaa. Kaikin puolin tämä automalli yllätti käytössä siinä, miten sujuvaa sen käyttö on. Kaikki toimii, tilaa löytyy hyvin paljon ja elämä jatkuu ilman raivokohtauksia. Tämän artikkelin laatiminen kävi haastavaksi kuvien menetyksen takia, joten tämä jäi lyhyeksi. Monet yksityiskohdat ovat samoja EV9:n kanssa, suosittelemme lukemaan sen artikkelin tämän lisäksi jos olet todella kiinnostunut EV3:n tekniikasta.
Voisin hyvin nähdä itseni harkitsevan vakavasti tätä autoa toiseksi autoksi, kenties EV9:n kumppaniksi? Kaikki hyvät plussapisteet kuten V2L (virran ulosotto), luotettava infotainment-järjestelmä, hyvin paljon tekniikkaa ja hyvin suunniteltu sähköautoarkitehtuuri on saatavilla yhä monelle ostajalle EV3:n myötä. Samat plussapisteet ovat siirtyneet EV9:n ylemmästä hintatasosta myös alas edullisempaan malliin.
Tämän vuoden sähköautotrendi on nähtävästi edullisempien ja pienempien sähköautomallien valuminen markkinoille. Muutamat mallit tulevat mieleen, Renault 5, uusi Nissan Micra, Hyundai Inster, BYD Dolphin Surf. Hinnan puolesta on vaikea arvioida kuinka käy EV3:n kilpailukyvykkyydelle, mutta tekniikan ja hinnan suhteen voi antaa kymmenen pistettä sekä papukaijamerkin.