2025 on pienempien, edullisten sekä kompaktisähköautojen vuosi. Skoda hyppäsi tähän trendiin uudella Elroq-mallilla. Faktisesti Elroq on hyvin identtinen auto Enyaqin kanssa, ehkä ainoat eroavaisuudet ovat auton pituus sekä tavaratila. Pienemmällä hinnalla saa kaikki upeat toiminnot ja tekniikat Enyaqista mutta pienemmässä pakkauksessa. Simply clever!
Ei kompromisseja isompaan Enyaqiin nähden
Jos sinulla on tai on ollut Enyaq kotona, tulet tuntemaan itsesi kuin kotonasi. Yhtä kätevä, avara ja tilava matkustamo on käytännössä copy-paste Enyaqista. Välillä tämä teki temppuja mielessä, ja tuntui siltä kuin olisi ajanut isommalla Enyaqilla.
Elroqille uniikki design-varustetaso ”Lodge” tuo tunnelmaa esimerkiksi oranssinvärisillä turvavöillä sekä oransseilla tikkauksilla nahassa. Tunnelmavalaistus myös seuraa samaa väriteemaa. Sähköautomaailmassa ensimmäisten joukossa tätä harrasti Polestar kultaisilla turvavöillään. Verrattuna Kia EV3:een sisätilat tuntuvat perinteisemmiltä, etenkin jos siirtyy VAG:n tuotteista Elroqin kyytiin. EV3:ssa on fyysiset painikkeet, mutta sen värimaailma ja esimerkiksi ratin muoto ovat erilaisia. Itse tykkään enemmän EV3:n sisätiloista enemmän, mutta sinä saatat tykätä isommasta ja klassisemmasta Skodasta.
Takapenkillä, kun kokeilimme ja mittailimme hieman tilavuutta, tulos oli hyvin lähellä Enyaqia. Kuitenkin Elroqin akseliväli on identtinen Kia EV3:n kanssa! Tämä on hyvin yllättävää ja poikkeuksellista tämänkokoisessa autossa, jossa on näin paljon mukavuustilaa myös takamatkustajille.
Noh, kuinka Elroq toimii ajossa? Pakkohan jossakin on tehdä kompromissi, mutta ei. Elroq on tavallista Enyaqia hieman tiukempi koriltaan, samalla säilyttäen mukavuutta. Hyvin samanlaista meininkiä saa EV3:sta. Elroq on Enyaqiin verrattuna laihtunut vain noin 200 kg, pieniin autoihin, kuten Renault 5 tai Skodan edesmennyt Citigo, ei voi verrata tätä autoa.
Tavaratilaan ei pysty taikomaan Enyaqin litroja pienempään autoon, joten kyllä, pieni kompromissi on tehtävä. Kuitenkin tavaratilan ja sen ovelan käytön suunnittelu Elroqissa on tehty esimerkillisesti ja hyvin ovelalla tavalla. Tilaa on kannen alla, ja sivuilla on integroitu tavarahylly sekä erittäin fiksu ratkaisu latauskaapelin säilytykseen kannen alla. Suurin ongelma tavaratilan ollessa täynnä esim. matkailun ajan on sen fiksu sijainti, jotta sen saa kaiken tavaran seasta pois kun on tarve. Täydellinen ratkaisu olisi etukontti eli frunkki, jossa olisi kaikki lataustarvikkeet. Mutta mitä täytyy tehdä jos sellaista ei ole, kuten myös Elroqin tapauksessa? Tuskailla ja yrittää jotenkin saada se kaikkien tavaroiden alta, aiheuttaa sotkua tai sitten tekee kuten Skodan insinöörit. Yksinkertainen verkko kannen alle, joka pitää kaapelin aina kätevästi saavutettavissa. Kaksi peukkua sekä papukaijamerkki!
Perintönä tullut hyvää tekniikkaa
Elroq perustuu VW:n MEB-alustaan sähköautotekniikkaan. Voimme siis odottaa hyvin samanlaista, hyvää suorituskykyä kuin Enyaqissa sekä muissa VAG-tuotteissa.
APP550-koodinimetty MEB-alustan uusin moottori on ollut monessa MEB-tuotteessa se avainsana, jolla luvataan matalia kulutuslukemia. Elroq 85-mallissa on juuri tämä sähkömoottori, joten oletamme sen olevan hyvä kulutuksen suhteen.
MEB-alustan tekniikka takaa luotettavan sekä johdonmukaisen lataustuloksen, kuten on todettu myös meidän sekä monen muun median testauksissa. Yhdessä korkean tehon latauksen kanssa tämä kaupunkiauto kykenee myös heittämään pitkiä matkoja, ulos kaupungista kohti maaseutua.

Tulokset Nelostie-testistä ovat hyvin vakuuttavat. Yksi lataus vie keväisenä sekä aurinkoisena päivänä 425 km. Enyaq RS pääsi vain reiluun 400 km kesähelteissä ilman toimivaa ilmastointilaitetta. Elroq on Skodan sähköautomallistossa ainoa malli, jonka saa 52 kWh:n akkupaketilla. Pienempi akkupaketti on kevyempi, ja sitä myötä pitäisi olla myös matalampi kulutus. Pienempi akkupaketti ei automaattisesti tarkoita huonompaa ajokantamaa.
Pikalataus erittäin hyvä kilpailijoihin verrattuna
MEB-alustan siunaus tuo upean latauskäyrän myös pienempään Skoda Elroqiin. Huipputeho pyörii 170-180 kilowateissa, EV3 taas pysyy 100-120 kW:n tasaisella käyrällä.
Kuten Enyaq RS todisti hajonneella ilmastointilaitteella, MEB-sotaratsu rohkeasti jatkaa eteenpäin eikä jätä tien päälle. Volkswagenilla kesti hetken viimeistellä sähköautoalustaansa, ja se on loistanut vasta 2-3 vuotta. Lyhyessä aikaikkunassa MEB-alustaan perustuneet autot ovat näyttäytyneet hyvin luotettavina vaihtoehtoina.
Tästä linkistä pääset vertaamaan Kia EV3:n, Enyaqin ja Elroqin latauskäyrät. Voimme huomata hyvin samanlaiset käyrät Enyaqilla ja Elroqilla. Hymyä huuleen se tuo, kun pienempi ja edullisempi auto lataa yhtä nopeasti kuin isompi katumaasturi. Kia EV3:n vahvuus taas näkyy, kun akkua lataa korkeammalle 80%:n asti. Mutta lopputulokset ovat yllättävästi samat, molemmat saavuttavat 80%:n tason melkein samassa ajassa.
Yhteenveto
Hieman lyhyempi ( kuten myös Elroq 😉 ) koeajoartikkeli uudesta Skoda Elroqista. Loppujen lopuksi kuten totesimme itse, se on hyvin pitkälti Enyaq leikatulla tavaratilakapasiteetilla. Voit halutessasi lukea lisää Enyaqista tästä ja tästä RS-versiosta. Elroqin kilpailija Kia EV3 on mainittu useamman kerran, ja se on ihan syystä.
Vaikka Elroq tarjoaa samoja piirteitä ja kätevyyksiä mitä Enyaq, EV3 ei jää jälkeen tässäkään. Molemmat ovat tehtävässään yhtä hyviä ja pärjäävät perheen kakkosautona ilman ongelmia. Joten täytyy päättää tämä koeajo näin: valitse siitä mistä itse tykkäät enemmän. Henkilökohtaisesti itse valitsisin EV3:n ulkomuodosta ja suunnittelusta sisätiloissa. Sen korin muoto on erikoisempi, josta minä itse tykkään. Sinä taas saatat tykätä tavaratilan asettelusta enemmän ja pitää sitä itsellesi tärkeämpänä toimintona.
Hintapuolella molemmat isoakkuiset autot, Elroq ja EV3 ovat samoissa hintalukemissa. Viimeisen hinnaston mukaan Elroq pyörii 44 865 – 50 915 euroissa riippuen varustelotasosta. EV3 taas 41 227 – 49 411 euroissa.