BYD, maailman suurin pistokehybridi- ja sähköajoneuvojen valmistaja, on esitellyt kaksi uutta sähköautomallia Suomessa, pyrkien kilpailemaan länsimaiden merkkien kanssa kasvavalla markkinalla.
Uudet mallit ovat Dolphin, pieni viistoperä, ja Seal, keskikokoinen sedan.
BYD Dolphin
Dolphin on hinnoiteltu 34 990 euroon, mikä tekee siitä yhden edullisimmista sähköautoista Suomessa. Se kohdistuu asiakkaisiin, jotka etsivät ensimmäistä sähköautoaan kohtuulliseen hintaan. Dolphinilla on 400 kilometrin toimintasäde ja 50 kWh:n akkukapasiteetti. Sen voi ladata 10 prosentista 80 prosenttiin 40 minuutissa pikalaturilla. Dolphin jakaa alustansa aiemmin testaamamme Atto 3:n kanssa. Sisätilat ovat hintaluokassaan korkeampaa premium-tasoa sekä laadukas viimeistely. Hinnalta lähin kilpailija on MG4.
BYD Seal
Seal on suora haaste Teslan Model 3:lle, suosituimmalle sähköautolle Suomessa. Seal maksaa 47 690 euroa, hieman enemmän kuin Model 3:n nykyinen hinta 43 990 euroa. Seal tarjoaa kuitenkin pidemmän WLTP-toimintasäteen, 550 kilometriä, ja suuremman LFP-akun, 71 kWh. Iso kosketusnäyttö, vakiovarusteena kuljettajan avustusjärjestelmät sekä lähemmäs luksustasoista viimeistelyä kuin kilpailijoilla. Hyvin perinteinen ja selkeä ohjaamo, ilman turhanpäiväisiä kosketusnäyttöviritelmiä. BYD:n mallistossa ensimmäinen auto etutavaratilalla eli ”frunkilla”, johon mahtuu hyvin latauskaapelit ja adapterit. Seal on todella odotettu malli valmistajalta, ja lanseeraustapahtuman kohokohta.
BYD on myynyt sähköautoja Suomessa viime keväästä lähtien, jolloin se lanseerasi kolme mallia, jotka on nimetty muinaisten kiinalaisten dynastioiden mukaan: Han, Tang ja Atto 3. Jälkimmäinen on crossover, jonka hintaa on hiljattain alennettu 39 000 euroon. Kiinalaisvalmistajalla on nyt viisi mallia myynnissä Suomessa, ja 12 myyntipistettä eri puolilla maata.
Mallien toimitukset tulevat tämän vuoden loppupuolella ja seuraavan vuoden alkupuolella. Dolphinin asiakkaille joulukuussa ja Sealin tammikuussa.